¤¤¤Maalismussukoiden viikonloppu¤¤¤
Kommentit (49)
Oli kyllä napakkaa pakkasta aamulla. On kyllä tosi liukasta, että pitää tosi varoen kävellä. Kaatumisia ei kyllä tässä vaiheessa enää kaipaile.
Me ollaan hankittu sitteri. Se oli eka ostos mitä tehtiin, ku oli hyvä tarjous. En tiedä vielä sen tarpeellisuudesta. jotkut lapset siinä viihtyy ja jotkut ei. Ajattelin kyllä, että mukavampi lapsi siihen on laittaa kuin lattialle... Ainakin aluksi. Eikös vauvan voi laittaa siihen heti alussa, jos haluaa, kun senhän saa vaakatasoon, joten ei ole istuvassa asennossa...
Rintapumppua en ajatellut ostaa etukäteen. Katsoa ensin, kuinka imettäminen lähtee käyntii jne. Tutteja ostin yhden paketin, jossa oli kaksi kpl ja kaksi tuttipulloa on, toinen äitiyspakkauksesta. Niitä tuttipulloja kyllä pitää olla, mun mielestä, joten vielä pitää lähteä shoppailemaan.
Meillä on vielä hoitopöytä hankkimatta ja samoin patja sänkyyn. Sitten on vielä näitä pikkuperustarvikkeita, joita käyn ostamassa varmaankin helmikuussa....
Hei, nythän mä oon jo yli 30, siis raskausviikot. Hui! Kylläpä se aika rientää. Vielä 4 viikkoa töitä. Saa nähdä, milloin sitä oikein alkaa tajuamaan synnytyksen lähestymisen ja kuinka sitä ryhtyy miettimään synnytystä ja jännitänkö...
Meillä vauva vielä peppu alhaalla. Toivottavasti kääntyy rv, koska en halua synnyttää lasta peppu edellä. Olen niin monen tutun kohtalon kuullut, että en halua riskeerata. Onhan sektiossakin omat riskinsä, mutta niinhän on tavallisessa synnytyksessäkin.
No, mutta taas töiden pariin hetkeksi.
Tinttu81
rv 30+1
Sitterin tarpeellisuudesta en tiedä, mut me ostettiin kans se ensimmäisten tavaroiden joukossa koska oli niin hyvä tarjous. Rintapumpusta oli just valmennuksessa juttua, et sitä ei missään nimessä kuulemma kannata ostaa etukäteen. Voihan se tosiaan jäädä käyttämättömäksikin. Aika näyttää paljonko maitoa tulee ja millainen pumppu sopii omiin tarpeisiin. Tutteja ja tuttipulloja on jo osteltu valmiiksi.
Katzu 32+5
Me saatiin kaverilta sitteri, mutta olisimme kyllä hankkineet sen joka tapauksessa. Esikoisellakin oli sitteri käytössä alusta alkaen ja vähän myöhemmin se oli erinomainen apu esim. syöttämisessä, kun kiinteitä aloiteltiin maistelemaan, eikä poika vielä osannut istua.
Rintapumpunkin sain esikoiselle siskoltani, mutta sille oli todella vähän käyttöä. Ihan ensimmäisinä kuukausina pumppasin pari kertaa maitoa talteen, kun poika meni hetkeksi hoitoon. Minulta tuli maitoa muutenkin vähän, joten korvikkeet jouduttiin ottamaan käyttöön melko aikaisin. Alle puolivuotiaana jouduttiinkin jo sitten siirtymään kokonaan korvikkeisiin. Mutta jos maitoa tulee paljon, rintapumppu on varmasti tarpeen!
Tuttipulloja ostin esikoiselle etukäteen muutamia ja niille oli käyttöä. Tutteja ostin myös pari ja sairaalasta saatiin mukaan muutama tutti. Meillä poika söikin tuttia alusta asti reilu yksivuotiaaksi. Mutta nämäkin ehtii hankkia vaikka kotimatkalla sairaalasta.
AliisaS + Edvard rv 31+4
ja mukavaa perjantaiaamua kaikille! Pitäisi alkaa siivota, eikä millään huvittaisi. Toisaalta tämä sotkuinen kämppä ahdistaa vielä enemmän.
Mulla imetyksen alku oli esikoisen kanssa ihan kamalaa ja lopulta Aventin rintapumppu pelasti siitä kaameudesta. Joten mä olisin kyllä tarvinnut kunnon pumppua jo laitoksella (mulla rinnat ei kestäneet sairaalan pumppua), samoin rintakumeja. Mutta täähän on niin yksilöllistä. Ja toisaalta, sairaalathan on tavallisesti sen verran isoilla paikkakunnilla, että mies tai muu tukihenkilö voi sellaisen äkkiä hakea kaupasta jos tulee ihan paniikkitilanne. Mä ajattelin nyt kyllä ottaa Aventin pumpun jo laitokselle, samoin ostan Aventin rintakumeja. Ai niin, vaikka alku oli takkuinen ja hirmuinen, niin sen jälkeen imetin onnistuneesti 11 kk :)
Sitteriä meillä ei nyt 4-vuotiaan esikoisen kanssa ollut enkä muista sellaista kamalasti kaivanneenikaan. Tyttö ei hirmuisesti viihtynyt itsekseen, joten kantoliina oli monen sylipäivän pelastus. Pääsi itse syömään ja sai kätensä muutenkin vapaaksi. Toisethan sitten taas köllöttelee tyytyväisenä sitterissä.
Eli ainakin minä olen oppinut sen, että ei juuri etukäteen voi tietää mikä odottaa, joten ostostenkin kanssa on aina hiukan arpapeliä.
Nyt pakottaudun viemään mattoja ulos, onneksi tuo siivousintoinen nelivuotias auttaa tänään mielellään :)
Anna ja vatsa 32+2
Hei!
Ajattelin minäkin muutaman sanan kirjoittaa -ensimmäistä kertaa. Olen viime aikoina seuraillut keskustelua ja nyt kun jouduin jäämään sairauslomalle niin on varmasti enemmänkin aikaa tähän netissä surffailuun =) Meillä vauvan laskettu aika on 30.3., ja esikoinen ehtii (toivottavasti) juuri täyttää 2v ennen vauvan syntymää.
Sitterin hankinnasta oli pohdintaa... Meillä se osoittautui esikoisen vauva-aikana tosi tarpeelliseksi, mutta niin kuin joku jo taisi kirjoittaakin, kaikki ei siinä viihdy lainkaan.
Rintapumpusta minulla on seuraavanlainen kokemus: Minä sain ennen ekan lapsen syntymää sellaisen ikivanhan käsikäyttöisen Ainun rintapumpun, ja ajattelin, että ostan sitten paremman jos tarvitsen. Tuo vanha kapistus osoittautui yllättäen tosi hyväksi! Imetin kyllä paljon, mutta lähes päivittäin tarvitsin myös pumppua, joten paljon sitäkin tuli käytettyä. Kokeilin kaverilta säklökäyttöistä versiota, mutta oma oli parempi, joten rahoja siihen ei tarvinnut laittaa. Ilman pumppua en olisi pärjännyt.
Noniin, tuli esittäydyttyä. Mukavaa lukea täältä teidän muiden tunnelmia! Auringonpaistetta kaikille, @nnukka &maha
kävin just labrassa, ottivat verikokeen maksa- ja jonkun sappiarvojen takia, kun sitä kutinaa on ollut jonkin verran edelleen - tälläkin viikolla parina yönä valvoin aamuyöstä, no nyt taas 1-2 yötä mennyt paremmin.
Täytyy toivoa ettei olisi mitään, ja niin luulen itsekin; olen ehkä vähän herkkä vaan tähän kun on kerran esiintynyt äidillä niin pahana aina tuo maksavaiva, ja voi periytyä.
SITTERIn hankintaa pohdin itsekin edelleen, siitä jo kyselinkin täällä omassa kyssärissä joku aika sitten, vastaukset siitä että kandeeko hankkia heti vai myöhemmin, vähän erosi. Toiset tykkäsi että ei tartte ollenkaan, toiset että kannattaa ehdottomasti olla jo valmiina.
Itse aion kai joko vielä metsästää EDULLISTA käytettyä sitteriä, tai sitten ostan ihan uuden vasta vauvan synnyttyä, joka sopii sukupuoleen ja sisustukseen :-). Pitäisi vain siinäkin tapauksessa kartoittaa kauppojen tarjonta valmiiksi, jotta voi antaa miehelle vaan osoitteen ja tiedot että käy kiireellä hakemassa.
RINTAPUMPUN ja rintakumien yms. kanssa aion tehdä varmaan samoin myös, että katson valmiiksi vähän ostopaikkoja ja hintoja ja annan sitten miehelle tiedot että käy heti hakemassa jos tarvitaan. Niin tehtiin ekankin kanssa aikoina, mies lähti kiireellä Mammakeskukseen hakemaan pumppua (sellaista kauppaa ei taida enää ollakaan...)
Noita kai saa ehkä ihan isoista marketeistakin nykyään, ainakin rintakumeja näin eilen kaupassa.
Ekan kanssa rintapumppu oli kyllä tosi tarpeellinen, ja kai tokankin (en muista)... mutta nyt vain mietin että jos pärjäisi ihan käsinkin lypsämällä. Vai olikohan se niin että ihan alussa se oli jotenkin hankalaa... ?
[color=blue] Mä luulen, että tehdään niin, että katsotaan kaupasta rintapumppu valmiiksi, ja jos sitten tarvetta tulee heti synnytyksen jälkeen rintapumpulle, enkä itse jaksa kauppaan lähteä, niin laitan miehen asialle. Joo, näin mä teen.
Tuttipullon ja pari tuttia voisin valmiiksi ostaa, ja sitterinkin ostan varmaan myöhemmin. Ellei tule tosiaan jotain hyvää tarjousta vastaan. [/color]
Jotenkin en ole saanut otsestäni niin paljoa irti, että olisin jaksanut pinoutua, kuulumisia olen kuitenkin käynyt lukemassa lähes päivittäin.
