Ekaluokkalaisella pää kipeä joka päivä
Tyttö on aina ollut herkkä pään suhteen, jos on vaikka ollut flunssassa niin pää on aina tosi kipeä. Samoin jos automatka on yli 20 minuuttia niin pää tulee kipeäksi ja jos kestää matka tunteja niin tyttö oksentaa takuuvarmasti. Nyt tuntuu että vaan yleistyy eli lähes joka päivä pää kipeä ja OTSASTA. Yleensä koulun jälkeen mutta saattaa olla ihan millon vaan muullonkin, viikonloppuna, aamulla jne.
Viihtyy ihan hyvin koulussa, toki mielellään jäisi kotiinkin aamulla, on oikea aamutorkku. Opettajan mukaan tytöllä menee kivasti ja hän on hyvä laskemaan ja lukemaan.
4-vuotistarkastuksessa eka epäiltiin että näkö on huono ja sitten silmälääkäri pyöritteli vastausta kaikin päin ja lopulta tyttö ei tarvi silmälaseja. Sama 5-vuotistarkastuksessa. Epäilen noita silmiä. Tytöllä on myös pieni purentavika joka vosi aiheuttaa pääkipua mutta ei kai otsaan?
Välillä mulle tulee ihan kauheita ajatuksia mieleen mistä voi johtua. Onko kenenkään muun lapsella ollut samaa? Osaisko joku auttaa?
Kommentit (13)
Siellä mittailtiin verenpainetta, tarkistettiin näkö ja mikä mielestäni tärkeintä, juteltiin kouluasioista eli tutkittiin päänsärkyä kokonaisvaltaisesti. On tietysti yksilöllistä sekä th:n että lapsen kohdalla, syntyykö luottamuksellista keskustelua vai ei.
Mitään yksittäistä syytä oireilulle ei löytynyt. Muutamien kuukausien päästä päänsärkyä esiintyi tiheämmin, käytiin asiasta juttelemassa
lastenlääkärille ( lähinnä migreenivaihtoehdosta ). Niska-hartiajumppa lisättiin hoitokeinoihin ja särkylääke tarvittaessa.
Itselläni oli myös lapsena jokapäiväistä päänsärkyä,kerran oli kaksviikkoa putkeen ja jouduin sairaalaan tutkimuksiin.Kuitenkaan ei selvinnyt muuta kuin että taisi olla jännityspääkipua.Jos syö liikaa samaa särkylääkettä putkeen,voi tulla särkylääkepääkipu eikä mikään tehoa.
Kannattaisi myös tutkituttaa fysioterapeutilla.Voi olla ryhdissä ja nikamissa vikaa.
Lastenlääkärillä me jo käytiin ja ns. ulospäin ei näkynyt mitään vikaa, siis hartioissa, ryhdissä jne. Hän käski silmälääkäriin ja hammaslääkäriin.
Musta varsinkin se nelivuotistarkastuksen yhteydessä oleva silmälääkäri oli kumma. Eka se näkö muka oli vähän huono ja lääkäri jo sano että silmälasit tarvitaan ja tule kuukauden päästä uudestaan niin tehdään lisätarkastukset ja annetaan resepti. No, kun me sitte mentiin sinne niin yhtäkkiä se näkö olikin ihan hyvä eikä laseille ole tarvetta.
Mä kyllä siellä silmälääkärissä nyt jos näkö on vähänkin huono niin vaadin tytölle laseja.
Tuo astma ei kuulostanut kivalta, yhdessä vaiheessa mä nimittäin pelkäsin tytöllä sitäkin. Itselläni on astma, alkanut jo lapsena enkä todellakaan haluaisi sitä lapselleni. Mutta hyvä tietää että pääkipu voi johtua siitäkin, täytyy tarkkailla. Koulun alussa tyttö meni sellaseen ekstraliikuntaan mutta sitten sanoikin että ei haluaisi käydä siellä, on liian rajua eikä hän oikeen osaa selittää miksi ei tykkää. Muutenkin huomasin ulkona että hän ei osallistunut juoksuleikkeihin. Sanoi että hän ei tykkää kun ajetaan takaa toisia ja kaadutaan jne. Kuitenkin mielessäni kävi että onkohan hänen vaikea hengittää juostessa mutta ei osaa tulkita tunnetta... Nyt on kuitenkin viihtynyt tavallisilla jumppatunneilla ja on musta kotonakin ihan liikunnallinen.
Toivottavasti meillä ei ole hometta. Mun on enää vaikee tietää kun olen niin allerginen kaikelle, pölylle esim ja on koko ajan vähän allerginen olo.
