@@HELMIKUISET MEGAMAHAT MAANANTAINA@@
Kommentit (40)
Koko yö tuli taas pyörittyä, heräilinkin vasta tuossa puolen pävän aikoihin. Sain nukutuksi vasta kun kuorsaava mies häipyi töihin ja välissämme nukkunut pyöriskelevä ja potkiskeleva neiti vietiin tarhaan : ) eli tänään en tosiaankaan saa mitään aikaiseksi. Typsy pitäisi hakea jo kolmen tunnin päästä, enkä ole viellä aamiaista ehtinyt syömään : )
Sitruunalle kiitos siitä KELA linkistä..mä oon ollut niin sokea, etten ole moista palvelua heiltä edes huomannut.
Tamperelaisten tapaamisesta keskiviikkona mulla on neuvola 12:30, mutta olisin kuitenkin tulossa tapaamiseen....mut nyt mun täytyy ryhdistäytyä ja lähteä käymään asioilla...
Marcel 36+
Meillä (Hyvinkäällä) tekee synnytystapa-arvion aina ja kaikille neuvolalääkäri. Synnytys" valmennus" on sairaalassa kerran viikossa, jonne saa mennä kuuntelemaan ja saa esittää myös kysymyksiä. Jos haluaa keskustella esim. kätilön kanssa omasta tulevasta synnytyksestä, saa neuvolasta lähetteen sairaalaan.
Minun pitäisi saada tietää miten minun puudutusten kanssa pitäisi edetä jos tämä synnytys etenee kuten esikoinen. Silloin tosi kipeät supistukset alkoivat n. 5h niiden säännöllistymisen jälkeen ja kohdunsuu oli vain 1cm auki. Ilokaasu ei enää auttanut. Kätilö ehdotti Petidiniä. Sehän tulisi antaakin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa synnytystä. Se ei vienyt minulta kipuja yhtään, mutta avasi kohdunsuun tunnissa (tai todnäk viimeisten supistusten aikana) ja siitä suoraan synnyttämään 6 min. ponnistuksella. Eli sain piikin vain n.1h 15min ennen lapsen syntymää. Lisäksi kalvot olivat ihan riekaleiset koska " räjähdin" auki. Nyt en siis tiedä voinko saada tuota puudutetta (hah, ei tosin mulla toiminut puudutteena) vai mikä olisi sitten oikea lääke. Olisiko kellään teistä tietoa? Minkä puudutteen voi saada kun kohdunsuu on vielä kiinni? Aquarakkulan sain (petidinin jälkeen) ja se oli täyttä tuskaa enkä halunnut niitä enää useampia joten ei kiitos sitäkään tällä kertaa.
Kiitos jos joku osaisi auttaa. Muutoin täällä kaikki hyvin. Heräsin taaskin vasta klo 12.30! En enää ymmärrä tätä unentarpeen määrää.. Saadaan tietty koliikkivauva ja luontoäiti huolehtii nyt että saan tarpeeksi nukuttua ennen lapsen syntymää...
t. M rv33 tasan
Juu, eiköhän me toisemme tunnista... Näistä isoista masuista on ainakin se " hyöty" :)
mäkin voisin yrittää ehtiä siihen teitin tapaamiseen, kun tässä suht. lähellä Hämeenlinnaa asustelen, joskos kävisin vaikka tuolla opinahjossakin näyttäytymässä samalla =) Siis jos vain porukkaan sopii.
Sekaan vaan!! Kaikki pääsee kyllä mukaan :) Eli sullekkin käy tuo päivä vai? Kivaa vaan mitä enempi porukkaa pääsee mukaan!!!
Larvanto
mulle käy tuo päivä varmaan ihan hyvin, voin lähteä töistä aiemmin kun teen sen perjantaipäivän tavallaan ekstrana, eli pitäisi olla jo äippälomalla mutta lupauduin kuitenkin töihin. Eli näemme ilmeisesti keskiviikkona, mäkin voisin sitten ottaa pojan mukaan niin olisi sun taaperolle kaveri =)
Munkin puolesta kiva kun pääset, mitä enempi on porukkaa sen hauskempaa...
Mulle tulee aina noita kirjoitusvirheitä....
Hei!
Taas on käyty sitten tarkastelemassa tilannetta ja nostattamassa verenpaineita! Polilla tuntui olevan kamala hoppu ja ylilääkäri olikin sitten kuin yleinen syyttäjä ja vauvaa en edes nähnyt vilaukselta ruudulta! Itkuinen ja pettynyt olo. Vauva kuitenkin liikkuu hyvin ja sydänäänet kunnossa joten eiköhän se siitä. Virtauksissa oli kuulemma jotain sellaista mikä voi kertoa alkavasta istukan vajaatoiminnasta eli kymmenen päivän päästä uusi keikka Tampereelle tiedossa.
