**HELMIPALLOT KESKIVIIKKONA**
Kommentit (34)
Moni valittelee öistään, mutta onko muita joilla nukkuminen olis vaikeeta hengnahdistuksen takia? Tosi inhottavaa, kun tuntuu välillä ettei millään saa tarpeeksi happea. Mainitsin neuvolassa tästä viimeksi ja täti oli sitä mieltä, että johtuu melkoisesta painonlisäyksestäni (20kg,heh) ja vauvan asennoista. Välillä menen tosi punaiseksi, kun alkaa happi taas loppumaan. Ja iskee yleensä siis makuuasennossa tämä ihme vaiva... Ja ehkä oudointa tässä on se, että vauva on kiinnittynyt jo tiiviisti tuonne alas, että maha on jo tavallaan " pudonnut" . En kyllä itse huomannut, milloin tämä tapahtui. Että oisko ketään kohtalotoveria tähän?
Ainiin, ja sitten oon miettiny että voisinko vielä kuntopyöräillä näillä viikoilla vai liittyykö siihen jotain riskejä?
Onnittelut vielä Nealle ja perheelle!
h.h. rv 33+6
Nean kotiutumisestahan tässä iloitaan, eikä uudesta jakaantumisesta... Kyllä minä heidät muistin, mutta eipäs taas vaan tollo heti tajunnut, että mistä oli kyse. Tosi hienoa, että teillä voidaan hyvin. Kaikkea hyvää teidän perheelle jatkossakin!
h.h. : Minulla on kans kuvailemaasi hengenahdistusta silloin tällöin. Minulla se iskee lähinnä istuessa. En tee mitään erityistä, mutta pitää alkaa haukkomaan henkeä, kun tuntuu, ettei saa happea tarpeeksi. Tosi ikävä vaiva, sillä aina se vähän hätäännyttää, kun ei henki kulje normaalisti. :/ Samoin minulla on vauvalla jo pää " lähtökuopissa" , mutta kun olen niin lyhyt, niin siitä huolimatta vauvan peppu on ihan kylkiluissani kiinni. Tämä varmasti edesauttaa hengitysvaikeuksia. Kait tuollaisen ahdistuksen iskiessä vauva liikkuu jotenkin siten, että se painaa keuhkoja entistä enemmän lyttyyn. En sit tiiä... Joka tapauksessa et ole yksin " happivajeesi" kanssa. Toivottavasti tästä on edes vähän lohtua sinulle ;)
=========================
" Kauankohan kestää, enneku saan kutsun äitiyspolille anemian takia...? Viimetorstaina on lähete lähetetty. Tietääkö kukaan kertoa, mitä ne tekee, ku hb nyt vain 94! Ottaako ne sisään ja pistää veritankkaukseen, vai...? "
=========================
Sinilila, minä kävin äippäpolilla tuon matalan hb:n takia viikolla 28.
Silloin arvo oli 93. Ainakaan mun kohdallani ei tapahtunut mitään järisyttävää. Otettiin " litratolkulla" verta (josta tutkittiin rautavarastoa, mahdollista puhkeamassa olevaa keliakiaa jne).
Muutoin hommaan kuului ultraus ja keskustelutuokio sisätautilääkärin kanssa. Sairaslomalle jouduin, mutta veritankkausta mulle lupailivat vasta jos arvo alkaa 8:lla. Rautatabut vaihdettiin toisiin ja nyt on arvo pysynyt siinä 100:n tuntumassa. Niin ja siihen kutsun tulemiseen taisi mennä melkein pari viikkoa.
Tiiatar 35+2
TINTTI! minä viittaan, en ole saanut mitään päätöstä Kelan rahoista, ja olen jo kolmatta päivää äippälomalla! TOSI KIVAA!
