Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun käyt ystävälläsi, noudatako hänen kotinsa tapoja vai omiasi?

Vierailija
16.01.2006 |

Minusta on tosi kiva, kun ystävät käyvät kylässä ja lapsillakin on kavereita. En vain voi ymmärtää, miksi aikuiset ihmiset kerta toisensa jälkeen tekevät jotain sellaista, josta tietävät, että en yhtään tykkää. Esimerkiksi vaikka se, että kuljetaan kengät jalassa ympäri taloa tai siirretään kaikki esineet pöydän päältä syrjään, jotta saadaan tilaa lasten syödä ja juoda olohuoneessa. Miten itse toimit? Itse kunnioitan kylässä käydessäni isäntäväen tapoja, vaikka ne olisivat miten toisenlaisia kuin minulla kotonani.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esim. kotona lapset saa syödä " omalla paikallaan" olohuoneessa. Ei voi oikein kieltää, kun itsekin syödään välillä telkkaria katsellessa.

Mutta esim. anoppilassa ei missään tapauksessa saa syödä MITÄÄN keittiön ulkopuolella ja näin toimitaan AINA, myös siis lapset ilman muuta.

Vierailija
2/22 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

noudattaneet meidän tapojamme. Minä en ymmärrä että aikuiset ihmiset käyttäytyvät noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja saatan olla jopa ylihienotunteinenkin eli vaikka sanova,t että voit mennä olkkariin kengät jalassa, en silti mene. Ja vaikka kotona muksu saattaa saada syödä keksinsä huoneessaan, en ole antanut sitä tehdä kylässä.

Vierailija
4/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tietenkään syö mitään mitä kotonakaan en söisi, edes kohteliaisuudesta.

jos teillä ap tarvitsee raivata pöytää että pääsee ruokkimaan lapsen niin teillä on varmaan aika sotkuista, minäkin raivaisin tilaa!

Vierailija
5/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun tullaan kylään, omat lapset saavat tehdä ja sotkea ihan miten vaan. Tällaisiakin on. Tuli vaan mieleen noista kengistä, kun yksi kaverini ei riisuisi lapsilta kenkiä kylässä kai ollenkaan, jos en pakottaisi, mutta heille mennessä vahtii haukkana, että kengät jätetään ulko-ovelle tiettyyn kohtaan.

Vierailija
6/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapset syövät ruokapöydän ääressä, eivät olohuoneessa. Jos olohuoneen yhden pöydän päällä on koriste-esineitä, niitä ei mielestäni ole tarkoituskaan raivata pois, että lapset saisivat siellä syödä. ap

Vierailija
7/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

omamme ole sitten ankarammat ts. paremmat.

Esim. jos isäntäväen kakarat saa syödä kakkupullaa olohuoneen sohvalla niin en anna omieni poiketa meidän tavasta syödä ruokaa VAIN ruokapöydässä.

Ja kun isäntäväen kakarat alkaa sokerihumalasa kahvituksen jälkeen riehua ja kiljua niin meidän lapset eivät saa siihen yhtyä.

Vierailija
8/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa tehdä IHAN mitä tahansa ja sotkea ihan miten paljon vaan, koska on VIERAANA, ihan kuin se oikeuttaisi käyttäytymään miten vaan.

Vierailija
9/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis toimia, kuten äiti esittää esim. ei sairaana kylään, poistutaan ruoka-aikaan/nukkuma-aikaan mennessä..

Tosin kyllä sitä itsekin saa hyvin selvästi esittää, miten vieraiden tulisi toimia, että tulee ymmärretyksi. Toisaalta taas joskus, kun on jokin erityistilanne, ettei ole niin minuutin päälle noudattaa rytmejä on kiva joustaa, mutta seuraavalla kerralla taas vieraat olettavat, että nytkin joustetaan..

Vierailija
10/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuo mitä sanoit pöydän raivaamisesta... haluaisitko siis itse että lapset söisivät esim keittiössä? Tällöin ymmärrän että sinua kiusaa vieraiden käytös. Mutta jos on tarkoitus syödä esim siinä olohuoneen pöydällä niin eikö ole ihan kohteliastakin siirtää hienoja esineitä pois etteivät sotkeudu tai kaadu jne. Itse kyllä kysyisin ensin tyyliin " olisiko parempi siirtää tämä hetkeksi pois ettei satu vahinkoa" .

Mutta kyllä vaikka meillä ei kotona saisi syödä sohvassa niin annan lasteni syödä vierailla sohvassa jos se kuuluu tämän perheen tapoihin. Lapset ovat oppineet että vierailla käyttäydytään ehkä eri tavalla kuin kotona, kyllä se minusta käy niinkin päin että vierailla voi olla ns. löysemmät säännöt kuin meillä. Itse asiassa musta on vähän fanaattistakin pitää kiinni siitä että jos kotona on karkkipäivä lauantaina niin sitten ei kaverisynttäreilläkään syödä namia.

Vierailija
11/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOHVAPÖYDÄLLÄ EI SYÖDÄ! Ei tulisi mieleenkään antaa lapsen syödä kylässä muualla kuin keittiössä ellei isäntäväki erikseen kehoita ja tarjoa syömisiä olohuoneessa. Meillä lapsi saa kotona syödä pullansa olohuoneessa mutta tietää että kylässä syödään pöydän ääressä ja sen pullan kanssa ei lähetä viipottamaan pitkin huoneita. Ap, sano suoraan ystävillesi ettei teillä ole tapana juosta syötävä kädessä pitkin kotia.

Vierailija
12/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sohvalla syöminen on HUONOA KÄYTÖSTÄ enkä anna lasteni käyttäytyä huonosti kylässä.

Sillä osoitan lapsilleni, että JOKA PAIKASSA käyttäydytään niin hyvin kuin äiti on opettanut.

Muutenhan lapseni luulisivat, että VAIN kotona kuuluu noudattaa hyviä tapoja ja sitten yksin maailmalla ei ole mitään väliä miten käyttäytyy.

13 minusta annat ristiriitaista kasvatusta lapsillesi, joka aiheuttaa sen, etteivät he tiedä mikä on oikein....

Vierailija
13/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni ovat hyväkäytöksisiä ja joustavia. Kaikki ystäväni ovat kehuneet miten hyvin kaikki lapsemme käyttäytyvät. Vierailla ei ikinä riehuta ja kaikkeen kysytään lupa. Minä olen opettanut että eri paikoissa käyttäydytään eri tavalla ja piste. Kyllä tulee ongelmia jos lapsi oppii vaan yhden käyttäytymismallin.

Mikä tuossa sohvassa syömisessä on kamalaa. Meillä on pieni keittiö, johon ei mahdu syömään. Jos tarjoamme ruokaa niin sitten hankitaan jostain iso pöytä. Mutta kyllä esim kahvit ja pullat syödään aina ison SOHVAPÖYDÄN ääressä olohuoneessa. Ei se tarkoita että lapset murustavat sohvaan ja juoksevat pullien kanssa ympäri huushollia.

Meillä on usein paljon vieraita yhtäaikaa. Eihän ne kaikki mahdu kahvittelemaan ruokapöytään vaikka olis minkäkokonen pöytä. Me tuodaan olohuoneeseen kaikkien sohvien ja tuolien äärelle pikkupöytiä ja sitten jokainen saa hakea sieltä keittiön pöydästä itselleen mitö haluaa (ns. buffet-pöytä). Ei kai tämä nyt ole mikään merkillinen tapa. Jos on paljon lapsivieraita, heille katetaan oma pöytä, ja kauhistukaa nyt, sekin on olohuoneessa.

Nro 13

Vierailija
14/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...olen usein törmännyt siihen, että kyläpaikassa saa tehdä jotain ihan päätöntä mitä ikinä ei meillä kotona saisi. En anna lasteni hyppiä sohvalla, mutustella keksejä kulkiessaan yms. vaikka kyläpaikan lapset niin tekisivätkin. Noudatamme hyviä käytöstapoja ja se on aina riittänyt! En pohdi sen kummemmin erikseen, että miten täällä kodissa nyt kuuluu olla vaan ihan fiksusti elellen on pärjäilty.

Vierailija
15/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla on periaate että oltiinpa missä vaan niin meidän lapset tekee näin. siis naurettavaa että kaikki muut vieraat saa syödä muffinsin sohvalla niin ei, meidän matti menee keittiön pöydän ääreen syömään. ettei vaan opi huonoille tavoille. tajuuttekste mikä järkytys sille lapselle tulee myöhemmin kun oivaltaa että oho, kaikkialla ei voikaan tehdä niin kun kotona. kyllä säälitti kun kerran meiän lapsen synttäreillä oli yks lapsen kaveri ja äiti sanoi että pikku-pekka ei sitten saa syödä karkkia kun karkkipäivä on perjantaina. just sama mistä joku tossa mainitsikin. hei siis mitä se haittaa jos lapsi saa yhtenä päivänä syödä karkkia kun on erityistilaisuus???? älkä nyt tosissaan väittäkö että se hampaat menee siitä pilalle. kyllä tollasesta on sen lapsen sosiaaliselle kehitykselle enemmän haittaa.

Vierailija
16/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrottakoon nyt vielä pöytäasiasta, että olen kattanut paikan kaikille aikuisille ja lapsille ruokapöydän ääreen, ja tämä ystäväni haluaisi kaiketi, että aikuiset istuisivat keskenään tai ei tarvitsisi katsella lasten sotkuja tai mitä lie, mutta hän yrittää marssia päättäväisesti olohuoneeseen kysymättä mitään (asiasta on ollut puhetta), ja alkaa raivata yhtä sivupöytää joka kerta jo astiat käsissään. Tulee vain aina nolo tilanne, kun hän ei ehdota mitään, eikä kysele minulta, huutaa vaan kovalla äänellä kaikille lapsille, että " tulkaa te tänne kaikki syömään, laitetaan teille tähän paikat" . Minusta tosi ärsyttävää ja loukkaavaakin, en tiedä, miten heillä edes toimitaan, kun ei koskaan kutsu heille, kutsuu aina vain itsensä kylään meille. Muuten mukava ja kiva ihminen. ap

Vierailija
17/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tuossa tapauksessa ystäväsi teki ehdottomasti väärin. Jos olet kattanut muualle niin ei tietenkään sillon ruveta siirtelemään mitään ja tekemään omia kattauksia!

Vierailija
18/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin todella, että eräs ystäväni edes hieman kunnioittaisi meidän perheen tapoja kun käyvät kylässä. En hirveästi viitsi asiasta huomautella. Jos ei aikuinen ihminen itse älyä, niin sitten ei älyä! Tästä syystä vierailumme on vähentyneet, puolin ja toisin.

Vierailija
19/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietää, mitkä on meidän tavat ja tekee aina päinvastoin. Joskus kun muistutan asiasta, niin sanoo kovaan ääneen lasten kuullen, että " ai niin enhän mä muistanut, että TEILLÄ on täällä niin erilaiset tavat kuin kaikilla muilla" , tämä viimeksi silloin, kun en antanut hänen lapsensa nuolla kaikkia lusikoita ja veitsiä, joilla oli tarkoitus ottaa yhteisestä kiposta jäätelöä, kakkua yms.

Vierailija
20/22 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli noudatetaan ystäväperheen sääntöjä elleivät omamme ole mielestämme lapsillemme paremmat.

Kyläilemme ja kestitsemme paljon ystäviemme kesken ja täytyy sanoa, mistä sitten lienee johtuukaan, että on kyllä mukavaa kun on paljon samanhenkisiä ystäväperheitä, joilla on suunnilleen samat säännöt kuin meillä!

Nimenomaan ruokailutilanteissa se helpottaa, kun tietää että omat ja toisten lapset osaavat käyttäytyä, eikä itse tarvitse pelätä, että vieraiden lapset lähtisivät vaeltelemaan suklaakeksin kanssa ympäri olkkaria tms ikävää mitä voisi kuvitella. Ja samanhenkisten ystävien kanssa on toisaalta helppo sopia erikoistilanteista esim.tilanpuutteen vuoksi lasten pöytä erikseen, erikoisherkut juhlatilanteessa (vtrkarkkipäiväkeskustelu) tms tilanteista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme