Minne laitan esikoisen kun menen synnyttämään?
Miten te muut olette saaneet asian hoidettua? Vai onko mies jäänyt kotiin lapsen kanssa ja olette synnyttäneet yksin?
Kommentit (48)
neuvoa? Mikään ehdotuksista ei käy, on varmaan ne itsekin jo
miettinyt.
Ei kai siinä sitten tosiaan muu auta kuin mennä yksin sinne synnyttämään?!
Jos vaikka olisi tullut esiin joku mitä en ole ajatellut itse.-ap
Minä olen 2, eli se jonka mies eka kerralla mukana ja muut yksin. Meillä mies olisi mielellään tullut mukaan ja hoitojärjestelyjä on yritettykkin tehdä, mutta lapset ovat ajoittaneet syntymänsä niin ettei ole onnistunut. Suku asuu tunnin ajomatkan päässä ja synnytykseni ovat olleet nopeita, ei olisi ehtinyt. Sairaalaan olen lähtenyt heti kun supistukset ovat siltä tuntuneet ja siinä vaiheessa jo 8 cm auki.
Kuopuksen syntymän aikaan oli hälytysvalmiudessa viereinen päiväkoti, pari naapuriperhettä ja kotipalvelu. Nämä lähinnä sen takia että ehdin edes itse sairaalaan miehen töissäollessa. Mutta eipä ollut näistäkään hyötyä juhannusyönä. Miehen sisko olisi kyllä ajanut 130km, mutta eipä olisi ehtinyt.
Mulla ei ole muita sukulaisia elossa kuin äiti ja hän on niin vakavasti sairas ettei todennäköisesti pysty huolehtimaan lapsesta. Harmi, koska hän asuu naapurissamme ja silloinhan kaikki sujuisi helposti. Miehen vanhemmat tulisivat mielellään mutta välimatkaa on 250 km ja tuskin ehtisivät ajoissa paikalle koska esikoisenkin synnytys oli nopea. Kaikki muutkin sukulaiset asuvat parinsadan kilometrin päässä, ja kaverit ovat töissä päiväsaikaan.
Mua nyt ei sinänsä kammota mennä yksin, minä pärjään ilman miestäkin mutta olisihan se kiva että mies saisi olla tapaamassa lastaan ensimmäisenä. Mutta jos ei onnistu niin no can do.
eli ainoa konsti mielestäni on se, että työelämässä olevat ihmiset ottavat lasketun ajan tiimoille vapaapäivänsä eri päille, tai jotkut pekkaset tmv. aina yhden vapaapäivän saa varmasti jokainen.. ja sitten tulevat teille vuorotellen vuoronvaihtoon.
tai sitten pyydätte lähisukulaiselta rahaa palkattuun hoitajaan, jos eivät tosiaan itse järjestä aikaa.
kyllä minusta lähisuku on sellainen yksikkö, jossa tuollaisessa tilanteessa pitää puhaltaa yhteen hiileen.
Vierailija:
... minäkään menisi ilman miestä.eli varmaan olisin valmis maksamaan hyvinkin suuria summia tai kysymään vain heikosti tuntemaltani henkilöltä, voisiko hän hoitaa lastamme sen hetken tullen. kun sopisi ajoissa, voisi lapsi käydä etukäteen tutustumassa.
Vierailija:
18, tarvitsen miestä painamaan kuumaa jyväpussia alaselkään ;)
Kädestä en halua häntä pitää, paitsi ponnistaessa todennäköisesti otan hänestä taas tukea.t.14
Ps. Mies haluaa myös olla läsnä kun hänen lapsensa syntyy, haluaa pestä ekan kerran, ottaa kuvia, itkeä onnesta kanssani ja tsempata mua synnytyksen ajan. Meillä syntyy yhteinen lapsi, ei minun lapseni.
Totta meillekkin syntyi yhteinen lapsi ja oli ihanaa kun mies oli sen jakamassa ja jos tilanne olisi toinen niin mieluiten mies tulisi seuraavallakin kerralla mukaan, MUTTA mieluummin isä lasten luo kun heidän laiminlyönti jollekkin puoli tutulle heitukalle
Elämässä kun voi tulla yllätyksiäkin. Ei muuteta helsinkiin.-ap
eka kerrallakin vauva oli vaarassa joten mieluiten olen sairaalassa,vaikka sitten ilman miestä.-ap
Mielummin menen yksin. Muutamme savoon.-ap
onhan kyse hänenkin lapsensa syntymästä.
Palkkaa mll hoitaja siksi aikaa, kerran se vaan lompakossa tuntuu, eikä ole edes kovin kallista. Olet sairaalassa vain sitten vaikka vähemmän aikaa. Lähdet heti kotiin kun mahdollista
Ja jos todella tiukkaa tekee tuo mll hoitaja niin kysy vaikka osamaksua
kyllä se lapsi nyt vähän aikaa pärjää vieraankin hoitajan kanssa
sukulaiset asuvat kaukana ja heillä on työnsä. Kummit myös. Tuttavia ei ole kun muutamme uudelle paikkakunnalle. -ap
vierasta hoitajaa et halua ja sulla ei ole mahdollista saada ketään tuttua hoitamaan, onko tällöin muita vaihtoehtoja kuin jättää mies lapsen kanssa kotiin?