Sitteristä, meillä sitteri on ollut tarpeen molemmilla lapsilla. Odotusaikana en sellaista hankkinut, mutta saatiin lahjaksi joskus vauvan ollessa pari viikkoinen. Eniten sitterille oli käyttöä juuri sosevaiheessa. valitettavasti meillä esikoinen istui sitterin rikki ja nyt on uuden hankinta edessä. Mieli tekisi babybjörnin sitteriä, katsotaan nyt raaskinko.
Rintapumpusta, tuteista ja tuttipulloista, Mulla ei ollut ekaa odottaessa rintapumppua, mies sen sitten joskus alkupäivinä haki, kun tuli tarvetta. Kovin paljoa en pumppua tarvinut mutta joitain kertoja. Kannattaa, ehkä käydä miehen kanssa pumppuja katselemassa, niin osaa sitten ostaa oikeanlaisen jos tarvetta tulee :-)) Tutteja olen ostanut pari, ja yhden pullon, isompien vanhoja pulloja on vaikka kuinka, niihin ostin vaan uudet tuttiosat. Pari pulloa on varmasti hyvä olla, onhan niille käyttöä luultavasti sitten myöhemmin vesipulloina jos ei muuten.
Sunniva rv 30+1
pinossa 10 minuutin supistuksesta ; ))))) Taitaa vaan olla ilmaa niin paljon mahassa että vetää pinkeeksi vatsan eikä mikään supistus. Luultavasti jos tollasia ei kivuliaita 10 min suppareita olis ollu jo useampana päivänä niin olisin jo synnyttäny ; ) Niin sitä vaan voi erehtyä näin kolmannellakin kerralla ; ) Ja samat vaivat jatkuu.
Meillä rintapumppu on ollu korvaamaton se aventin sellainen. Ainun pumpusta en tykänny kun käsi puutui lypsäessä.
SITTERIKIN meillä ehdoton kapistus sillä en uskalla vauvaa jättää muualle kuin siihen tai omaan sänkyynsä esim vessareissun ajaksi. Isommat lapset leikkiessään pian sotkee vauvan jos jätän esim lattialle...Eli sitteri vessaan ja vauva mukaan. Toisekseen kun esim ruokaa laittaa ja jos vauva kovin seurankipeä (ei tietty heti alkuun niinkään mutta yllättävän pian kuitenkin) niin voi katsella sitteristä äidin ruuan laittoa ja samalla voin jutella vauvalle. Toiset vauvat taas niinkuin meidänkin ovat olleet ovat varsinaisia sylivauvoja eikä sitterissä hirveesti ole viihtyneet mutta kyllä sitä aina joskus on tarvittu.
PARI TUTTIA ostin minäkin valmiiks ja pullot on jo edellisiltä lapsilta jääny. Pari uutta pullotuttia ostin varuiks.
OLI PUHETTA JOSKUS SIITÄ SAIRAALAKASSIN SISÄLLÖSTÄ ja lisäilen niihin edellisiin listoihin vielä että korvatulpat jos pystyy pitämään niitä. Nimittäin siellä ei nukuta muuten ja toinen on MAIDONKERÄÄJÄ mikä myös hyvä. Mulla ainakin toinen rinta vuotanu aina hirveesti toisesta imettäessä niin ettei maidot sitten ole liiveillä, paidalla tai liivinsuojassa. Eihän tämä mikään ehdoton kapistus sairaalaan ole mukaan ottaa mutta kokemuksesta viisastuneena otan. Pääasia on että sen kameran muistaa kun lähtee synnyttämään. Se olis mun mielestä kurja juttu jos se unohtuisi.
Meillä kuopus nukkunut nyt 2 yötä ilman yövaippaa. Ekana yönä tuli pissit sänkyyn mutta viimeyönä ei! Jippii! Jospa hän oppisi jo. Ikää hänellä nyt 2v10kk. Toisaalta voi tulla takapakkia vauvan synnyttyä..
Levottomaks on yöt käyny. Aina kun herään vessaan niin valvon samalla tunninkin ennekun saan unen päästä kiinni uudestaan : ( Tätäkö tää nyt sitten on loppuun asti?! Jaahas. On kai aika lähteä ruokakauppaan. Illalla tulossa vieraita. Huomenna olis tiedossa kaverin lapsen synttärit ja sunnuntaista tulossa sitten lepopäivä. MOIT!
Ihanaa kun perjantai! Taas ollut niin pitkä viikko, kun mies iltavuorossa, joten päivät menee neitosen kanssa kaksistaan. Ja kaikilla kavereillakin on työ-/koulukiireitä,joten heistäkään ei seuraa ole. Nooh, onneksi viikonloppu edessä.
