Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys ja alkoholi

15.01.2006 |

Kysyn nyt toisten mammojen omia mielipiteitä ja tietoja kun tuntuu että joka suunnalta tippuu niin erilaisia " faktoja" .. Eli siis onko oluesta haittaa imettäessä? Siis ihan yksi olut, vaikuttaako se kuinka suuresti maitoon ja tätä myötä vauvaan? Tunnustan sen oluen kyllä juoneeni, saunassa käydessä. Mutta nyt kun taas luin ihan eri tyylistä " faktaa" korjatessani papereita kaapista. osui käteen perhevalmennuksessa jaettu imetysopas jossa sanottiin ettei saisi lainkaan ottaa?? Mutta taas netin mukaan ei ole haittaa oluesta tai vaikka kahdesta.. Enkä nyt tietenkään tarkoita että tässä oltaisiin mitään perskännejä vetämässä ja sitten imettämässä, senhän nyt sanoo järkikin. Mutta kun suoraan sanottuna onhan sitä olutta ollut jo ikävä, kun liki vuoden ollut nollatoleranssi linjalla. Mutta kertokaahan nyt mitkä on teidän tietonne aiheesta. Jotta saisin omantunnontuskani pois, että onko sitä nyt vahingoitettu omaa lasta jotenkin. Ja tiedän vastaisuudessa että tohtiiko ottaa sen pullon ja sitten sen jäljiltä imettää. Muutenkin olisi mukava tietää, josko sitä joskus ravintolaan eksyisi, että miten pitkä aika se maito pitää lypsää pois, ennen kuin voi imettää... Netissä oli muistaakseni että sitten saa imettää kun alkoholi on verestäkin haihtunut ja olo on selvä. Se on kyllä hieman " epäselvä" ohjeistus, mut ehkä täältä saa siihenkin vinkkiä.

Saa nähdä saanko haukut niskaani, toivottavasti en.. :) Kunhan nyt kyselen.

Quarra

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpa niin. Kun sita sen runsaat 9 kk:a on ollut ilman alkoholia niin kylla sita lasillista punaviinia kaipaa pihvin kanssa tai olutta saunan jalkeen. Hommahan on niin, etta lasillinen punaviinia tai pullollinen olutta palaa noin kahdessa tunnissa veresta riippuen ihmisen koosta. Alkoholinmaara veressa on huipussaan noin puoli tuntia nauttimisen jalkeen. Eli unelmatilanteessa voisit ennakoida tilanteen imettamalla juuri ennen alkoholin nauttimista. Nain seuraavaan imetyskertaan mennessa alkoholi on ehtinyt palaa jo pois. TAI sitten voit pumpata valmiiksi annoksen, jolloin ei tarvitse vakisin vauvaa ruokkia juuri ennen lasillisen nauttimista. Lastenlaakari taalla USA:ssa kehoitti jo 2kk neuvolassa tutustumaan korvikkeisiin. Nain aiti voi silloin talloin nauttia sen lasillisen tai toisenkin rauhassa ilman tunnontuskia tai lahtea vaikka shoppailemaan isan jaadessa lapsen kanssa kotiin. Eli sita korviketta ei tarvitse pelata vaikka aikookin pitaa lapsen aidinmaidolla pitkaan.

Lisaksi viela ymmartaakseni maidon lypsaminen alkoholin nauttimisen jalkeen on turhaa, koska alkoholin pitoisuus maidossa on sama kuin veressa eli kun alkoholi poistuu veresta poistuu se myos maidosta. Jos nyt on kaynyt niin, etta on imettanyt kun veressa on alkoholia niin ei kerta tai toinenkaan tee haittaa. Kunhan ei ota sita tavaksi.

Eli kylla sita alkoholia voi nauttia vaikka imettaakin. Vaatii vain pienta suunnittelua :)

Vierailija
2/14 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

humalassa vauvaasi käsittele. En tiedä sitten kuinka mielekästä on imettää krapulassa. Vauva ei saa maidostasi haittaan asti alkoholia. Imetystä ja dokailua ei suositella yhdisteltäväksi turvallisuus syistä. Vauva ei ole turvassa humalaisen kaikkivoipan äipän syleilyssä!

Elikkä juo pois vaan sen yhen saunakaljan (kaikkea sitä saunan varjolla saa tehä), mutta mulle pisti silmään seuraava lause tekstissäsi:

... Mutta kun suoraan sanottuna onhan sitä olutta ollut jo ikävä, kun liki vuoden ollut nollatoleranssi linjalla...

