Mulle luvattiin käynnistys rv 36-37 jos sikiö näyttää,tuntuu isolta, mutta
lääkäri sanoi virhemarginaalin olevan koon arvioinnissa 10%, eli kun rv 36 tasan tehdään painoarvio voi se heittää jopa niin, että jos arvio on tuolloin 3800g voisi vauva todellisuudessa ollakin jo 4200g!
Eli silloinhan se käynnistys on jokatapauksessa tehtävä tuolloin eikö vaan?
Rv 27 painoarvio oli 1254g
Onko kokemuksia?
Mustaverho 28+1
Kommentit (29)
Käynnistetty olisi 35+6 mutta lähti itsestään sittenkin supistukset tulemaan ja tyttö syntyi ok.
Käynnistyksen syyksi käy todellakin myös lapsen suuri koko arvio.
Eli itselläni olisi kyllä käynnistetty jos ei olisi syntynyt tuolloin. Mutta olisi katsottu vielä viikon verran, eli sen rv 37 yli. Sen yli ilmeisesti yrittävät pitää vauvaa masussa ja sitten käynnistää..
koska vauvaa ei pystytä millään mittaamaan loppuvaiheessa tarkasti. Yleensä mitataan reisiluu, joka on hyvin yksilöllinen mitta. Sitten toinen mikä katsotaan on vyötärönympärys. Jos vauva on pitkä, vyötärönympärys ei kerro läheskään koko totuutta.
Itselläni on ultra-arviot (3 lasta) pitäneet miltei grammalleen paikkansa. On ultrattu sekä julkisella että yksityisellä. Mutta juuri pari viikkoa sitten ystäväni synnytti lapsen 3.7kg ja 52cm, kun oli ultrattu muutama pv aiemmin että on n. 3.2kg. Toinen ystäväni sai myös pitkän pojan, miltei 54cm, ja edellispäivänä oli ultrattu painoksi 3.7kg. Vauva syntyi seur. päivänä ja painoa 4.7kg.
Eli ultrat ja käsikopelot heittävät kyllä molemmat. Oman lähipiirini kokemuksista painoarviot ovat heittäneet liki aina, kun kyseessä on ollut pitkä lapsi. Mutta sitähän ei tiedetä ennenkuin syntyy. Kannattaa luottaa omiin tuntemuksiin vauvan koosta.
Varmaan joo sen käynnistyksen VOISI sopia tasan rv 38, mutta kun mun kaikki lapseni ovat syntyneet 38, kaksi jopa tasan sen, niin lääkäri oli sitä mieltä, että nämä seikat täytyy ottaa huomioon ja siksi käynnistää aiemmin.
Meidän neiti syntyi tällä viikolla ja viimeinen painoarvio tehtiin 12 tuntia ennen syntymää. Painoarvio oli 3400g, tyttö oli syntyessään 3740g. Käsikopelolla kätilö arveli painoksi 3600-3800g, eli käsin tuntuisi osuvan paremmin oikeaan.
Tosin meidänkin tyttö oli 53cm, joten saattaa juuri tuo pituus vaikuttaa siihen, että painoarvio ultralla antoi hieman väärän tuloksen.
ja jopa vielä synnyttämään mennessä sanottiin vauvan olevan korkeintaan 3800g, mutta aika paljon siitä heitti, kun olikin 4612g!
En vaan uskalla luottaa enää noihin painoarvioihin pätkääkään, sen verran meni viimeksi kaikki pieleen mitä vaan voi mennä ja lisäksi sain järkyttävän synnytyspelon kaupanpäälle.
Jos mulle kerran on lääkärin ehdotuksesta tarjottu käynnistystä 36-37 viikolla, niin ilmanmuuta tartun siihen.
Totta on, ettei vauvan iso koko VÄLTTÄMÄTTÄ tarkoita vaikeaa synnytystä, mutta mun kohdalla näin oli.
Nyt kun olen keskustelua jo pitempään seurannut aloin miettimään, että kun yleinen käsitys on se, että lapsi on valmis aikaisintaan rv 37 syntymään niin eikö tapauksessasi olisi mahdollista ottaa vauva sektiolla ulos, jolloin hänellä olisi mahdollisuus kasvaa ja kehittyä valmiiksi, eikä sinun täytyisi yli viisikiloista vauvaa synnyttää? Tällaisia mietteitä tänään :)
Ei, koska pelkään sektiota ihan kamalasti ja koska olen kaikki neljä synnyttänyt alakautta, niin lääkärikin oli sitä mieltä, että sekä minulle, että vauvalle on edullisempaa alatiesynnytys.
Normaalisti kuulemma sektio olisi ensisijainen vaihtoehto, mutta mun tapauksessa ei.
