¤¤¤Maalismussukat Alkuviikkoon¤¤¤ (ma-ti)
Kommentit (45)
Oli kyllä tosiaankin ihana viikonloppu, kun sai levätä kunnolla ja päiviä oli se yksi enemmän. :) Samoin meilläkin oli vaikeuksia nousta aamulla ja lähteä töihin...
En sitten käynyt netissäkään koko viikonloppuna, joten kertoilen myös minäkin viikonlopun aiheita...
Aluksi kans pelästyin, kun vauva oli joinain päivnä hiljainen, mutta sitten taas alkoi se myllerrys. Kyllähä sitä huolta pikkuisesta on, kun tuonne sisälle ei näy. Illalla vauva aloittaa myllerryksen 19 maissa ja samoin 21.30 maissa. Onkin kiva, kun on jokin rytmi.
Mulla äitiysloma alkaa 16.2. Joka päivä lasken päiviä ja viikkoja, mitä on jäljellä. Ei millään malttaisi olla töissä. Töitä kyllä piisaa, mutta intoa ei ole.
Mulla on painoa kertynyt hirveesti joulun ja uuden vuoden aikana. En mä ite oo oikein huomannu mitään, mutta ku kävin puntarilla, niin hui! Yhtäkkiä luku oli suurentunu paljon! Rupes melkein masentamaan. On vaan niin outoa, että paino nousee ja nousee. Sitten kun kattelin itteeni peilistä ja laitoin viikonloppuna yhte housut pitkästä aikaa päälle, niin kyllä ne kinnas ahterin kohdalta... Valitettavasti. Kai se kuuluu asiaa.
No mutta nyt on jatkettava töitä.
Palaillaan!
Tinttu81
rv29+4
En avannut konetta pahemmin viikonloppuna, ja nyt en jaksa sitä pitkää ketjua lukea, katotaan jos myöhemmin. Tyytö heräsi tänään jo heti 8 jälkeen niin että mä olen aivan väsynyt. Unta kun ei tunnu saavan kun vasta puolen yön jälkeen vaikka kuinka väsyttäisi ja menisi sänkyyn.
NapNap kyseli lantion levenemisestä. Kyllä se kuuluu ihan raskauteen luonnostaan:) Nivelet löystyy, jotta vauva mahtuu paremmin tulemaan. Varaudu siihen että voi levitä vielä lisääkin! Mulla ie mahdu enään kun 2 äippähousut jalkaan (3 on pienet). Ensi viikolla on hautajaiset ja mun piti käydä ostamassa uudet housut kun yhdetkään mustat ei mee. Vihreissä Farkun tapasissa ei viitsi lähteä:) Niin siihen lantion levenemiseen takaisin, vähän eksyin:) Kyllä se lantio siitä palautuu, jumppaamalla varmaan nopeemmin. Mulla ei esikoisen jälkeen mahtunut omat housut jalkaan ollenkaan ennen tätä raskautta, mutta meillä oli toinen suunniteltu heti perään, niin en viitisinyt nähdä vaivaa " itsensä pinentämiseen" . Mä olen siis kulkenut äitiys housuissa kesäkuusta 04... No kesällä tietty meni shortsit jalkaan kun ostin ne silloin esikoisen aikaan isompaa normaalia kokoa. Nyt on kyllä tarkoitus " pienetää" itsensä kunnolla, meillä kun on avioliiton siunaaminen heinäkuun alussa, niin olisi silloin tarkoitus näytää ihmiseltä:)
Jatkan taas myöhemmin kunhan jaksan. Neiti kiipeillee tuolla syöttiksessä, haluaa pois...
-Santtu ja Valttu 32+5
P.S. Huomenna on neuvola, jee" !!!
se piti vielä laittaa että JOS olisin töissä, olisi enään tämän lisäksi 6 päivää jäljellä! Äippäloma alkaa ensi viikon keskiviikkona, 18.1. (varhennettuna 6 päivää).
-S
Eli töissä ollaan täälläkin, mulla on eka äitiyslomapäivä 22.2... Eli ihan reippaasti vielä tätäkin jäljellä. Töitä riittää, ja vaikka motivaatio on välillä vähän hukassa, niin oon ihan tyytyväinen siihen, että oma vointi on niin hyvä, että töissä pystyy olemaan. Selän takia olen taas aktivoinut kuntosalilla käymistä ja senkin puolesta olo on ruvennut tuntumaan paremmalta. Meillä on eka synnytysvalmennus huomenna! Jännää :)
Viikonloppuna kävin ostamassa pinnasänkyyn patjan ja reunasuojukset sekä jotain muuta pientä. Cadaveralla taisi olla suunnitelma tosta Rintamäen tarjouspäivän hyödyntämisestä, itse mietin ihan samaa ja nimenomaan noiden imetysliivien osalta. Vielä kun tosiaan tietäisi, kuinka paljon niihin pitäisi laskea kasvunvaraa. Toisaalta tekisi mieli myös muita uusia vaatteita, mutta ehkäpä turha ruveta tässä vaiheessa enää ostelemaan, kun on näinkin pitkälle pärjännyt. Toivottavasti nää antaa periksi jatkossakin niin paljon, että lantio mahtuu vaatteisiin :) Sen olen jo huomannut, että rupeaa tuo alaselkä ja lantio löystymään, parhaiten sen huomaa kun makaa selällään kovalla alustalla niin selkä kyllä antaa kummasti periksi erilailla kuin ennen.
Vauvalla on täälläkin hiljaisia ja vilkkaampia päiviä ja potkut tulee edelleen milloin mihinkin. Paljon se viihtyy pää alaspäin, mutta on vieläkin niitä päiviä, että potkut tulee tonne virtsarakon tienoille. Mua muuten janottaa koko ajan kamalasti, sokereista ei oo neuvolakäynneillä ollut mitään huolta, mutta itse oon jo välillä ruvennut huolestumaan tästä juomisen määrästä. Ehkä se pitää sitten laittaa vaan vilkastuneen aineenvaihdunnan piikkiin?
Viikon jatkoa itse kullekin kotiin tai töihin!
-Aranja ja pikku-Ukko, rv 28+5-
Ja tuosta lantion levenemisestä en osaa sanoa mitään. Mulla on kai aina ollut niin leveä lantio ettei tarvitse levetä lisää ;) Mutta on käsittääkseni normaalia.
Vauva melskaa iltaisin valtavasti ja ahtaalta tuntuu olo. Mulla kyllä taitaa tää masu olla melko iso nyt kun on noita kuvia muiden vatsoista nähnyt. No, yli keskikäyrän kyllä mennäänkin.
Eilen alkoi oikeen ressaamaan kun mietin ettei mitään ole laitettuna valmiiksi vauvalle. Tai no sänky on ja rattaat ennestään mutta vaatteille pitäisi keksiä paikka ja hoitopöytä hankkia ja niitä vaatteitakin hommailla kun en edes sitä pakkausta ottanut.. Mukavaa viikonalkua kaikille. Ei ole montaa viikkoa enää. Saisi vaan joskus sen päätöksen äippärahastakin niin ei tarvitsisi sitä enää miettiä.
Minttulia 31+3
Kiva etta pinossa on taas vilsketta :) Viikonloput alkaakin olla TOSI hiljaisia. Mulla oli tanaan laakariaika, ja kaikki on hyvin!! Ne viime viikkoiset supistelutkaan ei saanut muutoksia aikaan tuolla kohdunsuulla. Hyva niin! Vauvan painoarvio oli 1800g +/- 200g. Ja taas paastiin ultralla kurkkimaan, Voi jee etta on suloinen! Nyt huomaa etta posket alkaa soposti pyoristya, ja muutenkin on enemman vauvan nakoinen! Sf mitta 30cm, ja itse mittasin eilen milenkiinnosta ' vyotaronymparyksen' :) Metri ei ainakaan viela mennyt rikki, mutta komeat 96cm oli lukemat!
Lantion leviamisesta oli ainakin juttua. Kylla huomaa taallakin. Yhdet mun suokkari aitiyshousut alkaa kiristaa uhkaavasti, ja pelkaampa etta viimeinen kuukausi menee verkkareissa :)
Itse ostin imetysliivit omaa kokoa, rinnat suurentuneet D-kuppiin (ennen C), ja ostan sitten viela isommat jos tarvetta on. Vanhoista rintsikoista jotkut menee viela, mutta aitiysliivit olen ostanut tata uutta kokoa.
Hyvaa viikonalkua kaikille!
Browniette 31+4
lähempänä vauvan syntymää ; )
LANTIOSTA sen verran että esikoista odottaessa lantio leveni jo huimasti ja se kuuluu asiaan että vauva mahtuu tulemaan ulos, mutta valitettavasti se ei palaudu ennalleen ; ) Muista kuinka silloin oikein lantio rutisi yöllä kääntyessä. Yök! Sen jälkeen ei ole rutissut näissä muissa raskauksissa mutta on tainnu kyllä levetä entisestään.
Omassa ( . ) ei niin erikoista..nyt taas viimepäivät vauva liikkunut tosi paljon ja alkaa jo välillä oikein sattumaan nuo mönkimiset ja itsellä ajoittain tois tukala olo. Varsinkin syömisen jälkeen. En oikein tiedä onko vauva vieläkin pylly alaspäin kun liikkeet tuntuu molemmissa kyljissä. Voihan olla että se istuu siellä jalat kylkeä kohti ja kädet melskaa toisessa kyljessä tai sitten hän on poikittain. Huono olo on vaivannu ny parina päivänä..En tiedä mistä johtuu mutta oikein oksettaa välillä niinkuin alkuraskaudessakin ja väsyttää aivan tolkuttomasti! Hemppa oli kuitenkin viimeviikolla 112 että on sitä huonompiakin lukemia nähty..tosin 139sta tippunut.
Viikonloppu meni kyläillessä ja loppiaispäivänä meillä oli vieraita. Eilen kyllä oltiin kotosalla ja ulkoiltiin. Nyt kanakeitto tuolla porisee ja jälkiruoka kahvit meen juomaan kaverille.
Vauvahankinnat siis on tehty lähes kaikki. Hoitoalustan haen luultavasti huomenna ja samalla ostan sen vaippa paketin. Pinniksen ehtii kokoamaan koska vaan. Tuolla varastossa se odottaa ja sairaalakassia ei ihan vielä viitsi pakata :0 Joutuu muuten purkamaan sen vielä moneen kertaan.
Viikonloppuna muuten pyysin sitten serkkutyttö kummiksi kun käytiin siellä kylässä. Hän oli tosi otettu ja lupautui sylikummin tehtävään ilomielin..Oli kuulemma salaa toivonutkin sitä. Nuori hän on vasta 16v mutta tykkää aivan älysti lapsista ja on muutenkin kypsä ikäisekseen. Toiseksi kummiksi pyydämme miehen puolen serkkutyttöä joka 15v.
Mukavaa alkavaa viikkoa!
T. lyytikki rv 30+2 jo!
Heipä hei kaikille taas pitkästä aikaa!
Viikot hurahtavat todella nopeasti ja nyt on sitten tämä mamma ihan virallisesti jäänyt pois töistä; sairasloma alkoi uudelleen 4.1. ja jatkuu mammaloman alkuun 26.1. saakka. Joulukuun työtouhut saivat kohdun taas supistelemaan ihan kunnolla ja niinpäs sitten kävikin, että ulkosuu on jo reilusti sormelle auki ja pehmeä ja kanavakin lyhentynyt puolisen senttiä. Nyt kyllä nautin tosiaan ' rokulipäivistä' , että pikkuinen pysyisi masussa vielä muutaman viikon :) Ajatella, että montaa viikkoa ei enää olekaan! Esikoinenkin kun syntyi kolme viikkoa etuajassa, niin eipäs sitä tiedä, mitä kuukauden päästä tälle mammalle kuuluu ;)
Menin sitten pomppaamaan sokerinrasitustestissä ja nyt on menossa kuuden päivän verensokerimittausjakso ja dieettiruokavalio. Painoa on tullut 8kg ja sf-mittaa 24cm. Eipä painoa taida kovin paljon ennättää tullakaan enää, koska kaikki herkut on nyt kiellettyjen listalla... Pikkuinen masuasukaskin todettiin ylimääräisessä ultrassa tavallista hoikemmaksi, 1.6kg +/- 200g viikoilla 32+, joten vähän kurjalta tuntuu, kun pienen pitäisi vielä kovasti pulskistua, mutta mamma saa vain syödä ' rehuja' ... Toivon vain kovasti, ettei taas tarvitsisi aloittaa keskolassa, kuten esikoisen kohdalla, joka hänkin painoi syntyessään vain reilut 2kg. Toivotaan parasta!
Pikkuiselle on jo laitettu pikkuhiljaa kaikkea valmiiksi, koska todellakaan ei voi tietää, koska lähdön hetki koittaa. Tänään olisi tarkoitus laittaa sänkyyn vuodevaatteet ja hoitotason yhteyteen tarvittavat pikkutavarat. Sitten voikin huokaista! :)
Kovasti tsemppiä kaikille mussukoille ja aurinkoisia odotuspäiviä! Pian se loppu jo alkaa häämöttää! :)
Terkuin Nyytti rv 32+4
Mulla on aika heikkoo tää tänne kirjoittellu, mutta uskalsin nyt kuitenkin taas kirjoitella. Lukemassa oon kuitenkin käynyt.
Tuntuu että kaikilla on kaikki jo vauvaa varten valmiina. Meilla on vielä remontti kesken sängyä ei ole ja vauvan vaatteet kaapissa muovipusseissa. Tuleekohan kiire... Oon kyllä aatellu että kun äippäloma 3.2 alkaa niin järkkäilen vaatteet ja sängy haetaan ens kuun puolella. Toivottavasti kerkee.
