**MAANANTAITA lokakuiset vauvat ja äidit**
Huomenta ja hyvää uutta viikkoa! Aloittelen vaan pinon ja toivotan myös Harjun tervetulleeksi mukaan lokakuisiin. Meillä synnyttiin jo syyskuun 29. mutta tuttuun porukkaan halusin jäädä :)
Siitä lähtien kun esikoinen syntyi reilu 4v sitten meillä on aina ollut joku vaipoissa.. et annu älä pelkää, varmaan saat kahta vaipattaa *hihittää*
Äiti kolmelle ja poika 3kk11päivää
Kommentit (52)
piipi77: Niin, en ollenkaan ajatellut että korvike ei ole niin rasvaista kun ä-maito... hmm, ehkäpä sittenkin aloitan kiinteät pojalla 4 kk:n iässä, kuten neuvolan täti neuvoi.
m.elli: Meille tulee k-raudan omatalosuosikki, semmonen 1,5-kerroksinen talo. Nyt asutaan paritalossa (joka myöskin itse rakennettu). Kauhulla jo ajattelen tulevaa kesää, joka menee rakennuksilla... Kova työhän tuossa rakentamisessa on, mut ei meillä olisi varaa rakennuttaa. Ja täälä ainakin valmiit " käytetyt" talot on niin kalliita.
Valencia: Meillä budjetti n. 200 000 ¿. Eipä sitä oikein kodinhoitotuella makseta... Miehellä onneksi hyvä vakituinen työpaikka.
Annu777: Joo se pph:n palkkaus ja työajat onkin se juttu, miksi en oo vielä siihen päättänyt ryhtyä. Pitää vielä miettiä...
Ninnuli30: Meillä rs-virus alkoi ensin nuhalla, sitten tuli yskä ja hengittäminen vaikeutui. Neljä päivää sitkutettiin kotona kunnes mentiin lääkäriin. No, sairaalaanhan sitä jouduttiin. Sielä pojalle nousi kuume ja tuli korvatulehdus. Ja ruokahalutkin huononi sairaalassa, niin että meinattiin laittaa nenä-maha-letku. Onneksi poika sitten piristyi syömään. Meidän olisi kyllä varmasti pitänyt mennä ennemmin lääkärille, mutta en ollut vielä kuullutkaan rs-viruksesta sillon, niin en tajunnut. Luulin että oli tavallinen flunssa kyseessä. Mutta jos tuntuu että hengittäminen on työlästä, silloin kannattaa käydä lääkärissä.
Hyvää illan jatkoa, nyt meen viemästä palstatilaa! ;)
Emily & Masi
Olipas hyvä idea tehdä pino joka päivälle. On mukavampi lukea ja tulee luultavasti useammin itsekin pinouduttua. (mikäli kerkee)
Masuviiru on mullakin ihan selkee vielä. Ja navan kohdalle jäi monttu :)Niin ja löysää nahkaa...jospa se tosiaan kuroutuis tiiviimmäksi *toiveajattelua*
Nimimerkki oli hankala keksiä, kun tuli kokeiltua vaikka mitä, niin aina se oli jollain muullakin. Sitten vaan tärppäs ja eikun pinoilemaan. Ei siis sen kummempaa merkitystä.
Rintakumit on mullakin käytössä, eikä tehoa vaikka olen kuinka yrittänyt kesken syötön tarjota " oikeaa" tissiä. No, mä sitten jossain vaiheessa luovutin kokonaan. Kyllähän se välillä on hankalaa,kun poika huitoo käsillään kumit pitkin sohvaa. Mulla varmaan kohta loppuu oma maidontuotanto muutenkin, kun annan korviketta lisäksi. Olen huomannut, että vähentynyt on. Vaikka ei se mua enää haittaa. Aluksi tuntui haikealta, että tähänkö tää loppuu (imetys), mutta olen tottunut ajatukseen. Ja kuitenkin vielä jonkin verran saan imettää :)
Vaipoistakin oli keskustelua...meidän pojalla käytetään Liberon miniä. Olen tykännyt niistä vaipoista ja ei ole tullut kokeiltua muita.
Kävin alemyynneissä ja eipä tullut ostettua itelle mitään. Pojalle vaatteita, ei muuta. Ei oikein löytynyt itelle mitään kiinnostavaa. Ja enemmän mielenkiintoa olikin etsiä vauvan vaatteita :)Poika jäi kotiin isänsä hoiviin. Oli mukavaa käydä itsekseen kaupungilla. En ole kertaakaan pojan syntymän jälkeen käynytkään missään itsekseni. Teki hyvää myös isälle olla kaksin pojan kanssa ja nähdä mitä on olla yksin pojan kanssa. Vaikka kiltti poika onkin, mutta silti. Ajattelinkin ruveta useammin jättämään heidät kaksin ja saanpahan vähän virkistystä itsekin.
Missäs SINISIIPI , kun ei ole vähään aikaan pinoutunut?
Mitäs vielä piti...no, en muista enää. Joten lähdenpä tästä takavasemmalle!
Hemulii_i
Vielä kommentoin;
SINILAINEN: kiitos kun valaisit että asuntomme ei olekaan ihan niin pieni kuin voisi olla... Välillä tuntuu että tänne huusholliin ei mahdu enää ihmiset sekaan kun on niin paljon kaikkea kampetta... Kait sitä tavaraa pitäisi alkaa karsia. Ja säilytystiloja suunnitella paremmiksi
NINNULI Ei oo meilläkään vielä seksipuolelle ehditty... Tosin mulla loppu j-vuoto vasta noin viikko sitten, mutta muutoin kaikki kunnossa. Oon vaan jo illalla niin väsynyt itse että painun nukkumaan yhtäaikaa pikkuisen kanssa. Pitäis varmaan joku ilta vähän venyä...
Kukas se kyseli niistä rinnalla raivoiluista? Just tänään aattelin että on se kumma kun Juho on tän päivää ja kyllä jo eilenkin vähän itkun kanssa tuon ruokailupuolensa hoitanut. Yöllä homma sujuu onneksi ainakin toistaiseksi ihan vähissä äänin. Muutenkin vauva on ollut tänään kitisevä, ei kai niitä hampaita meille sentään vielä tuu... Niitä ois helppo syyttää...
Välillä muuten tuntuu että meillä ruokailu - tehokas sellainen - painottuu öihin. Päivällä syönti ei ole lainkaan niin keskittynyttä, yöllä kiskotaan eväs varmaan viimiseen pisaraan saakka.
No, iltahommiin..
Päippy
Mullekin jo kolmas kerta tänään.. millähän rajoittaisi??
Montako kertaa avaatte sivun päivittäin? Mä varmaan 5-7 kertaa! Se on paljon, koukussa ollaan edelleen :)
Sirkkuliina -en käytä kerääjää, kun lypselen muuten talteen, mutta vinkkinä kaikille jotka haluaa estää vuotamisen. Nänniä tulee painaa sisäänpäin, kunnes pahin pakotus lakkaa eli sellaisen 5-10 s. Liivinsuojat pysyy paljon paremmin kuivina. Ekan kahden lapsen kanssa en tätä tiennyt/tajunnut ja paita oli jatkuvasti märkä.
Emily -kiva saada sinutkin mukaan. Oothan vm78 kuten minä..? Ja K-K ainakin myös :)
Ja kun en aiemmin muistanut, niin ONNEA vaan kaikille kastetuille hienoista nimistä. Nyt menen nauttimaan vauvastani kun isot meni maate!! Öitä.
Meidän pojalla todettiin sydänvika sairaalan kotiinlähtötarkastuksessa, olemme käyneet jo 3 kertaa sydänultrassa/sydänfilmissä ja keuhkoröntgenissä pojan kanssa. Tilannetta kontrolloidaan ja seuraava käynti on kahden viikon kuluttua. Hänellä on reikä kammioiden välisessä seinässä.
Jos haluat johannu kirjoitella voit tehdä sen suoraan ansku.fi@luukku.com.
Muille kovasti kiitoksia nimionnitteluista, hassua kun kaikki kutsuu poikaa nimeltä kun on niin kauan ollut vaan pikku-ukko.
Nimimerkki on kotoisin miehen nimien ekoista kirjaimista.
Nyt Patrik huutaa maituuuu....
Olipas kerinnyt tulla jo pitkä pino!
Yritänpä ekaks vastailla kyssäreihin jos vielä muistan mitä kysyttiin...
Mut ihan ekaks onnea nimen saaneille! Ihania nimiä ihmiset keksii. :)
Nimi: Meillä Dina sai nimensä sen yhen elokuvan mukaan (I`m Dina) ja toinen nimi Maria tuli suoraan minulta tai oikeestaan se on meillä suvussa kulkenut jo pitkään.
