Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä mieltä olette kielitaidosta? ja kielten opiskelusta peruskoulussa?

Vierailija
10.01.2006 |

sitä vaan, että kun monet vanhemmat haluavat, että " MEIDÄN tyttö/poika ottaa jo ala-asteella enkun ja ranskan ja sit yläasteella ruotsin ja saksan. Kun on niiiiiiiin tärkeää opiskella kieliä!"

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämäkin on nykyään niin kansainvälistä, että aika heikoilla muutama miljoona suomen(tai ruotsin)kielistä lasta olisi, jos heille ei opetettaisi vieraita kieliä. Ja tarvitaanhan sitä kielitaitoa yhä enemmän arkielämässäkin.

Eihän sitä ala-asteikäisestä vielä edes tiedä, mihin suuntaan elämä vie, joten ilman muuta kaikille on ainakin yritettävä opettaa jotakin hyödyllistä kieltä.

Oli aika onneton aloitus, mutta kommentoin nyt kuitenkin.

Vierailija
2/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaaditaan aika paljon näyttöä, jos stipendiä hamuaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten jos lapsi ei ole mikään " kielinero" , niin en pakottaisi lastani opiskelemaan yhtään ylimääräistä kieltä koulussa. Varsinkin, jos koulunkäynti tuntuis yhtään hankalalta.

Kielitaidon oppii sit myöhemminkin, jos siihen oikeesti on tarvetta!

Vierailija
4/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla englanti ja huono ruotsi. Joillakin lisänä ranskaa, saksaa, venäjää jne. Milloin Suomessa oikein tajutaan että mistä kielistä olisi oikeasti hyötyä eli venäjä, ranska, espanja, portugali, arabia, kiina jne. Ainakin ruotsi heti vapaaehtoiseksi ja saksaa vähemmän!

Vierailija
5/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tietty ruotsia ja enkkua.

mutta en oo noita kahta ns. TÄRKEÄÄ kieltä tarvinnu ikinä koulun jälkeen!

Vierailija
6/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se huonompi puoli on että kaikki lapset eivät ole kielellisesti lahjakkaita, ja syrjäytyvät siksi jo peruskoulun alaluokilla " tyhmyytensä" takia. Aika moni nuori jolla olisi ollut hyvä tulevaisuus autonasentajana tai muurarina, viettää aikaansa ryyppäämällä ja rötöstelemällä ilman peruskoulun päättötodistusta ihan vain siksi että peruskoulussa menestyy vain jos on kielipäätä ja/tai matemaattista lahjakkuutta.

Vierailija
7/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelisivat lapset mieluummin vaikka kotitaloutta, sosiaalisia taitoja, videokuvausta tai muuta vastaavaa...

On kyllä tosi ikävää kuunneltavaa, kun vanhemmat kehuvat lastensa kieliopinnoilla, vaikka heti perään kerrotaan, miten koulunkäynti tuntuu rankalta :-(

Vierailija
8/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä on vaikkapa uskonnon opetuksesta kieliin verrattuna? Kieliä kannattaa opiskella niin paljon kuin mahdollista ja mahdollisimman nuorena - toki lapsen lahjakkuuden ja taipumuksen huomioon ottaen.

Itse olen opiskellut äidinkielen lisäksi seitsemää kieltä ja saan palkkani kielen käyttämisestä. Lapseni kasvaa kaksikieliseksi.

Toisin kuin joku muu sanoi, Suomessa on mielestäni hyvä kieltenopetus, mutta se on usein varsin teoriapainotteista. Käytännön puhumisen opettamiseen pitäisi panostaa lisää.

Vierailija
9/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos jo ala-asteella pystyy opiskelemaan monia kieliä niin aina vaan parempi. Vaikeampi sitä on sitten enää aikuisiällä lähteä kansanopistoon töitten jälkeen päntäämään.