Vähän yllätti tuo vauvan koko, kun neuvolan oppaasta katselin että voisi olla raskausviikolla 36 2500 g, mutta nyt olikin 3080g! HUH HUH! Synnytin meinaan kaksoset viikolla 37+2 ja ne painoivat 2700 g, joten millä ihmeellä saan tämän jättiläisen ängettyä ulos kuukauden kuluttua... Tuntuu, että kaksi pientä on ehdottomasti parempi kuin yksi iso! Onko teille muille tehty kokoarviota, että osaisi vähän suhteuttaa?
Supistuksista huolimatta kaikki kanavat jäljellä ja tiukasti kiinni, ei kiva!
Onnin leikkauskin on huomenna ja jännittää tosissaan sujuuko kaikki hyvin. Järjellä kun ajattelee, niin kysehän on vain pienestä operaatiosta, mutta ajatteleppa tässä tilassa järjellä!
Voimia kaikille niin pirun pitkiin viikkoihin! Toivottavasti aikamme lentää kuin siivillä...
Noora 35+5
Joku teistä kyseli kokoarvioita, eli meillä kokoarvio rvk 33+2 oli tasan 2kg, ja vauvan koko oli ala-ja keskikäyrän välissä. Eli täysiaikaisena syntyessään olisi noin kolmekiloinen. Menen taas kahden viikon kuluttua ultraan vauvan pienen koon takia. Toivon, että vauva kirisi kasvua, koska isommat vauvat selviytyvät paremmin ja ovat pirteämpiä. Mun ultralääkärin mukaan vauvan paino lisääntyy loppuviikoilla n. 150g viikossa. Mutta arvioitahan nämä ovat...
Esikoinen oli rvk 30ultran mukaan 1766g ja syntyessään rvk 41+3 painoi 3960g.
Spiral 33+6
Vauva arvioitiin viime torstaina (rv 36 tasan) ultrassa kaksikiloiseksi. Perjantaina menen uudelleen ultraan ja katsotaan miltä silloin näyttää.
KL 36+4
Ja kyllä kesti lukea läpi :)
päivän työt tehty ja kaupassa käyty , nyt vaan pitäis jossain vaiheessa viedä esikko hiihtokouluun ! Ooon huomannu kun äiti ei enää harrasta niin tyttö on alkanu punkeroitumaan eli hiukan noita kiloja näyttää tulevan aikas tasaseen ;)
Devil siitä synnytystapa-arvioinnista. Mä pääsin neuvolan kautta joka on varmaan aika yleinen käytäntö joka puolella . Samoin kävin muutaman kerran pelkopolin asiakkaana edellisen synnytyksen takia. Mulla pieni lantio jonka vuoksi myös olen menossa siihen arvioon kun kuulemma max 3400 kg mahtuu tulemaan. Kysy neuvolasta ?
Äippäraha päätös tuli viime viikolla ja sain sen Yelin mukaisen rahan ,jota vähän jännitin tosin että kuinka käy kun oon yrittäjä. Ihan tyytyväinen olen ja kyllä sitä pienemmällä rahalla pärjää vallanmainiosti. Mä oon huono shoppailee josta tuli mieleen että kaikki vaavin tavarat alkaa olee hankittu :) Vauva vaan puuttuu ja jotain pientä !
Noora mulla on kahden viikon päästä koko arvio ja mä veikkaan myös 3 kiloista ( ainakin siltä tuntuu ) sitä en tiedä kuka sen sitten synnyttää !? Esikoinen oli 35+4 2500 kg ja syntyessään 41+5 3400 kg että jos sama kasvutahti on niin nelikiloinen on tulossa ! Että sitten päädytään leikkauspöydälle.
Mikaela , mulle on suunniteltu että jos ehdin ajoissa tai siis tajuan ajoissa mennä sairaalaan saan spinaalin . On kuulemma hyvä , en tiedä missä vaiheessa se voidaan antaa mutta nopealle uudelleen synnyttäjälle kuulemma mainio. Meillä esikoinen tuli vauhdilla enkä mäkään sitä petidiiniä halua ( nopeuttaa avautumisen niin... huh )
Mutta nyt hiukan tilaa muillekin...
minkki ja oskari 33+6
tämä meidän palsta! Alkaa vissiin aika moni oleen jo äitiyslomalla. Mulla alkaa ens viikolla, vaikkei mitään muutakaan, hoitovapaalla kun olen. Minäkään en oo vielä saanu äitiysrahapäätöstä, siihen tuli vaikka mitä kiemuroita mukaan, kun saankin työnantajalta vajaan kuukauden palkan jne. Kovasti jännittää, myöntävätkö mulle samaa rahaa kuin kakkosesta eli päteekö lokakuussa tullut uudistus myös kolmosiin, saas nähdä.