No niin sitten Neealle onnittelut ennen omaan napaan siirtymistä. Mullakaan ei olis varmaan minkäänlaista fyysistä estettä töisääololle. Olo on ihan ok ja jaksan kierrellä kauppoja jne. Eilen illalla oli taas se ihmeellinen närästyskipukohtaus, mutta tää oli nyt marraskuun alusta tähän päivään mennessä neljäs, ja toistaa samaa kaavaa. Kamala kipu keskelle rintojen väliin sitten oksennan kuumaa (kiehuvan näköistä) mahanestettä ja sitten kipu jatkuu viel noin tunnin ja sit helpottaa. Koko ajan on tuskanhiki ja kauhea tärinä päällä ja kipu ihan kamala. Ei taida muilla vastaavaa? Lääkärin mukaan kuulemma vain närästystä, mutta kyllä mua hiukan pelottaa aina. No vaavi liikkuu hyvin ja olo muuten ok. Masu on iso, kuten asiaan kuuluu.
Tänään tuli ostettua kaikkea pientä tilpehööriä vaaville. Muuten viimeksi juttelin siitä Elfa hoitopöydästä. Mistäs joku sen nyt sitten oli halvimmalla ostanut? Meinasi mennä hermo, kun kiertelin kaupat, eikä missään ollut sitä varsinaista hoitopöytää, tietty elfaa muuten löysin. No katsotaan miten meidän käy tän asian suhteen.
Olen myös nyt pedannut pinnasängyn valmiiksi ja pessyt pienet ihoavasten olevat vaatteet. Sairaalakassista ei vielä tietookaan mitä laittaisin ja minne. No ehkä viel ehdin!
Terveisin Minna ja Onnielsa rv 35+4
Lääkärineuvolaterveisiä...Kohdun(sisä)suu kiinni, pari senttiä kaulaa, pehmeä. Normaalia uudelleensynnyttäjällä. Hb taas laskenut vaihteeksi (103) raudasta huolimatta. obsidania popsin 2/pv ja nyt lisäksi multitabsia. Verenpaine oli kans korkeammalla kuin koskaan ja sf mitta hypännyt yläkäyrälle. Vauva on raivotarjonnassa, ollut jo pitemmän aikaa ja aika alhaallakin on, muttei kiinnittynyt. Melko täys on olo kun vauva painaa sekä ylös että alas.
h.h..Mulla kans tuota happi loppuu- tunnetta aika usein, varsinki makuulla. Selälltään ei voi olla ollenkaan, paras (ja ainoa jossa voi olla) asento on oikealla kyljellä jos vaakatasossa on. Istuessa pitää istua selkä suorana joka ei oo mun juttu ollenkaan.
Närästys on aivan hirveää ja antepsinia kuluu. Nälissään on tosi paha olla ja heti kun syö jotaki, tulee aivan ylitäys olo ja närästää.
Ainiin, vauvan syke oli alkuun 174. Säikähti ilmeisesti jotaki kun säpsähti mahassa, mutta sitten rauhottu ja sykekin laski 140:neen.
Voi menispä tämä tammikuu äkkiä (sanon nykyään vähän väliä)..
Onnea Nealle ja perheelle pojan kotiinpääsyn johdosta. Toivottavasti kaikki menee teillä jatkossakin hyvin.
matilda 36+2
h.h.:
Moni valittelee öistään, mutta onko muita joilla nukkuminen olis vaikeeta hengnahdistuksen takia? Tosi inhottavaa, kun tuntuu välillä ettei millään saa tarpeeksi happea. Mainitsin neuvolassa tästä viimeksi ja täti oli sitä mieltä, että johtuu melkoisesta painonlisäyksestäni (20kg,heh) ja vauvan asennoista. Välillä menen tosi punaiseksi, kun alkaa happi taas loppumaan. Ja iskee yleensä siis makuuasennossa tämä ihme vaiva...h.h. rv 33+6
Mulla on ollut samaa vaivaa, tosin maha tuntuu vaan nousevan pikkuhiljaa ylemmäs ja ylemmäs. Joudun välillä nousemaan pystyyn, että olo paranisi. Voi olla, että vauva painaa jotain verisuonia tms... Kun laitan ylävartalon alle kaksi tyynyä, niin se tuntuu auttavan tuohon hengenahdistukseen. Muutenkin tuntuu, että hengitys ei kulje normaalisti, tosin hb oli viimeksi 98 ja 105 kahdella eri mittauksella, joten toivottavasti rauta tuo avun tähän hengen haukkomiseen ;o)
Spiral 34+1
miina1980:
TINTTI! minä viittaan, en ole saanut mitään päätöstä Kelan rahoista, ja olen jo kolmatta päivää äippälomalla! TOSI KIVAA!
Mulla äitiysloma alkoi 28.12.05 enkä ole vielä saanut mitään tietoa Kelalta ;).
KL
Mulla on vissiin muista poikkeavaa kyllä nämä unenlahjat. Nukun joka yö 12h! Siis jos ei tarttee nousta neuvolaan tms. En enää ymmärrä, miten VOI väsyttää näin paljon. Kyllähän mä tunsin että olin väsynyt töissä (työmatkoineen päivien pituudet oli yli kymmentuntisia), mutta näin kovia univelkoja en ollut odottanut. Nyt olenkin siis ollut enemmän kuin tyytyväinen että annoin esikoisen jatkaa tarhassa neljänä päivänä viikossa vauvan syntymään asti.
Toissailtana/yönä sain unen vasta klo 01 koska olin aamulla herännyt puoli yhdeltä, eli nukuin silloin todellakin liian myöhään. Mutta öisin en ole vielä kertaakaan herännyt, paitsi pissalle, ja senkin jälkeen nukahtanut heti. Selälläänkin pystyn nukkumaan yllättävän hyvin, paremmin kuin esikosta ikinä. Eli ei valittamista nukkumisen suhteen, ainakaan vielä. Olenkin tässä pohtinut, että meille tulee varmaan koliikkivauva ja luontoäiti valmistelee mua siihen antamalla nyt valtavat unenlahjat... No, toivottavasti ei sentään.
Muutoinkin kuuluu ihan hyvää. Huomenna on neuvola taas, kun viime viikkoisessa pissassa oli yhdellä plussalla proteiinia ja tarkemmassa viljelyssäkin oli jotain bakteereja plus ketoaineet koholla (eli olen kuiva). Mitään muita oireita ei raskausmyrkytykseen ole, mutta seurataan nyt kuitenkin ettei proteiinimäärä kohoa. Tiedossa siis taas tuskainen aamupäivä kun pitää pidättää pissaa 4h ennen neuvolaa :(
Toivottavasti teidän muidenkin yöt vähän helpottaa, että saisitte nukutuksi tarpeeksi ennen vauvan syntymää.
t. Mikaela rv33+2
Olin siis viime yön yksin kotona, kun mies oli pojan kanssa sairaalassa. Nukuin 8 tuntia putkeen, mitä ei ole muistini mukaan tapahtunut kertaakaan pojan syntymän jälkeen (2 v 7 kk)!!! Silti väsytti aamulla ja nyt väsyttää vielä enemmän. Olin päivän sairaalassa pojan ja miehen seurana ja tosi paljon poikaa tutkittiin. Verikokeet (ne otetaan joka päivä), sydämen ultraus, vatsan ultraus, keuhkokuvat ja silmät. Poika huusi hysteerisesti joka tutkimusta =( Vaikkei verikokeiden lisäksi mikään muu edes sattunut. Poika on nyt vaan tainnut saada aikamoisen kammon noista sairaalan tutkimuksista. Lääkärit antoivat pojalle diagnoosiksi Kawasakin taudin, jota en oikein osaa selittää (googlella löytää siitä tietoa, jos kiinnostaa). Hoitona on kerta-annos jotain lääkettä 10 h ajan (ja toinen kerta, jos toi ei auta) ja aspiriiniä. Sairaalassa pitää olla niin kauan kun on oireita eli hoitaja veikkasi, että vielä 2-14 (!!!) päivää.
Sairaalassa on tosi mukavaa henkilökuntaa ja ainoa huono puoli siellä on se, ettei lasten päiväuniaikoja kyllä kunnioiteta yhtään! Siis ymmärrän, että tietyt tutkimukset pitää tehdä tiettyyn aikaan (kun lääkäreille sopii), mutta en sitä, miksei niitä aikoja voi ilmoittaa edes puolta tuntia aikaisemmin. Eilen poika oli just nukahtamassa, kun tuli käsky EKG:hen. Sain siirrettyä sitä onneksi parilla tunnilla ja poika sai nukkua päiväunet. Tänään poika ehti nukkua 25 min, kun tuli ihan yllättäen lähtö silmälääkärille. Olipa tosi helppo homma saada poika hereille. Mun käy poikaa kyllä tosi paljon sääliksi! Koko ajan tehdään vaan lisää ja lisää tutkimuksia ja poika pelkää niitä. Tuntuu, että tavallaan itse äitinä satuttaa omaa lastaan, kun antaa tehdä hänelle kaikkia juttuja. Mutta pakkohan ne on tehdä.
Mies on nyt ainakin 3 päivää sairauslomalla ja sitten on viikonloppu. Mä tuun nyt aina kotiin illalla ja menen sairaalaan aamulla. Ollaan siellä jostain syystä infektio-osastolla, jossa lapsi ei saa liikkua muuta kuin osastolta pois. Onneksi sairaalassa on muualla paljon leikkipaikkoja, ettei tarvitse pelkästään omassa huoneessa olla. On se silti aika tuskaista olla aina vaan sisällä, kun on melkein 2 vuotta joka päivä käynyt pojan kanssa puistossa. Pojalla on joskus kuukauden päästä tuolla sairaalassa tarkastuskäynti, missä katsotaan sydän, silmät yms. Toivottavasti vauva ei syntyisi sitä ennen.
No, jospa sitten kirjoittaisin uuteen viestiin niitä kommentteja muiden juttuihin...
T:Fassiloora rv 34+3
Tuntuu tosi pahalta pojan puolesta!!!!
Vaikea varmasti pienelle selittää miksei yhtäkkiä saakaan nukkua totuttuja päikkäreitä tai pääse " vapaasti" liikkumaan.
Paljonpaljon tsemppiä teille!!!!
Unohtui eilen kysyä että kerran samalle päivälle ne synttärit osui niin oletko mihin kellon aikaan syntynyt? Itse piti omalta äidiltä tarkistaa, mä olen tullut maailmaan 15.25.. :)
Marj uja Mikki 35+6
SITRUUNA: Kyselitköhän sä niistä pestävistä liivinsuojista. Mä käytin esikoisen synnyttyä ensin kertakäyttöisiä, mutta sitten ostin pestäviä ja ne oli paljon parempia. Mulla oli niitä 3 paria ja laitoin ne pesuun aina joka toinen päivä, kun pestiin pojan vaippa- yms- pyykit. Mulla tuli maitoa aika paljon, mutta silti riitti, että piti yhtä paria päivän. Käytin noita koko imetysajan (1 v 5 kk), kun loppuaikana ois liivit ollut jo aika tyhjät ilman noita suojia =)
SITRUUNALLE VIELÄ: Onneksi teidän poika saatiin jo kuntoon! Aika kallista lystiä toi sairastaminen on! Meillä on myös vakuutus ja onneksi on, kun syksyllä pojalta leikattiin yksityisellä kireä kielijänne ja se maksoi jotain 450 ¿. Meillä on Tapiolassa vakuutus ja haetaan sieltä rahat takaisin aina kerran vuodessa, jolloin maksetaan vain kerran se omavastuu. Maanantaina kun käytiin siellä yksityisellä lääkäriasemalla, niin lääkäri maksoi 85 ¿ ja ne verikokeet ja nieluviljely jotain 120 ¿. Hullun hintaista! Nyt mulla ei ole mitään hajua, paljon toi sairaalassa olo maksaa.
MATILDA: Muistan, kun olet aiemminkin valittanut ompelukoneestasi (tai siitä saumurista). Mulla on ihan sellainen perus (halpa) ompelukone, mutta lähes joka kerta, kun alan ompelemaan, niin kone temppuilee ekan puoli tuntia. En käsitä, mikä sitä vaivaa, kun sitten myöhemmin toimii ihan OK. Olen vielä niin kärsimätön ja helposti tulistuva ihminen, että aika pahasti on mennyt hermot ton koneen kanssa. Siksi en juuri ompelekaan. Toivottavasti saat koneesi kuntoon.
OODI77: Mä kyllä tulen heti PK-seutulaisten tapaamiseen, kunhan vaan sovitaan aika ja paikka! Kerran sellainen oli ja mukavaa olikin. En muista, olitko sä siellä. Täällä ei musta enää hirveästi kirjoita osa niistä tyypeistä, jotka siellä oli. Missäköhän luuraavat???
NEA: Kiva oli kuulla teidän kuulumisia. Käy kertomassa niitä aina silloin tällöin, jooko?
AUSTEN: Esikoista kun odotin, niin laitoin ehkä 2 viikkoa ennen laskettua aikaa sänkyyn alleni paksun pyyhkeen. Ja tein listan, mitä sairaalakassiin pakkaan. No, synnytys alkoi supisteluilla rv 38+3 ilman mitään aiempia merkkejä, mutta olin kotona sen aikaa, että ehdin hyvin pakata kamppeet mukaan. Oli kuitenkin hyvä, että ne luki listassa. Nyt aion tehdä samoin. Täytyis myös laittaa kännykästä paperille " lastenhoitaja-ehdokkaiden" numerot, jos kännykkä vaikka hajoaa silloin (mun puhelin on temppuillut jo pitkään). Mun äiti tulee poikaa kyllä hoitamaan sairaalassa olon ajaksi (koska yritetään päästä miehen kanssa perhehuoneeseen), mutta häneltä menee päivällä pari tuntia ja yöllä aika monta tuntia enemmän, kun meille tulee. Mä en ole vielä käynyt noita vauvanvaatteita läpi, joten en tiedä, otetaanko sieltä jotain vauvalle kotiintulovaatteiksi vai ostetaanko jotain uutta. Niin ja siitä lapsivedestä. Siinä vaiheessa kun lapsivesi meni mulla sairaalassa, niin siinä ei ois paljon pyyhkeet riittäneet =) Tosin mulla lapsivesi meni suolihuuhtelun aikana ja jälkeen, joten ehkä se tuli siksi aikamoisella vauhdilla. Taksissa mulla oli myös varmuuden vuoksi pyyhe mukana, mutta sitä ei silloin vielä tarvinnut. Ruokaa kannattaa oikeasti tehdä pakkaseen valmiiksi. Kaikki toitotti tota, kun eka synnytys lähesty, mutta mä ajattelin, että kai mä nyt osaan tehdä ruokaa sitten kun lapsi on syntynytkin. Poika oli kuitenkin niin itkuinen ja sylissä pidettävä, ettei montaakaan kertaa tehty miehen kanssa ruokaa ekan parin kuukauden aikana. Kun toinen yritti saada poikaa hiljaiseksi, niin toinen lepäsi. Mutta kaikilla ei tietenkään ole tuollaista " vaativaa" vauvaa kuin meillä oli, joten he ehkä pystyvätkin tekemään joka päivä ruokaa.
TIKU: Mua kyllä mietityttää ja hieman kauhistuttaakin toi tuleva vauva-aika. Ei niinkään se vauvan hoito, vaan se, miten pärjään täällä uhmaikäisen ja vauvan kanssa. Onneksi mies on 4 viikkoa aluksi kotona. Toivon kyllä kovasti, että tämä tuleva vauva olisi hieman helpompi tapaus kuin esikoinen.
Ja vielä sitä OMAA NAPAA: Vauva on potkunyrkkeillyt mahassa nyt kahtena päivänä NIIN PALJON, että en voi tajuta, mitä se siellä tekee. Sattuu kyllä aika paljon, kun iskuja tulee joka puolelle mahaa. Kiva kuulla ensi viikolla vikalla lääkärikäynnillä, miten päin vauva mahassa on. Viime viikolla oli terkan mukaan pää alaspäin, mutta nyt tuntuu, ettei välttämättä ole.
Nyt haen iltapalaa ja tulen lukemaan loput kirjoitukset (kun en ehtinyt kaikkia vielä lukemaan).
T:Fassiloora rv 34+3
oli sitten synnytystapa-arvio tänään, jännä kokemus.
ensin otettiin sydänkäyrää, ihan ok, sitten ultraan ja ylläri ylläri, vauva oli viistoperätilassa. no kun sitä sitten ihmeteltiin kätilön kanssa niin jäi se sukupuolikin epäselväksi. täällä meijän kapisessa neuvolassa ei ole minkään valtakunnan ultraa jolla olis tarjonta tarkistettu aikaisemmin, joten käsikopelolla täti on tuumannu olevan raivotarjonnassa. ja paskat. viimeksikin totesi vain ettei ole kiinnittynyt joten ei vielä ala syntymään... ukolle eilenkin tuumasin että on niin tukala olo, ihan ku vauvan pää olis kyljessä kiinni kun hikatkin tuntuu siinä... no onneksi oli polille aika.
sitten odottelemaan lääkäriä. onneksi perhetuttu on lääkärinä joten pääsinkin aika nopeasti ja sisätutkimuksessa paikat oli tiukasti kiinni. päätettiin kokeilla kääntöä, vauva kun oli osittain viistossa ja vettä normaalisti, niin mikä ettei. jos ei käänny niin väkisin ei yritetä.
tuumasta toimeen, kätilö ultraamaan ja lääkäri aloitti kääntämisen, helposti meni enkä ehtinny edes pelkäämään mitään eikä tuntunnu yhtään pahalta kun vauva oli jo käännetty. aikaa meni varmaan kaks minuuttia. sitten vielä sydänkäyrään ja sekin oli ok.
kahden viikon päästä on uusi aika jolloin katsotaan onko vauveli pysynyt pää alaspäin, ja tehdään lopullinen synnytystapa-arvio. voihan tuo toki kääntyä takaisin perätilaan jolloin leikataan.
olo on ihan hyvä, ei ole kipuja eikä supistele, vauva liikkuu, vatsa vain haisee sille geelille, yök, mutta sauna on jo päällä.
painoarvio oli 2,9 kg. maanantaina on neuvola, toivottavasti tädin suu loksahtaa auki kun saa epikriisin luettavakseen, on sen verran kömpelö neuvola meillä... murrr, ja muka sokerivauva tulossa, hah.
kävin vielä ostoksilla, vaippoja, pullotutteja, liivinsuojuksia... ja ruokaa.
lapanen rv 36+3
Ensiksi ennen kuin unohdan Nealle oikein paljon onnea ja voimia pienen pojan kanssa. Tässä jo mietinkin kuinka teiän on käynyt, mutta loistavaa että kaikki on kunnossa.
Mann@ ja yo_Larvanto mulle sopii kanssa se to ja klo 14 ja paikkana juurikin kauppakeskus Optellin kahvila (siis se joka on Suomalaisen kirjakaupan vieressä).
Eilen illalla mies oli menossa jo ennen puoli yhdeksää nukkumaan... Sanoin että kiitti vaan, meitsi ei nuku koko yönä!!! Mutta menin kuitenkin sänkyyn noin klo 21.00 ja uni tuli yllätyksekseni jo ennen klo 22, tosin luin siinä ensin... Ja nukuin tosi hyvin, aina siihen saakka kun mies nousi 4.20 töihin... Sitten taas pyörin varmaan puolitoista tuntia ennenkuin nukahdin uudestaan (tosin kävin kyllä kaksi kertaa yön aikana pissalla...) Ja nyt olen sitten yrittänyt saada jotain järjestystä noihin kaappeihin, toivoton tehtävä.
Masussa jaksellaan hyvin, tuossa jo aamupäivällä rupesin miettimään onko kaikki hyvin kun ei tuntunut liikkeitä, mutta nyt masukki pörrää entiseen malliin, joten hätää ei vissiin ole, pieni varmaan nukkui... Maanantaina olis neuvola ja käynti jumpparin luona, pitää meille yksityisen luennon aktiivisynnytyksestä, toivottavasti ei ole tylsä!!!
Mutta nyt taidan mennä takaisin noiden pirun kaappien kimppuun, mrrr!
Olisikohan vielä muita kiinnostuneita tuosta ensi viikon Hämeenlinnalaisten tapaamisesta? Kaikki vaan mukaan jotka kynnelle kykenee...
Napero ja masukki 35+5 (eilen illalla muuten mittasin vyötärön ympäryksen, oli jo huimat 119cm, mihinhän saakka vielä kasvaa...)