keskenmenoni syy oli osittainen rypäleraskaus...
Vuoden viimeisimpinä päivinä se alkoi. Ruskeaa vuotoa alkoi tulla ensin ihan hieman mutta iltaa kohti se vain lisääntyi. olin heti varma tapahtuneesta. Koko raskauden ajan (rv11) minulla oli kyllä tunne että mahtaako kaikki olla kunnossa.Heti aamulla uudenvuoden aatonaattona pääsin sairaalaan.Siellä julma totuus tuli julki! Pääsin heti osastolle odottamaan kaavintaa.Tänään sain kuulla että se oli osittainen rypäleraskaus.mitä kaikkea se tarkoittaa en vielä tiedä.Netistä koitin tietoja etsiä mutta aika turta olo on, ehkä tässä nyt vielä muutenkin on aikalailla pää sekaisin kaikesta kokemasta.Melkoista verikokeissa käymistä ilmeisesti tiedossa ja raskaaksi ei saisi ilmeisesti tulla uudelleen 1-2 vuoteen.Osaisiko joku kertoa mitä kaikkea tälläinen tarkoittaa?Etukäteen kiittäen!
Kommentit (9)
sirpe:
Vuoden viimeisimpinä päivinä se alkoi. Ruskeaa vuotoa alkoi tulla ensin ihan hieman mutta iltaa kohti se vain lisääntyi. olin heti varma tapahtuneesta. Koko raskauden ajan (rv11) minulla oli kyllä tunne että mahtaako kaikki olla kunnossa.Heti aamulla uudenvuoden aatonaattona pääsin sairaalaan.Siellä julma totuus tuli julki! Pääsin heti osastolle odottamaan kaavintaa.Tänään sain kuulla että se oli osittainen rypäleraskaus.mitä kaikkea se tarkoittaa en vielä tiedä.Netistä koitin tietoja etsiä mutta aika turta olo on, ehkä tässä nyt vielä muutenkin on aikalailla pää sekaisin kaikesta kokemasta.Melkoista verikokeissa käymistä ilmeisesti tiedossa ja raskaaksi ei saisi ilmeisesti tulla uudelleen 1-2 vuoteen.Osaisiko joku kertoa mitä kaikkea tälläinen tarkoittaa?Etukäteen kiittäen!
Osanottoni keskenmenon takia ja voimia!
Hoito riippuu paljoltikin siitä onko sulla hcg arvot nollilla vai heiluvatko vielä plussan puolella sekä lähteekö arvo itestään laskuun vai tarvitaanko pistos tai sytostaattihoitoja raskaushormoonin poistamiseksi elimistöstä. Mut toivotaan et selviät pelkästään puolen vuoden raskauskiellolla!!
Saat varmastikin lääkäriajan jos et oo jo saanu, vai? Siel kannattaa kysellä paljon ittiä askarruttavia asioita. Tää rypäleraskaus ja sen hoito on ain niin yksilöllistä, riippuu niist hch arvoista, niiden laskusta sekä onko kohtuun mahdollisesti jäänyt istukkakudosta tms. et tarvitaanko uus kaavinta.
Ite kärsin 2 vuoden raskauskiellon rypäleraskauden (sytostaattihoitojen) takia mut nyt on vauvan yritystä takana n.6 kk, viel ilman tärppiä. Mut toivossa on hyvä elää... kyl se meilläkin joskus tärppää... =) Niin ja kokemuksesta, aika tuntuu aluksi kuluvat raskauskiellon takia todella hitaasti mutta lopulta mulla ainakin aika meni kuin siivillä, huomaamatta. Tottakai välillä tuli niitä paska päiviä ku mietti kuinka ihana ois jos raskauskieltoa ei enää olis mut kaikki varotoimethan on sun ja tulevien raskauksien kannalta hyväksi.
Niin ja täs ois linkki josta löytyy jotain tietoa rypäleraskaudesta: http://koti.mbnet.fi/enkelit/paketti3.html#47
=) Siili26
kiitokset kohtalotovereille, kyllä sekin jo taakkaa keventää kun on joku jonka kanssa jakaa.Ei meitä kuitenkaan kovin paljon ole saman kokeneita.Voimia siis kaikille hoidoissa ja uusissa yrityksissä!!!!!
Itselläni on vain epäilty tätä! Mulla sitä alettiin epäilä vasta siinä vaiheessa kun istukka ei poistunut kohdusta kaavintojen vuodon ym. jälkeen. Mutta HUh mulla patoloogin lausunto oli että ei ollut rypäleraskaus.
Tuo raskauskielto mikä on edellä tullut esille on osa hoitoa valitettavasti. Toisaalta kun maltaa mielensä myös paraneminen on varmaa (lähes 100 %) elimistö kun poistaa/tuhoaa " vieraan kudoksen" mutta se vaatii aikaa ja joskus kuten on todettu myös muuta lääkitystä.
Syytä rypäleraskauteen ei varsinaisesti tiedetä. Istukka vaan alkaa jakaanuta " epäterveesti" . Eli älä ainakaan kanna syyllisyyttä koska asiaan et olisi voinut vaikuttaa mitenkään. Lohdullista on kuitenkin se että ei ole todennäköistä että kun olet parantunut että tilanne uusisi.
Valtaosa rypäleraskauden läpikäyneistä saa terveen lapsen. Eikä rypäleraskaus lisää riskiä muihinkaan raskauden tai synnytyksen ongelmiin. (Paitsi jos sairastat kohtutulehduken joka taas ei johdu varsinaisesti rypäleraskaudesta vaan keskenmenosta)
Täällä myös kohtalotoverisi. Minulla todettiin osittainen rypäleraskaus Kesällä -03, Rv 13 niskapoimu-ultrassa. Shokki oli valtava, olin sairastunut puoli vuotta aiemmin pahaan kilpirauhasen vajaatoimintaan ja tämä raskaus oli meille pieni ihme ja suru niin valtava kun vauvaa ei tullutkaan. Mutta jottei asia menisi liian helpoksi hcg, eli istukkahormoni pitoisuus jatkoi vaan nousuaan vielä kahden kaavinnan jälkeenkin. Minulla luokiteltiin olevan rypäleraskaudesta kehittynyt istukkasyöpä, ja istukkakudosta kasvoi jo runsaasti myös kohdun ulkopuolella. Lääkärini suositteli tuolloin kohdunpoistoa, joka olisi ollut turvallisin hoitomuoto, mutta minun maailmani olisi siihen romahtanut. Kaipuu tuntea pienen ihmisenalun potkut omassa vatsassaan, nähdä meistä syntyvän uuden elämän, pitää pientä sylissä; sydäntä särki... Lisää leikkauksia, reilun vuoden ajan jatkuvaa verikokeissa juoksemista, ja sitä pelkoa joka kerta, josko se onkin hcg taas noussut, menettäisin kohtuni ja haaveeni lapsesta... Elämä koulii välillä raskaalla kädellä, ehkä jotta osaisimme paremmin arvostaa mitä meillä on. Sylissäni tuhisee meidän pieni 3 kk tyttövauva. Ihme jonka ei pitänyt koskaan enää tulla todeksi. Elämä on sittenkin ihanaa! Usko parempaan huomiseen, se tulee kyllä aikanaan kunhan jaksat vaikeiden päivien yli. T.Rypäle ja Iida 3kk
Itselläni todettiin rypäleraskaus tammikuussa 2004 ensimmäisessä ultrassa. Shokki, suru ja masennus oli melkoinen. Itseäni auttoi paljon puhuminen, täällä kohtalotovereiden jutut ja se kun opin ottamaan päivä kerralla ja olla turhaan murehtimatta huomista. Vanhoja kirjoituksia, minun ja kohtalotovereiden, löydät hakusanalla " rypäleraskaus" .
Henkilökohtaisesti pääsin mielestäni helpolla. Itselläni oli 6 kk seuranta + raskauskielto jonka jälkeen asia on hissukseen painunut taka-alalle. Elämäntilanteen vuoksi emme heti aloittaneet uutta yritystä vaan odotimme puoli vuotta, jonka jälkeen kesti puoli vuotta ennen kuin tulin raskaaksi. Nyt odotamme esikoistamme rv:lla 30. Aamuisin on ihanaa loikoilla sängyssä ja tunnustella niitä napakoita potkuja joilla tuo pikkuinen meitä tervehtii.
Rypäleraskaus on ikävä kokemus, mutta se ei missään nimessä tarkoita että ettekö voisi tulevaisuudessa kokoea perheen perustamisen onnea.
Rypäle, muistani sinut saman kokeneena ja ilahduin todella kun luin että sinulla on pieni tyttö. Onnea! Olenkin lukenut palstaa säännöllisesti ja miettinyt mitä muille rypäleraskauden kokeneille kuuluu. Pikku-Ela on myös jäänyt mieleeni, mitä sinulle kuuluu?
onnitteluni myös sinnepäin raskaudestasi. Eipä tuota silloin murheen mustinpina hetkinä olisi uskonut että tässä sitä vielä jonain päivänä ollaan, suloinen pikku prinsessa sylissä. Toivon sinulle onnea loppuraskauteesi ja ihanaa vauvantuoksuista arkea. Minulle muuten sanottiin aikanaan, että tämän raskauden jälkeen joutuisin taas käymään jonkin aikaa hcg-kontrolleissa, mutta neuvolassa olivat sitä mieltä, ettei tarvitse. Onko sinulla tietoa asiasta? Terkuin. Rypäle
Hcg-kontrolleista ei ole missään vaiheessa ole ollut mitään puhetta. Minulle sanottiin vaan että ihan normaalit raskauden aikaiset seurannat ei muuta.
Rypäle, kaikkea hyvää sinulle ja törmäillään palstalla! Alkuperäiselle kirjoittajalle haluan vielä kertaalleen toivottaa voimia! Löysitkö vanhat keskustelumme? Terv. Iiiris77
Kyllä löysin paljon lisätietoa haku ohjeesi avulla!!!!! Huomenna jälleen hCG testeihin ja torstaina saan jutella lääkärini kanssa lisää. Helpompi kyselläkin itse kun on paljon taas kaikkea lukenut.
Ensiksi pahoittelut keskenmenosta!
Mulla oli myös osittainen rypäleraskaus viime elokuussa, joka selvisi vasta viikolla 15+4, kun neuvolassa ei saatu enää sydänääniä kuulumaan.
Mulla tota hcg-seurantaa on vielä jäljellä huhtikuulle (jos arvoissa ei tule häikkää). Mulla lähti arvot ihan hyvin heti laskemaan ja on nyt ollut nollassa pari kuukautta. Mulle lääkäri sanoi silloin, että puoli vuotta sen jälkeen seurataan kun arvo on tullut nollaan. Ja raskautuahan tänä aikana ei saisi... Voimia sinulle!