Näin oli sairaalassa yli 16.v sitten kun synnytin esikoiseni...
- Vauvoja ei saanut kantaa sylissä käytävällä, vain silloin sai ottaa syliin kun istui itse sängyllä turvallisesti.
- Kertakäyttövaippoja ei ollut sairaaloissa, piti opetella käärimään vauvalle kolmiovaippa :)
- Vauva imetettiin TASAN 3 tunnin välein. Jos vauva sattui nukkumaan, se herätettiin, tai jos rinnat olivat räjähtämispisteessä maidon takia, ja seuraavaan syöttöön esim.puoli tuntia, maito lypsettiin pois. (vaikka sama olisi ollut herättää vauva syötölle, mutta kun se 3 tuntia piti pitää väliä!)
Onneksi nykyisin on toisin, nimim. Kesävauva tulossa
Kommentit (54)
Sitten lähdetään kotiin, jossa vauvaa pitää kantaa lattialla, maton päällä ja reunojen yli, kynnysten yli, rappusissa.
Kyllä tuo(kin) sääntö on vanha höperö jäänne " näin pitää tehdä" . Itse muistan hassuina ohjeina aamutäkkisäännöt jostain sairaalasta. Eli vauvaa ei pidetä sylissä aamutakki päällä. Ja aamutakki pitää olla päällä oman huoneen ulkopuolella.
Toinen hupaisa muisto on kun toinen, hän silloin ensisynnyttäjä, odotteli vauvan kanssa vuoroansa lääkärintarkastukseen. Hoitaja kulki ohi ja sanoi, että tämä voisi jo rueta riisumaan vauvaa. Hän teki työtä käskettyä. Sitten tuli toinen hoitaja ja sanoi joko riisuit vauvan? Älä koskaan riisu vauvaa täällä käytävällä, kun täällä on vetoa. Meitä hymyilytti. Sääntöjä on joka lähtöön ja monet niistä turhaan kuormittavat ja syyllistävätkin vauvan hoidon opettelussa.
Mutta ihan loogista, kuka vastaa jos äiti pyörtyy sairaalassa vauva sylissää ja molemmat/toinen loukkaantuu/kuolee?
Jotkut kehui kantaneensa yön läpeensä, kun vauva ei rauhoittunut, ja yhteishuone.
Mä en kylllä uskaltanut kantaa, eka lapsi kun oli. Ajattelin ihan ilman mitään sääntöä, että mitä jos pudotan tai liukastun.
Tammisaaressa harsot käytössä. Myös kertiksiä niille, joille ei harsot ideologisista tai muista syistä sovi.
Isäni muisti tulleensa kurkkimaan minua lasin läpi vuonna 73. Hänelle osoitettiin sormella, mikä meidän vauva ja siinä sitten yritti tiirailla.
kuule mene kotiisi kasvamaan, kommenttisi ovat toinen toistaan typerämpiä..
ja silloin -89 äitiyspakkauksessa oli muovisia liinoja suorakaide-vaippoja varten...
Ap
Kun menettää paljon verta, ei toki sängystä nouse vauvaa kanniskelemaan eikä paljon muutenkaan. Tiedän kokemuksesta. Siitäkin palautuu kyllä noepeasti, sairaalassa kun ollaan, siihen saa tehokasta apua.
Sen sijaan normaalisynnytyksen jälkeenhän patistetaan heti jaloilleen ja on kyllä epäloogista ja muinaista, että vauvaa ei saisi synnyttänyt (tai se isä?) kanniskella käytävällä.
Minulle on kolmen lapsen kohdalla, kahdessa eri sairaalassa sanottu, että olisi toivottavaa, että vauvaa työnnettäisi siinä sängyssä.Perusteluna oli nimenomaan TURVALLISUUS.
Siinä on sitten näsäviisaat mammat täällä valittamassa, kun vauva putoaa synnärillä lattialle jonkun yllättävän tapahtuman seurauksena!
Sitten kyllä huudetaan sairaalan vastuuta ym., mutta sitä ennen ei ole kuin yksi ajatus:MINÄMINÄMINÄMINÄ.........
