Onko ketään kenelle raskauden jälkeen puhjennut kilpirauhassairaus vai onko tämä masennusta??
Itse olen alkanut epäillä, että mulla on jotain häikkää kilpirauhasissa, tosin samoja oireita on myös esim. masennuksessa/ahdistuksessa, joten voipi olla myös sitä. Mulla on hieman perinnöllistä alttiutta kilpirauhashäiriöihin (mm. äidillä kilpirauhasen vajaatoiminta). Mulla siis oireina nyt ihan viime aikoina ollut mm. palan tunnetta kurkussa/ kurkkukipua, joka saattaa kestää päivän pari ja menee sitten ohi (ei muita flunssan oireita). Muita oireita: ahdistunut olotila, kalpeus (veriarvot kunnossa hmg yli130), mielialojen heittely, ärtyneisyys, kiukustun lapsille tosi pienistä, tuntuu ettei saa mitään aikaiseksi, syyllisyys siitä, etten ole tarpeeksi hyvä äiti, paniikkikohtauksia tulee välillä...Elämäntilanne on tosi stressaava (pienet lapset, rakentaminen, taloudellinen tilanne... jne.). Olen itse päätynyt siihen, että joko mulla on oikeasti joku kilpirauhashäiriö tai sitten yhtäkkiä on iskenyt synnytyksen jälkeinen masennus...(nyt vauva siis muutaman kuukauden ikäinen)...Kertokaa kokemuksianne! Vauvan neuvolan onneksi ensi viikolla, joten sielläkin pitänee ottaa asia puheeksi...
Kommentit (6)
Mulla ainakin nyt kolmannen jälkeen tuli sellainen kuvailemasi olo, ja kappas vaan kilpirauhasarvot olivat lievällä vajaatoiminnan puolella. Sain lääkityksen ja saas nähä alkaako homma paranemaan.
Parin kuukauden kokemuksella voin sanoa ainakin unen laadun parantuneen.
Pyydä rohkeasti kilpirauhaskokeet.
Lisää infoa www. kilpirauhas.info
tosin täysin tietämättä, että sellaisia arvoja verikokeista edes tutkittiin. En muista miksi menin lääkäriin, kai tarkistuttamaan just veriarvoja, kun väsytti niin kovin. Kun vajaatoiminta ilmeni, kysyttiin olinko huomannut elintoimintojen hidastumista eli matalaa sykettä, muistin heikkenemistä, väsymystä, kalpeutta...jne. Ja lihominenkin on oire, mutta ei kyllä minun kohdallani ollut. Tosin ei minullakaan arvot olleet kun just siinä rajalla, et lääkitys aloitettiin.
Kannattaa ne tarkistaa. Itsekin napsahtelin lapselleni ihm asioista...kai just six, kun en jaksanut/muistanut kaikkea ja se sai aikaan lisästressiä. En mitään huomattavaa eroa ole huomannut lääkkeiden aloituksen jälkeen, mutta sairastumisesta onkin jo 2 vuotta pian. En ehkä muista.
Ja usein synnytyksen jälken puhkeaa jos on puhjtakseen ja varsinkin jos on sukurasite (meillä myös). Käy ainakin poissulkemassa tämävaihtoehto ni sit voi miettiä muita syitä.
Parempaa huomista sinulle/teille toivoen Mutu
...vai mikä nyt on vajaatoiminnan vastakohta. Siis synnytyksen jälkeen. Laihtui hirveästi jne.
Rasuakuden jälkeen tulee joillekin kilpirauhastulehdus, jonka oireet ovat usein ensin flunssaa muistuttavat. Siitä tulee kai sitten pidemmällä aikavälillä vajaatoimintaa, joka voi jäädä pysyväksi tai palautua ennalleen itsekseen. Kilppariongelmat selviää verikokeella, joten kannattaa mennä lääkäriin selityttämään asia.
eli minulla todettiin kilpirauhastulehduksen aiheuttama vakava vajaatoiminta esikoisen syntymän jälkeen. Arvoni olivat todella hurjat TSH yli 500, joka on kuulemma suomen huimin tulos. Minulla oireina oli pitkään uskomaton väsymys, valtava palelu, hiuksia lähti tukoittain pulssi oli matala ja kuukautisia ei kuulunut. Asiaa tutkittiin pitkään ja söin erinäisiä hormoneja kuukautisten käynnistämiseksi kunnes vihdoin sairaus löydettiin. Toipumiseen meni kauan ja edelleen saan juosta verikokeissa kuukauden välein. Liekö raskaus ja imetys sekoittaneet taas tasapainon. Thyroxin lääkitys on loppuelämäksi. Oireesi kuulostavat enemmänkin mahdolliselta liikatoiminnalta, silloin ainakin itse käyn " kierroksilla" ja menetän hermoni pienimmästäkin asiasta ja karjun lapsille. Pyydähän ihmeessä verikoetta niin saat asiaan selvyyden. T.Rypäle ja Iida 3kk
Ajattelin vain sanoa, että lokakuisten pinossa on muutamina päivinä ihmeteltykin että missä olet.. tule kertomaan kaipaaville kuulumisia :)