Yo Larvanto ja Napero 79... Olis tosi mukava tulla Hämeenlinnan tapaamiseen, meiltä ei aja kuin 55 min ja vähän väliä kaupungissa käydään, mummin ja kavereiden luona. Mutta alkaa kyllä selkä oleen niin kipeä, etten taida uskaltaa tyttöjen kans kolmistaan enää lähteä. Itse olen siis 24 vuotta kaupungissa asunut, nyt kohta jo 11 täällä pk-seudulla, mutta kohta tuun takasin! Eli suurinpiirtein huhtikuussa aletaan rakentaa sinne, olen monen vuoden taivuttelun jälkeen saanut savolaisen mieheni innostumaan ajatuksesta. Meillä oli alkuun messutontti sieltä Harvoilanmäestä, mutta sitten alkoi vähän messurakentaminen pelottaa.. ja onnellisten sattumien kautta löydettiin sieltä Visamäestä tontti. Odotan kovasti jo muuttoa.
Synnytystapa-arvioista on ollut tänään juttua... Mikäli en ihan väärin muista, olitkos Devil pk-seutulaisia? Mun kokemuksen mukaan täällä ei kovin helppoa päästä siihen, kaikki paikat taitaa olla koko ajan niin täynnä... Itse pääsen nyt toista kertaa sen takia, että edelleen kokematta normaalisynnytys (takana käynnistys+sektio, kolmen vrk:n aukeneminen+imukuppi) eli kaiketi, jos jotakin poikkeavaa tapahtunut aiemmissa, mahdollisuus päästä. Eli vaadi vaan sinäkin sun taustalla pääsyä, kohtahan sinne pitäisi jo mennä!
Mikaela vai kuka kyseli puudutuksista... Mulle annettiin viime kerralla just tossa sentin auki vaiheessa (oli kolme vrk:tta sentin auki, ei edistystä, ihan sietämättömät kivut, joka päivä salissa, välillä käytiin kotona) lopulta epiduraali, kun ei mikään auttanut, mutta en osaa sanoa, oisko se sulle hyvä.
Jaksellaanhan taas kaikki vielä muutama viikko!
adalmiina 33+5
Happi loppuu, pierettää... no ei;)
Tämä asukki painaa mun sisuskalut ihan lyttyyn ja viikkoja vielä MILJOONA...=( Kaikista ikävintä on nukkuminen, tai siis sen yrittäminen. Kunnon yöunia ei oo saanu yli kuukauteen. Mies vaan lohdutti : " Enää kuutisen viikkoa ja sit helpottaa." Jep niinpä, vauva syntyy ja nukun varmaan hirmu paljon paremmin sitten! No saanpahan vartaloni takaisin itselleni ainakin...
Aika jännä, neuvolan täti kokeili masun päältä ja vaavi on kääntynyt jo raivotarjontaan JA kiinnittynyt lantioon! Eikös sen pitäs pudota vasta n.3 viikon päästä...? Että onkohan se nyt tulossa tässä pikapuoliinkin ulos vai voiko hän vain " huvikseen" oleskella noin vielä ainakin 6 viikkoa? Ja vaikka siis tosiaan on jo laskeutunut, niin mua ahistaa(keuhkoja,vatsalaukkua) hirveesti, taitaa olla tosi ahtaat tilat tuolla mun sisällä!
Ja kauheeta oikeesti, 20 kg tullu lisää jo raskauden alusta tähän päivään. Onko kenties pohjat tässä pinossa=)?
Sori, omaa napaa vaan. Voikaa hyvin!
h.h. rv 33+4
Täällä kaikki ihan ok, jos vain sais tuon pinnan vähän pidemmäksi. Pojan ei tarvitse tehdä kuin yksi virheliike niin mä olen jo ihan raivona. Yhtä helposti sitten itkenkin. Tunteet alkaa olemaan pinnassa. Muistan vielä elävästä kun esikoista odotin samoilla viikoilla ja purkkaa syödessäni purasin poskeen autossa. Sattui niin pirusti että repesin itkemään ja raivosin repsikassa yhen purkan takia kun mies ajoi. Katto mua vähän vajaasti.. Kai tuo herkkyys kuuluu asiaan?! =)
Poika rupeaa olemaan parempi, tosin korvat vuotaa edelleen märkää. Huomiseksi päästiin " omalle" korvalääkärille. Lupasi ottaa meidät ruokatunnilla kun muuten ei ollut tilaa. Onneksi..