Ei jumalauta....
mutten malttanu vaan hain sen vauvan heti huoneeseen. Ei heikottanut tms kun olin niin onnellinen, etten hoksannut kuinka huonossa kunnossa olinkaan, muttei kylä tullut mieleenkään kantaa vauvaa vaan pukkasin siinä sängyssä. Maalaisjärjellä ihan näin toimin...
mutten malttanu vaan hain sen vauvan heti huoneeseen. Ei heikottanut tms kun olin niin onnellinen, etten hoksannut kuinka huonossa kunnossa olinkaan, muttei kylä tullut mieleenkään kantaa vauvaa vaan pukkasin siinä sängyssä. Maalaisjärjellä ihan näin toimin...
Vauvaa sai kanniskella käytävillä, mutta synnärin ovelle asti vain. Odotuskäytävään ei saanut mennä vauvan kanssa
Ympärivuorokautinen vierihoito mulla ainakin oli ja ei kukaan sanonut että olisi saanut imettää vain 3 tunnin välein. Nostin vauvan rinnalle kun tuntui että sillä oli nälkä
Sen takia että nähdään milloin vauva virtsaa ensimmäisen kerran.
Ymmärrän, kyllä miksi se kielletään, ei siinä mitään, en vain ole koskaan kuullut sellaisesta.
Itse olen kantanut molempia vauvojani osaston käytävällä ja ihan siitä syystä, että meinasi pää räjähtää kitisevän vauvan kanssa siellä sängyssä, oli pakko mennä tuulettumaan sinne käytävälle. Tämä siis Taysissa -99 ja -05.
Vierailija:
Ja kaikille vauvoille laitetaan ensimmäiseksi vaipaksi tänäkin päivänä harsovaippa!!
Sen takia että nähdään milloin vauva virtsaa ensimmäisen kerran.
synnytin Kättärillä, eikä kukaan sanonut, ettei vauvaa saisi sylissä kantaa. Vietiin sylissä lopputarkastukseenkin, eikä kukaan hoitajista tai lääkäri mitään sanonut. Enimmäkseen oltiin kyllä vauvan kanssa omassa huoneessa
Olin ollut 24 tuntia hereillä ja synnyttänyt yhden lapsen. Kävelin usean tunnin ajan vauva sylissä pitkin käytäviä ja jouduin itku kurkussa pyytämään, että ottaisivat vauvan hetkeksi vauvalaan kun en enää uupumukseltani pystynyt kävelemään suoraan. Hoitajat nauroivat ettei vauva vielä tiedä että nyt on yö ja pitäisi nukkua. Aamulla hoitaja valitti että on sitkeä lapsi ja huusi kunnes sai pullollisen maitoa vaikka olin pyytänyt, että toisivat lapsen rinnalle kun olin saanut pari tuntia nukkua. Tämä TYKSissä 2004.
ja vauvoja kanniskeltiin käytävillä ilman ongelmia. Kuulostaapa hullulta, että kantaminen on jossain kielletty! Minäkin kanniskelin vauvaa välillä tuntikausia, kun se oli ainoa keino saada pieni yöhuutaja rauhoittumaan... Ja ihan hyvä, että pääsin harjoittelemaan jo sairaalassa, koska sama ruljanssi jatkui kotona. Ja en pyörtynyt, saanut meteoriittia niskaani, eikä kukaan tyrmännyt minua ovella niin kotona kuin sairaalassakaan. Kaikkea sitä kuulee!
toinen antaa kannella ja toinen ei.
ja ihan kertakäyttö vaippa laitettiin :)
-Lapsi vierihoidossa samassa sängyssä koko ajan
-ns. vauvalaa ei ollut ollenkaan ainakaan sillä osastolla
-Pampersit käytössä, kysyin kätilöltä, miten taitellaan sideharsovaippa, oli omat mukana, mutta hän ei osannut neuvoa vaan sanoi että siellä ollut käytössä kertakäyttöiset jo 15 vuotta...
Käytävillä kantamisesta en tiedä kun en sitä kokeillut, työntelin vauvaa siinä sängyssä.