Kuinka noloa: 30-vuotias ei osaa englantia.
Osaa siis jonkun verran, mutta ei jutella englanniksi.
Kommentit (37)
Opiskelijoiden kannattaisi käydä vaihto-opiskelemassa ulkomailla. Ei se kauan kirpaise, kun juttu alkaa sujua englanniksi.
Mä en myöskään kuule kunnolla englantia mitä toinen puhuu ja puheen tuottaminen vaikeaa. Luetusta tekstistä saan selvän ja arvosanakin ollut koulussa hyvä. Vissiin adhd aiheuttaa ongelmia tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
siinä tapauksessa ole noloa.
Täytyy myöntää, että minä häpesin miesystävääni joka ei osannut englantia - minun kun täytyy työni puolesta liikkua kansainvälisisissä piireissä. En voinut ikinä ottaa häntä mukaan mihinkään ulkomaille työ- tai edustusmatkoille kun en halunnut kertoa kollegoille tapailevani miestä joka ei osaa englantia.
Sinulla on huono itsetunto. Oliko miesystävälläsi joitain taitoja, joita sinulla ei ollut? Häpesikö hän sinua?
Itse osaan jopa paremmin kuin äidinkieltäni, voisin tänne kirhoittaa jotain mutta en viitsi kun palstan mutanokat alkavat älistä ja vinkua virheistä joita muka tekstissä on.
Mutta siis toisilla on niemimaata ja toiset ovat parempia esim matematiikassa, ja jotkut kädentaidoissa. Meitä on erilaisia
Jos ei ole englantia koulun jälkeen käyttänyt, niin kyllä se unohtuu. En minäkään osaa enää ruotsia puhua vaikka katson myös ruotsalaisia sarjoja. Ymmärrän kyllä, mutta enpä enää ruotsia yrittäisi sönköttää.
Mitä ihmettelmistä siinä on? No, itse olen 59 v ja kun aikoinaan aloitin oppikoulun englannin ryhmä oli täynnä joten päätimme äidin kanssa että alankin sitten opiskella saksaa pitkänä kielenä (sori vanhanaikaiset nimitykset :)). Seuraavana vuonna tuli peruskoulu ja kasilla aloitin lyhyen englannin (huom. ihan alkeista). No, kahden vuoden jälkeen menin lukioon jossa ei tullut tarpeeksi opiskelijoita jatkavan englannin ryhmään joten aloitin englannin uudelleen alkeista. Kielipäätä minulla on, pitka saksa oli 9, ruotsi 10, lyhyt venäjä ja englanti 9. Missään vaihdossa en ole koskaan ollut enkä paljon ulkomaillakaan, perustin perheen 21-vuotiaana ja kun muut ikäiseni matkustelivat mitä hoidin lapsia ja kotia. Niin missä olisin sitä englantia oppinut? Työelämässä en englantia ole tarvinnut ennen kuin vasta viime vuosina mutta kun en tosiaan sitä osaa...eli kyllä on mahdollista että ihan normaali ihminen ei osaa englantia!
Vierailija kirjoitti:
että toiset ihmiset saavat sinut tuntemaan noloksi.
Eli tunnen itseni noloksi.
Vaan minäpä tunnenkin kaikki muut noloiksi! Niih!
Nuorisolla ei ole suomen kielikään hallussa.
"kesä loma"
"työ hakemus"
"ajo kortti"
Eli esim. saksa ja ruotsi vahvemmat?
Höh. Kuka osaa mitäkin! Mikäs siinä.
Aika noloa, että suuri osa englantia äidinkielenään puhuvista ei osaa muita kieliä.
Ei siinä ole hävettävää. Et ole vielä vain treenannut tarpeeksi ja voit kehittyä paremmaksi jos haluat. Älä anna häpeän estää itseäsi.
Lue kirjoja englanniksi, katso leffoja ilman tekstityksiä, kuuntele englanninkielisiä youtube -videoita sinua kiinnostavista aiheista.
Paras tapa oppia puhumaan englantia on puhua englantia. Jos ulkomaalaisen kanssa puhuminen jännittää, niin voisitko jonkun kaverisi kanssa sopia, että puhutte keskenänne englantia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en myöskään kuule kunnolla englantia mitä toinen puhuu ja puheen tuottaminen vaikeaa. Luetusta tekstistä saan selvän ja arvosanakin ollut koulussa hyvä. Vissiin adhd aiheuttaa ongelmia tässäkin.
Mulla oli toi sama, mutta se johtui siitä, että alkuun jännitin puhumista niin paljon, että toisen sanat menivät jännityksen takia vähän ohi. Pääsin tästä yli kun vain totuin puhumaan enkuksi ja rentouduin.
Sinäkin osaat enkkua hyvin. Kuuntelua voi kotona harjoitella kuuntelemalla englanninkielisiä podcasteja, youtubevideoita, äänikirjoja, leffat ilman tekstityksiä.
Tuttu on maisteri, eikä osaa edes ruokaansa tilata ulkomailla. Hänen amismiehensä hoitaa puhumisen.
Itse puhuin jo teininä natiivitasolla. Onhan tuo hyvin kummaa ja säälittävää jos ei englantia osaa
Vierailija kirjoitti:
Itse puhuin jo teininä natiivitasolla. Onhan tuo hyvin kummaa ja säälittävää jos ei englantia osaa.
Mä en oikein usko näihin natiivitason puhumisiin, jos ei ole asunut pidempiä jaksoja englanninkielisissä maissa.
Olen muuttanut Helsingistä Pohjois-Pohjanmaalle ja täällä korkeasti koulutetutkin puhuvat huonoa englantia koska heillä ei yleensä ole kielitaidolle käyttöä. Kylässä ei asu juuri lainkaan ulkomaalaisia ja täkäläiset eivät paljon matkustele.