Vaipat: Me käytetään edelleen Pamperseja, petyin Liberoihin kun ne aina falskas ja nyt kun saatiin taas pari näytekappaletta postista niin niissä oli teipit rikki joten se siitä.. en viitsi itse ainakaan niitä ostaa. Pampersit on kuitenkin pitänyt tavaran suht hyvin sisällä ja iho on ollut hyvä niin miksipä niitä vaihtamaan.
Seksi ja kuukautiset: Mulla alko menkat n. kuukaus synnytyksen jälkeen, miltei heti perään kun jälkivuoto loppui. Seksiä ollaan harrastettu n. kerran-pari viikossa ekojen menkkojen jälkeen ja ihan ok tuntuu paikat olevan.
Mulla tuo viiva on alkanut haalistumaan mutta vatsalihakset näkyy jo tosi selvästi. .. hah hah! Vitsi! :D
Meilläkin oli tänään neuvola ja Dina kasvaa tasaisen varmasti. Aivan luotisuoraa viivaa tulee käyrille. Nyt oli pituutta 62.5cm, ja painoo 6145g.
Mies on tämän viikon iltavuorossa ja heti meni näköjään Dinalla rytmi sekaisin.. :/ Käytiin viemässä koirat ulos tossa seittemän kieppeillä ja tyttö on nukkunut siitä asti.. Yleensä hänen nukkumaanmenoaika on 8-9 aikaan mut tais neiti alottaa tänään vähän aikasemmin.. mitenköhän yö sitten sujuu..
Dina heräilee nykyään yöllä kolmen tunnin välein syömään että se niistä pitkistä yöunista.. Noh, ehkä ne siitä pitenee sitten kun alotetaan soseet, vielä en viitsi kuitenkaan alottaa, ehkä tuossa enskuun puolella sitten, ellei unet ala nyt ihan hirveesti tästä vielä lyhenemään.
Muuten menee ihan ok, neiti on itse aurinkoinen aina aamut ja päivät, illalla rupee sit hermot menee vähän herkemmin noissa käsienkäyttötreeneissä ja ruoka pitää myös iltasin saada JUST eikä melkein HETI. :)
Mukavaa viikon alkua kaikille!
T: Mari & Dina 3kk2pv
Eka vastausta kyssäreihin, Vauvan sivuilla käyn niin monta kertaa kuin vaan mahdollista :D Kone yleensä koko päivän auki, ja nää sivut esillä koko ajan. Kyllä siinä ehtii vaikka puuronkeiton lomassakin täällä vierailla... ;D
Höh, unohdin tuossa kirjoittaessani sen toisen kysymyksen. Eikun joo, se oli siitä nimimerkistä.. Se tuli oikeestaan siitä, että Pinja-masuasukkia sanottiin Epuksi, välillä myös Empuksi häntä nimitin. Otin siis nickini siitä. Ja pelkkä Emppu oli jo varattu joten lisäsin vaan tuon _-merkin eteen :)
Mutta apua! Sanokaa että muillakin on tällasta älytöntä raivoa ennen nukahtamista! Ihan itkettää kun on niin kamalaa! Pinja huusi äsken tunnin ennen kuin nukahti. Siis karjuu ja huutaa ja itkee niin kovaa että meinaa tukehtua. Sitä on jatkunut useampana päivänä, ja se on oikeesti ihan hirveetä :´( Eikä vähiten siksi, että JUST samaan aikaan pitäs tehdä esikoisen iltapuuhia... syönnit, pesut, pisut, iltasadut ym. No, kyllä se menee näin kun mieskin on kotona, mutta kauhulla odotan ensi viikkoa jolloin mies on illat töissä :-O Ja mun käy esikoinen niin sääliksikin :( Voi mun pieniä!!
Mut nyt tarvii tiskata ennen kuin Pinja herää (uskon sen heräävän jahka se 30min on menny......)