Minun mieheni ainakin haluaa kylvettää lapsen ja olla muutenkin syntymähetkellä paikalla
tekisin mitä vain että saisin hoitajan esikoiselle. Etkö meinaa koskaan lasta hoitoon laittaa, joskus sekin päivä on edessä, eikä kyse ole pitkästä ajasta
Siis mies ei ole ollut mukana enkä nyt kyllä ymmärrä, mitä hän olisi siellä tehnytkään. Enemmän häntä on kotona tarvittu isompien lasten kanssa. Ensimmäisen lapsen syntyessä mies oli satojen kilometrien päässä työmatkalla. Synnytys kesti puolitoista vuorokautta, joten olisi hän mukaan ehtinyt, jos olisi halunnut tai jos minä olisin halunnut. Oikeasti, yhdessäkään synnytyksessä ei olisi tarvinnut yksin olla. Aina olisi ollut kätilö tai opiskelija paikalla, mutta olen kyllä ystävällisesti pyytänyt saada olla yksin. Kenenkään kosketusta en ole synnytyksen aikana voinut sietääkään eikä joutavat löpinät kiinnosta. Ihan hyvin synnytys onnistuu ilman miestäkin. Ei siitä miehestä kuitenkaan tosipaikan tullen mitään konkreettista apua ole, vaan ammattilaiset on sitä varten.
ei se mies siellä äidin takia pelkästään ole mukana.
Kyllä mieskin haluaa nähdä lapsensa syntymän ja kylvettää häntä ekan kerran jne
ja kenties olisi paljastunut jokin vaihtoehto mikä ei ollut tullut mieleeni. Sitten kun lapsi on syntynyt,pääsee mies paikalle. Eiköhän se riitä. vaikka harmittaakin. Toki tulee aika jolloin lapseni menee hoitoon,mutta en halua sen tapahtuvan yks kas. Esim aamulla ei olekkaan ketään tuttua kun herää ja nukkumaankin menee vain minun kanssani,tiedä miten isänsä kanssakaan onnistuu nukkumaan meno.-ap
Naapurissa on varmasti joku turvallinen aikuinen jonka kanssa esikoisenne viihtyisi. Pienellä paikkakunnalla muutenkin usein helpommin autetaan toisia joten en luopuisi toivosta ihan vielä, että miehesi näkee toisen lapsenne syntymän.
Valitettavasti viimeisestä viestistäsi kuulsi läpi, että et ole valmis jättämään lasta kenellekään, edes isälle, koska sinä olet ainoa, joka pystyy lasta hoitamaan.... harmi.
Et maininnut mitään miehesi puolen suvusta. Onko siskoja, serkkuja? Vai oletteko taas yksi näitä perheitä, joissa ei pidetä mitään yhteyttä sukuun?
Kannattaisi ehkä vähän niellä ylpeyttään ja pyytää apua. Jos ei isovanhemmat pääse avuksi töidensä takia, niin olettaa voi, että he tienaavatkin jotain. MLL maksaa 4,20¿/h ja jos on yön yli niin tulee vielä halvemmaksi. Joten se on aika paljon vähemmän kuin sinun ja vauvan sairaalamaksut!! (Kai te ne muistatte budjetoida!!)
Ketäs olette ajatelleet pyytää lapselle kummiksi?
Ja lopuksi, taivaasta ei tipahda valmista hoitajaa, joka tuntee lapsesi. Sen eteen on nähtävä vähän enemmän vaivaa, kuin kirjoittaa av-palstalle....
Mihin sairaalaan oot sitten menossa synnyttämään? Jonnekin (olen kuullut esim. Tammisaaressa) on mahdollista ottaa esikoinen mukaan, isän vahdittavaksi perhehuoneeseen jne. Sama onnistuu (tai ainakin olisi onnistunut 2004) Haikaranpesässä.
Ja jos tiedettäisiin, että meidän lähellä on joku jolla tuollainen ongelma, niin haluttaisiin auttaa, tutustua etukäteen jne. Itselläni kaksi lasta, kolmannen laskettu aika huhtikuun lopulla ja minäkään en ilman miestä synnyttämään lähde. Kas kun pelkään kuollakseni kätilöitä...
Kädestä en halua häntä pitää, paitsi ponnistaessa todennäköisesti otan hänestä taas tukea.
t.14
Ps. Mies haluaa myös olla läsnä kun hänen lapsensa syntyy, haluaa pestä ekan kerran, ottaa kuvia, itkeä onnesta kanssani ja tsempata mua synnytyksen ajan. Meillä syntyy yhteinen lapsi, ei minun lapseni.