Kävin tänään prismassa " isoilla" ostoksilla ja yllättäen kauhea pissihätä iski heti kun pääsin kaupan porteista sisään. Kauheaa puolijuoksua kauppa läpi ja puolet tavaroista unohtui suunnilleen. Vauva painaa rakkoa tosi lujaa.. ikäänkuin talloo. Ettei vaan olisi tämäkin perätilassa.
Ostin kaikista pehmeimpiä liivinsuojuksia mitä kaupasta löysin. Oli kyllä hintaakin, se pieni paketti vissiin 3,5 ¿, mutta mä aioin hemmotella itseäni sairaalassa. =) Esikoisesta rinnat/nännit oli aluksi niin kipeät ettei dailyn suojia voinut käyttää ollenkaan, myöhemmin ne olivat ihan hyviä hinta/laatusuhteeltaan.
Onko jollain kokemusta niistä kankaisista liivinsuojista, että onko ne hyviä ja kuinka monta paria niitä tarviaa olla että pärjää.
-sitruuna ja minttuvihtori 34+4-
Tänään onkin ollut aktiivisia kirjoittajia... Mutta sainpa luettua pinon läpi! Ensimmäinen äitiyslomapäivä takana. Tuli hoideltua vähän asioita kaupungilla ja ennen kuin huomasinkaan kello oli jo vaikka mitä. Kaupan kautta vielä kotiin ja tässä sitä nyt ollaan...
Muutkin on näköjään tuskaillut, kun äitiyspäivärahapäätöksiä ei ole vielä tullut. Enpä minäkään ole saanut omaani vielä... Kun soittelin asiasta Kelaan, sanoivat etteivät voi tehdä päätöksiä ennenkuin työnantaja toimittaa tiedot kuudelta viime kuukaudelta (vaikken edes hakenut niiden perusteella äippärahaa). Ja niitä ei voi kuulemma toimittaa ennen kuin äitiysloma alkaa.
Keskiviikko sopii hyvin tamperelaisten tapaamiselle. Ja Amurin Helmessä on niin hyviä herklkuja, että eiköhän valita se paikaksi. Mihin aikaan olisi sopiva? Joskus päivällä kai?
Vauva vaan tuntuu vilkastuvan ja liikkuvan päivä päivältä enemmän. Vaikka eikö sen pitäisi näillä viikoilla alkaa hieman hiljentää tahtia?
Mukavaa alkuviikkoa toivottelee
Enni rv 35+1
Oon pitkin päivää läyny lueskelemassa pinoa mut en ole jaksanu alkaa kirjoittamaan mitään... Jos nyt yrittäisi kun lapset viimein nukkuu ja saunaan ei ihan vielä pääse.
Sitruunalle ensin ennenkö unohdan: Mä olen edellisten kanssa käyttäny oikeastaan vain ja ainoastaan pestäviä liivinsuojia. Mulla on niin pirun herkkä iho ettei se ole kestäny mitään paperisia. Menee saman tien ihan verille nännit. Mulla on vissiin kuusi tai seitsemän paria, omasta pesuaktiivisuudestahan se on kiinni monetko tarvii. Meillä tosin nykyään kahdesta taaperoikäisestä johtuen kone pyörii päivittäin joten nyt varmaan pärjäisi vähemmälläkin. Ja tietysti riippuu maidon määrästäkin. Mut muistelen että vaihdoin aamuin illoin kuivat päälle (tai siis alle;) ) ja kerran ehkä päivällä jos tarvis vaati. Ja monesti selvisi vain toisen puolen vaihtamisella. No jopa selitin taas pitkästi! Sori...