Jos ihan muutaman sanan nyt ehtis kirjottaa, teillä lokakuisilla on niin ihanat pinot, että pakkohan ne iltaisin on lukemassa käydä ja niin paljon on joka päivälle olevinaan kommentoitavaa olevinaan, että päätän pyhästi 9.1.2006 -lupauksella, että alan kertoilla kuulumisia minäkin! Muutaman kerran ihan vauvan synnyttyä kirjotinkin, mutta meillä tuntuu kone aina olevan varattu, 10 -vuotias on pikkusen koukussa meseilyyn ja pelaamiseen=))
Laskettu aikani oli siis marraskuun puolella mutta vauva syntyi suunnitellusti sectiolla lokakuun lopussa, täällä siis tutumman tuntuista kun marraskuisten pinkanssa, jossa monella vasta joulukuun vauvakin.
Meillä on täällä taas jotain sählinkiä päällä, yritän huomenissa kertoilla kuulumisia ja kertoa hiukan meidän tarinaakin... Nyt vaan " pakolliset" tälle illalle:
RAKENTAJAT; meillä projekti vaiheessa! Ja varsinkin SINÄ KASTELLIN rakentaja=) Meillä siis myös Kastelli ja siinä vaiheessa, että sisätyöt täysin aloittamatta. Kiva vaihtaa muutama kommentti niistäkin hommista vauvojen ohella!
Ja kysymys... Miten saatte poikavauvan vaipan pitämään? Tai mitä vaippaa käytätte minkäkin koisella pojalla? Meillä kylkivuoto melkoinen ongelma=/
Mutta nyt tarvitaan kovasti äitiä, palailen huomenna TOIVOTTAVASTI paremmalla hetkellä!
Vaimo75
Innostuinpa minäkin oikein urakalla kirjoittelemaan, kun taas pitkästä aikaa palstalle päädyin...
Valencia: Meillä on rakennusbudjetti 220 000 euroa, ja melko minimiin on arvioitu oman työn osuus.
KIITOKSET rs-virustsempeistä! Onneksi muillakin alkaa olla tauti jo voiton puolella!
NIMIMERKKINI tulee oikeasta nimestäni. Mulla on siis yhdysnimi, jossaa eka nimi alkaa m-kirjaimella, ja elli on " lempparinimi" toisesta osasta...
_EMPPUko se kyseli uniraivoamisesta. Täällä ainakin pidetään hurjat huudot, kun pitäisi käydä omaan sänkyyn nukkumaan (jos siis ei nukahda tissille). Jotenkin vain taistelee untaan vastaan... Onneksi huuto ei kestä kovin kauaa., mutta on säälittävää kuunneltavaa. Jaksamista sulle!
Voi ei, joko se pikkujätkä heräsi yskäänsä :( Eikun lohduttamaan...
Hyvät yöt!
m.elli
Mieletön pinkka, mahtavaa ;)))!!!
Jaahans, siihenkö se nyt kaatu tää mun kirj. etten muista ainuttakaan kysymystä :(.
Juu, siitä nickistä...
VALENCIA=Astiasto Hobby Hallin lehdessä elokuussa 2003 ;). Silloin aloitin tän ' paavon' , joka Eemiliksi kastettiin, kuumeilun.
VALLU=On tullu sitten
OMEMMAKSI
ja sen keksi aikoinaan jossain sätissä laue (nicki myös näiltä palstoilta :D). Ennen (lue:kun oli aikaa)oli muutes kiva, kun kerättiin varsinkin v-loppuiltaisin porukka ja mentiin johonki chattiin chattaileen kuumeilusivuilla pyörineiden tyyppejen kanssa. Siltä olen saanut muutaman TOSI IHANAN ystävän :). Valluksi en enää rekisteröidy, kun tuo Valencia on niin ' pyhä' ja ' vanha' , rakkaaksi tullut ja moni muistaa mut noista molemmista ;).
Ja vaipoista:
Ja kysymys... Miten saatte poikavauvan vaipan pitämään? Tai mitä vaippaa käytätte minkäkin koisella pojalla? Meillä kylkivuoto melkoinen ongelma=/
Meillä sama ongelma. Parhaiten pitää Pamppersin se 3:s koko, mikä lie, en muista kiloja. Ja poika (2kk ja 5pv) painaaalle 6kg, viimeksi neuvolassa tasan viikko sitten 5570g. Liberoita mulla on kamalasti käyttämättä tuolla kaapissa kun ne on jääneet neidiltä ja oisin käyttäny niitä, mutta aina tulee läpi. Taas kokeilin ja menestys oli huono :(.
No nyt tuo poika vissiin päätti sitten laittaa jo näin aikasten yöunille. Syötin sen ennen kirj. ryhtymistäni ja se nukahti ja nukkuu yhä :-O!!! En varmaan saa nostettua sitä omaan sänkyynsä herättämättä kun tuossa meidän sängyssä on vielä päiväpeitekin päällä.
EMPPU: Saitko ne kuvat näkymään tai muistinko edes liittää niitä viestiin??? (kyselee dementikko!)
BUDJETTI KYSSÄRIIN VASTANNU: Sori, nyt unohin nikin!!!!!! Kiitti kun vastasit, saa jotain osviittaa. Tuota summaa minäkin olen ajatellu, siis max.! Vähempi kävis paremmin, mutta kun oon varma, että siihen unelmaan saa uppoamaan ;)))).............
Ettekö te tehneet sisältä itse talon??? Vai oliko avaimet käteen paketti...
NASULI: vilkutus ja halauksia :)!!!!
Ja nyt mun on p a k k o repiä itteni tästä koneen eestä pois, sillä mäkin käyn täällä päivän aikana lukemattomia kertoja, kone on aina auki ;)!!!
Hyvää yötä!! (Ainakin toivottavasti jo pysyn poissa...)
Palstatilaa muillekin jättävä:
Vallu
Harvinaista minulta saada itteni näinkin useesti päivän aikana kirjottelemaan:)
Eipäs tainnu meidän pojalla rytmi kuitenkaan muuttua,joku poikkeustapaus oli siis eilisilta...nyt kukkuu vaan vieläkin pystyssä ja tissiä saa antaa jatkuvasti...pullostakin annoin kun on kokeitu avittasko,niin eipä oo meille tuonu helpotusta:(
No kai se on taas mentävä tissittelemään!
Hyvää yötä kaikille!
Huonosti olen ehtinyt keskittyä pinoiluun. Silloin tällöin käyn lukaisemassa jotain, usein jopa päivittäin. Aika hidas olen kirjoittelemaan vastauksia toisille. Sinilainen, Dem@ ja Hennajo ovat jääneet mieleen, kun Lokakuisia odottelimme vielä marraskuussa ja taisimmepa synnyttää samana päivänäkin... vai olikohan se kaikilla 9.11.05?
NIMEN MERKITYS: Meillä pojasta tuli Felix Joonatan. Kastettiin 17. joulukuuta kotona Pikku-huopalahdessa. Isovanhempien vinkki oli, ettei sitten mitään koiran nimeä... mutta eikös se Felix ole jokin kissa? Felix tarkoittaa latinaksi onnellinen. Jostain bongasimme nimen eikä muutakaan sitten osattu laittaa. Joonatan on sitten satu. Lokki-Joonatan. Pappi kertoi tarinan ristiäisissä Joonatanista, joka oli raamatussa taistelija, joka sitten kaatui sodassa ;(
UNI: Poika on meillä tehny muutamat uniennätykset 3-4 yönä 1-2kk ikäisenä. Nukahtanut 23 maissa ja herännyt syömään ekan kerran aamulla 6.30. Siis 7,5 tuntia. Normaali rytmi yöllä on ollut vauvasta asti unta klo 23-3, 3.30-7.00, 7.30-10.00 ja sitten hereillä n.tunnin, nukkuu taas... ja illalla valvoo sitten oikein pitkän siivun... kunnes nukahtaa tavallisesti yöunilleen 23 maissa.
Uskomattoman helppo lapsi ollut ainakin tähän asti *koputtaa puuta*.
Syö useimmiten hyvin, täysimetyksellä mennään, yöllä syöntiin menee 10-15min. ja nukkuu heti vaunuihinsa. Röyhtäisystä olen tosi tarkka nykyisin, kun olen huomannu et se saa aikaan huutoa kun ilmakuplat menee suolistoon asti.
MAIDONKERÄÄJÄ: Käyttävätkö muut maidonkerääjiä imettäessä? Mulla maitoa tulee 25-35ml toisesta rinnasta maidonkerääjään, kun poika imee toista. Varsinkin yöllä hyvät saldot. Kerään ne jääkaappiin pulloon ja sitten pakastan ne jääpalapusseihin n.40ml satseissa. (mies sulattaa sitten vesihauteessa, kun olen kaupassa tai lenkillä tms...) Pusiin päälle vaib maitomäärä + päivämäärä, niin tietää mitä sulattaa. Mikroonhan äidinmaitoa ei saa laittaa.
Sirkkuliina ja Felix 2kk