En tiedä onko aihetta miettiä miksi sitä alkoa on niin ikävää ollut. Ei muuta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaidon alkoholipitoisuus on täsmälleen sama kuin veresikin. Kun olet 0,5 PROMILLEN humalassa on maitosi alkoholipitoisuus 0,5 PROMILLEA. Tämän tilan 55-kiloinen nainen saavuttaa noin 2 olutpullollisella. Veren alkoholipitoisuus on tällöin pienempi kuin monen käyneen ruoan ja maustekastikkeen ja noin 30 kertaa pienempi kuin esimerkiksi kaupan siman ja yli 10 kertaa pienempi kuin kotikaljan. Imettää voi aivan rauhassa yhden tai kahden alkoholiannoksen jälkeen ja maidon puolesta imettää voi useammankin annoksen jälkeen (veren alkoholipitoisuutta kun mitataan promilleissa eikä prosenteissa kuten alkoholijuomien...) Ongelmaksi tuleekin vauvan käsittelyn turvallisuus, ei maidon alkoholimäärä. Viinilasillisen tai saunakaljan voi siis nauttia asiaa toista kertaa miettimättä vaikka joka ilta!

Ja Mujeritalle -- aika ikävään sävyyn vihjaleva oli viestisi loppukaneetti. Minä ainakin pidän viinin mausta ja olen tottunut siihen, että hyvää ateriaa täydentää lasillinen hyvää viiniä. Juhlahetkinä olen tottunut nauttimaan lasillisen ihka aitoa shampanjaa -- meillä on aina 20 millilitran pikkupullo kaapissa kylmänä, joten tilanteen sattuessa voimme miehen kanssa juoda minilasilliset laatukuohuvaa. Tämä on elämäntapakysymys ja tyylikysymys -- eipä ole tullut pienen vauvan äitinä mieleen känniä vetäistä eikä se oikein kuulu minun elämäntapaani muutenkaan. Ymmärrän TÄYSIN raskauden jälkeisen viinilasilliseen kohdistuvan ikävän -- minusta kunnon kuhafile ei maistu samalle ilman hyvää lasillista rutikuivaa valkoviiniä, saunakaljoista en niin välitä.

Onko sinun mielestäni minulla jotenkin miettimistä kaipaava suhde ruokaan, kun nyt olen ollut maidottomalla ja alkuun munattomallakin imetysdieetillä jo yli 6 kk, näen melkeinpä märkiä unia lempijuustoistani, paksusta maustamattomasta luomujogurtista, kunnon vaniljajäätelöstä ja intialaisista tuorejuustoruoista? NImittäin ikävä on, eikä ero noista nautinnon lähteistä ole vasta kuin 6 kk pitkä...

(by the way, itse tulkitsen jo alkoholin alkoksi kutsumisen jonkinlaiseksi osoitukseksi ongelmallisesta alkoholisuhteesta -- minun tuttavapiirissäni mokomaa ilmaisua ei käytä takuuvarmasti kukaan...)

Vierailija
4/14 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sanottu!! Eipä tuohon minulla juuri lisättävää ole. Itsellekin pisti silmään tuo mujeritan ikävän sävyinen vihjailu. Toki kaikilla on oikeus mielipiteeseensä, mutta enpä nyt menisi ketään leimaamaan lähes alkoholiongelmaiseksi sen perusteella, että raskauden jälkeen kaipaa pullollista olutta...

Vierailija
5/14 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että on myös aikas väärin tuomita tuon sanan käytöstä, koska itse olen tuolla sairaalamaailmassa tavannut aika monta henkilöä lääkäreistä sairaanhoitajiin, jotka käyttävät ilmaisua alko eli esim. " potilas nauttinut runsaasti alkoa" .

Taitaa olla siinä maailmassa epävirallisen virallinen termi...Jota kyllä itsekin viljelen ilman sen ongelmallisempaa suhtautumista kyseiseen aineeseen.