Meillä oli SITTERI lainassa, kun esikko oli pieni. Se oli sellainen " hepponen" ,johon ei ihan pientä voi laittaa ja aika vähälle käytölle jäi. Lähinnä kiinteitä aloitellessa 6-kuisena käytettiin sitä ja esim. jos olin yksin kotona ja piti käydä suihkussa tms. Silloin oli hyvä. Olen kyllä suunnitellut, että hommaisin sellaisen kuitenkin. Olen kuullut myös tosi paljon kehuja BUMBO(?)-tuolista. Hyvä kuulemma juuri suihkussa liikkuvan, mutta ei vielä kävelevän tenavan kanssa. Että täytyy sitäkin harkita...
Viimeksi en hommannut RINTAPUMPPUA etukäteen, mutta olisin tosiaan tarvinnut. Onneksi kaverilta sain ja hän pysytyi sen mulle äkkiä tuomaan. Maito nousi kotiinlähtöpäivänä ja sairaalassa jo lypsin ja kotona vielä jonkun aikaa, kun tyttö ei kunnolla osannut imeä. Myöhemmin tarvin sitä aika harvoin, mutta joskus kuitenkin se oli pelastus! =)
Onko muilla jo vauvat LASKEUTUNEET? Kävin päivystyksessä sunnuntaina supistusten takia ja lääkäri sanoi, kun tutki, että hyvin pää " ponnaa" vastaan, kun painoi. Eli laskeutunut on, mutta ei vissiin kiinnittynyt...? Tarkoittaako välttämättä mitään? Lääkäri ei kommentoinut mitenkään...Toinen lapsi tulossa ja ihan hukassa näissä jutuissa... ;)
LILY(?) taisi kysellä jokin aika sitten limatulpasta? No,mulla se irtosi, ainakin osittain, toissapäivänä. Saa nähdä mitä tapahtuu...Viimeksi meni kolme päivää ja tyttö oli sylissä. Silloin tosin oli jo 39+3.
Hermostuttaa hieman, kun kohdunkaula lyhentynyt, pehmeä ja suu sormelle auki, että milloin tämä pieni päättää maailmaan tulla...Ainaista huolehtimista tämä raskaus on. MUILLA?
pixi ja poitsu rv30+4
[color=green]kiireinen päivä tulossa, mies lähti eilen sinne reissuunkin ja on yli viikon pois.. mietin tässä jos sitä jaksaisi lähteä istumaan junaan ja käydä maalla sukulaisissa. kohta meneekin vierailut toisinpäin eikä tässä kuukauden päästä varmaan enää jaksa lähteä mummoa moikkaamaan.
mulla tuo kelapapereiden täyttö sitten jäi ihan viimehetkeen - tänään nimittäin viimeinen palautuspvm ja tuossa vieressä pöydällä vielä on.. taidan lähteä käymään samantien (mun tuurilla tietenkin konttori kiinni jonkin koulutuspäivän takia;) vakuutuksenkin vein vikana päivänä, mutta ajattelin että menee kuitenkin läpi, ja menihän se. nyt tosin vuodenvaihteessa if:llä muuttui lapsivakuutusten ehdot, joten luulen että siirretään vakuutus sinne muiden joukkoon heti kun vaan mahdollista.
sitteriä en ole aikonut hankkia, katsotaan sitten jos tarvetta myöhemmin on. pumppuja olen katsonut käytettynä - paljon vähän käytettyjä tarjolla ja kai ne on desinfioinnin jälkeen ihan käypää tavaraa. ostan pumpun siis etukäteen.
vastaan vielä parit työmeilit ja sitten kelaan..
:) Caddie ja Pirpana rv 31+3[/color]
[color=crimson]Tervehdys kanssasisaret!
Minulle mies osti " joululahjaksi" aventin RINTAPUMPUN, olihan sillä hintaa, mutta olen siinä uskossa, että itselläni on yhtä runsas maidontuotanto kuin äidilläni. Ja voihan sen sitten myydä joskus, jos ei omaa käyttöä ilmaannu.
SITTERI ostettiin myös ekojen tavaroiden joukossa, oli ihan kohtuu hintainen, että ei harmita, jos ei vauva siinä sitten viihdykään. Sanoivat liikkeessä, että parin viikon ikäisestä voi siinä alkaa pitämään.
Moniko on hankkinut/aikoo hankkia KANTOLIINAN? Kovasti tekisi mieli ostaa, mutta epäilyttää, osaanko/opinko sitä käyttämään. Voisiko joku suositella hyvää liinaa?
Töihin pitäis kohta lähteä vaappumaan, onneksi on vähän pakkasta, niin ei ole niin liukasta. Tämä oliskin sitten neljäs viikonloppu perättäin töissä ja yksi vielä jäljellä... Näitä vuorotyön riemuja. Kylläpä se sitten tilipussissa näkyy :)
Turvallista päivää kaikille! Onhan nyt perjantai 13... ;)
~cadavera&muru~ rv29+5
Meillä oli eilen neuvola ja kaikki oli kunnossa. Vauva oli kääntynyt jo rt. Painoa ei onneksi ollut tullut joululta, vaikka pelkäsinkin...miehelle taas oli muutama kilo. Terkka on merkannut miehen painon muutaman kerran ja samanlailla noususuhdanteessa mennään;)
Sitteristä oli puhetta, minä ostin käytettynä, erittäin siistin ja halvan. Samoin sain Gracon Autobaby-kaukalon tutun kautta edullisesti, takuutakin vielä jäljellä.
Meillä alkaa olla naperoa varten kaikki hankinnat tehty. Amme ja " apteekki tilpehööri" puuttuu. Näyttää aivan siltä, että meidän kotona asuu kolme henkeä, yksi vielä ilman sananvaltaa.
Pidän kovasti vaatteista, olen jo alkanut sitten hamstraamaan isompia kokoja pikkuhiljaa. Mies ei ole mielissään, meillä ei enää kukaan muu saa mitään, kuin tämä pieni potkiva ihme.
Synnytysvalmennukseen mennään lauantaina. Sen jälkeen parin viikon säteellä olisi vielä pari perhevalmennusta, joissa käsitellään aihetta synnytyksen jälkeinen aika ja vauvan hoito. Mukavaa, kun pääsee touhuamaan näiden asioiden parissa ennen lähenevää h-hetkeä!
Ystäväni tilasi minulle yllätyksenä vauva-lehden, ensimmäinen numero tipahti luukusta tiistaina, menipä siinä ilta mukavasti.
Kohta lähdetään vahvistamaan tätä " perhe-imagoa" autokaupan puolelle. Käydään katsomassa löytyisikö meille farmariauto. Nykyinen on liian pieni, jopa vaunuille, saati sitten kun pakataan koko konkkaronkka matkan päälle.
Viikonlopuksi onkin paljon tekemistä! Sunnuntain kohokohtana on kissa-näyttely, mikä järjestetään kaupungissamme. Minä rakastan kissoja, mutten voi ottaa. Riittää tähän hellyydenkipeyteen sekin, että pääsee katselemaan, kenties koskettelemaan niitä turriaisia. Valitettavasti tämä viikonloppu ei mene ihan pelkästään lekotellessa, töitäkin on tehtävä..
Hyvää viikonloppua kaikille!
Elisa ja Typy 30+1
sitteristä: esikoinen kun syntyi saimme sitterin käytettynä siskoltani, ja kyllä se vaan oli tarpeellinen....ja luulisin, että tulee olemaan kovassa käytössä myös tällä tulevalla kuopuksella...
rintapumppu:mulla on tuo Avent isis ja vaikka imetys meni sitten esikon kanssa ihan mönkään (syntyessään oli niin pikkuinen ja väsynyt, että ei jaksanut olla rinnalla) niin kyllä se pumppu oli sen ajan mitä imetin niin tosi tarpeellinen....olisi pitänyt vaan olla pumppu jo valmiina kotona odottamassa kun esikoisen kanssa sairaalasta kotiuduttiin kun se ensimmäinen yö kotona oli ihan kauhea kun maito nousi rintoihin ja esikoinen ei vain jaksanut imeä....
ja omaa (.)
mun maha on alkanut NAKSUMAAN ja erittäin kovaäänisesti, tai no vauvahan se on joka naksuu (ilmeisesti ne vauvan nivelet?!) eilenkin vauveli yritti masussa väkisin vääntää ilmeisesti jalkaa suoraksi ja kun vihdosta viimein sai jalan oikaistua kuului samaan aikaan kova ja terävä *naks* ääni...hassua...
kyllä ne viikot/päivät vaan menee eteenpäin vaikka välillä tuntuukin siltä, että aika on ihan totaalisesti pysähtynyt....yöt alkaa olla jo levottomia kun vessassa pitää ravata vähän väliä ja hyvää nukkumisasentoa on hankala löytää, no ei enää pitkää aikaa niin yöt on sitten levottomia ihan jonkun toisen asian takia;)
vauvan vaatteet olen katsonut läpi ja eilen piti ruveta laittamaan ensimmäistä satsia pesukoneeseen kunnes tajusin, että eihän meillä ole mitään ylimääräistä hyllyä/kaappia vauvanvaatteille...no piti sitten tilata sellainen laatikollinen hylly tuohon pinnasängyn viereen ja nyt odotellaan, että koskahan se saapuu...varmaan ensi viikolla sitten alan vasta noita vaatteita pesemään...periaatteessa kaikki tavarat on jo esikoisen ajalta valmiina mutta mitään en ole vielä laittanut kuitenkaan valmiiksi eli ne pitäisi saada vielä vauvaa varten omille paikoilleen....
cadavera taisi kysellä kantoliinoista?! silloin kuin tuo esikoinen oli 2kk ikäinen tilasin Pemmikaanin trikooliinan...olen ollut tyytyväinen tuohon liinaan ja nyt ajattelin kakkosen kanssa ihan kunnolla alkaa liinailemaan...esikoinen oli sellainen " harjoittelukappale" ja ei sitten viihtynyt kauhean hyvin liinassa kun minulla liinan sitomiseen/harjoitteluun meni aina niin kauan aikaa...nyt kun kokemusta on enempi niin luulisin, että vauvakaan ei kerkeä hermostumaan....
-jiggy ja pikkuheppu 31+5-
Sairaslomalla täällä olaan jälleen lähinnä selkäkipujen takia, viime viikonloppuna alkoi kyllä jo ilmeisesti liitoskivut, kun nivuset on tosi kipeet kävellessä... Muuten kaikki kunnossa :)
LYYTIKKI kirjoitteli pitkistä suppareista ja täytyy sanoa että miun maha on myös joskus Todella pinkee Todella pitkään, enkä tiedä mistä johtuu.... ei ole kivuliasta mutta tuntuu todella siltä että olis nielassa kokonaisen vesimelonin, ja mm. kenkien jalkaan laittaminen on tukalaa kun masu ei anna yhtään periksi.... mut ehkäpä se on jotain muuta kun varsinaista supistusta.
CADAVERA kyseli kantoliinoista, mie tilasin jo Pikku-Ruun liinan odottamaan kannettavaa, kokemusta ei itsellä ole, kun odotellaan esikoista, mutta olen kuullut monien ko. liinan suosittelevan. Netistä sai helposti tilattua ja toimitus oli nopea. Mukana tuli sidonta-ohjeet. Aion opetella siis liinaa käyttämään, mutta jännittää opinko ja pysyykö vauva siinä vai putooko pois... ;)
SITTERI ajateltiin ostaa valmiiksi, vaikkei tietysti voi tietää viihtyykö vauva siinä vai ei, toivottavasti viihtyy =o]
RINTAPUMPUN hankintaa etukäteen harkitsen vielä, luultavasti ostan valmiiksi voihan sen sitten myydä jos ei ole tarvetta itsellä.
( . ) masussa myllätään kovasti, joten kaikki on kai kunnossa, maanantaina olis neuvola ja pelottaa kuinka paljon painoa tullu lisää, kun viime kerran jälkeen PÄÄTIN että kattelen paremmin syömisiäni ja pyrin liikkumaan enemmän, mutta mutta ei se sitten ihan niin oo menny ;)
No mutta mukavaa viikonloppua kaikille :)
Fiona 31+5
[color=Coral]tai siis naapurin autoon. Ihanaa kun naapurin äiti vie omat lapsensa kerhoon ja on lupautunut kuskaamaan myös meijän neidin sinne. Muuten ei meijän neidin kerhoilusta tulisi mitään, kun meillä ei autoa käytössä yleenäs päivisin. Tiistaisin autoillaan sitten omalla autolla muskariin, myös torstain jumppa hoidetaan naapurin kyydissä.
TERVETULOA mukaan [b]@nnukka[/b]! Nostin tuota meijän virallista listaakin, että jos haluat sinne käydä tietojasi lisäilemässä.
Onpas tänään ollut paljon keskusteluaiheita, jospa minäkin niihin osaa ottaisin...
Meillä esikoisen aikaan ei ollut RINTAPUMPPUA valmiina kotona odottamassa, mutta ostin sen sitten, kun oltiin ystäväpariskunnan häissä neidin ollessa 3kk ja neiti oli ekaa kertaa yöhoidossa silloin. Sain sitten tyhjennellä tukalaa oloani tolla pumpulla. Juurikaan ei lypsänyt sillä varastoon, kun tuntui, että jäi aina käyttämättä. Tuttelia käytettiin jos tarvetta oli. Joskus myös aluksi tyhjensin pumpulla ennen imetystä, ettei neiti ihan sokaistunut maitosuihkusta, joka syntyi kun rinnat oikein täynnä maitoa ja neiti yritti alkaa imemään.
Valmiiksi oon aatellu ostaa TUTTEJA (sellasen ihanan Marimekon ainakin) ja TUTTIPULLOJAKIN voisi pari ostaa varmuuden vuoksi odottamaan. Yksi taitaa tuolla kaapissa esikoisen ajoilta ollakin.
Meillä esikoinen ainakin viihtyi tosi hyvin SITTERISSÄ ja monesti siihen päiväunillekin nukahti kesken katselun. Kyllä me ainakin ihan pienestä asti siinä pidettiin, kun sen saa ihan makuuasentoon, eikä tartte sitten kovalla, kissankarvaisella lattialla maata. Ja kuten joku jo sanoikin, niin soseita syömään alkaessa oli sitteri ihan ehdoton apu, kun ei vielä syöttötuolissa osannut istua. Meillä esikoisen vanha edelleen olemassa tuolla varastossa, pitää vaan nyt vielä tarkistaa kunto, kun saatiin se jo sillon käytettynä.
Nyt kun tarvikkeista ollut puhetta niin,
mistähän saa ostaa sellasia värikäitä, kuvioituja sideharsoja?
Oon niitä jollain nähnyt kaupassa käytössä, ja muistaakseni täälläkin oli niistä puhetta. Ne olis kivoja, ainakin pari sellasta vähän hienompaa pukluliinaa =).
