kysyttävää tsi- ja kestovaipoista
täällä ollaan osa kestoiltu vanhoilla (siis yhdellä aikaisemmin), Bumpy kuorilla ja kuivaliina +puuvilla imulla. Tekisi mieli kokeilla jotain muuta... mutta rohkeus on puuttunut. Eli
Välillä tuntuu, että kuoret alkava tihkua läpi, ovatko ne liian kuluneet?Vai onko imu sellainen, että pitäisi olla ahkerampi vaihtaja (nyt vaihto väli usein 1,5h) vai joku muu imu? - mikä?
Miten usein muuten vaihdatte kestot?
Eli suositelkaapa imusysteemejä, haluaisin kokeille tsi juttuja ja vanhoista materiaaleista mielellään.
TAskuvaippat pitää pestä joka vaihdon jälkee - vai?
Mistä pk-seurulla saa ostaa esullisesti tsi-kankaita?
Onko kukaan tehnyt " housukestoja" ?? Meidän vauhtiveikolle on välillä tuskaa pukea vaipat...
Entä miten säilytätte likaiset vaipat? Minä olen kuivattanut ja laittanut pyykkikoriin, mutta tuntuu, että nykyisin haisee niin pissalle...
Kommentit (4)
noihin TSI-kankaiden myyjiin kun siellä kerran tuollainen loistava lista on, ettei sulta mee turhaa aikaa ton listan ettimiseen =)
http://www.kestovaippainfo.fi/tee-se-itse/?action=viewarticle&artid=32
Välillä tuntuu, että kuoret alkava tihkua läpi, ovatko ne liian kuluneet?Vai onko imu sellainen, että pitäisi olla ahkerampi vaihtaja (nyt vaihto väli usein 1,5h) vai joku muu imu? - mikä?
Nuo bumbyt on tosiaa sellaset, että niissä voi se kosteussulku piankin haparoitua, eikä se enää pidä kovin hyvin, jos sisävaippa on hyvin märkä. Meillä on vaihtoväli usein noin 3 h (joo, kai ollaan vähä laiskojakin...) eikä sitä väliä enää bumbyt pidä. Mutta bumbyn kuorten kans meillä on monesti hyvä imuisia flanelli pötköjä, niiden kanssa kuoret kestää sen 2 h, mutta sen jälkeen ne täytyy " tuulettaa" , silä jos pistän heti kuoren uudestaan päälle, se vuotaa. Tuon 3 h viahtovälin saavutamme yleensä itse kudottujen hahtuvavillahousujen ja itse tehtyjen sisävaippojen kanssa.
Minä olen tehnyt paljon sisätäyttövaippoja, jostka siis jätetään selästä auki ja sisään voi laittaa joka kerta haluamansa imut, esim harson tai vanhoista pyyhkesitä tehtyjä imuja tai flanellipötkön. Sisätäyttöjen etuna on, että ne kuivuvat nopeasti! Olen tehnyt myös nepparein sekä napeilla kiinnitettäviä sisävaippoja, jotka toimivat housuvaipan tavoin ja ne voi vain vetäistä jalkaan, mutta kakan yllättäessä, vaipan saa sivusta auki. Napit on helppo laittaa, helpommat kun nepparit, mutta niille molemmille tarvitsee vähän erilaisen kaavan kuin tarrakiinnitteisille vaipoille, tai takasiivekkeitä täytyy vain huomattavasti lyhentää. Siivekkeisiin voi sitten laittaa joko näpin lävet tai kiinnittää kuminauhat siivekkeen reunaan ja napit voi ommella vaipan etureunaan sivuille. Ei muuta kuin kokeilemaan :) Kestovaippainfosta löydätkin jotain sisävaippojen kaavoja, ne on ihan hyviä, niillä minäkin aloitin! Sittemmin kaavat ovat muokkautuneet tarpeen myötä, esimerkiksi just noihin nappiversioihin lyhensin siivekkeita yms..
Taskuvaipat, PUL taskut ja sisätäyttövaipat pestään joka käyttökerran jälkeen. PUL taskujen käytöä voi pitkittää myös siten, että laittaa yhden pissan ja vaipanavihdon jälkeen imut taskun päälle, jolloin tasku toimii kuin PUL kuori. Erilaisia vaippakankaiksi sopivia kankaita saa tilattua paljon myös netistä! Yksi edullinen paikka on www.kangastukku.com ja kotimaisia kankaita taas saa osoitteesta www.myllymuksut.fi. Vaippojen teko knnattaa kuitenkin aloittaa kalliiden kankaiden sijaan vanhoista kankaista, frotee pyyhkeet, vanhat värikäätkin lakanat tai mitkä vaan vaatteet käyvät materiaaleiksi. Flanelli yöpaidoista saa ihanan pehmoiset ja imukykyiset sisä- ja ulkopinnat, vanhan reikäisen ja tumman sävyisen flanellipaidan taas voi leikellä vaippaan imuiksi. Minä ompelin ensimmäisen vaippani valkoisesta lakana kankaasta, ja se on käytössä yhä, vaikka kestoilu-uraa onkin jo kertynyt :)
Meilläkin säilytellään käytetyt vaipat suurinpiirtein mainitsemallasi tavalla. inut ero on, että suihkutan niihin kuivumaan laittaessa suihkepullosta etikkaa, joka neutralisoi pissan hajun ja estää bakteerien kasvua. Tämä auttaa hajuihin kummasti!
Tsemppiä vaan! Toivottavasti löydät tuolta kestovaippainfosta enemmänkin vinkkejä ja neuvoja kestoiluun sekä kaavoja ja ohjeita omien vaippojen ompeluun.
Bumpyistä osaan sanoa sen verran, että ei ne kauempaa meilläkään kestä kuin tuon 1,5h.... no siinä ajassa nyt muutenkin vaihtasin märän vaipan, mutta tietysti reissussa vois kestää pitempäänkin.
Oletko käynyt kestovaippainfon keskustelupalstalla ?Siellä on tosi vilkasta keskustelua ja VAIN kestoista ja TSI-kesto osio on ihan erikseen eli vastauksen tuohon kankaiden ostopaikkan saat varmasti muutamassa minuutissa =) Suosittelen....
http://www.kestovaippainfo.fi/index.php