Kuinkas teillä muilla on menny terveyden kannalta raskaus? mä oon nyt ollu 2viikkoa sairaslomalla kun ensin tuli oksennustauti ja päälle kauhee flunssa ja olo ei oo mikään hirmu kiva. Tää on jo toinen flunssa raskaus aikana sen lisäksi että pahoinvointi kesti 7kk:den loppupuolelle.
Äippä 81 ja siiri-antero 31+3
[color=Indianred]Täällä tosiaan eka " lomapäivä" alullaan, kun mieskin palasi töihin ja neidin kanssa jäätiin kotiin. Tänään pitäs käydä työkkärissä näyttämässä työtodistusta, jos se nyt tänään jo tulis. Rehtori kuulemma laittanu postiin jo viime maanantaina, muttei oo tänne asti vielä ehtinyt. Sitten saakin jäädä oottelemaan niitä ansiosidonnaisia... ja niitä saakin varmaan odotella. Samoin oottelen päätöstä niistä äippärahoista. Torstaina saan sen äitiysavustusrahan ja heti aattelin lähtee ostelee vauvalle jotain kivaa ja tarpeellista. Onneksi ei isompia ostoksia tarvitakaan, kun ei tuo raha kovin suuri ole. Mun vanhemmat vielä lupasivat ostaa meille sen turvakaukalon.
Olen kuullut, että LANTIO tosiaan LEVENEE, eikä välttämättä kaikilla sitten enää palaudukaan takasin alakuperäsiin mittoihin. Mutta jospa se jumppa tosiaan auttaisi. Esikoisen aikana en tällasta levenemistä huomannut ja aika pian menivät vanhat farkutkin synntyksen jälkeen jalkaan. Saa nähdä, kuinka nyt käy... Olin elänyt nyt sellasessa kuvitelmassa, ettei mulla on muuten mihinkään tullut lisää kuin tuohan masuun (niin siis se 11kg masussa =)). Äsken sitten aattelin kokeilla vanhoja farkkuja ja sain harmikseni todeta, että kyllä nuo reidetkin ovat omansa tuosta kilomäärästä saaneet. Ei menneet farkut ylös asti *huokaa*.
[b]Aranja[/b] kirjoitteli kokoaikaisesta JANOSTA ja täällä on samaa oiretta ollut. Viime yönäkin kävin juomassa useampaan otteeseen ja joinkin varmaan reilun litran vettä. Ja sitten vessakäynnit lisäänty. Kauhea kierre! Tänäänkin janottanut kovasti ja laitoinkin äsken vesikannun jääkaappiin, että muistaisin juoda säännöllisemmin, eikä niin kovin iltapainotteisesti kuten yleensä on käynyt. Ootteko muuten huomanneet, että kun juo kylmää vettä, niin vauva rupee sen jälkeen kovasti melskaamaan masussa? Äitini tästä sanoi ja oon sen nyt sitten itsekin huomannut.
Olin itsekseni pohtinut tätä VAUVAN ASENTOA ja [b]Lyytikki[/b] oli huomannut samaa. Mulla liikkeet viime aikoina tuntuneet tuossa vasemmalla kyljessä, aika alhaalla. Oiskohan se vauva sittenkin pt:ssä. Ensi viikolla neuvola, jospa siellä selviäisi.
Miten muiden vauvojen asennot ja liikeet?
Rupee jo jännittää, vaikka kyllähän tuo vielä ehtii kääntymäänkin. Mun serkun avovaimolla vauva pt:ssä ja heillä on nyt keskiviikkona keisarinleikkausaika varattu. Saivat itse valita synnyttääkö alakautta vai haluavatko leikkauksen. Tutkimusten mukaan vauva olis kyllä mahtunut alakauttakin. En mäkään kyllä varmaan olis uskaltanut ruveta alakautta toista punkeamaan peppu edellä. Toisaalta ois kyllä tosi jännää ja stressaavaa tietää vauvan syntymäpäivä tarkalleen etukäteen.
Kuinka moni aikoo hankkia vauvalle HOITOPÖYDÄN?
Meillä ei tälle toisellekaan sellasta hankita, pesukone (edestä täytettävä) saa ajaa sen virkaa. Ostan koneen päälle vaan hoitoalustan ja siinä on sitten kätevästi hyllytkin vaipoille yms. lähellä. MOBILEA olen aatellut mennä ostamaan tällä viikolla.
Millasia mobileita muilla on?
Nyt makaronilaatikkoa lämmittämään...
-Monkey ja mosse rv. 29+5-
Töissä taas pidennetyn viikonlopun jälkeen.