Vierailija
6/14 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäkommenttia saa laittaa. En pahakseni pistä. Syy miksi sitä olutta on ikävä, on varmasti se että mulle se on rentoutumista, kun saunan jäljiltä voin istua siemaillen sitä olutta. Mikä pakko äidiksi tulemisen jälkeen pitää kaikesta entisestä luopua? Tottakai tärkeysjärjestys muuttuu, lapsi on aina ykkönen. Mutta silti tahdon säilyttää edes joitain asioita entisestä " rauhallisesta" elämästä kun pystyi tekemään mitä tahtoi. Hulluksihan tässä tulee jos ihan kaikki on kiellettyä vain sen vuoksi että olen nyt äiti. Älkää käsittäkö väärin. :) Humalaan en aio itseäni juoda missään nimessä ja sen jäljiltä imettää/käsitellä tyttöä. Pitänee hommata rintapumppu piakkoin, että pääsee vähän enemmän välillä tuulettumaan. Oikestaan ravintolaan olisi hinku, tanssimaan ja nollaamaan oloa. En halua jämähtää pelkäksi äidiksi, haluan myös olla nainen ja aikuinen ihminen joka saa välillä relata. Mut kun voisi melkein laskea yksinhuoltajaksi, kun mies on yksityisyrittäjä ja pitkää pitkää päivää töissä. Usein vasta 10 illalla tulee kotiin. Mutta tätä se elämä on. Kait mä koetan tässä selitellä, kun tuntui että mun ekasta tekstistä otettiin liiaksi se ikävöinti esiin. Varmasti täällä on moni muukin kenellä on jotain alkoholipitoista lemppari juomaa ollut ikävä. ;) Mies osti mulle joululahjaksi bacardi breezeriä kun tiesi että se on mun lempidrinksu ollut kautta aikojen, hintavaa tosin.

Anyway, kiitoksia kommenteistanne kanssaäidit. :)

Vierailija
7/14 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joltain on päivän annos jäänyt ottamati *hih*

Vierailija
8/14 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö teidän ruokailukulttuuriin esim. kuulu punaviini hyvän pihvin kanssa, tai valkoviini kalan kanssa? Meillä syödään lähes joka viikonloppu paremmin jolloin ruuan kanssa on lähes poikkeuksetta viiniä. Minulle se on hyvinkin normaali asia. Ja kukaan ei siis ole puolesta lasillisesta kännissä (punkkulasit on muuten aika isoja, enemmästä määrästä posket jo punottaisivatkin)

Mielestäni asenteesi alkoholia kohtaan on aika outo, oletko kenties kasvanut alkoholisti perheessä? Siinä tapauksessa ymmärrän kantasi hyvin.

Vierailija
9/14 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALKOHOLI JA IMETYS

Kun äiti juo alkoholia, sitä imeytyy äidinmaitoon samalla lailla kuin äidin vereenkin. Jos äiti siis on " yhden promillen humalassa" , myös maidossa on alkoholia yksi promille.

Tämä on niin pieni määrä, että kun vauva juo tätä maitoa, vauvan verestä ei enää alkoholia pysty mittaamaan. Tällä perusteella neuvolan lääkärikin voi sanoa, että voit aivan hyvin juoda sen saunakaljan ja toisenkin ja imettää vauvaasi samantien.

Paljosta alkoholista lapsi voi tulla väsyneeksi, veltoksi ja nukkua tavallista raskaammin, mutta tutkimukset eivät ole osoittaneet lasten kärsivän vahinkoa jos imettävä äiti juo kohtuullisesti eikä kovin usein.

Alkoholi kuitenkin on myrkkyä, joten ymmärrettävää on sekin, jos joku haluaa ottaa varman päälle eikä halua yhdenkään pisaran joutuvan varsinkaan kovin pienen vauvan herkkään elimistöön. Kaikkeahan ei tiedetä esimerkiksi kasvavan lapsen aivojen herkkyydestä. Jotkut raportit myös viittaavat siihen, että lapsen psykomotoriseen kehitykseen ja kasvuun saattaa vaikuttaa, jos äiti juo säännöllisesti, vaikka määrät eivät olisikaan suuria.

Jos siis et halua imettää kun maidossa vielä on alkoholia, kuinka kauan sinun täytyy odottaa?

Alkoholi poistuu maidosta samaa vauhtia kuin verestä, eli esimerkiksi Alkosta saatavista taulukoista voit katsoa kuinka kauan juomasi määrän kestää palaa elimistössä (yksi ravintola-annos n. 2 tuntia). Maito ei tietenkään kulje maksan kautta alkoholeistaan eroon pääsemässä, mutta alkoholin molekylirakenne on niin pieni, että sitä on tasaisesti kaikissa ruumiin nesteissä ja niistä se myös tasaista tahtia huuhtoutuu pois.

Ei siis ole mitään tarvetta lypsää pois niitä " etummaisia" maitoja, jotka ovat muodostuneet sinä aikana kun alkoholia on nautittu. Jos et ole enää huppelissa, ei alkoa rintamaidossakaan enää ole.

Kun miettii lähtemistä vauvan kanssa juhliin, joissa käytetään alkoholia, kannattaa ottaa huomioon myös, että lapsi saattaa säikähtää aikuisten muuttunutta käytöstä ja kohonnutta äänenvolyymiä tai vaikka äidin outoa tuoksua, vaikka juhla ei remuamiseksi menisikään. Hiprakassa myös lapsen käsittely on epävarmempaa ja onnettomuuksien riski kasvaa, mutta tämä lie itsestään selvä asia.

