5kk vauvojen ruoka
Meillä ollaan syöty nyt muutamana iltana aamu-ja iltapuuro hedelmäsoseella ja hyvin maistuu. Päikkäreitten jälkeen n.klo15
kasvissosetta, perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, bataattia ja parsaa ollaan maisteltu. Joka aterian jälkeen olen imettänyt. Miltä kuulostaa?
Kyselisinkin nyt teiltä muilta 5kk vauvojen äidit, jotka olette aloittaneet kiinteiden annon, että mitä teillä syödään ja kuinka monta kiinteää ateriaa tulee päivässä?
Mietin, että milloinkas lihasoseet aloitetaan? Neuvolassa kehoitettiin aloittamaan liha parin viikon päästä puuron aloituksesta. Tuntuu aika nopealta tahdilta.
Kiitos jos viitsitte vastata.
Äiti ja tyttö 5kk
Kommentit (5)
Siis mitä puuroa olette syöttäneet, minulle neuvolassa sanottiin, että kotimaiset viljatuotteet saavat odottaa vielä useamman kuukauden.
Nyt syömme 3 ateriaa päivässä; lounas, jolla testattiin eilen ekan kerran lihaa, " välipala" hedelmäsosetta ja päivällinen kasvissosetta). Saimme neuvolasta neuvon aloitella nyt lihan anto ja kun se alkaa maistua, otetaan mukaan aamu- ja iltapuuro, eli viljojakin kehoitettiin aloittamaan. Tällä hetkellä aamu ja ilta menevät pelkällä maidolla.
Kotimaiset viljathan voi aloittaa 5kk iässä. Meillä myös kehoitettiin aloittamaan kaurasta. On sopivan mietoa pienelle masulle.
Minä aloitin ensin puurolla, sitä syötiin reilu viikko ja kun hyvin uppos kaikki ruoka, aloitin lihat. Lihaahan on niissä pikkupurkeissa todella vähän, että jos itse tekee, kannattaa olla tarkkana lihan määrän kanssa. Eli teelusikallinen on varmaan alkuun sopiva määrä. Itse tein niin (syötiin siis kaupan purkkeja tuolloin, kotitekoiset eivät maistuneet) että laitoin lautaselle kasvissosetta ja ihan pari lusikallista lihasosetta.
Kaikki ajallaan, ehtiihän tuota vielä siihen lihaakin kyllästyä :) Meillä tosiaan 4.5kk aloitettiin ensin varovasti viljavelli ja sit puuro. Siitä viikko, aloitettiin lihat.
Meillä syöty tähän päivään asti kuukauden verran aamupuuro, kiinteät x 2, jälkiruoka (luumu, persikka jne.) ja iltapuuro ja niin paljon maitoa kuin menee (äidinmaidonkorviketta). Meitä ei kukaan neuvonut ja aloitettiin sitten tänään liharuoka, possua ja perunaa ja poika ressukka heräsi sitten itkeskelemään yöunilta puoleksi tunniksi. Meinattiin jo antaa Panadolia, mutta rauhoittui ja jatkoi uniaan. Luulen, että annoin liikaa liharuokaa ja huomenissa sitten jätetään väliin ja kokeillaan myöhemmin pikkuhiljaa uudelleen.
Eli kokeilkaa lusikallinen pari ensin liharuokaa.