[b]Lyytikki[/b] kirjoitteli siitä, ettei tunnista SUPISTUKSIA, vaikkei edes ole asialla ekaa kertaa. Täällä toinen samanlainen *heiluttelee*. Mulla toissa yönä ja sitten eilen illalla tuntui sellasta poltetta mahassa. Samanlaista kuin joskus, jos on syöny oikein rasvaista ruokaa (lue pekonia). Se oli vähän aikaa ja sitten taas lähti ja tuli hetekn päästä takasin. Eilen illalla taas sama tunne ja välillä tuntui jopa selässä. En sitten tiedä oliko supistuksia vai vaan ilmavaivoja/ vatsanpuruja. Pitää varmaan torstaina neuvolassa kysyä *nolottaa hieman*. Esikoista odottaessa mua ei supistellu ollenkaan etukäteen (muuta kuin niitä maha kovaksi -supisteluja) ja sitten kun lakoi supistelemaan, niin se oli sitten jo menoa. Kai mä sitten nytkin tiedän, kun on aika lähteä oikeesti...
Omaan masuun ei siis noita hämäriä tuntemuksia kummempaa. Kovin on mosse ollut tänäänkin hiljainen, onneksi välillä edes pienen molskahduksen tuottaa, ettei äippä ihan panikoi. Mulla on taas tosta navan kohdalta vähän kipee. Se aina välillä tulee kipeeksi, en tiedä, oisko mosse jotenkin pahassa asennossa napaan nähden sillon... [/color]
[color=red]Muistakaa TAPAAMINEN keskiviikkona 18.1. klo 17.00 Itäkeskuksen Piazzan Robert' s coffeessa!!![/color]
[color=Coral]Nyt päiväunille...
-Monkey ja mosse rv. 30+2-
Hahaa! Meidän viime lauantaina hollannista tilaamamme X-Adventure Twincot saapuivat tänään postitse. Oli aika iso paketti :) Toimituksen sisällössä, ripeydessä tms. ei ole valittamista (hienot on :), toivon vain että näille todella tulee käyttöä. No, Suomen hintoihin ja ns. parempiin tupliin verrattuna nämä olivat kuitenkin edukkaat, joten ehkä mahdollinen käyttämättömyys ei sitten harmita niin kovasti.
Samasta paikasta tilasimme myös sitterin, puolet halvemmalla kuin esim. Petikossa myyvät :) Esikoisella sellanen oli kavereilta lainassa, mutta lähinnä kiinteiden aloittamisen aikoihin sille oli käyttöä. Tosikoisella ei sitteriä ollut käytössä, auton turvakaukalo teki sitä virkaa tarvittaessa (aika harvoin). Tälle kolmoselle laitoimme sitterin lähinnä siksi, että hänet saa tarvittaessa jonnekin " turvaan" kakkosen lähentelyiltä. Epäilen, että tämä kolmonen tulee sitteriä käyttämään lapsista eniten, mikäli se vain hänelle sopii :)
Kantoliinakin meillä on tosikoiselta olemassa. Mallia Didymos (koko 6 eli varsin pitkä) ja täältä Vauva-lehden kirpparilta edukkaasti lähes uutena ostettu (olen aika ylpeä tästä ostoksesta :). Kauhean aktiivisesti emme liinailleet, tosikko ei tykännyt alkuunkaan pään tukemisesta liinalla, joten äidin käsien vapautuminen muihin hommiin meni ihan puihin (kaikissa mainoskuvissahan vauva nukkuu suloisesti kantoliinapesässä, joopa joo...). Katsotaan nyt, miten tämän kolmosen kanssa käy. Vähän vanhemmalle vaaville/taaperolle meillä on vielä Ergo -kantoreppu, joten jos vain taas vauvalle sopii niin kyytiin pääsee kyllä :)
Hankinnoista sen verran, että itse ajattelin ostaa yhden paketin tutteja valmiiksi. Esikoisen äippäpakkauksen tuttipullo on vielä tallessa (täysin käyttämätön), joten jos tuttipullon tarve iskee niin sillä pääsen alkuun. Mikäli tämän kanssa menee yhtään kuten edellisten, niin tarvetta ei kyllä ole. Meillä ei myöskään ole käytetty tuttipulloa veden juottamiseen kiinteiden kanssa, siinä iässä kun voi jo siirtyä taikamukeihin. Vaikka tuttipullot on tosi kivan näköisiä, niin jostain syystä mä vain vierastan niiden käyttöä " isommalle" vauvalle...
Rintapumppu löytyy myös esikoisen ajoilta, käytetty kokonaiset kaksi kertaa silloin esikoisen aikana. Mulla maitoa on molemmilla edellisillä kerroilla tullut hyvin, mutta en ole sitä mitenkään talteen lypsänyt tai helpottanut pakkautuneita rintoja. Mä nielin koukkuineen sairaalan neuvon olla lypsämättä kuin ihan pakon edessä, rinnat kuulemma sopeutuvat muuttuviin tilanteisiin niin paremmin (ei tule ylituotantoa ja joudu pumppaamiskierteeseen). Jos oikein maito on on pakkautunut, niin kuumassa suihkussa olen vähän itse lypsänyt enimpiä pois. Mutta tää on niin yksilöllistä. Muistan esikoisen sairaala-ajasta, kuinka hoitajat vuorotellen kävivät kauhistelemassa kuinka pakkautuneet rinnat mulla oli (" sattuu varmasti ihan hirveästi" ) ja tarjoamassa kauratyynyä tms. helpotukseksi. Mua lähinnä ihmetytti moinen haloo, vaikka kyllä Samantha Foxin olisi kalvennut kateudesta niiden tissien rinnalla :) Mutta siis mä en kai vaan ole kovin herkkä epämukavalle ololle...