Entä alkoholin vaikutus maidon määrään? On tutkittu, että äidin nautittua alkoholia lapset saavat vähemmän maitoa kuin muuten. Toisaalta oluen juominen on vanha " kansankeino" lisätä maitoa, ja moni äiti on kokenut, että saunasiideri tai vappusima " menee suoraan rintoihin" eli maitoa suorastaan tulvii pienen alkoholiannoksen jälkeen. Jos tapanasi ei ole juoda ja imettää monta kertaa viikossa, maidon määrän vaihtelu alkoholin vuoksi tuskin on merkittävää suuntaan tai toiseen.

http://www.imetystukilista.net/faq/tupakka.php

Vierailija
10/14 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mujerita:

En tiedä onko aihetta miettiä miksi sitä alkoa on niin ikävää ollut. Ei muuta!

Tää tarttui kyllä mullakin silmään. Jos jatkan yhtä rumalla asenteella niin mujerita voisi todella miettiä uudelleen tuota osoittelevaa ulosantiaan. Alkuperäisellä kirjoittajalla sitä asennevammaa ei ainakaan ollut.

Pääset nyt luvan kanssa kettuilemaan minullekin, sillä kuulun siihen joukkoon joka kaipaa hyvää viiniä. Olen raskausaikana juonut lasillisen viikossa (ja jos viini on ollut erittäin hyvää, toisenkin) ja nauttinut siitä valtavasti. En tiedä mitään niin ihanaa kuin löytää ruokaan sopiva viini tai pelkästään viini, joka maistuu hyvältä. Ja kyllä, vesi herahtaa kielelle kun nyt ajattelenkin sitä, että synnytyksen jälkeen mieheni on luvannut tuoda pikkupullollisen sampanjaa. Jipii!

Vierailija
11/14 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu niihin, joilla on tapana sanoa kaikki asiat hiukan kärkkäästi. Hyvä, ettei kukaan tän ketjun vastaajista ole lähtenyt mukaan samalla tyylilajilla. Varoitukseksi vaan jatkossa, että tän nikin juttuihin kannattaa joskus suhtautua varauksella, hyvät jatkot silti sinnekin päin...

Tää kysymys imetyksestä ja alkoholista nostaa päätään tasaisesti. Mun on aika vaikea ymmärtää, miksi esim. tosta Alkon esitteestä poimittua, täysin asiallista informaatiota voi ottaa tosissaan ja jättää vinoilut toisten alkoholismista väliin. Jokaisella meistä on oikeus olla ottamatta tipan tippaa, mutta ei se ketään paremmaksi tai huonommaksi tee. Lasillisessa punkkua tai olutta ei totta vie ole mitään pahaa, jos se nyt ei sitten sotke kuvitelmia Täydellisestä Uhrautuvasta Äidistä, joka ei etsi omaa mielihyvää koskaan.

Vierailija
12/14 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun ainakin teki raskauden jälkeen mieli punaviiniä ja siideriä. Itse asiassa olinkin jo viihteellä vaikka vauvani on vasta 1,5kuukautta. Isä hoiti tyttöä ja kaikki meni hienosti. Sain nauttia siideristä ja lähteä tyttöjen kanssa bailaamaan. Ilta rentoutti tosi mukavasti ja oli oikein hauskaa. Enkä koe että minulla olisi alkoholiongelmaa tai olisin huono äiti vaikka pikkuhuppelissa olinkin! Ja en kyllä ole imettänyt tai aio jatkossakaan imettää jos olen jotakin juonut.. Toki yhden siiderin voin saunan jälkeen huoletta juoda. Löytyy siis muitakin naisia joiden tekee mieli alkoa ;) vaikka tyttö onkin tärkeintä maailmassa

Vierailija
13/14 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenhan juonut olutta siitä lähtien kun poika oli noin 3vkoa. Oluesta en pidä, ykköstä kittaan ja sitäkin vain pullollisen päivässä ja siitä syystä että lapseni saisi edes hiukan äidinmaitoa jonka pitäisi olla hälle niin hyväksi. ja voin todeta että tuo tosiaan lisää maidon tuloani. :) joten huoletta suosittelen muillekin :) vaikka sitten alkoholisteiksi leimattaisiinkin..

-neitoperhonen ja Pyry kohta 2kuukautta

Vierailija
14/14 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meku72:

Mun on aika vaikea ymmärtää, miksi esim. tosta Alkon esitteestä poimittua, täysin asiallista informaatiota voi ottaa tosissaan ja jättää vinoilut toisten alkoholismista väliin.

Siis tarkoitin, että miksi EI sitä voi uskoa... Hölmö mää.