Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

äitiysrahojen laskeminen viim. 6kk mukaan, mutta ei työtuloa

10.01.2008 |

Hei!

Odotan kolmatta lasta, josta laskettu aika heinäkuussa. Vuonna 2006 olen ollut hoitovapaalla, joten toivon, että minulta lasketaan viimeisten6kk mukaan. En kuitenkaan olevtöissä vaan koulutuksessa, josta saan ansiosidonnaista ja suhteellisen hyvää rahaa.

Nyt olen saanut Kelalta kahta eri tietoa, toinen henkilö sanoo, että viim.6kk täytyy olla vain pelkkää työtuloa. Toinen sanoo, että koulutustukikin otetaan huomioon ja niitä päätöksiä on tehty paljon. Kumpaa uskoa? Onko kenelläkään asiasta kokemusta?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla laskivat 3v. sitten kelassa että viimeiset 6kk tulot (työttömyysraha) olivat suuremmat kuin voimassa olevan verotuksen vaikka olin ollut vakituisesti töissä (oli kuitenkin osa-aikaista). Olin siis laittanut hakemukseen että verotuksen mukaan mutta olivat automaattisesti kelassa vaihtaneet että viim. 6kk mukaan kun tulot oli isommat.

Tuosta en osaa tarkalleen sanoa miten menetellään koulutustuen kanssa, mutta jos siitä lähtee verot niin huomioidaan tulona. Itsekin olin syksyllä koulutuksessa ja sain kelan maksamaa koulutustukea mutta koska se on verotonta tuloa niin sitä ei oteta laskelmissa huomioon. Eli laskevat äitiysrahan pelkän perustyöttömyysrahan mukaan.

Vierailija
2/3 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi!

Maksan veroja, koska saan koulutustukea liitolta (samantapaista, jos olisin työtön). Huh...vastauksesi helpotti, koska miniäippäraha tuntuu kovalta 5hlön perheessä. Olen saanut asiasta niin ristiriitaista tietoa, että sen takia mietitytti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olen nyt ansiosidonnaisella työttömyyskorvauksella, joka on määrältään vähäisempi (yllättäen) kuin vuoden 2006 tulot. Kelan virkailija selitti, että maksettaisi nykyisten tukien mukaan vain siinä tapauksessa, että verotuksessa vahvistetut tulot olisivat olleet huomattavasti vähäisemmät. Tässä tapauksessa, ihme kyllä, tulot lasketaan ilmeisesti aina hakijalle edullisimmin.