Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä viikolla olette jääneet sair.lomalle? Minkälainen työ?

14.01.2006 |

Itse olen tällä hetkellä osittaisella virkavapaalla, olen ollut jo ennen raskauttakin. Teen siis vain 50% työaikaa, koska vanhempi lapseni on kotihoidossa ja mulla on toisen alan opiskeluja yms juttuja. Keskimäärin olen töissä 2-3 päivää viikossa. TYö on kuitenkin vuorotyötä eli saattaa olla 5 pv peräkkäin ja sitten reilu viikko vapaata.

Työ on kuitenkin melko raskasta hoitotyötä ja työpäivä on 8 tuntia miltei jatkuvaa liikkeellä oloa. Itse ei voi vaikuttaa työpäiviinsä vaan on tehtävä se, mitä asiakkaat vaativat. Eli käveltävä, nostoja, perushoitoa yms. Pahinta on juuri se, kun pitää koko ajan miltei seistä yms eikä voi itse oikeastaan levätä silloin kun haluaisi. En ole normaalitilassa juuri koskaan ollut sairaslomlla, joten en mitenkään " turhaan" hingu sairaslomalle.

Mulla oli ekassa raskaudessa kivuttomia supistuksia jo hyvin aikaisessa vaiheessa ja nimenomaan juuri töissä. Tuolloin en jäänyt sair. lomalle ja lapsi syntyi yliaikaisena. Kuitenkin koko ajan silloinkin oli epämiellyttävä tunne, kun ei saanut levätä halutessaan.

Mietin tässä just, että mitäköhän tässä tekis. Mulla tulee vasta 17 viikkoa täyteen. Ens viikolla mulla ois 4 pv työtä ja sen jälkeen ainakin viikko vapaata.

Kuinka aikasiin olette jääneet pois? Oletteko saaneet pidemmän sair. loman kerralla vai olleet aluksi vain vähän aikaa pois? Riskejäkään kun ei haluis ottaa. Jos ois jossain toimistotyössä tms, ni tilanne ois ihan erilainen kuin nyt. Tässä on pahinta juuri se, että on ihan riippuvainen potilaiden tarpeista ja samat rutiinit on tehtävä oli päivän kunto mikä tahansa. Usein myös joutuu tekemään muidenkin työt, kun sairaslomia on paljon ihan perusterveilläkin...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimistotyötä, joka oli oman lääkärini mukaan vielä pahempi vaihtoehto kuin työ jossa liikkui. Jouduinkin jäämään sairaslomalle jo viikolla 16 kahdeksi viikoksi, sit viikko töitä supistellen ja 19 viikosta alkaen kokonaan sairauslomalle. Siitäkin huolimatta että olin sairaslomalla, sain veritulpan.

Vierailija
2/12 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten lääkäri sanoi jo alkuraskauden ultrassa, että mut tullaan laittamaan sairaslomalle rv 24. Työnantaja oli myös siten tietoinen tästä asiasta hyvissä ajoin. Mulla oli tosi vaikee alkuraskaus, kun oli selkäsärkyä, oksentelua ja tajuton väsymys. Sillon olin rv 14 tietämillä viikon sairaslomalla ja lisäks pitelin syys- ja talvilomia pois. Olokin alkoi sitten pikkuhiljaa helpottamaan ja jaksoin suht hyvin sinne rv 24, kunnes jäin kokonaan pois töistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv 12-16 , siitä olin 2v s-lomalla. rv.16 alaken lopullisesti! Myös " hoitoala" , henk. kohtaisena avustajana/kokopäiväsesti, avustetavalla oli erittäin vaikea CP vamma.

Vierailija
4/12 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäin sairauslomalle. Työni istuvaa, mutta reissausta kuuluu mukaan & tavaroiden kantamista mukana (mm. kannettava tietokone, joka aika raskas). Yllättäen kuitenkin pitkään istuminen oli rankkaa ja paikat tuli tosi kipeiksi. Ja väsytti älyttömästi. Sairauslomaa en itse pyytänyt, lääkäri vain totesi kontrollikäynnille tullessani, että tänään taidetaan sitten kirjoittaa se sairasloma. Ja syynä supistelut (joita ei kyllä ollut nimeksikään...).

Vierailija
5/12 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv 18 jäin pariksi viikoksi, sitten olin 1,5vk töissä ja sen jälkeen loppuajan saikulla.

Työni sisältää sekä toimistyötä että liikkumista ja tavaroiden rahaamista mukana. Raahaamisen lopetin kyllä jo aikaisemmin.

Sairasloman syynä oli väsymys ja supistelut. Työni on todella hektistä, eikä sitä pysty hoitamaan " puoliteholla" .

Vierailija
6/12 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hoitovapaalla kotona, joten en ollut töissä ollenkaan, mutta jos olisin ollut, niin sairaslomalle olisi laitettu aika varhain. Minulla alkoi vuodot rv:lla 8, syynä vuotava hematooma, ja sairaslomaa kirjoitettiin heti. (Luonnollisestikaan en lapseni hoidosta voinut lomaa pitää, mutta tuo todistus kirjoitettiin, koska hoitovapaalla olija voi hakea lisäksi kelan sairaspäivärahaa.) Ja työkykyä arvioitiin tietenkin polikäynneillä, joita minulla tuon hematooman vuoksi oli vähintään kuukauden välein. Rv:lla 16 hematooma oli hävinnyt, mutta sairaslomaa kirjoitettiin edelleen, koska supistelujen vuoksi katsoivat, etten olisi kyennyt tekemään normaalia ansiotyötäni, joka on fyysisesti raskasta työtä hoitoalalla (huonokuntoisten vanhusten parissa).

Koska sinulla on aika terkalle tai lääkäriin? Sinuna kokeilisin korkeintaan tuon seuraavan 4:n päivän jakson seuraten oloa ja tuntemuksia ja hakeutuisin neuvottelemaan asiantuntijan kanssa jatkosta. Ei todellakaan kannata riskeerata mitään, kohtu kasvaa juuri nyt reippaasti ja jatkuva jalkojen päällä olo ei välttämättä ole hyväksi (ilman taukoja). ja jos itsestäsi jaksaminen tuntuu epävarmalta, niin kyllä varmasti neuvolassa kuuntelevat.

Vierailija
7/12 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv22 lääkärin kehoituksesta ensin 5 viikoksi. syynä mulla oli ennenaikaiset jatkuvat supistelut, jotka oli saaneet hieman muutoksia kohdunkaulalle, lisäksi kivulias monta viikkoa jatkunut iskias ja selkärankareuma..selkä ei kestänyt istumatyötä kipeytymättä tuntia pidempään.

mulle oli rv:t 22-26 fyysisesti tosi rankkoja vaikka sainkin olla kotona lepäämässä. kun menin sairasloman loputtua käymään kontrolliultrassa ä-polilla, he automaattisesti jatkoivat sairaslomaani ä-loman alkuun asti.

nyt menossa rv 32+3 ja olen hyvässä kunnossa olosuhteisiin nnähden ja supparitkin pysyneet kurissa.

Vierailija
8/12 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv24 ja risat töistä. Työn kuva seisaaltaan tapahtuvaa asiakaspalvelutyötä ja istumaan tai muuten lepäämään ei päässyt silloin kun halusi, vaan silloin kun tuli sopiva sauma eli aika harvoin. Oleellinen osa työtä on lisäksi näyttää edustavalta, liikkua ripeästi ja keskittyä 100 % asiakkaaseen - ei ihan onnistunut loppuaikoina multa :)

Varsinainen syy sairaslomaan oli voimakkaat, joskin kivuttomat supistukset, jotka olivat pehmentäneet kohdunkaulaa hiukan. Seisomatyössä oli myös selkä aika kovilla ja väsyin työn rivakan tahdin vuoksi tosi nopeasti eli työstä seurasi ihan yleinen uupumus, joka veti mielen tosi matalaksi.

Vierailija
9/12 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kärsin pahoinvoinnista sinne rv 20 asti, ja alkoi olemaan peruskunto jo rv 16 niin huono, etten jaksanut edes kunnolla seistä. Lepäsin sen kk verran, ja sitten jaksoin taas vähän paremmin. Lopulliselle saikkarille jäin kuitenkin rv 27, omasta pyynnostä. Työ on toimistotyötä, mutta tarkkuutta vaativaa, enkä jaksanut enää keskittyä siihen silloin väsymyksen takia. En saanut kunnolla nukuttua enää silloin öitä, siksi lähinnä väsynyt. Kohta sairasloman alkamisen jälkeen alkoivat myös kivuttomat supistelut, jotka onneksi kuitenkin loppuivat joskus rv 33 tienoilla. Synnytys käynnistettiin rv 38+4. En olisi kyllä jaksanut olla yhtään kauempaa töissä.

T: Piia sekä Sanni ja Oskari 6½kk

Vierailija
10/12 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli entuudestaan 3 lasta ja sama lääkäri oli myös heidän aikana. Työni ei vaikuttanut mitenkään, lääkäri vaan ilmoitti että hänellä tapana laittaa rv:sta 20 monikkojaodottavat sairaslomalle. Niin työni oli nuorisokodin johtaja. Pahoinvointi ja oksentelu jatkui rv:lle 21 asti.

Vierailija
11/12 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin ensin sairaslomalle selkävaivojen vuoksi,jotka eivät johtuneet raskaudesta. Viikkoja oli silloin muistaakseni 8. Sitten tulikin parin viikon saikku verenvuodon takia viikolla 10. Sitten yritin töihin,muttei siitä mitään tullut sillä olin sellaisessa työssä jossa joutuu kumartelemaan ja nostelemaan jatkuvasti sekä seisomaan koko työvuoron ajan. Eli olin siis saikulla melkein koko raskauden ajan...

Vierailija
12/12 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" alakerrassa" kunnossa, mutta antoi viikon saikkua. Sen jälkeen mulla onkin yksi viikko muuten vaan vapaapäiviä. Sitten onkin äitiyspoli, jossa kuulemma tilannetta arvioidaan uudelleen. Tuskin sitä viikkotolkulla kuitenkaan enää pystyy töissä olemaan, siis tuossa nykyisessä hommassa.

T: bambi rv 17