Miten tulet toimeen mielipiteensä suoraan sanovien ihmisten kanssa?
Kommentit (35)
Mitä ystävyyttä sellainen on, että katsoo vierestä kun toinen tuhoaa itseään?
Tai esim jos ystävän käyttäytyminen häiritsee tai loukkaa itseä, niin pitää voida sanoa.
Vierailija:
Enkä ymmärrä ollenkaan, miksi negatiivista palautetta tulee antaa läheiselle (ydinperhe ja lapsi-vanhempi tai sisarussuhde on eri asia) lainkaan? Fiksu ymmärtää, että jokainen valitsee itse oman elämäntavan ja kunnioitta toisen valintoja eikä yritä esittää olevansa muita parempi omilla neuvoillaan
Vaikutan varmaan juuri suorasukaisten sukulaisten silmissä yksinkertaiselta, kun en hehkuta ja keskustele uusimmista elokuvista ja muotivirtauksista ja ynisen vain jotain. Elokuvat, urheilu, popmusiikki, naistenlehdet, rakkausromaanit jne. eivät vain yleensä saa minua mitenkään liikuttumaan. Elokuvat ovat vain joko katsottavia tai sitten ei, niissä näyttelee joku mies ja joku nainen so what!!
käytän aivojani muuhun ja muunlaisiin asioihin, sellaisiin jotka minua kiinnostavat. Kyse on vain siitä, ettemme todellakaan liiku samalla aaltopituudella ja vaikka kuinka siitä marisee tai kommentoi niin asia ei tule muuttumaan. On vain yritettävä sietää ERILAISUUTTA
ja tuossa yllä oli esimerkki siitä alkoholin käyttöön puuttumisesta, se vaikutti hyvin fiksusti kirjoitetulta, mutta ero on juuri siinä mikä on tarpeellista ja mikä tarpeetonta. Ja hyvä ystävä myös sellainen jolta minä hyvinkin kestäisin palautetta, mutta joku silloin tällöin tavattava sukulainen ei todellakaan käy minun neuvonantajaksi
jos ystävän pukeutuminen, ulkonäkö, harrastukset tai jokin muu pinnallinen seikka vaivaa, on parempi vaihtaa " ystävää" kuin kommentoida tästä kaikesta?
Vierailija:
Tai esim jos ystävän käyttäytyminen häiritsee tai loukkaa itseä, niin pitää voida sanoa.Vierailija:
Enkä ymmärrä ollenkaan, miksi negatiivista palautetta tulee antaa läheiselle (ydinperhe ja lapsi-vanhempi tai sisarussuhde on eri asia) lainkaan? Fiksu ymmärtää, että jokainen valitsee itse oman elämäntavan ja kunnioitta toisen valintoja eikä yritä esittää olevansa muita parempi omilla neuvoillaan
Siirä pitäisi voida sanoa.
Vierailija:
jos ystävän pukeutuminen, ulkonäkö, harrastukset tai jokin muu pinnallinen seikka vaivaa, on parempi vaihtaa " ystävää" kuin kommentoida tästä kaikesta?
Vierailija:
Tai esim jos ystävän käyttäytyminen häiritsee tai loukkaa itseä, niin pitää voida sanoa.Vierailija:
Pyrin olemaan hyvin tahdikas ja rakentava jos on sanottava jotain jonka oletan kuulijalle olevan epämiellyttävää. Ei ole mitään järkeä tieten tahtoen loukata. Toisaalta joskus on myös kerrottava negatiivisia asioita - ei niiltä kukaan välty.
Olen itse saanut suorapuheisuudestani sellaista palautetta että on kiva kun aina tietää missä mennään eikä täydy ihmetellä mutta että joskus töksäytän. Eli pyrkimyksistäni huolimatta tahdikkudessa on parantamisen varaa. Itse en siedä selän takana puhumista. Otan vastaan kritiikkiä päin namaa mutta hermostun ja puhun asiat selän takana juoruilijoiden kanssa selväksi jos sellaista ilmenee.
eikö taustalla ole henkilön huono itsetunto, josta tällainen tarve kommentoinnille syntyy. Huono on tässä tapauksessa epärealistinen kuva itsestä, pitää itseään muita parempana, on itsekäs eikä tarvitse huomioida miltä toisesta tuntuu
Et varmaan silloin ynise jotain epämääräistä tai kiertele ja kaartele?
Tykkään, että asioista puhutaan suoraan eikä kierrellä ja kaarrella. Inhoan sellaisia ihmisiä, joilta tietoja saa suorastaan lypsää. Mutta sitten jos kyseessä on henkilökohtaisemmat asiat, niin silloin en pidä. On huonoja kokemuksia mieheni veljen vaimosta, joka laukoo ja räyhää ihmisille sillä varjolla, että on pohjalainen. Itse ei huomaa itsessään mitään vikoja, vaan aina ollaan haukkumassa muita.
sitä kuitenkin jokainen tekee jonkin verran. Parempi mielestäni on puhua selän takana esim. miehensä tai hyvän ystävän kanssa ja pitää silti kasvot, eli jättää paljastamatta että selän takana on puhuttu.
huvittavin on tilanne, jossa paistaa läpi, että selän takana on puhuttu asioista ja yhdessä päätetään vähän " auttaa" henkilöä jossain asiassa tai sitten että töksäytetään jotain kummallista suoraan päin naamaa siten, että tämän yhteisjuonen huomaa.. ;). Tai sitten kehittyneimmässä versiossa ei enää kommentoida, mutta ilmeillään ja eleillään muka huomaamattomasti tilanteessa, jossa henkilö on läsnä. Tällainen on lapsellista ja tahditonta
sanoo ikävistä asioista vanhemmilleni jotka loukkaantuvat verisesti tästä. Tai tuttavaperheeseemme välit viilenevät kun kyrsiintyvät siitä että mieheni ei pidä siitä (ja sanoo asiasta suoraan mutta asiallisesti) että heidän suurikokoinen koiransa tunkeutuu 10cm päähän hänen kahvikupistaan kyttäämään herkkuja tai meinaa kaataa pöydän kun yrittää vaatia herkkupaloja suoraan sylistä, pyyhkien samalla rähmäistä kuolaa vaatteille.
Suoraan sanomisessa on ongelmansa, minä valitsen mieluummin ne. Toisten elämäntyyli ei kuulu muille, mutta välillä sen kanssa joutuu hankauksiin. Tai esim. tilanne jossa tuttavaperheen lapsilla on aivan erilaiset kasvatustavat ja yhdessä ollessä tulee väistämättä konflikteja. Itse olen yrittänyt puhua miehelleni että voisi välillä yrittää sietää erilaisia toisten ihmisten puutteita tms. tai ainakin painaa ne villasella silloin jos ystävyys on tärkeämpi kuin suoraan sanomisella saavutettavat (?) asiat. Tai esim. naapurisopu.
Vaikka itse olen monien suomalaisten mielestä ärsyttävän ympäripyöreä ihminen, saan kv-organisaatiossa jatkuvasti purra huuleen. Kun kaiken pitäisi olla niin nice, no worries ja no problem.
Eli sanotaan mitä vaan kenelle vaan milloin vaan, tajuamatta että kaikkea ei pidä sanoa. Esimerkiksi jos toivoo että yhtään ystäviä ja sukulaisia on jäljellä, ei saisi olla ihan niin " suorapuheinen" .
ihan mitä tahansa kenelle tahansa " totuuden" nimissä.
Eikä sekään mitään, jos näiden suorasuiden kanssa voi keskustella ja väitellä asiallisesti, mutta en kestä niitä, jotka eivät edes kuule muita vaihtoehtoja.
Itse pidän ihmisistä jokta eivät joka jutussa peesaa vaan uskaltavat reilusti mutta ilman pitkää nenää olla toista mieltä.