Näin oli sairaalassa yli 16.v sitten kun synnytin esikoiseni...
- Vauvoja ei saanut kantaa sylissä käytävällä, vain silloin sai ottaa syliin kun istui itse sängyllä turvallisesti.
- Kertakäyttövaippoja ei ollut sairaaloissa, piti opetella käärimään vauvalle kolmiovaippa :)
- Vauva imetettiin TASAN 3 tunnin välein. Jos vauva sattui nukkumaan, se herätettiin, tai jos rinnat olivat räjähtämispisteessä maidon takia, ja seuraavaan syöttöön esim.puoli tuntia, maito lypsettiin pois. (vaikka sama olisi ollut herättää vauva syötölle, mutta kun se 3 tuntia piti pitää väliä!)
Onneksi nykyisin on toisin, nimim. Kesävauva tulossa
Kommentit (54)
meidän sairaalassa ei edes ole lastenhuonetta, vauvat on kokoajan äidin kanssa.
Kotona sinun. Siksi Kättäri pyrkii noudattamaan tätä sääntöä. Lisäksi sairaalassa siivotaan koko ajan joten turha ottaa liukastumisenkaan riskiä. Ohjeistukset ovat kyllä ihan teidän parhaaksi, eivät " kiusantekoa" . :) t.kättärin hoitsu
Nimenomaan sanottiin, ettei saa kantaa vauvaa käytävällä, turvallisuussyistä.
Sideharsoliinat olivat vielä 3 vuotta sitten osittain käytössä ja vielä 6 vuotta sitten ainoastaan käytössä (Jorvissa). -04 ei enää ollut asiakaskäytössä.
Imetysvälejä ei ole kiekon tms. kanssa seurattu mutta muista, etä yöllä heätettiin syöttämään vauvaa.
eli ymmärrän senkin puolen. Synnytin tosin LKS:ssa 4v sitten, eikä siellä kukaan koskaan maininnut etteikö olisi saanut sylissä kantaa lasta.
En muista että siellä olisi pyyhitty niin paljon märällä, että lattia olisi ollut oikeasti liukas? Ainakin viime vuotiset sairaalavisiiteillä olisin ollut huomaavinani kuiva/nihkeäpesun.
Kuitenkin äiti kantelee lasta huoneessa - siis vahinkohan voi sattua ihan oikeasti missä vain. Ymmärrän säännön tavallaan, mutta toisaalta en ollenkaan. En usko, että säännön " vapauttaminen" toisi käytäville holtittomasti kirmaavia äitejä ja putoilevia lapsia yhtään enempää kuin mitä nytkään.
ei kukaan käynyt mitään sanomassa. Aika vapaasti sai olla.
mutta Jorvissa kesällä -04 kantaminen kiellettiin. Mutta syksyllä -02 kukaan ei asiasta sanonut mitään. Silloin kannoin joka paikkaan vauvaani onnesta sykkyrällä mutta -40 en sitten enää viitsinyt kun kielsivät.
Minä olin LKS:ssa 8-25.1 eli aika kauan.
eikä vierailla mitään suojatakkeja ollut!
Ja tuo vauvojen sängyssä kärrääminen on turvallisuus juttu. Äiti voi pyörtyä kupsahtaa tms. ja olisi aika ikävää, jos se tapahtuisi vauva sylissä. Siinä on kait vastuu sairaalalla.
Kun vauvaani vietiin lääkärintarkastukseen SatKs:ssa, hoitaja nappasi sen syliinsä ja vei lääkärille, ja takaisin minun piti kantaa itse. Kukaan ei muulloinkaan kieltänyt kantamasta. Sääntöjä etsiskelin, mutta en löytänyt.
Luuletteko te ihan oikeasti, että joku paljon verta menettänyt haluaa suoraan synnytyssalista lähteä kävelemään käytäville vauvan kanssa? Eihän silloin heikossa kunnossa jaksa kävellä, saati kävellä ja kantaa vauvaa...
Jos taas on normaali synnytys ja menettää normaalin määrän verta (itselläni 3h synnytys ja 300ml verta) niin eipä tuossa nyt kovin huipannut. Silti toki lepäilin ekat 12h ja sen jälkeen lähdin jalkeille. Ikävä kyllä mun vauvani oli melko huutavaa sorttia ja jouduin toisen yön lähes kokonaan kanniskelemaan vauvaa, kun en halunnut pitää huonekaveria vauvoineen hereillä...
Mitenkäs sitten siirtyminen esim. hoitopöydän ääreen sängyltä? Pitääkö sinnekin teidän mielestä kärrätä? Vai saako sen 5m kantaa? Mitä jos äiti pyörtyy istualleen vauva sylissä, miten sitten käy? Pitääkö äidin koko synnärillä olon ajan varoa koskemasta vauvaan, ettei tule vahinkoa? Entäs kotona, monentenako päivänä synnytyksestä vauvan kanssa saa kävellä?
Turvallisuus ennen kaikkea, joopa joo. Oikeasti, tuollaiselle totaalikantamiskiellolle synnäreillä ei ole mitään syytä. Jokaiselle äidille voi sitten tarpeen mukaan huomauttaa (ottaen sen nimenomaisen äidin kunnon huomioon), että ei kannata ehkä vielä kantaa vauvaa vaan kärräillä...
ja olen kanniskellut vauvoja sylissä osastolla. Mutta jos olisin ollut heikossa kunnossa, en tietenkään olisi lähtenyt vauvaa raahaamaan käytäville. Järjen käyttö sallittua.
kyllä kertakäyttövaippoja.Ja imettää sai,kun vauvalla oli nälkä.Näin Seinäjoella keväällä 1989.
Kotioloissahan sitä vasta voikin kompastua kynnyksiin ja mattoihin. Tietysti sairaalalla on oma vastuunsa, mutta onhan vauva lähtökohtaisesti kuitenkin vanhempiensa, ei sairaalan.
minusta, kun hoitaja kiertää ja kurkkaa ÄIDIN pöksyihin, et miten paljon tullut vuotoa vaippaan!