Vierailija
10/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kielen haluaa OIKEASTI oppia ei tartte kun mennä muutamaksi kuukaudeksi ko. maahan, niin jopas oppii!

Vierailija
11/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kiva kun voin keskustella miehen veljen amerikkalaisen vaimon kanssa, joka ei puhu suomea.

Vierailija
12/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia ja ruotsia tarvitsen päivittäin, saksaakin silloin tällöin. Ranskaa tarvitsen harvemmin, mutta en harmittele yhtään, että sitäkin luin koulussa. Tekisi mieli opiskella vielä espanjaa ja italiaa. Noillakin kielillä pystyn ruokaa tilaamaan ravintolassa ja jopa antamaan taksikuskille ohjeita, mutta siihen se sitten jääkin.

Vierailija
13/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän englantia päivittäin työssäni. Samoin mieheni. Äitini sai potkut projektista kun ei hallinnut englanninkieltä...kyllä nykyisin aika monessa työssä täytyy osata , englantia varsinkin.

Vierailija
14/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse on ole työssäni enkä muutenkaan juuri kieliä tarvinnut, vaikka useampaa koulussa luinkin. Minusta olisi tärkeää oppia edes yksi vieraskieli hyvin, kuin hirmuisen monta huonosti. Ruotsin pakollisuuden voisi poistaa.

Vierailija
15/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin todellakin nähdä sen kielineron, joka hallitsisi esim. saksan kieliopin muutaman kuukauden Saksan oleskelun jälkeen. OIKEASTI kielen osaaminen ei tarkoita sitä, että pystyy auttavasti ilmaisemaan itseään, vaan sitä, että pystyy tuottamaan suhteellisen virheetöntä ja idiomaattista kieltä niin puhuttuna kuin kirjoitettunakin. Tämän opiskelu on syytä aloittaa niin nuorena kuin mahdollista, onhan kaikki oppiminen lapsena helpompaa kuin aikuisena.

Vierailija
16/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta mikään ei ole ollut koulussa niin tärkeää kuin kielten opiskelu...mutta minä muutinkin valmistuttuani hyvin pian Suomesta ulkomaille töihin. Olen asunut Belgiassa, Ranskassa, Englannissa ja Saksassa ja nyt olen töissä Luxemburgissa.

Kaikille kielet eivät sovi. Siksi pitäisi tarjota vaihtoehtoja. 13-vuotias poikani on kolme kielinen ja hyvin hänellä menee. Suomea puhuessa aksentti hieman kuultaa läpi. 11kk ikäinen tyttö ei vielä puhu.

Vierailija
17/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. englantia osaa jo ala-asteelaiset, mutta sanoo että liikaa painoytetaan kielioppia, koska itse englantilaisetkaan eivät hallitse kunnolla kielioppia.

Vierailija
18/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisin 4 kk Islannissa asunut, joka ei tosiaankaan puhu islantia - valitettavasti.

Vierailija
19/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse lukioaikana kansainvälisellä kielikurssilla ainoana suomalaisena ranskaa opiskelemassa. Tuossa vaiheessa olin lukenut ranskaa vuoden. Kielitestien perusteella jouduin samaan ryhmään, kuin amerikkalaiset 7 vuotta ranskaa lukeneet (ja osasin huomattavasti paremmin ranskaa kuin he). Ranskalaisten englannintaito oli lähes yhtä olematon kuin japanilaisten englannintaito. Kummatkin yrittivät kyllä kovasti, mutta lopputulos oli aika säälittävää.

Skandinaavit, saksalaiset ja hollantilaiset pärjäsivät tuolla kurssilla selvästi parhaiten. Brititkin osasivat ihan kohtalaisesti.

Tästä ei tietenkään voi mitään yleispäteviä lopputuloksia vetää, mutta tämä oli ainakin tuon otoksen taso.

Vierailija
20/33 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemia ja fysiikka jääneet minulta aivan käyttämättä/unholaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi