Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholinkäytöstä... Kristityille :)

12.01.2006 |

Tuossa lueskelin muiden vastauksia ketjuun kristittyjen uskon näkymisestä päivittäisessä elämässä. Muutama oli vastannut, että usko näkyy (mm.) siitä, että ei käytä alkoholia.

Ihan mielenkiinnosta, onko alkoholin käyttämättä jättäminen oikeasti uskovan ominaispiirre? Eli jos käyttää alkoholia, ei " näytä" uskovalta kristityltä? Miksi teistä asia on näin?

Itse en vain löydä mitään perustetta sille, että krisitty ei saisi käyttää alkoholia. Siksi minusta on jotenkin outoa esittää uskon ulkoisena merkkinä sitä, että ei ollenkaan juo alkoholia.

Uskovan merkkinä voisi olla alkoholiin liittyen se, että osaa kieltäytyä siitä toisesta (tai kolmannesta, jokaisella on ne omat rajat) annoksesta, eli ettei humallu.

En siis tokikaan tarkoita sitä, että absolutismi olisi jotenkin väärin, en todellakaan ;) Jokaisenhan nämä asiat pitää itse miettiä. Mutta edelleen " vastustan" sitä, että uskon merkkinä olisi se, että pisaraakaan ei ota... Eikö se ole merkki vain siitä, että ei tosiaan ota pisaraakaan?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siksi, että viinilasillinen tai kaljapullollinen olisi " saastaa" , vaan siksi, että se on helpompaa näin. Humaltuminen on kielletty selkeästi Raamatussa ja suomalainen alkoholikulttuuri tai -tapa on kuitenkin humalahakuista.

Jos en juo yhtään, ei tarvitse miettiä, missä kulkee raja. Sitä paisti masennuin ennen jos join... johtuu kuulemma psyykkisten syiden lisäksi myös hormonaalisista syistä... Eikä Jumala varmaan halua, että olen masentunut.

Keski-Euroopassa uskovaisetkin juovat, eikä sitä paheksuta niin kuin Suomessa. Se johtuu juuri tuosta kultturista tai tavasta juoda. Ja Paavalikin kehoitti poikaansa Timoteusta ottamaan hieman viiniä vatsavaivoihin. Minulla ei ole ollut aikanaan vielä vatsavaivoja, joihin tarvitsisin viiniä.

Ehtoollisviiniä juon, samoin joskus jonkun kuohuviinilasillisen esim. häissä tms. Joskun ehdoton kietäytyminen uskon varjollakin saattaa vaikuttaa tekopyhältä... tietysti jos on (ex-)alkoholisti, kieltäyminen varmaan ymmärretään.

Olen kokenut siunaukseksi juomatta olemisen. Toivottavasti Jumala varjelee!

Vierailija
22/33 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti minttukukka, laajenna vähän ajatusmaailmaasi. Ei kai kukaan tässäkään ketjussa ole sanonut, että on ok jos uskova juo humalaan? Ei. Senhän raamattu yksiselitteisesti tuomitsee. Riippuvuus alkoholiin on sitä, että ei voi olla ilman. Minä olen tälläkin hetkellä ilman, juon tuossa pelkkää kahvia... Itse asiassa kahvi on minulle riippuvuutta aiheuttava, joten onko se siten syntiä? Jos minun itse pitäisi päättää, että kumpi on minulle pahempi, siideri vai kahvi, niin ehdottomasti kahvi!!! Kahvia mun on PAKKO saada joka ainoa aamu, jos en saa niin tulee ihan fyysisiä oireita(päänsärky). Olen siitä riippuvainen.

Entä se siideri? Juon sitä saunajuomana (kun se vain yksinkertaisesti sopii saunan kanssa niin hyvin yhteen!), siis yhden pullon tai tölkin. Tai sitten jos olen ulkona syömässä niin saatan tilata ruoan kanssa yhden siiderin, kun itse en viinin mausta pidä ja aina ei viitsi pelkkää vettä juoda aterialla. Voisinko olla ilman? Voisin. Olenko ollut? Olen. Raskausajan tietysti ja sen jälkeenkin 6kk imetyksen aikaan. Tekikö tiukkaa? No ei.

Minulle ei tee myöskään tiukkaa käydä saunassa ilman siideriä, teen sen aina kun käymme mummolassa (ja käymme aina usein). Isäni nimittäin on alkoholisti ja kuten joku tässä jo sanoi, että raamattuhan kehottaa toimimaan niin, ettei houkuttele toisia syntiin. Meillä ei siis lapsuuden kodissani ole ikinä alkoholia esillä tai tarjolla enkä tosiaankaan ole siitä saunasiideristäni niin riippuvainen, ettei tämä minulta onnistuisi.

Minusta on naurettavaa väittää, että uskova ei saa juoda alkoholia vain siksi, että sitä ilmankin voi olla. Uskova voisi olla ilman paljon muutakin. Uskova voisi olla ilman kauniita vaatteita ja kulkea ryysyissä. Uskova voisi jättää ruokanautinnot väliin ja syödä vain hyvin yksinkertaista ruokaa. Uskova voisi jättää makeiset ja sipsit yms. turhuudet syömättä. Uskova voisi jättää kampaamokäynnit väliin. Niin voisi. Mutta pitääkö?

Minusta alkoholi kuuluu ihan tähän samaan listaan. Totta on, että ilman sitä voi olla. Mutta pitääkö olla? Vain siksi, että jotkut muut käyttävät sitä väärin? Minusta ei. Minusta uskova voi näyttää tässäkin esimerkkiä. Että sitä alkoholia toisaan voi nauttia ilman humalahakuisuutta.

Ehkä suhtautuminen alkoholiinkin riippuu siitä, minkälainen se oma usko on. Itse olen ollut " aina" uskossa, eikä alkoholi ole ollut minulle ikinä mikään hallitseva asia. Minulle ei siis ole ollut siitä sellaisia kokemuksia, joiden takia minun pitäisi " puhdistautua" siitä kokonaan. En näe siihen mitään syytä. Alkoholi ei hallitse minua, se on nautinto siinä missä suklaapatukkakin :) Voisin olla ilman, mutta en näe siihen mitään syytä. Yksinkertaista. Niin ja minun ei tarvitse todistella kenellekään että olen ihan aikuisten oikeasti uskossa ja siksi en ota sitä siideriä... Uskoni näkyy kyllä ihan muulla tavalla.

minttukukka:

alkoholin suhteen, jos siitä on riipuvainen niin tottakai se yhtälailla hallitsee. Eli voi kysellä itseltään rehellisesti voiko olla myös ilman sitä saunasiideriä vai onko se pakko saada silloin harvoin kun vaikka käy saunassa.

silti monissa kulttuureissa viiniä juodaan joka kerta aterialla ja sitä ei todellakaan juoda niin paljon että humaltuu. niissä kulttuureissa myös usein pidetään hyvin epäkohteliaana juoda itseään tästä ruokajuomasta humalaan asti. suomessa ei sitä yleensäkään osata ja siksi tässä meidän kulttuurissamme pidän usein parempana sitä ettei ota lainkaan.

asiaa voisi miettiä myös siltä kannalta että vaikka itse pystyisikin pitämään sen rajan siinä yhdessä lasillisessa niin Rtu varoittaa ettei sellaisella eksytä heikompaa veljeään joka ei sitä rajaa ehkä pystykään pitämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kukaan ei saa olla eri mieltä kanssasi.

(Moonika:

Ihan oikeasti minttukukka, laajenna vähän ajatusmaailmaasi. Ei kai kukaan tässäkään ketjussa ole sanonut, että on ok jos uskova juo humalaan?Ei. Senhän raamattu yksiselitteisesti tuomitsee. Riippuvuus alkoholiin on sitä, että ei voi olla ilman.)

Aivan niin. Siksi kirjoitinkin että voi itseltään kysellä pystyykö olemaan ilman. jos ei pysty on riippuvaine ja sehän on aika huono juttu. jos pystyy olemaan ilmankin niin ei ole riippuvainen. ei silloin yksi lasillinen varmaankaan pahaa tee kun sen itsekseen saunan jälkeen ottaa tai ruokajuomana, niinhän kirjoitinkin jos et muista. Se on hieno juttu ettet ole riippuvainen siitä siideristä, eikä sinun tarvitse sitä täällä minulle perustella. Kehotinkin vain itsekseen miettimään.Olen siis kanssasi samaa mieltä että todennäköisesti paljon haitallisempaa on elämäntavoissasi tuo kahvi kuin alkoholi.

Mielestäni kaikki riipuvuus on väärin (=syntiä) Raamatun valossa. Myös se kahvi tai suklaa jos sitä ilman ei voi olla. Samalla tavalla on syntiä jos joku ihmissuhde nousee elämän tärkeimmäksi asiaksi. Jumalan vtahto on että Hän saa olla elämässämme ykkönen.

(Minusta on naurettavaa väittää, että uskova ei saa juoda alkoholia vain siksi, että sitä ilmankin voi olla.)

Minunkaan mielestäni sellaiselle ei ole kovin hyviä perusteita enkä minä ainakaan ole niin väittänyt.

(Uskova voisi olla ilman paljon muutakin. Uskova voisi olla ilman kauniita vaatteita ja kulkea ryysyissä. Uskova voisi jättää ruokanautinnot väliin ja syödä vain hyvin yksinkertaista ruokaa. Uskova voisi jättää makeiset ja sipsit yms. turhuudet syömättä. Uskova voisi jättää kampaamokäynnit väliin. Niin voisi. Mutta pitääkö?)

Tämä ei mielestäni enää liittynyt aiheeseen mutta voin kertoa oman mielipiteeni: Ei kukaan käske että pitää mutta mielestäni on oikein laskea hieman omaa elintasoaan ja tukea sillä rahalla vaikka lähetystyötä ja niitä joilla menee heikommin. Jumalalta saamme kuitenkin kaiken mitä meillä on, siksi on hyvä antaa osa siitä takaisin Jumalan valtakunnan työhön. Vaikka se sitten tarkoittaisi sitä etten käy kampaajalla tai kulje muodikkaissa vaatteissa.

(Niin ja minun ei tarvitse todistella kenellekään että olen ihan aikuisten oikeasti uskossa)

Ei tietenkään. Se on ihan varmasti vain sinun ja Jumalan välinen asia. Kiitä siitä!

Vierailija
24/33 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sen oman mielipiteensä voi esittää monella eri tavalla. Jos toista uskovaa kehoittaa " miettimään suhdettaan alkoholiin" , niin miltä se sinusta kuulostaa? Toki vedän vähän hernettäkin nenään, jos asioita katsotaan ihan mustavalkoisesti että: alkoholin juominen on aina merkki siitä että ko. ihminen on siitä riippuvainen.

Toki minäkin olen sitä mieltä, että uskovan pitää antaa omastaan vähempiosaisille. Tässä (herkuttelu) esimerkissäni hainkin sitä, että miten pitkälle pitää mennä nautinnoista luopumisessa, että " on tarpeeksi hyvä" ... Ei niin pitkälle ikinä pääse, kun lopultahan se usko ja taivaaseen pääsy ei ole teoista kiinni, kiitos Jeesuksen!

Ja toinen mitä tällä esimerkilläni hain oli se, että miksi juuri alkoholia pidetään sinä suurena syntinä? Siksi, että kaikki eivät sitä osaa käyttää oikein. Mutta onko se, että joku ei osaa sitä oikein käyttää merkki siitä, että kukaan ei osaa? Ei.

Hakisinkin tässä sitä uskovien yhtä pitämistä. Että ei TUOMITTAISI vain tuomitsemisen ilosta ja sanottaisi, että alkoholi ja usko eivät kuulu yhteen. Ei niin voi sanoa, se ei pidä raamatun mukaan paikkaansa. Voi sanoa että humalahakuinen juominen ja usko eivät kuulu yhteen, sen raamattu sanoo. Että ei katsottaisi " pahalla silmällä" ja juoruttaisi selän takana, jos näkee marketissa seurakunnasta tutun perheen kärryissä " mäyräkoiran" (kun se kalja on halvempaa isossa pakkauksessa ja näin jää enemmän kolehtiin rahaa ;)), ei sen 12-packin ostaminen tarkoita, että se juotaisiin yhteen menoon... Se riittää ainakin meidän taloudessa PITKÄÄN.

Ja edelleen, jos joku uskova ei käytä alkoholia, niin se on minulle ihan se ja sama :) Mutta teidän absolutistienkin pitäisi tunnustaa (ja osahan ihan reilusti tunnustaakin), ettei siinä saunasiiderissä tai ruokaviinissä ole mitään väärää.

Vierailija
25/33 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin jopa puolen lasillisen juominen voi aiheuttaa huonon omantunnon, vaikkei alkoholiongelmaa olisikaan. Se voi olla esim. kasvatuksesta tai seurakunnasta opittu juttu tai ihan Jumalan puhettakin (?)

Siksi, mielestäni, jos joku potee huonoa omaatuntoa juodessaan tipankin, on parempi olla juomatta. Myöskin toisten uskovaisten olisi hyvä olla juotamatta tällaisen sisaren tai veljen seurassa (se heikompi veli -juttu!!)