Yleensä en anna särkylääkettä mutta jos tyttö itse pyytää ja sanoo että on tosi kipee pää niin saa parasetamoliliuosta.
ja silmälääkärissä en sen kummemin ihmetellyt näön " yhtäkkistä paranemista" oli, että tytölle oli tullut joku ihme vimma että hän haluaa kauheasti silmälasit. Siksi en voinut olla 100% varma oliko hän sillä ekalla kerralla (kun katsottiin E-kirjaimia) vaan teeskennellyt ettei näe kaikkea.
Nyt tuo silmälasi-into on laimentunut eikä tyttö varmasti pääkipua teeskentele, ei hän edes tiennyt että voisi johtua silmistä.
Ap edelleen
Minulla oli lapsena usein pää kipeä eikä kyse ollu mistään vakavammasta.
Tietysti hyvä olis varmaan tutkituttaa asiaa.
Vai voisko olla stressistä kyse myös lisäksi? Jotkut lapsethan reagoi jännitykseen tms. vatsa tai pääkivuilla.
jonka takia kävimme silmälääkärissä. Siellä todettiin myös, että toisen silmän näkö oli hieman heikompi, kuin toisen. Päädyimme kuitenkin siihen, että silmälaseja ei vielä tarvita, vaan voimme harjaannuttaa toista silmää peittämällä toisen päivittäin.
Lääkäri sanoi kuitenkin, että jos lapsella alkaa esiintyä päänsärkyä lukemisen yhteydessä, kannattaa silmälasit laittaa.
oli itselläni ekaluokalla jatkuvasti pääkipu. Joka päivä koulun jälkeen sattui niin, että itketti. Silmälasit auttoivat.
Pikkuveljeni (nyt 9v) valitteli myös pitkään pääkipuja kunnes tutkimuksissa lääkärit totesivat että hänellä on migreenityyppistä päänsärkyä. Veljeni äidillä on myös paha migreenitaipumus, joten se on ilmeiseti jollain lailla periytyvää..
Joka tapauksessa veli sai hyvät täsmälääkkeet, jotka tepsivät nopeasti kun orastavaa päänsärkyä alkaa esiintyä. Lääkärissä kannattaa varmaan käydä tarkistamassa tilanne.
Se vain yleensä tulee toispuoleisena kipuna, eikä juurikaan tunnu otsassa.
Tuli vähän parempi olo. Me varaamme ajan silmälääkärille heti maanantaina!
Ajattelin itse kyllä järjellä että koska kipu on lisääntynyt koulunalkamisen myötä niin voi hyvinkin johtua silmistä. Kuitenkin koulussa ihan eri tavalla koko ajan luetaan kirjoja jne. Varmasti myös stressi pahentaa, tytöllä on vähän taipumusta siihen että aina kaikki täytyisi osata niin täydellisesti vaikka olen miten yrittänyt selittää että asia ei ole niin.
Migreenistä; äidilläni oli migreeni lapsena ja hän on muutenkin hyvin pääkipuun taipuvainen ihminen eli voi perintötekijöilläkin olla osansa. En kuitenkaan ainakaan pahaan migreeniin tytön kohdalla usko koska kipu ei ole niin paha etteikö tyttö jaksaisi tehdä asioita kotonakin.
Kiitos vielä kerran!
Ap
niin hälyyttävältä. Minulla myös lapsella päänsärkyä (kuinmyös itselläni), käytiin lääkärillä yhteen vaiheeseen kivusta ja lapsi myös mangeettikuvattu. Silloin pelkäsin jossain vaiheessa jo pahinta ja muistan lukeneeni, että esim. kasvaimessa kipu yleensä takaraivossa.
Silmät ja jännitys itselläni tekevät otsaan päänsärkyä.
Mulla oli 6v. tarkastuksessa näön huonontumista, mutta ei kuulemma tartte laseja. Sitten kärsin vuosia pääkivuista, jouduin istumaan luokan takaosassa enkä nähnyt taululle kunnolla. Asiaan kiinnitettiin uudelleen terkkarilla huomiota vasta kun olin 11v. ja kuljin terkalle valittamassa pääkipua, huonoa oloa ja sitä etten näe kunnolla. Olin siis jo usein aiemmin maininnut mutta aina sanottiin ettei vielä ole tarvetta laseille.
11v. sain lasit ja silloin vahvuudet oli jo -3,5 mikä on tosi paljon varsinkin ensimmäisiin laseihin. Nyt vahvuudet on -7.5 molemmissa ja ikää 24v.