Lääkärissä nähtyä ~lähiömamma lastensa kanssa
Odotustilassa noin 4-vuotias tyttö piirtelee rauhassa (mysliä mukana pussissa). Lääkärin huoneesta tulee noin 8-9 vuotias tyttö sylissää alle vuoden ikäinen vauva (noin 8-9kk:tta). 4-vuotias kysyy joko lähdetään ja isoin lapsista vastaa, että kohta hän pukee ensin *K...*. Siinä sitten pukee vauvan, vauvalla pillimehu kädessään. Odottelevat äitiään lääkäristä, joka tulee 10min kuluttua.
Äiti tulee iloisesti naureskellen pois. Lähiömamman näköinen... Pointti oli, että kyllä ärsyttää kun isommat joutuvat huolehtimaan pienemmistään. isosiskolla selkeästi perheen huolehtijan rooli... Jopa mieheni huomasi asian outouden ja pyöräytti silmiään nähtyään kun sisko hoitelee vauvaa...
Kommentit (82)
Vierailija:
On ihan tutkittu juttu että tuon ikäisillä tytöillä ja pojilla on usein voimakas hoivavietti ja ottavat varmaan siivoukset yms. leikkinä ja tekevät ihan mielissään.Jatkuva raataminen niin, ettei pääse esim harrastamaan mitään ikäistensä kavereiden kanssa on just varmana sitä, mitä jokainen 12v toivoo.
Olen ennustanut, että tyttö muuttaa kotoa pois HETI kun on mahdollisuus.
Et voi olla tosissasi. Kyllä nyt varmasti molemmat vaurioituvat siitä, että isosisko pitää sylissä ja pukee... :D Mitä pahaa tuossa nyt oli, eihän se tarkoita, että aina noin toimittaisiin?
Oletko jälkeenjäänyt vai onko sulla alapäässä joku tikku vai mistä hiertää?
vaan hyvä ja arvostettu iso perhe.
Meillä näkee näitä paljon. Arviolta 7-vuotias tulee äitinsä kanssa neuvolaan, sanaakaan sanomatta 7-vuotias riisuu mukana olevan taaperon kun äiti hoitaa vauvan (ei pyydä, ei ohjeista, 7-vuotias toimii tottuneesti ja automaattisesti.)
Riisuttuaan taaperon 7v auttaa seuraavaksi isompaa, jne.
Kyllä mulla kävi sääliksi jotenkin näiden isompien lasten osaa näissä perheissä, vaikka itsekin toki olen sisaruksiani hoitanut (meillä oli ala-arvoiset vanhemmat), mutta näissä perheissä tämä toimintatapa on yleisesti hyväksyttyä ja ilmeisesti jopa toivottavaa. Eikä kukaan kyseenalaista sitä, että lapsia on 15, ja he huolehtivat toisistaan.
Arvaatte varmaan mistä puhun.