Mä en jaksa! Naapurin 4,5-v tulee meidän ovelle heti, kun pääsee hoidosta.
Sanoo, että haluaa tulla meille ja jos sanon että nyt ei sovi, niin tuleekin tenkkapoo, kun lapsen äiti ei olekaan kotona...
Eli siis naapuri lähettää lapsensa (meiltä kysymyttä) evästyksenä " mene niille leikkimään niiden lasten kanssa" ja lähtee itse muualle. Sitten joskus illalla 7-8 aikaan tulee ilmoittamaan, että nyt on tullut kotiin ja lapsi voi palata.
Ollaan sanottu, että ei tällänen onnistu, mutta ei mitään vaikutusta. Taas seuraavana päivänä tulee lapsi meidän oven taakse, ja enhän minä sitä voi yksinkään sinne kotiinsa lähettää!! Naapuri sanoi, että kyllä hänkin sitten voi joskus meidän lapsia hoitaa, vaikka jos tuodaan harkkojen jälkeen joskus kahdeksan jälkeen illalla heille... just. Ei kuulemma voi kieltää lastaan tulemastakaan meille, kun lapsi kerran haluaa olla meillä leikkimässä.
Kommentit (18)
Mistä se naapuri edes tietää että olette kotona?
Ja ota puheeksi vaikka sitten neuvolassa, jos et muuta keksi...
Onko tää ihan oikeasti lastensuojeluasia? Kun siis muuten lapsi kai hoidetaan ihan hyvin. Mitä nyt oletetaan, että naapurit hoitaa lapsen iltaisin.
kannattaa kuitenkin lapsen äitinsä kanssa asia puhua kunnolla ennen kun alkaa minnekkään muualle ilmoittamaan.
Kukaan ei noin jätä lastaan heitteille sopimatta asiasta etukäteen. Mitä jos olette lähdössä asioille?
tekee pahojaan minkä ehtii ja esim. leikkii tulitikuilla yksikseen ollessaan.
Toihan on joillakin ihan tavallista. Meillekin toi naapuri pikku penskansa pihalle leikkiin, ja lähti itse kauppaan. Ei edes ilmoittanut mulle, että penksa on nyt pihalla. Me siis oltiin itse sisällä, eikä edes ollut aikeita mennä ulos. Penska leikki yksin pihalla. Tommosia " äitejä" nyt vaan on.
Tiedän, että naapurin lapsi oli illat hoidossa sillä naapurilla, joka asui tässä ennen meitä. Ehkä ajatteli, että sama vois jatkua nyt?
Ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin aika harvoin me ollaan enää missään asioilla illemmalla. Täytyy varmaan laittaa tuo mies keskustelemaan naapurin kanssa, kun ei minun sanominen mene perille.
On se lastensuojeluasia, sillä voisi olla, ettette olisikaan kotona. Mitä sitten tapahtusi. Eli lastensuojeluasia on.
Meillä vaan taitaa raja näissä yksinkotona illan tapauksissa mennä kouluiässä, kun esim. Briteissä tais olla vasta 12-13v jonka sai jättää hetkeksikään yksin...
Mielestäni on lastensuojeluasia, vaikka et ole ihan varma, teitääkö, oletko kotona. Kuitenkin kerron, että miehini on joutunut olemaan yöaikaankin yksin kotona, kun hänen isänsä oli vuorotyössä ja äiti kuollut. Mieheni oli silloin viisi. Hänellä oli jonkinlainen äitipuoli, joka myös oli vuorotyössä, mutta aina tuli myös niitä aikoja, että molemmat olivat samaan aikaan. Yks naapurintäti sanoi, että hän oli päivät yksin kotona nelivuotiaasta asti. Hän on nyt yli 70. Ennen oli käsittääkseni ihan tavallista olla pienenä yksin kotona. En silti todellakaan hyväksy.
Sun tai miehesi täytyy vaan pistää stoppi asialle selvästi ja lopullisesti. Se voi oikeasti luulla että asia on okei kun et ole mitään sanonut. Onko sulla itsellä noin saman ikäinen lapsi jonka kanssa leikkii? Viekö ne iltaisin vanhempaa lasta harkkoihin ja tää nelivuotias ei halua mukaan, vaan tulee mielummin leikkimään teille kaverin kanssa. Hän on voinut myös kotona sanoa että kaveri on pyytänyt häntä kylään.
Aikuiset puhukaa... kommunikoikaa.
Ja se että lapsi on naapurissa on eriasia kuin että lapsi on heitteillä.
Tärkein asia on että keskustelette asian aikuisten kesken, ei mitään viestin tai piiloviestin lähettämistä lasten kautta.
Meillä on toinen lapsista samanikäinen, toinen on pienempi.
Naapurilla on isompiakin lapsia, mutta en tiedä heidän menemisistään. Harkat on siis sillä naapurilla itsellään, kun käy pelaamassa salibandya ja lenttistä jossain.
Mutta siitä huolimatta että sanon, lapsi ilmestyy meidän ovelle seuraavana päivänä.
Etkä sitten todellakaan OTA sitä lasta teille muina iltoina.
Tietty päivä viikosta on selvempi asia kuin että " meille ei saa tulla joka ilta" . Jälkimmäisen tuo idioottinaapuri (sillä sehän hän ON) voi tulkita niin, että kuutena iltana viikosta sopii kaiketi sitten...
Ei se lapsi piloille mene, jos iltaseitsemään on ulkosalla tultuaan vääränä päivänä teille. Noin niinkuin hätätapauksessa. Luulenpa, että kerta riittäisi naapurillesikin ja saisit viestisi perille. Voisit soittaa sille naapurillesi kännykkään, että " teidän Liisa on nyt pihalla, koska meille ei sovi kyläily tänään, tule kotiisi päästämään lapsi sisälle" .
Miksi isommat sisarukset eivät vahdi pikkusisarustaan, jos vanhemmilla on menoa?
Jos tuokaan ei auta, niin sitten yhteys sosiaaliviranomaisiin lapsen heitteillejätöstä. Pienen lapsen jättäminen yksin on nimittäin heitteillejättö, on hänellä sitten muuten millaiset olosuhteet tahansa. On se nyt perkele, jos sinne lentisharkkoihin pitää niin kovasti päästä, että lapsi jätetään hoidotta!!!
jos se ei tehoa, tee ilmoitus. Ja jos naapurisi siitä hermostuu, sanot vaan, että olethan sanonut sen sata kertaa, ettei lasta voi jättää teidän oven taakse ja itse vaan häipyä.
Surku käy lapsen puolesta, kun tuollaisessa tilanteessa on...
Naapurin lapset olivat meillä käytännössä katsoen joka ilta ja kun aloin kysellä, kävi ilmi, että vanhemmat olivat ties missä ja huom! meillä ei ole naapurien puhelinnumeroa, hyvä kun ollaan päivää sanottu tai naapuri ei sano edes sitä. Silti meidän olisi pitänyt olla ilmaisina lapsenvahteina. Otin tiukan linjan, enkä päästänyt lapsia meille kuin ainoastaan silloin, kun meidän toisellakin lapsella oli kavereita. Komensin lapset kotiinsa ennen kuin vanhemmat ehtivät lähteä. Nyt ollaan saatu jo yli puoli vuotta olla rauhassa ilman lastenhoitovelvoitetta eli naapurikin on ilmeisesti tajunnut ettei noin voi tehdä.
Naapurisopu kyllä menee, mutta loppuupa hyväksikäyttö.