Myös absolutismi sopii uskovaiselle, niin kuin toki muillekin, jos sitä ei käytetä Taivaaseen pääsyn avaimena tai sen johdosta nousta jalustalle tuomitsemaan muita.

Vierailija
26/33 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miisa29:

Myös absolutismi sopii uskovaiselle, niin kuin toki muillekin, jos sitä ei käytetä Taivaaseen pääsyn avaimena tai sen johdosta nousta jalustalle tuomitsemaan muita.

Vierailija
27/33 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kumma se on että tähänkin pieneen asiaan pitää tarttua. Kaiken maailman vapauksia, vieraissa käymisestä hasiksen polttoon peräänkuulutetaan ja hyväksytään suureen ääneen, mutta jos joku käyttää vapauttaan ja moraalisia ratkaisujaan päihteistä kieltäytymiseen, niiin johan alkaa vapauksien perääjillä kieli laulaa.

Oletteko kuulleet kieltäytymisen hurmiosta, sen saa edullisesti.

Minusta on todella hyvä jos pienten lasten äidit pidättäytyvät alkoholin käytöstä. Näin he antavat lapsilleen esimerkin raittiista elämästä ja pystyvät huolehtimaan lapsistaan paremmin kuin humaltuneet tai krapulaiset äidit noina tokkuraisina päivinään. Useampia täysipainoisen äitiyden päiviä ainakin tässä mielessä.

Juoppous ja humala on syntiä, ei alkoholista pidättäytyminen.

Vierailija
28/33 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitko tämän ketjun läpi? Jos et, niin lue. Jos luit etkä vieläkään ymmärtänyt niin sanon sinulle vain tämän:

Joh. 7:24

" Älkää tuomitko sen mukaan, miltä asia päältä katsoen näyttää, vaan tuomitkaa oikein."

Room. 14:13

" Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata veljeänne kompastumaan ja kaatumaan.

1. Kor. 4:5

" Älkää siis tuomitko ennenaikaisesti, ennen kuin Herra tulee. Hän valaisee pimeyden kätköt ja tuo esiin sydänten ajatukset, ja silloin itse kukin saa kiitoksen Jumalalta."

Mitäs sinä tässä teet? Tuomitset sen mukaan, miltä asia _näyttää_. Tuomitset uskonsisaresi. Tuomitset ennen aikaisesti.

Minä todella pidän tekstiäsi suurena loukkauksena.

ekkupiia:

Mikä kumma se on että tähänkin pieneen asiaan pitää tarttua. Kaiken maailman vapauksia, vieraissa käymisestä hasiksen polttoon peräänkuulutetaan ja hyväksytään suureen ääneen, mutta jos joku käyttää vapauttaan ja moraalisia ratkaisujaan päihteistä kieltäytymiseen, niiin johan alkaa vapauksien perääjillä kieli laulaa.

Oletteko kuulleet kieltäytymisen hurmiosta, sen saa edullisesti.

Minusta on todella hyvä jos pienten lasten äidit pidättäytyvät alkoholin käytöstä. Näin he antavat lapsilleen esimerkin raittiista elämästä ja pystyvät huolehtimaan lapsistaan paremmin kuin humaltuneet tai krapulaiset äidit noina tokkuraisina päivinään. Useampia täysipainoisen äitiyden päiviä ainakin tässä mielessä.

Juoppous ja humala on syntiä, ei alkoholista pidttäytyminen.

Vierailija
29/33 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amen ekkupiia, kyllä se niin on että Jumala haluaa ravitelle uskovia, löytyykö meiltä helmasyntejä.

Raamattu sanoo väkijuomista

31 Älä katsele viinin hehkuvaa punaa,

älä katso sen välkettä maljassa.

Helposti se valahtaa kurkusta alas,

32 mutta perästäpäin se puree kuin käärme,

iskee myrkkyhampaillaan kuin kyy.

San.l.23:32.32

Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus, 20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus, 21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, 23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. 24 Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen. 25 Jos me elämme Hengen varassa, meidän on myös seurattava Hengen johdatusta. 26 Emme saa tavoitella turhaa kunniaa emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme

Gal.5:19-

Meidän on elettävä nuhteettomasti niin kuin päivällä eletään, ei remuten ja juopotellen, siveettömästi ja irstaillen, riidellen ja kiihkoillen. 14 Pukekaa yllenne Herra Jeesus Kristus älkääkä hemmotelko ruumistanne, niin että annatte sen haluille vallan.

Room. 13:13,14

Älkää juopuko viinistä sillä siitä tulee irstas meno,

ja muita kohtia löytyy, kuten alussa sanotaan " älä katsele" ettei ole edes hyvä katsella saati sitten maistella, ja toisessa lukee älkää juopuko, pienistä drinkeistäkin saa jo pään sekaisin vähäksi aikaa.

Vierailija
30/33 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen koko ajan sanonut, että JUOPUMINEN ON RAAMATUN MUKAAN SYNTI. En ole missään vaiheessa väittänyt, ettei olisi. Alkoholin juominen ilman juopumista taas ei ole. Piste.

No, sinun kanssasi on kai turha yrittää keskustella kun et kerran tätä eroa suostu ymmärtämään. Rukoilen puolestasi, että pääsisit eroon tuosta fanaattisesta kiihkosta.

Vierailija
31/33 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moonika pysty olemaan ilman kaljaa tai siideriä, mitä nyt käytitkään?

haluatko löytää puolustusta juomiseen?, pyydä Jeesusta vapauttamaan itsesi siitä kahleesta jotta voit selvemmin kirkastaa Herraasi Jeesusta.

Muistan myös sinua rukouksin että saat sen voiman.

Joiko muuten Jeesus niissä häissä? en puhu ehtoollisviinistä kun se on mielestäni eri asiaa, siinähän se on vertauskuva Hänen verestä.

eikö muuten yks kalja, tai pienempi määrä tee jo jotain erilaista olotilaa, varsinkin sellaiselle joka ei niin sitä käytä?

mutta joka tapauksessa tästä on enää turha jatkaa, jokainen tehköön kuten haluaa ja omatunto varmaan puhuu, mikä on oikein.

Rukoilen että Jeesus vapauttaa

Vierailija
32/33 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä nyt hyvä ihminen loukkaannu siitä, jos joku on eri mieltä. Hieman muutenkin ihmettelen, miksi puolustat niin kiivaasti näkökantaasi. AINA tulee olemaan asioita, joissa uskovilla on eriäviä näkemyksiä, mutta ei se ole vaarallista. Tee sinä niin kuin parhaaksi näet, muut tehkööt toisin (tämän haluan kyllä sanoa myös Josefiinalle ja sille E:llä alkavalle, unohdin jo nikin....) Kaikkia ei voi miellyttää eikä voi odottaa, että kaikki ymmärtäisivät juuri minun ratkaisuni... Minusta on tärkeintä elää sillä tavalla, että voi sydämestään olla sinut itsensä ja Jumalansa kanssa. Eikä siihen ole muilla kovin helposti nokan koputtamista. :)

Vierailija
33/33 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä siis yhden absolutistin mielipide.

Raamattu sanoo jotenkin niin, että älkää humaltuko viinistä, sillä siitä seuraa paha meno. Minäkin oon käsittänyt asian niin, että itse juoma ei ole syntiä, mutta sen liikakäyttö johtaa muihin synteihin, kuten tappelemiseen, huoruuteen jne. Minun seurakuntani " virallinen" kanta on, että on parempi olla ottanatta yhtään lasillista, koska se johtaa niin helposti siihen että ottaa toisenkin ja kolmannenkin. Mielestäni tämä on varsin hyvä ohjenuora kun katsoo suomalaista kulttuuria. Suomessa harva osaa pidättäytyä alkoholin kohtuukäytössä!!

Mutta jos joku pystyy pidättäytymään, se on hänen asiansa. Jos ei humallu viinistä (tai oli se sitten se saunakalja tai siideri), niin on sitten ihan sama juoko limua vai siideriä. Se taas, missä paikoissa alkoholia yleensä tarjoillaan, onkin sitten eri asia. Vaikka en joisi itseäni huomalaan, pitäisin syntinä sitä jos menisin baariin ottamaan vain lasillisen. Kristityn ei pitäisi istua siellä, missä pilkkaajat istuvat ja eikös nämä paikat ole aika lailla synnin tekoa varten?

Uskon, että itse pystyisin pitämään alkoholin käytön kohtuuden rajoissa, mutta en juo ollenkaan koska en yksinkertaisesti tunne minkäänlaista vetoa kaljaan tai siideriin. Ne on mielestäni pahan makuisia, yök :) (oon siis tullut maistaneeksi...)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän