Vessagallup!! :-)
En oikein tiennyt, pitäisikö tämä laittaa tänne vai peräti leikki-ikäisten palstalle, mutta tänne tämä nyt tuli. ;-)
Sellaista siis ajattelin teiltä muilta kysellä, että minkäs ikäisinä lapsosenne ovatkaan alkaneet toimia kaikilta osin omatoimisesti vessassa? Kun kuopus on jo 5,5v (syksyllä eskarilainen, siis) ja minä vieläkin pyyhin sen isomman asian toimituksen jälkeen. Ja sitäkös alkoi yksi vieras tässä eräänä päivänä pohtia ja kummastella, että niin iso poika eikä osaa itse... Kaksi isoaveljeäkin herralla on, mutta tämä wanha äitee ei kerta kaikkiaan muista, missä vaiheessa isot broidit alkoivat hoitaa isomman asiankin kokonaan itsenäisesti. Eiköhän tuo kouluun mennessä sujunut...? ;-) Mutta siis muilta mielipiteitä: olenko "vauvitellut" pienimmän jo ihan pilalle?! :-/
Kommentit (11)
Moni käy eskarin ihka oikeassa koulussa. Siellä ei tuota erityispalvelua tarjota (tietääkseni..)
Meillä poika alkoi hoitaa 4-vuotiaana viskarina homman itse ja kotonakin vähän viiveellä.
aloitti 5v, koska oli menossa piakkoin kouluun (ulkomailla) ja edellytyksiin kuului hoitaa itse. Homma alkoi hoitua kuin itsestään kun vaan ilmoitettiin, että nyt vaan on harjoiteltava. Taisimme "tarkastaa" aluksi, mutta pian totesimme turhaksi. Se mikä ei tunnu menevän selkäytimeen automaattiseksi toiminnoksi on vessan vetäminen ja käsien pesu.... ARGH!
Pikkuveli aloitti melkein samoin tein harjoittelun myös ja alkoi pyyhkimään jo alle 4v. Tulos ei aina ollut ihan priimaa ja paperia kuluu, mutta nyt ajan myötä toki parantunut :-) Kalsarit sitten vaan vaihtoon ja suihkuttelut illalla :-)
Eli vähän vaan kannustusta ja viittausta eskariin ja isoon poikaan niin eiköhän se ala sujua. Jostain muistan lukeneeni että joiltakin pyyhkiminen alkoi sujua kosteuspyyhkeiden avulla, mutta varmaan siksi, että oli niihin pyyhkeisiin pienestä pitäen tottunut (vrt vedellä pestyt peput).
esikoistyttömme on pyyhkinyt peppunsa ite vajaan vuoden verran. Olin kuullut, että 5v.neuvolassa terkka patistelee opettelemaan (no ei meille maininnut sitten mitään) joten käskin tytön opetella ja neuvottiin "tekniikka". Alkuun taidettiin tarkastaa ja tässä välilläkin, kun pikkarit tahtoivat saada ruskeita raitoja :| Nyt käy jo omatoimisesti. (Samoin kuin edellisellä käsienpesun ja pytyn vetämisen muistamisen kanssa on vähän niin ja näin...)
Aaaapuuuva!! Olen siis auttamattomasti vauvitellut kuopusta ja tämä vessahomma on liitettävä muiden mukana tänä kesän harjoteltavien listaan... (Siis omatoimisuusasioita nämä muutkin. ;-)) Huh. Mutta MITEN on mahdollista, että tämmöinen wanha äiti, jolla jo 2 isompaakin, ei vaan opi?! ;-P (Jos nyt jotain sanois puolustuksekseen, vaikka kehnohan tämä on, niin kuopuksella on ollut suolioireinen allergia ja osin siitäkin syystä vaipoistakin pääsi eroon aika myöhään. Joten tämä pyllynpyyhkimisjuttu ollut varmaan osittain jatkumo sille... Ja toinen iso syy - ja aivan tyhmä, tiedän - on pakkoneuroottinen kasvatukseni, pitää siis tulla puhdasta jälkeä ja ruskeat viirut ovat kammotus... No, aina voi äitikin yrittää parantaa...)
Kiitos teille! :-)
Meillä esikoinen alkoi pyyhkimään itse myös kakkostoimituksen jälkeen n. 4½ vuotiaana. Kolmonenkin harjoittelee jo, tosin ei suostu kuin kovan kakan pyyhkimään :p
Mutta kakkonen... Tyttö täytti 6v tovi sitten, mutta pyyhkiminen on suuuuuri ongelma. On siis syksyn ekaluokkalainen. Tytöllä on joku neuroosi tästä pyyhkimisestä, en ymmärrä. en ole pakottanut, neuvonut kyllä ja näyttänyt, miten voi paperin taitella ja kertonut toki, miten pyyhkiminen tapahtuu, mutta ei. Istuu vessassa peräpukamien uhallakin vaikka koko päivän, jos en pyyhi.
En usko, että tämä on mitään vallankäyttöä (niinkuin on eräiltä tahoilta ehdotettu) koska tyttö on ihan aidosti ahdistunut koko ajatuksesta. Eskarissa ei koskaan käynyt kakalla. Tytöllä on muitakin tapoja, joiden suhteen on todella ehdoton. Puntit pitää olla tietyllä tavalla, samoin sukat ja haalarin lenksut, nämä on lähinnä pakkomielteitä.
Muuten tyttö on todella fiksu ja hoksaavainen, omatoiminenkin. Oppi lukemaan ja kirjoittamaan 5v, eskarissa teki helposti kakkosluokan matikantehtävät, pitkälle kolmosluokankin. Millä ihmeellä saisin tämän fiksun tytön vielä pyyhkimään pebansa itse???
Noh, pilke silmäkulmassa kuitenkin.
Meinasi juniori alkaa käyttää pyyhkimispalvelua, vaikka homman hallitseekin. Palvelun vaatiminen loppui lyhyeen, kun ilmoitin kylmästi, että juu, kyllä tulen, mutta sitten on sun vuoro. Pyyhithän säkin sit multa....
Ilmeisesti pesti ei kiinnostanut, kun hoitaa hommat vähin äänin itse.
Meillä on kanssa poika syksyn koululaienen ja ollaan tässä keväällä vasta alotettu todella harjotella näitä pyyhkimishommia. Meidänkin poika on erittäin tarkka pukeutumisesta ja lahkeista, ja niin myös takapuolen puhtaudesta. Pitkään poika kieltäytyi pyyhkimästä itse, koska pylly jäi likaiseksi ja alkoi kutiamaan. Sinnikkäästi vaan koitettiin ohjata ja opastaa ja nyt on alkanut sujua ihan hyvin. Kyllä meilläkin housut menee päivittäin pyykkiin, mutta mielestäni riittää, että lapsi itse pyrkii toimittamaan hommat parhaalla mahdollisella tavalla. Varmasti siisteyskin sitten paranee, kun on tarpeeksi harjotellut.
Edistystä on tapahtunut huomattavasti meilläkin, eikä tästä ole kun pari kuukautta, kun pyyhkimispalvelut meillä lopetettiin.
tyttö on ehkä jostain vuodenvaihteesta hoitanut itse pyyhkimishommat, eli 5-vuotiaana alkoi haluta itsenäisesti hoitaa vessakäynnit ilman aikuisia.
Eli neuvoimme miten pyyhitään ja miten paperitaitellaan. Poika oli aika vastahakoinen asian suhteen eikä mielellään halunnut hoitaa asiaa itse. Paperia tuhlaantuu paljon ja kakkaa voi olla pitkälle selkään asti. Nyt harjoittelun jälkeen on asia alkanut onnistua paremmin. Tarkastan vielä lopputuloksen, ettei kakkaa ole tosiaan selässä asti.
Kotona ollessa pyyhityttää mielellään pyllynsä, mutta eskarissa sanoo hoitavan asian jo itse.
Tyttö on n. vuoden itse pessyt alapääsuihkulla ja kuivannut itse paperilla isomman hädän jälkeen. Tyttö oli huolissaan eskariin mennessä että onko siellä alapääsuihku? Ja kuulemma on.
Mulla on kanssa ens syksynä eskariin menevä lapsi, tyttö on nyt 5v6kk ja hoitaa itse kaikki vessa-asiansa, noin vuoden verran on hoitanut. Vuotta nuorempikin tyttö jo itse hoitaa vessa-asiansa.
Poikia meidän perheessä ei ole,joten ei oo kokemusta tapahtuuko tämä pojilla sitten myöhempään...