siskon sairaus surettaa, teinkö väärin??
Hei,
45-vuotias siskoni sairastui syöpään (harvinaiseen) syksyllä ja hänet leikattiin etc. Hän on juopotellut todella reippaaseen tahtiin viimeiset kymmenen vuotta. No, autoin häntä parhaani mukaan ja kuuntelin häntä aina kuin hän vain soitti etc. Siivosin ja laitoin ruokaa etc. Puoli vuotta meni ja vaikka olenkin ollut todella masentunut hänen sairaudestaan, olin iloinen siitä, että hän ei enää juonut ja hän itsekin puhui juomisestaan. Itse en juo ollenkaan. Hän sai toukokussa ok tulokset jälkitarkastuksesta ja päätti juoda itsensä kauheaan känniin...En viitsinyt sanoa mitään. Hän päätti kuitenkin ruveta juopottelemaan jälleen ja kahden viikon kuluttua minulla meni hermo...sanoin, että onko ihan pakko aina juoda (=hän pyysi minua hakemaan olutta, kuskaamaan juopottelukaveriensa luo etc,) Hän suuttui silmittömästi...Mitä olisitte itse sanoneet?? Hänellä on muitakin sairauksia, joiden vuoksi ei kärsisi juoda ollenkaan...lisäksi kovat lääkkeet käytössä..
Kommentit (6)
Anna siskosi elää oma elämä!
Etsi omalle elämällesi oma suunta!
Siskosi
Väärin olisit mielestäni tehnyt jos olisit hiljaa ja antaisit ymmärtää että tuo juopottelu on ok.
Niin ja alkoholistit (kuten isäni) suuttuvat aina silmittömästi, jos heille ei lainaa rahaa/ hanki viinaa/ usko heidän juttujaan. Siinä tilanteessa moni alkoholisti myös yrittää syyllistää auttajaansa. Siis saa kuulla olevansa hirveä ihminen, kun ei lainaa rahaa jne.
Ymmärrän, että olet surullinen siskosi puolesta, mutta yritä elää omaa elämääsi. Sitten voit auttaa siskoasi, jos hän itse ilmaisee halunsa raitistua.
Alkoholistia ei kannata "paapoa", sillä vain antaa luvan juomiseen ja auttaja menettää itse hermonsa. Yritin aikoinani auttaa alkoholisti-isääni, mutta eihän se tietenkään häntä raitistanut. Lopulta hän kuoli viinaan.
Mutta ei alkoholistia tosiaan tarvitse paapoa, luulisi olevan onnellinen elämäänsä selviydyttyään sairaudestaan eikä pilaisi sitä juomalla. Ookoo, alkoholisti on alkoholisti, mutta jos on ollut jo useita kuukausia kuivilla ja sitten tekee vaan sen päätöksen, että lähtee juhlimaan terveyttään juomalla..
Sori vaan mutta noi häiritsi niin paljon, että itse asia peittyi niiden alle. Myös kappalejakoa kannattaa käyttää...