( . ) Oli muuten neuvola tänään. Ja hyvä etten lähteny kesken kotia. Kun valitin että on ollu ihan omituista kutinaa vkonlopun ajan tuolla alhaalla mut ei ollenkaan sellaista hiivakutinaa. Että voisiko päästä lääkärille. No terkkari tokaisi että lääkäri on vasta keskiviikkona paikalla, ota housut pois niin katsotaan. Hetken vei ennenkö tajusin... Tämä kun on jo parin vuoden päässä eläkeiästä tämä meidän terkkari eikä todellakaan kovin hellä otteissaan. Hempparin ottaessaankin tuntuu että neula menee läpi asti ja sormea juilii aina monta päivää. Siihen sitten kävin päydälle pitkäkseen ja täti kaivoi jostain pöytälaatikostaan kumihanskan, tuskin kovin steriili muuten oli. Survaisi sitten vain härvelit sisään ja alkoi pyöritellä. Kyllä itse teki mieli pyöriä samaa tahtia! Tässä vaiheessa meinasin sanoa että eiköhän anneta olla, ei kai siellä mitään erityistä ole... Ja ei sen mielestä sitten ollutkaan. Mut tokaisi siinä samalla että synnytyselimet alkaa sinertää, on kuulemma merkki siitä että alkaa pikku hiljaa käynnistymään. JEE! Onhan tuota limtulppaakin jo muutamana päivänä vähn irtoillut, ei tosin mitenkään erityisen paljoa vielä. Mut painokin oli laskusuuntaan, kilo vähemmän kuin kaksi viikkoa sitten, huima sf-mittakin oli saman 37cm kuin viimeksi. Että näinkö tässä alkaisi jo pikku hiljaa lähtö lähestyä? :) :) :) Paineet oli 112/64, hb 131. Rt mut pää vielä ihan ylälantiolla, eikä sieltä laskeudukkaan kuin synnytyssalissa jos edelliset merkit paikkansa pitää.
Sain muuten sen äitipoli ajan ensi torstaille, siellä sit katsotaan minkäkokoinen on tulossa. Terkka on koko ajan veikannu pientä, korkeintaan 3500g, on kuulemma niin pieni pää. Ja hänen mielestään on kyllä tyttö... Niin luulen ja toison itsekin.
Mut nyt sinne saunaan, tuli taas oikea romaani. Anteeksi...
Annunen 36 tasan!
Lukeneeko näitä ees kukaan enää tähän aikaan.
Mulla on aivan raivo olotila, oon itekseni noitunu pari tuntia tässä kun oon tapellu tuon s**tanan saumurin kans joka ei toimi, ei sitten millään. Vasta käytin korjuulla (tosin olivat tehneet vain perushuollon) mutta ei se toimi,ei. Potuttaa koko vehje niin paljon että tekis mieli heittää seinään. Kolme vuotta toimi hyvin (takuuajan). Imetystyyny ja yks vauvan pussilakana ois vaan pitäny saaha ommeltua enää...
Täällä on kans sisuskalut lytyssä ja painaa ja ahistaa rintaa hirveästi. Öisin ei saa nukuttua yhtään, en muista oliko tämmöistä valvomista muitten odotuksessa. Päivällä sitten väsyttää.
Liivinsuojista. Ite oon käyttäny kertakäyttösiä natusanin ja vuokkosten jotka on pehmeämpiä. Edelliskerralla ostin muutaman pari ainun pestäviä, mutta ainakin mulla vuotivat läpi eikä pysyneet paikallaan joten lahjoitin kaverille. Nyt oon sitten ommellu (joo sillon kun tuo tyhmä kone vielä toimi..) läjän ite tilkuista. Ei oo kokemusta vielä, mutta oletan ettei oo parhaan mahollisen mallisia, nyt tekisin erilaisia. Mutta jospa nuita kotona tulis käytettyä. Väliin laitoin flanellia,froteeta, harsoa ja pariin hamppua, päälle trikoo/gollegetilkkuja.
Täällä on kans tunteet tosi pinnassa. Itku tulee herkästi.
Onneksi lapset on olleet suht kunnolla nyt eivätkä turhaan ärsyttäneet.
Vielä neljä viikkoa, huoh....
Matilda 36+0
Kuten edellinen kirjoitti, niin toivottavasti joku vielä lukee näitä myöhään kirjoitettujakin.
Tamperelaisten tapaamisesta; Kerrankin minäkin pääsisin sinne, mulla on taysin aika ennen kymmentä, joten sieltä suoraan ois hyvä tulla. En nähnyt ajasta ehdotuksia, mutta oisko puol 11 tai 11 jo kaikilla nälkä.
Silloin kerkeis neuvolaan hän, jolla oli neuvola 12.30.
Millainen paikka se Amurin Helmi on ja missäpäin se on, tai saahan ton osotteen puhelinluettelosta tai netistä. Mut onko se jossain kauppakeskuksessa tai jonkun tunnetun paikan lähellä?
niisku 33+5
Ja varmasti isoista masuista toisemme tunnistamme??