Siivoatteko itse
vai saatteko apua / käytätte ostopalvelua? olen 7 viikkoisen pienokaisen äiti, siis todellakin vain yksi lapsi. mutta tuntuu, etten ehdi siivota, siis kunnolla. toisaalta tuntuu, että suurimman osan vauvanhoidosta vapaan ajan siivoan...mutta koskaan ei ole täysin siistiä, kun ehtii tänään vähän tätä ja ehkä ylihuomenna jotain taas lisää. luonteeltani olen ainakin osittain perfektionisti ja minua ärsyttää ja stressaa suuresti, että koti ei ole koskaan täysin siisti. mieheni kanssa jaamme kyllä kotityöt, mutta toki toivon, että sen ajan, mitä hän töiltään kotona viettää, keskittyy mieluummin esikoiseensa ja mielellään myös minuun. ja sitäpaitsi, minäkin haluan olla mahdollisimman paljon lapsen kanssa, ja tehdä hänen kanssaan muutakin kuin olla kotona (=siivota). harkitsen vakavasti siivouspalvelun ostamista. olisi mukavaa, kun olisi edes silloin tällöin täysin siistiä!
Kommentit (25)
Onko siinä joku minimi, kuinka paljon pitää rahaa laittaa juuri siivoojaan kuukaudessa, jotta tuon vähennyksen saa?
ja täytyy sanoa, että olen TYYTYVÄINEN :o) Homma kävi ammatti-ihmisiltä (2) joutuisasti ja lopputulos on hyvä, siis omaan " perussiivoukseeni" ei kuulu tuo kaikki, minkä he ehtivät sovitussa ajassa tekemään. Täytyy ihan ihmetellä, kuinka en " suostunut" tätä mahdollisuutta jo aikaisemmin käyttää (mies sitä on kyllä ehdottanut jo kauan...) Ehdottomasti kerran kuussa saavat meillä käydä!
Ainakin viime vuonna oli omavastuu 100¿/vuosi ja kaikesta siitä yli menevästä saa sitten 60% korvausta. Tosi hyvä homma ja se työllistää! www.vero.fi sivuilla on varmasti lisätietoja. Laita hakusanaksi kotitalousvähennys.
Meillä kävi ennen siivooja kerran viikossa, mutta nyt kun olen kotona vauvan kanssa käy kahden kuukauden välein tekemässä ison suursiivouksen. Itse teen kaksi kertaa viikossa (meillä on koira), imuroinin ja lattioiden pyyhinnän, kerran viikossa vessan siivous ja pölyt sekä vaihdan lakanat. Kerran kuussa vien matot ulos ja kuuraan sitten muutenkin vähän perusteellisemmin.
Päivittäin tietysti pyykkään ja siivoilen keittiön sotkuja. Teen nämä kun poika nukkuu ensimmäisiä päikkäreitä. Toisten päikkäreiden aikana surffaan netissä ja syön itse *hymyilee*. Meidän lapsi on seurankipeä, joten hereilläoloaikaansa en voi käyttää kotihommiin. Illalla en siivoa vaan rentoudun miehen kanssa. Mies auttaa jonkin verran isoissa hommissa, mutta tekee pitkää päivää joten päävastuu on minulla.
Meikäläinen ei ole koskaan ollut turhan tarkka kotinsa siivouksesta ja mieskin samaa maata. Kaikki on ns. perus siistiä, mutta harvoin tiptop. Ja hyvin olen jaksanut ainakin toistaiseksi kuusiviikkoisen pojan kanssa pitää paikat samassa mallissa kuin ennenkin. Eli kotoisassa kunnossa ;) Mua henk. koht. kauhistuttaisi ajatus josta kusta ulkopuolisesta järkkäilemässä tavaroita vääriin paikkoihin ja tutkimassa kaiken maailman henkilökohtaisia juttuja. Hassua sinänsä. Anopille olen joskus antanut luvan auttaa esim. ikkunoiden pesussa varsinkin kun raskausaikana kunto oli pitkään heikompi. Mutta ideana siivooja on ihan hyvä jos tuntuu, että itse ei jaksa. Ja varsinkin jos tuntuu, että kaikki aika menee siivotessa eikä huomiota riitä lapselle niin kannatan ajatusta palkatusta siivoojasta. Kukin taaplaa tyylillään ja lienee tärkeää, että tietää mikä on itselle tärkeää ja toimii sen mukaan. Itseasiassa tässä pitäisikin siivoilla eilisiä sotkuja ristiäisten jäljiltä... Tai sitten huomenna =)
...ja käytin jo ennen vauvan syntymää. Silloin oli töissä kiire, nyt muuten vaan. Kaksi kertaa kuussa käy hyvä siivooja, joka maksaa kotitalousvähennyksen jälkeen n. 40 euroa. Meillä on vähän päälle 90 neliötä kahdessa kerroksessa. Siivooja käyttää 3.5 tuntia. Jälki on tosi hyvää, en itse edes " osaa" siivota niin hyvin. Mistään sinnepäin hutaisusta en kyllä suostuisi maksamaan (mitään).
Ennen nuo siivoojan käynnit riitti hyvin, nyt joutuu kyllä lisäksi imuroimaan enimmät ainakin kerran itse välissä ja pesemään vessat, kun tulee oltua kotona enemmän, pyykkiä käsitellään enemmän jne. eli sotkua tulee enemmän. Mutta eipä tarvi raahata mattoja ulos, pestä lattioita, pestä kaapinovia, pyyhkiä listoja, imuroida sohvia tms. itse.
Mullakin oli ennen asenne, että " hitto soikoon, kai nyt aikuinen ihminen siivoaa omat p....ansa" . Mutta mitä sitä käyttämään a) ennen vähäistä vapaa-aikaa b) nyt vauvan/perheen kanssa yhteistä aikaa siivoamiseen. Etenkin kun nyt olisi vaikeaa järjestää se kunnon siivoukseen tarvittava 3-4 tuntia putkeen jostain. Jos joskus rahalla voi ostaa aikaa, niin tässä tapauksessa...
Olin ennen vauvan syntymää kyllä vielä sitä mieltä, että tottahan mulla sitten on aikaa siivota, kun olen kotona. Hah. Onneksi mies ei antanut mun luopua siivoojasta. En tiedä, olisiko tätä samaa ihmistä edes saanut enää palkattua, kun hän on niin kovin suosittu (ihan totta).
Eli siitä vaan palkkaamaan apua. Marttyyriasenne on aikansa elänyt - sanon tämän vaikka tahalla ärsyttääkseni.