Miksi jotkut pitävät vauvansa tulevan nimen niin isona salaisuutena???
Kommentit (21)
Vierailija:
Voivatko kirkkoon kuuluvat ilmoittaa vauvan nimen väestörekisteriin jo ennen ristiäisiä vai meneekö se aina papin kautta?
Meillä kaikkien lasten nimet on kerrottu heti kun ne on päätetty, ekalla 2 vrk iässä, tokalla 1 vrk iässä ja nyt kolmannen nimi on päätetty jo ennen syntymää. Aina sitä on arvostelua kuulunut, mutta en ole antanut enkä anna sen häiritä. Jokainen valitsee itse omien lastensa nimet. Piste.
Tästä aiheesta oli juttua ulkosuomalaisten palstalla:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6014727&p=1&tmode=1&smode=
...ja joku siellä kirjoitti näin:
" Suomalaiselle tavalle olla kertomatta lapsen nimeä ennen kastetta, olen kuullut selityksen, että paholainen voi kutsua lasta nimeltä ennen kastetta, jos nimi on yleisesti tiedossa. Tämä lienee vanha kansanuskomus eikä mikään kirkon virallinen opetus. "
Mitä väliä sillä on kommentoivatko ennen vai jälkeen nimen virallistamista. Samaten en ymmärrä tuota että pelätään toisten sitten varastavan nimi: jos joku tuttu laittaa saman nimen niin mitä sitten, luultavaimmin joskus 10 vuoden päästä nämä tutut ovat jo poissa lähipiiristä ja sitten voisi harmittaa että on antanut moisen vaikuttaa.
Minun vanhempani olivat valinneet minulle nimen mutta kun isä oli paljastanut sen ennen ristiäisiä, nimi vaihdettiin.
Meillä nimen kertomista hidasti se, ettemme osanneet päättää lapsen nimeä (kaveri ei tiennyt lapsensa nimeä vielä ristiäisten edellisenä iltana :))
Toisaalta minusta oli jotenkin huvittavaa, että miehen puolella oli hirveä hätä ja kiire tietää nimi ja nimenomaan päästä kommentoimaan ja vaikuttamaan siihen.
itse en appivanhempien kommentteja ja kärttämistä olisi tarvinnut, mutta mies roikkui tukevasti äidissään ja äiti pojassaan.. minä sitten yritin parhaani mukaan repiä miestä itselleni ja perheellemme
Mukavaa kun on jotain yllättävää sitten kastajaispäivänä. Me vaan kerrottiin kummille nimi että kaiverruttaa lahjan mutta kummi meni kertomaan sen koko suvulle,olin aika pettynyt ja vihainen kun olisin halunnut sen paljastuvan vasta kastajaisissa .
Silloihan sitä vähiten tarvitsee kuunnella muilta juttua ja kommenttia, joka yrittää jotenkin vaikuttaa lapsen nimeen, kun heti alusta saakka lapsi esitellään omalla nimellään, ja tehdään selväksi, että tämä on nyt se nimi, ja sillä selvä.
Toki Suomessahan on tapana kai päättääkin nimi myöhemmin. En oikein ymmärrä, mitä väliä esim. nimen sopivuuden kanssa on sillä, päätetäänkö nimi raskausaikana, synnärillä vaikko parin kuukauden päästä ristiäisaamuna - se lapsi ja ihminen kasvaa ja muuttuu kuitenkin, eikä vastaa varmasti joka vaiheessa joitakin nimeen liitettyjä ennakko-odotuksia, vaan tekee eläessään nimestään omansa.
On jotain ehdoteltu mutta olen sanonut että ollaan jo valittu nimi ja sillä selvä. Kiva pitää jotain tapoja yllä ja kertoa nimi ristiäisissä.
kuin niille, jotka kysyivät. Itsekään ei tiedetty kun muutama päivä ennen ristiäisiä.
Sit tuli tää ongelma, et ristiäislahjoissa ei ollut nimiä. Vaan lahjakortteja kaivuuttelemaan niitä eri puolilla Suomea.... vietiin kaikki kotipaikkakunnan kaivertajalle ja maksettiin itse...
Nyt viimisin nimi kyllä sai kommentteja. Anoppikin sanoi, että onneks teillä on aikaa ristiäisiin, niin kerkiätte miettiä paremman nimen pojalle. Nimi on ollu vauvan käytössä kohta 2kk ja ristiäiset on ens kuussa, eikä nimeä aiota vaihtaa. Aiksempien lasten nimistä ei onneks ole tullu negaa kommentia.
Vierailija:
kuin niille, jotka kysyivät. Itsekään ei tiedetty kun muutama päivä ennen ristiäisiä.Sit tuli tää ongelma, et ristiäislahjoissa ei ollut nimiä. Vaan lahjakortteja kaivuuttelemaan niitä eri puolilla Suomea.... vietiin kaikki kotipaikkakunnan kaivertajalle ja maksettiin itse...
Ei ihan haluaisi samanlaista aaltoa kuin esim. Johanna ja Sanna nimi oli omilla koululuokilla..
Hasukaahan tuo on pitää sukulaiset jännityksessä ja antaa niiden arvuutela nimiä ja kasoa osuvatko oikeaan. Leikkimieltä pitää olla :)
Vaikkapa USA:ssa lapsen nimi täytyy laittaa virallisiin papruihin jo synnytyssairaalassa, eli maassa maan tavalla.
Tosin meilläkin esikoinen sai nimen vasta kastepäivänä, kun vielä viime hetkellä ennen kastetilaisuutta pähkäiltiin, että mitä siihen lappuun nimeksi kirjoitetaan. Toinen ja kolmas lapsi ovat sitten saaneet nimet jo laitoksella eli heti aloimme kutsua nimeltä.
No eipä tuo Linnea niin erikoinen nimi ole, etteikö se tuttavasi olisi voinut keksiä sitä vaikka teitä ennen.
Voivatko kirkkoon kuuluvat ilmoittaa vauvan nimen väestörekisteriin jo ennen ristiäisiä vai meneekö se aina papin kautta?
Meillä vauvojen nimet on päätetty jo ennen syntymää ja otettu käyttöön heti syntymän jälkeen. Eihän ne ristiäiset mikään nimenantotilaisuus ole vaan vauvan seurakuntaan liittämistilaisuus.