Viikonlopun aikana alkoi inhottava vihlova kipu nivusissa.... tai en oikein ole osannut paikantaa että tuntuuko kipu enemmän häpyluussa, häntäluussä vai lantioluussa, mut säteilee tonne taka reiteen kivun liikkeelle lähtiessä melko ikävästi.... Tähän asti kun oon kärsiny vaan selkäkipuilusta, niin nytkö alkaa nuo muut vaivat :( Toki tiedän että monilla on ollu vaivoja jo pitkään, mutta silti harmittaa.... No pääasia on että nää kipuilut ei (luultavasti) ole haitaksi vauvalle !!!!!
( . ) muuten kaikki kunnossa, Vaapukka melskaa hurjasti ja tuntuu että tahtoo jo ulos, toivottavasti pysyy masussa ainankin maaliskuun alkuun ( LA 12.3. ).
Mukavaa alkuviikkoa kaikille!!!!!
Fiona 31+1
Meillä ei vieläkään nettiä ja neljä päivää jo odotin pääseväni töihin ja koneelle!
Äsken oli neuvola ja kaikki hyvin. Sf- mitta 30 ja mittasin mahan ympäryksen niin 101cm! Esikoista odottaessa synnärillä oli 98cm, joten olen isompi kuin ikinä!!! Silti ei ole se maaginen kymppi mennyt vieläkään rikki painossa.
Lantiosta kyselyjä. Mulla oli 87cm ennen raskautta ja esikoista odottaessa synnärillä 89cm, joten ei paljon levinnyt! Nyt 92cm, joten hiukan enemmän levinnyt, mutta oliskohan ihan rasvaa vaan...ja KYLLÄ lähtee, kun rupee taas treenaamaan!
En odota edes vauvan syntymää niin paljon, kuin ekoja kunnon hikitreenejä! Niin erilaisia me ihmiset ollaan;=)
Mä olisin ainakin jo ihan valmis synnyttämään! Nyt siis 30+6
Imetysliiveistä...aluksi tarvitsee tilaa niissä ja mitä pidemmälle imettää niin rinnat pienenee ja itsekin imetin 13kk niin liivit oli oikeestaan suuret. Hankintoja siis tulee jatkossakin. Eniten inhoon sitä, ett liivit on 24h/vrk VUODEN päällä!!! ARGH!
Kivaa, ett tapaaminen kohta!
[color=green]täällähän on viestejä jo, ehdin aina aikas myöhään vasta pinoutumaan..
viikonloppu ohi, meni nopsaan vaikka mies viiletti reissussa. olin kummipojan ja siskonsa kanssa parinakin päivänä ja sitten kävin vähän tutkimassa vauvanvaatteita kaupassa.
olin lauantaina tädin kanssa kaupungilla nelisen tuntia (kävellen tietysti ympäriinsä) ja ekaa kertaa oli sunnuntaina tuo alaselkä/ lantion alue kipeänä, ankkakävelyksi meni siis eilinen.. ekaa kertaa vaivaa nyt kunnolla, huomaa että sitä oikeasti on raskaana eikä jaksa yhtään mitään fyysistä samalla tavalla kuin aiemmin. lantion löystymisestähän tuo kipu tuli. vaatteissa en ole havainnut lantion kasvusta vielä muutoksia, mutta suht kapealantioinen olen, joten levenee varmasti..
sukulaisperheeltä saatiin iso pussillinen vanhoja vaatteita, pari nakkasin suoraan sivuun (oli vähän turhan retroa;) mutta useampia käyttökelpoisia bodyja, pökiä, myssyjä yms. löytyi - kiva!
onko muuten suosituksia RINTAPUMPUSTA, minkä merkkinen hyvä (ainakin Aventista on tullut suosituksia)? minkä hintaisia kaupassa? tarpeellisuudesta ollaan varmaan montaa mieltä, mutta ajattelin käytettynä hankkia nyt etukäteen (jos jää vähemmälle käytölle niin ei sitten haittaa). entä mitä vinkkejä LIIVIEN ostoon - miten paljon " maitotilaa" liiveihin pitää varata (vai onko ne mitoitettu kuten normaalit liivit ja maitotila otettu huomioon)? ajattelin ainakin yhdet hankkia etukäteen niin pärjää alkupäivät, laittaa sitten miehen uusille liiviostoksille;) äh kun moni asia on niin uusi..
joo ja vauvalla on rauhallisempia päiviä ja temppupäiviä, tosin aikas vilkas on viime aikoina ollut - jumpsii tuolla nytkin.
:) Caddie ja Pirpana, 30+6[/color]
Mä jouduin menemään tänään lääkäriin kun nuo yöunet on kadoksissa kun saa vessassa juosta ja hyvää nukkuma asentoa et tahdo löytyä kun kylkiluihin sattuu niin unet jää 3 tuntiin jos pitäis töihin lähteä ja oon viime viikosta viisaampi ja jään suosiolla kotiin enkä mene rääkkäämään itseäni töihin kun on tosi hirvee olo päätä särkee,huimaa ja on tosi tuskanen olo.Lääkäri kirjoitti tämän viikon lomaa ja sanoi et katsellaan ens viikkolla miten menee,tarvittaessa kirjoittaa sairista äippäloman alkuun asti ( äippäloma alkais 22.2). olin ihan onnellinen lomasta koska oon viime viikosta ihan puhki jos nyt sais vähän enemmän nukuttua : ) Odotan kyllä jo muutenkin innolla äippälomaa sais laittaa kaikki jutut valmiiksi : )
Oli kiva kuulla et muidenkin vauvat viettää välillä hilkaisia päiviä kun välillä meinas paniikki iskeä et onhan Empulla kaikki hyvin kun oli niin hiljainen, tosin viime yönä neiti oli todella liikkuvaisella päällä menoa riitti ja sen huomas myös vessa reissujen määrässä.
Mekään ei meinata hoitopöytää ostaa, ostettiin hoitoalusta pyykinpesukoneen päälle.
Meillä alkaa olemaankin jo melkein kaikki tarvikkeet ostettuna enää jotain pientä puuttuu jotka ajattelin näinä päivinä käydä ostamassa.
Äitiyspakkausta odottelen kovasti,kuinkahan kauan sitä saa odotella,tietääkö kukaan??vein laput kelaan viikkoa ennen joulua...
Lähden tästä koirien kanssa ulkoilemaan ja sit takaisin lepäilemään!
Nasu-78 ja Emppu
Ei ole täällä mitään varsinaisesti vielä valmiina. Tietysti kun nukkuu siinä äippäpakkauksen laatikossa, niin siihen on päällinen, mutta esim. lakanoita pitäisi hommata lisää. Unipusseja meinasin kaksi ommella, kun vahinkoja sattuu öisin varmasti. Muutenhan meillä ei paljon vauvan takia voida sisustaa, kun hetikohta syntymän jälkeen muutetaan pois.
HOITOPÖYDÄSTÄ: Yritin ehdottaa tuota pesukoneen päällistä, mutta avo ei suostunut. Niinpä meillä on pienehkö ruokapöytä, jonka päälle isäni nikkaroi sellasen korotusosan, eli varsinaisen hoitotason ja koko hoito tulee makuuhuoneeseen...Mikä ei miusta kuulosta kauheen käytännölliseltä, mutta jää nähtäväksi.
TURVAKAUKALO tarttui mukaamme Lahdesta, jossa olimme loppiaisen vietossa ystäviemme luona. Britax, ihan turvallisen oloinen kapistus. Kohtapuoleen pitäisi tilata vaunut. Haberkornin vaunuihin olen päätynyt kun niissä on pitkä takuu ja ovat edulliset. Toivottavasti toimivat myös käytännössä.
Masuasukki oli viikonlopun aika hiljainen ja ehdin jo säikähtää, etenkin kun söimme koko viikonlopun aika tulista ruokaa. Mutta kun tulimme kotiin ja tilanne rauhoittui muutenkin niin liikkeet on tuntunu entiseen malliin.
Torstaina on se kontrolliultra, missä sitten selviää ovatko rakkulat hävinneet vai leijuuko ilmassa kromosomihäiriön mahdollisuus. Määrittää varmasti myös sen, saammeko sen vakuutuksen(ennen syntymää) vai emme.
Eipä kummempia, huomenna tulee rv30 ja sähköpostirinkiläiset saa varmaan taas kuvia.
-jossara+matkustaja-
Huh huh, johan oli taas päivä.. Kiirettä aamuvarhaisesta tähän asti. Oli jotenkin tosi raskas palata töihin pitkän loman jälkeen ja kun olo on jo melkoisen tukala, niin ei senkään takia oikein inspaa. Viimeinen työpäivä on 31.1., joten ei enää kauaa, mutta ihan tarpeeksi kuitenkin. Töiden jälkeen suuntasinkin sitten proffan juttusille kuuntelemaan tuomiota gradusta. Tuomio oli huomattavasti kevyempi kuin olin kuvitellutkaan. Ainoastaan yksi muotoseikka pitää korjata ja sen jälkeen saa gradu mennä painoon. Jeeeeees!! Tämä mamma valmistuu kuin valmistuukin ennen vauvan tuloa. Mahtava fiilis sen suhteen! Parin seminaarikaverin kanssa mentiinkin sitten iltapäiväksi kaupungille juhlistamaan valmistumistamme, joka häämöttää kaikilla tosi lähellä. Käytiin syömässä ja jätskeillä.
Kotimatkalla kävin sitten kaupassa, vaikka meinasinkin, että pistän miehen ostoksille, kun en millään viitsisi kanniskella ruokakasseja, kun joka kerta alkaa supistella tai repiä kylkeä kummasti. No, ei tällä kertaa onneksi ja eipä tuo matka kaupasta kotiin ole kuin sen puolisen kilometriä, niin samapa tuo toisaalta. Kotiin päästessä minulla meni ensin puoli tuntia, kun siistin huushollia aamun jäljiltä. Jotenkin meillä miehen kanssa venähti aamulla liian pitkäksi ja joka paikka oli vähän mullin mallin. Sen jälkeen teinkin ruokaa ja tässä sitä nyt sitten istutaan ja ihmetellään. Loppuiltana en kyllä tee yhtään mitään kummallista. Rojahdan sohvalle ihan pian ja siinä olen niin kauan, kunnes menen nukkumaan. Ei vaiskaa.. Kunnes joudun nousemaan seuraavan kerran vessaan. :)
Postin mukana tuli tänään päätöksen äippärahasta ja vauvan vakuutuksesta. Nytpähän on nekin sitten pois päiväjärjestyksestä, kunhan ensin vakuutuksen varausmaksu tulee maksettua. Täytyykin heti maksaa, kun kerran tässä koneella istuksin.. Mutta kirjoitan tämän kuitenkin loppuun ensin.
LANTIOIDEN LEVENEMISESTÄ. Minulla on aina (siis teini-iästä lähtien) ollut leveät lantiot ja raskaus tuntuu leventäneen niitä entisestään. Toivottavasti palautuvat ennalleen synnytyksen jälkeen.
HOITOPÖYDÄSTÄ. Meillä on semmoinen lipastosysteemi, jossa on erikseen hoitotaso, joka on irrotettavissa ja lipastoa voi siis sen jälkeen käyttää ihan pelkästään lipastona. Semmoinen meillä on tuolla vauvelin huoneessa odottamassa.
IMETYSLIIVEISTÄ. Minulla ei ole mitään vinkkejä antaa, kun itsekin olen ensikertalainen asialla, mutta aion kyllä paritkin hankkia. En varmaankaan näin raskausaikana osta kuin yhdet, koska rinnat varmaan kasvavat ja muuttuvat synnytyksen jälkeen ja imetyksen aikana jonkun verran. Jos tämä raskaus kestää edes tuonne rv 36-37 asti, niin silloin ajattelin käydä ostamassa. Stokkalla jo ihailin nättejä imetysliivejä tänään ja varmaan sieltä käyn ostamassa. Minulta on herunut tuota maitoa jo niin kauan, että olen tottunut pitämään liivejä öisinkin. Tai minulla on tällä hetkellä semmoinen toppi kera liivinsuojien yöasun alla. Ei se ole ollenkaan niin epämukavaa kuin luulisi. Toki on eri asia, kun rinnat pursuavat ylitsevuotavasti maitoa ja ovat varmaan kipeätkin imetyksen aikana..
JANON TUNTEESTA. Minuakin janottaa ihan valtavasti ja ihan koko ajan. Ja tietysti vessassa pitää rampata sen takia entistä useammin.
( . ) ei kummempia. Tänään on turvottanut jalkoja melkoisesti. Huomasin, kun otin kotiin tullessa kengät pois jalasta, että onpas nämä jalat turvoksissa.. Ehkä töissäolollakin oli osuutta asiaan. Närästänytkin tänään on aika lailla, mutta nyt on aika hyvä olo. Paitsi vauva potkii ikävästi tuonne kylkiluiden väliin ja vessaan pitäisi mennä.
Mies kuuluu kolistelevan eteisessä. Käyn moikkaamassa samalla kun menen vessaan ja sitten maksan sen laskun, jos vielä muistan vessasta tullessani sen. Unohtelen koko ajan asioita enemmän ja enemmän. Unohtaisin päänikin, jos se olisi mahdollista..
Mukavaa iltaa kaikille!
Lily & Nappo 32+5
Neuvolasta tulin juuri ja perätilassa on edelleen meidän pikkuinen. Saapa nähdä aikooko kääntyä vai ennen viikkoa 36 vai ei ?! Isosisko kun oli koko ajan raivotilassa.... Onko kellään tietoa perätila synnytyksistä vai päädytäänkö silloin yleensä sektioon ? Entä saako äiti mitään äänioikeutta synnytystavan valinnassa ? Pelottaa perätilasynnytys : ( PHKS:n olen menossa , että mikähän siellä on käytäntö.... iiiks !
Verenpaine oli kohonnut jonkin verran ja sainkin kehotuksen mittailla rauhassa kotona. Olo on TOSI suuri vaikka painoa ei ole tullut vielä kun 9,1 kg eli kymppi on vielä auki : ) Masumitta on 27.5 eli kultainen keskitie. Ilmeisesti tuo perätila vaikuttaa siihen että olo tuntuu tukalalta ja isolta pää kun painaa kylkiluiden alla auts. Turvotusta on edelleen mutta onneksi vain jaloissa. Että oikeastaan kaikki taitaa olla suht hyvin kun supparitkin on vähentyneet muutamaan kertaan päivässä.
Olo on kyllä tosi väsynyt mutta niinpä taitaa olla jo teillä kaikilla samoin kun yöunet on yhtä pyörimistä. Taidetaan joutua näiden vaivojen kanssa elelemään vielä maaliskuulle ennen kuin helpottaa : )
Iloista alkuviikkoa kaikille voikaa hyvin !
Äitsykkä80 + pikkuinen rv 30+5
[color=Indianred][b]Äitsykkä80[/b] oli huolissaan vauvan perätilasta. Mun ystävä on juuri keskiviikkona menossa PHKS:iin keisarinleikkaukseen, kun vauva perätilassa. Tarkkoja tutkimuksia, mittauksia ja kuvauksia tekivät tilanteesta ja lääkärit olivat sitä mieltä, että vauva olisi kyllä mahtunut syntymään alakauttakin, mutta äiti sai sitten itse päättää kumman valitsee. Ystäväni siis valitsi keisarileikkauksen.
Toisaalta, kyllähän sinun vauvasi vielä ehtii kääntyäkin - toivotaan niin!
-Monkey-
Monkey: Ihanaa kuulla että ainakin voi itse päättää leikataanko vai alatiesynnytys :) Toivotaan juu että pikkuinen tekee voltin ja kääntyy. Onkin sen verran kova vipeltäjä ettei olisi mikään ihme. Nyt ollut rv 27:stä alkaen perätilassa tai siis tuosta saakka neuvolassa on ultrattu ja tarkistettu tilanne. No aika näyttää kuinka käy. Mikäli kääntyy raivotilaan toivoisin ilman muuta alatiesynnytystä mutta toi perätila arveluttaa niin paljon että kallistuisin leikkaukseen. Kuulopuheiden mukaan leikkauksesta toipuminen vaan vie kauemmin...itselläni kun ei ole kokemusta. Kuinkas teitä muita on alkanut synnytys mietityttämään ?
Äitsykkä80
[color=blue] Ihanaa kun oli pitkä viikonloppu, sai levätä oikein kunnolla. Nyt ei kyllä yhtään huvittais olla töissä... ja kyllä ihmettelen, että mitä mä täällä oikeestaan teenkään, eihän täällä ole edes hommia! Käy vaan aika niin pitkäksi, jos ei ole mitään tekemistä...
Vastailen viikonlopun kysymyksiin:
Meillä tuntuu kans vauvalla olevan välillä hiljaisia jaksoja, ja välillä melskataan masussa oikein kunnolla. Nyt on taas sellainen hiljaisempi jakso menossa. Enää en ole asiasta huolissani, kun olen huomannut, että vauvalla on tosiaan tällainen rytmi. Kyllä se taas kohta vilkastuu... Nyt rupee neuvolakäynnitkin olemaan niin tiheesti, että pääsee usein kuuntelemaan sydänääniä!
Ja vielä tosiaan töissä ollaan, 17 työpäivää jäljellä. Äitiysloma alkaa 1.2.2006. Muuten kyllä jaksan olla töissä, mutta kun ei ole hommia... mun sijaiset hoitaa jo kaiken! Vähän vielä jotain opetettavaa on...
Melike77: Vauvan huone on maalattu! Näyttää kivalle! Askartelin myös pari naulakkoa sinne. Kyllä tuli hienoja!
Torstaina ostettiin pinnasänky ja patjat siihen. Vähän helpottaa, kun rupee olemaan jo jotain valmiina. Mutta vielä puuttuu ja paljon. Perjantaina mennään varmaan huonekaluostoksille. Turvakaukalokin puuttuu vielä. Viikot menee niin nopeesti!
Siis mun lantio on levinnyt! Aamulla vedin jalkaan äitiysfarkut, jotka vielä reilu viikko sitten olivat aika lököt heti pesun jälkeenkin, niin nyt ne on ihan piukeet! Voiko lantio levitä ihan " luonnostaan" raskausaikana, vai johtuuko mun syömingeistä? Palautuukohan lantio synnytyksen jälkeen? Joudunko sanomaan heihei vanhoille housuille...?
NapNap rv31+5 [/color]