Rv 36 tasan (jos vauva on iso) tehdään lapsivesipunktio jolla katsotaan kehkojen tila ja jos ovat kypsät sovitaan käynnistys.
Normaalisti ei käynnistetä kuin vasta 38 viikolla, mutta koska kaikki lapseni ovat jo tuolloin syntyneet, niin siksi mulla aiemmin ja koska edellinen oli JO 38+6 sen 4612g, niin siksikään ei odotella ja kasvateta turhaa.
Kuulemma yleensä rv 36 keuhkot ovat jo kypsät.
Jännittää ensi pe tehtävä tutkimus ja painoarvio, koska siitä saa kuitenkin vähän viitteitä, että mihin suuntaan mennään.
Toivotaan, että kaikki menee hyvin.
Vauvan arvioitu paino on 2400g ja yläkäyrällä mennään.
Seuraava aika 15.8 jolloin sovitaan aika lapsivesipunktioon ja katsotaan vauvan koko, mikä todennäköisemmin jatkaa yläkäyrällä menoaan, tuskin kuulemma tulee tasaantumaan.
Sitten lapsivesipunktion tulos ja jos keuhkot kypsät, kuten kuulemma todennäköisintä on, että ovat niin sovitaan miten ja milloin synnytys.
Lääkäri sanoi, että yleensä rv38 vasta aletaan käynnistelemään, mutta kun mulla lapset syntyvät niillä viikoilla, niin pitää ottaa se huomioon ja kukaan ei pakota mua synnyttämään enää isoa lasta.
Toisaalta ihan yhtä tyhjän kanssa tuo käynti, koska ei siitä viisastunut ollenkaan. Itse arvioin vauvan olevan 2300g ja mies sen 2400g minkä onkin, eli aika hyvin :)
No, kuukauden päästä olemme viisaampia ja toivottavasti asiat menevät kuten pitäisi :)
Mustaverho ja kaneli 32+0
diabeteksen vuoksi. Mun kohdalla käynnistys ei (ainakaan noilla viikoilla) oikein toiminut. Synnytys käynnistyi vihdoin rv 35+6, mutta synnytys pysähtyi ja lapsi syntyi sektiolla rv 36+0. Painoa tuolloin 3860 g eli iso oli.
Nyt jännään miten tokan kanssa menee...
kumman hyvä tuuri sulla ja erittäin eriarvoinen kohtelu taitaa sitten naistenklinikalla olla....mulla piti tänään olla käynnistys ja viikkoja sentään 38+, vauva mitattiin olevan nyt 4.3kg ja kotiin lähettivät...kovaan ääneen hämmästelen jos pelkän sektiopelon vuoksi saat käynnistyksen monta viikkoa talon normaaleja linjoja aikaisemmin...enpä usko kovin monen muunkaan synnyttäjän olevan innoissaan jos sektioon joutuvat....ja voihan se sektio olla edessä vaikka kuinka käynnistelisivät....
Mutta onnea toki matkaan....
eihän kyse olekaan "pelkästä" sektiopelosta, jos luet tarkemmin vaan aiemmassa synnytyksessä olleista komplikaatioista liittyen vauvan isoon kokoon.
Kehoitan lukemaan tarkemmin.
Ja toi 38+ on mulle liian myöhäistä, koska kaikki neljä lastani ovat syntyneet jo 38+ viikolla.
Näin kuitenkin nyt kohdallani on.
Mustaverho
tuosta erbin pareesista mikä siellä on vauvalla ollut, mutta kyseinen komplikaatiohan ei ole sektiossa mahdollinen, joten sektio voitaisiin isollekin vauvalle tehdä vielä myöhemmillä viikoilla, jopa synnytyksen käynnistyttyä spontaanisti siellä viikon 38 tienoilla kuten väität sen varmuudella tekevän.
sektion vaihtoehto oli käsittääkseni poistettu vain pelkosi vuoksi...sitä hieman ihmettelen.
Toki sinulle tuo on onnenpotku, hämmästelen vain että jos on paikkaansa pitävä tämä lupaus vielä raskausviikkojen ollessa ajankohtainen niin erittäin eriarvoinen on synnyttäjien kohtelu kyseisessä laitoksessa.
Lääkärit joiden kanssa olen ollut tekemisissä ovat onneksi kaikki olleet sitä mieltä, että sekä minulle että vauvalle on edullisempaa alatiesynnytys kuin sektio.
Mutta tuskin tämä sinulta on mitään pois :)
serkkuni vauva syntyi tasan 36 äidin I-tyypin diabeteksen takia ja painoi syntyessään 3600 g ja oli ihan valmis. Esikoinen hänellä käynnistettiin 37+5 ja oli jo 3650 g. Joten kyllä käynnistetään jo noinkin aikaisin lapsen ison koon ja/tai äidin terveydentilan takia. Onnea synnytykseen!