Mitäs vielä. Närästys vaivaa aika lailla, harmillisesti myös suklaan syömisen jälkeen eli pitänee rajoittaa sitä herkkua :( Ja varsinkin tällä viikolla mua on kypsyttänyt tämä odottelu aika lailla. Toki matkaa loppuun on nyt vähemmän kuin alkuun, mutta 2.5 kk pitää vielä kärvistellä (10 vkoa kuulostaa paljon vähemmältä) PLUS ne yliaikaispäivät. Huokaus, alku menikin niin nopeasti, eihän sama fiilis voi nyt loppuun asti jatkua. No, yritämme keskittyä positiivisiin asioihin, kuten vaikka tuttavien pikkukeskosiin jotka ovat jo päässet jatkohoitoon ja kohta varmaan kotiinkin :)
Hyvät viikonloput kaikille mahakkaille!
T. MaalisPapu rv30+2
monkey taisi niitä kysellä...
mä bongasin tuolta anttilan kuvastosta sellaisia vaaleanvihreitä kuvioituja harsoja niitä taisi olla siinä pakkauksessa joku 5kpl (jos muistan oikein) ja hinta oli siinä 9¿ paikkeilla....
ajattelin yhden sellaisen paketin tilata kun niitä harsoja kuitenkin aina tarvitsee...
siellä taisi kuvastossa taisi olla muuten vielä toisenlaisiakin (keltaisia) harsoja/liinoja mutta ne ei kyllä tainneet olla ihan samaa materiaalia kuin nuo ihan kunnon sideharsot....
-jiggy-
Eli meillä esikoisen kanssa kantoliina oli tosi kovassa käytössä, tyttö ei hereillä viihtynyt yhtään vaunuissa/rattaissa eikä oikein muualla kuin sylissä, joten liina oli reilun vuoden vanhaksi kovassa päivittäiskäytössä. Samoin kaupungilla liikkuminen ja esim. junamatkailu oli helppoa liinan kanssa. Mä ostin silloin aikoinani Didymoksen kudotun pitkän liinan, joka olikin yllättävän helppo käyttää sitten kun oppi perussidonnat. Sen lisäksi käytössä oli rengasliina (muistaakseni Kanga), joka oli ihan pienen kanssa kätevä, pikkunyytti oli helppo sujauttaa sinne nukkumaan ja nukkuvana laskea sänkyyn tai vaunuihin. Nyt ostin lisäksi pitkän trikoisen liinan, kun ajattelin että vastasyntyneen vauvan kanssa se olisi helpompi kuin kudottu pitkä liina. ja kesällä ehkä hiukan viileämpi myös :)
Mulla esikoinen syntyi sektiolla ja maidon nousu sen vuoksi oli hitaampaa ja kun oli vielä matalat rinnanpäät niin imetyksen alussa rinnat oli aivan rikki. Sairaalan iso rintapumppu sitten hajotti rinnanpäät lopullisesti niin, että olivat aivan verillä ja märkivillä haavoilla (sori yksityiskohtainen selostus). Maitoa kyllä sitten tuli, mutta koska imetys sattui aluksi rikkinäisillä rinnoilla niin paljon että huusin ääneen, olivat kunnon rintakumit ja hellä ja nopeasti maidon pumppaava Aventin pumppu korvaamattomia. Onneksi imetys tuon alkukarmeuden jälkeen lähti sujumaan mallikkaasti enkä nyt osaakaan sitä niin jännittää. Mutta huomasin myös, että kannattaa kuunnella itseään - jos olisin luottanut enemmän itseeni kuin sairaalan tätiin, olisi alkukin mahdollisesti ollut helpompi.
Anna ja valtaisa vatsa 32+2
[color=blue] Pitkästä aikaa oli täälläkin aamulla pakkasta. On vaan paikoin niin pirun liukasta, pitää köpötellä tarkasti että ei vaan kaadu. Paikoin on kyllä jo niin sulaa, että pystyy paremmin kävelemään. Nämä samat liukkaat on varmaan edessä taas maaliskuussa...
Mitä mieltä olette sitterin tarpeellisuudesta? Kannattaako hankkia ennen vauvan syntymää? Kuinka pienen vauvan siihen voi laittaa? Ehtiihän sen varmaan hommata syntymän jälkeenkin. Ja sitten vielä se rintapumppu... mä en osaa päättää, että ostanko sitä etukäteen. Voiko olla, että rintapumpulle ei välttämättä ole mitään käyttöä? Ostatteko valmiiksi tuttipulloja tai tutteja?
Tänään käydään ostamassa kalusteita vauvan huoneeseen, kivaa!
NapNap rv32+2 [/color]