Tutustutaanko?
Olen 24v kotiäiti täältä Keski-suomesta ja haluaisin tietää että löytyykö täältä suomen maasta yhtään sellaista perhettä joiden lapsella/lapsilla olisi diagnoosina pelkästään F79.0 Kehitysvammaisuus.. Meidän esikoisella on tuo kyseinen diagnoosi ja mitään ei ole kuitenkaan selvinnyt syyksi. Olen aika väsynyt kun tuntuu että vertaistukea ei juurikaan löydy. Tai sitten sitä en osaa etsiä oikeista paikoista. Olen huomannut että joillakin lapsilla tämä diagnoosi on mutta se ei ole ainut eli yleensä on myös jotain muita sen lisäksi. Emme tiedä poikamme tulevaisuudesta mitään mutta elämme hänen kanssaan niin normaalia perhe-elämää kuin vain voimme. Aurinkoista päivää kaikille :)
Meillä on juuri 5 vuotta täyttänyt F79 poika. Hänellä liitediagnoosina psykomotorisen kehityksen viivästymä. Hänelläkin diagnoosi luultavasti väliaikainen, tuleva osastojakso näyttää kallistutaanko dysfasiaan, lievään kehitysvammaisuuteen vaiko kenties molempiin.
Poikamme on kehittynyt suht normaalisti, motorisilta taidoiltaan ei ole ratkaisevasti jäljessä ikäisiään, tosin piirtäminen, leikkaaminen ym. näpertely tuottaa vielä vaikeuksia. Karkeamotoriikka on vahvempi osa-alue, on ketterä; juoksee, kiipeilee, hiihtää, luistelee ym. aivan kuin kuka tahansa 5-v.
Suurin viive on puheen tuottamisen ja ymmärtämisen osa-alueilla, vaikka siinäkin tapahtunut viimeisen vuoden aikana huima kehitys. Puhuu jo n. 4-5 sanan lauseita, sijamuodot ja aikakäsitteet alkavat vakiintua vaikka puhe onkin melko " konemaista" ja yksinkertaista. Puheen ymmärtämistä on vaikeampi arvioida, siinäkin testien mukaan kuitenkin viivettä jopa parisen vuotta. Minun oma käsitykseni on toinen, mutta eihän äitiä oikein kuunnella =(
Jonkin verran hänellä on kehitysvammaan viittaavia maneereita, käsien räpyttelyä, taputusta ja tilanteisiin sopimatonta kiljahtelua ja pomppimista. Kasvonpiirteet ovat persoonalliset, mutta eivät mielestäni erikoiset, kaunis lapsi hän on ja minulle kaikkein rakkain sellaisena kuin on.
aksiina