Käytiin pojan pienen koon takia paljon TAYS:issa tarkkailussa. Viimeinen paino arvio oli 3100g ----> kun poika syntyi paino oli 2580g.
onkin isompi kuin "pitäisi".
Mulla edllisen vauvan sanottiin moneen otteeseen vuorenvarmasti olevan korkeintaan 3800g ja ei uskottu vaikka itku kurkussa sanoin, että se on kyllä isompi, yli 4kg ja olihan vauva sitten 4612g :(
Nyt on tarkastus rv 32 ja 36 ja sitten päätetään mitä tehdään, jos vaivan paino vaan tuntuu ja näyttää isolta.
ja tietty mittaajan tarkkuudesta. Yksi pikseli ultran näyttöruudulla merkitsee paljon.
Ihan yhtä lailla painoarvio voi olla tosiaan yläkanttiin kuin alakanttiin. Meilläkin heitti molemmista lapsista tehdyt painoarviot reilusti: toinen oli ultran mukaan puolisen kiloa painavampi, toinen sitäkin enemmän. Toisen kohdalla osasin jo kyllä epäillä, ettei mahassa ihan arvioidun kokoinen mötkäle ole vaan hieman pienempi :).
Näiden tosiasioiden valossa tuntuu hassulta, että ultra-arvioiden perusteella tehdään niin suuria päätöksiä, kuten synnytyksen käynnistämistä aikaisilla viikoilla, mutta ikävä kyllä tarkempiakaan menetelmiä ei nykyaikana ole käytössä. Itselläni parhaat arviot on tehty käsin, mahan päältä tunnustellen. Sellaisia kannattaa myös yrittää saada mahdollisimman monelta ammattilaiselta.
Mulla esikoinen 5145g, painoarvio laskettuna aikana oli 4 kg ja meni 5 päivää yli. Eli aika isolla prossalla pieleen... Paikkana tällöin Kätilöopisto. Vauvalle ei onneksi tullut mitään vahinkoa mutta mulle neljännen asteen repeämät.
Uskaltauduin toista lasta yrittämään luottaen siihen että kyllä nyt varmaan ollaan tarkempana ja käynnistetään jo hyvissä ajoin. Raskausdiabetesta luonnollisesti epäiltiin mutta sokerirasitustesti oli täysin puhdas. Synnytyspaikaksi valitsin nyt NKL:n jolla kävin tiheämmin ultrissa joilla seurailtiin sikiön kasvua. Kaikesta tapahtuneesta huolimatta toivoin alatiesynnytystä.
Viikolla 34 oli puhetta käynnistämisestä. Sitten viikolla 37 ultrassa lääkäri totesikin että ei vauva n 3.7 kiloa ja odotellaan ihan normaalia spontaania synnytystä eikä käynnistellä. Itkin ja rukoilin käynnistystä koska tiesin että vauva ei tule olemaan 3.7 kg. Ei auttanut ja kauhulla odottelin tulevaa.
Poika syntyi 39+4 ja painoi 4.6kg, painoarvio meni jälleen metsään niin että rytisi! Vahinkoa ei onneksi tullut kummallekaan vaikka vauvan pää oli tiukassa, esikoinen oli jo raivannut tien.
Annettuani lääkäreille palautetta asiasta minulle vakuutettiin että jos teen kolmannen lapsen minua aivan varmasti kuunnellaan ja äidin oma arvio lapsen koosta on usein oikea ja se huomioidaan...
En tiedä mitä tästä voi päätellä, mutta kannattaa olla tiukkana oman vaatimuksen kanssa jos on varma asiastaan. Aina tosin sekään ei auta....
Vaikka olisikin enemmin ollut ongelmia koon kanssa, niin silti nuo viikot on aikaiset. Eikö sitä käynnistystä voisi sopia vaikka viikolle 38 tasan, niin on vauva ehtinyt kehittyä tarpeeksi. Iso kokohan ei tarkoita sitä, että vauva olisi välttämättä valmis syntymään.
Painoarviot voi tosiaan heittää, suuntaan jos toiseen. Mulla on aika hyvin osuneet nappiin nuo arviot, yleensä tarkin on ollut se, että kun on rv 36 arviotu koko ja siihen laskee noin 200g/viikko painoa lisää, niin se on osunut nappiin.
Itse oon synnyttänyt 5 lasta, joista painavin on ollut kakkonen, 4620g (syntyi rv 39). Mulla on käynnistys luvattu viimeistään viikolle 41, ettei vauva kasva liian isoksi, vaikka lääkäri on sanonut, että viisikiloinen mahtuu hyvin. Mutta turha rasittaa kroppaa liikaa. 2x käynnistysaika sovittu, mutta nuorimmat syntyneet muutamia tuntia ennen käynnistyksen alkua.