En luota enää Naistenklinikkaan, tänä vuonna jo monta tapausta, jossa eivät ole ottaneet vakavia oireita vakavasti! ov
Olin itsekin osastolla 42, mutta vaihdoin Kättärille. Syy: Naistenklinikalla ei riittänyt kiinnostusta selvittää vaivojeni syytä, tahtoivat vain makuuttaa mua. Kun lopulta pääsin Kättärille äitiyspolille, lääkäri oli järkyttynyt, että miksi minua ei ole lähetetty erikoislääkärille tutkimuksiin. Sanoin, että juuri siksi tänne tulinkin, kun PYYNNÖISTÄNI huolimatta en Naistenklinikalla saanut lähetettä. Enkä asianmukaista lääkitystä. Nyt asiani ovat kunnossa, kävin erikoislääkärillä ja sain asianmukaisen hoidon.
Valitettavasti ei ole kyse vain omasta kokemuksestani. Olin osastolla sen verran pitkään, että tutustuin muihinkin. En voi tässä kertoa tapauksista tarkemmin, mutta kahdesta tapauksesta on lähdössä hoitovirhesyyte.
Kyse on ollut erittäin vaarallisista oireista molemmissa, olisi ehdottomasti täytynyt tutkia tarkemmin. Mutta ei! Toisessa tapauksessa äiti kuvaili tuskiaan niin koviksi, että tahtoo hypätä ikkunasta, kun kivut olivat jatkuneet jo toista vuorokautta. Lääkärien ja hoitohenkilökunnan mukaan mitään ei olisi voitu tehdä, eikä mitään syytä tutkimuksiin ollut. Antoivat vain lisää kipulääkettä ja lopulta unilääkettä. Myöhemmin selvisi, että tarkemmat tutkimukset olisivat olleet paikallaan sekä leikkaus.
Multa on näiden kokemusten myötä mennyt usko kokonaan osasto 42:seen! Siis miten vähätellen siellä on suhtauduttu kaikkiin näihin tietämiini tapauksiin, omat kokemukset mukaan lukien. Aina vain samat ratkaisut, lisää lääkettä, tiputusta, koeta kestää, ei se voi olla vakavaa. Oikeasti olen ihan raivona ja tekisi mieli tehdä näistä tapauksista julkisia yksityiskohtineen, mutta en voi tehdä sitä, koska nämä ovat toisten yksityisasioita, enkä itseäni halua myös tunnistettavan.
Sanotaan nyt vielä tässä, että monet kätilöt siellä osastolla kyllä olivat ihan mukavia, en minä sitä väitä. Hoito ei vain ole ollut asianmukaista! Mun mielestä odottavan äidin tuntemukset pitäisi ottaa vakavasti ja tutkia ne tarkasti, varsinkin kun kyse on vakavista oireista!
Että jos joku sinne joutuu hoitoon, niin kehottaisin todella painottamaan vakavia oireita, vaatimaan hoitoa. Sitä ei välttämättä tarjota asianmukaisesti.
Kommentit (59)
Näitä juttuja tapahtuu varmasti kaikkialla, mutta mun oma mittani on täyttynyt Naistenklinikan suhteen, koska tiedän, että kohtalokkaita virheitä on tapahtunut näin paljon. Yhteistä siis tapauksilel oireiden vähättely ja tutkimatta jättäminen, mielestäni se kertoo yleisestä ongelmasta Naistenklinikalla.
Vierailija:
Näitä juttuja tapahtuu varmasti kaikkialla, mutta mun oma mittani on täyttynyt Naistenklinikan suhteen, koska tiedän, että kohtalokkaita virheitä on tapahtunut näin paljon. Yhteistä siis tapauksilel oireiden vähättely ja tutkimatta jättäminen, mielestäni se kertoo yleisestä ongelmasta Naistenklinikalla.
Oli sairastunut raskausmyrkytykseen.
Ota yhteys NKL:n potilasasiamieheen (joka sairalassa on sellainen) ja tee virallinen valitus. Tällöin ylemmän tahon on pakko tutkia asia. Potilasasiamies auttaa myös tekemään hakemuksen potilasvahinkokeskuskseen, jos koet että tapauksessasi on sattunut hoitovirheja olet siitä joutunut kärsimään ja sinulle on aiheutunut sitä pysyvää haittaa.
' Olin itsekin osastolla 42, mutta vaihdoin Kättärille. Syy: Naistenklinikalla ei riittänyt kiinnostusta selvittää vaivojeni syytä, tahtoivat vain makuuttaa mua. Kun lopulta pääsin Kättärille äitiyspolille, lääkäri oli järkyttynyt, että miksi minua ei ole lähetetty erikoislääkärille tutkimuksiin. Sanoin, että juuri siksi tänne tulinkin, kun PYYNNÖISTÄNI huolimatta en Naistenklinikalla saanut lähetettä. Enkä asianmukaista lääkitystä. Nyt asiani ovat kunnossa, kävin erikoislääkärillä ja sain asianmukaisen hoidon. '
Ihmettelen hieman tätä: ei lähetetty erikoislääkärille? NKL:n lääkärithän ovat erikoislääkäreitä. Tai siis peruskierrot tekee varmaan erikoistumassa olevat sairaalalääkärit, mutta heillä on kyllä takanaan erikoislääkärit, joiden kanssa käydään tapauksia läpi (vaikka erikoislääkäriä ei aina kierrolla näkyisikään). NKL.han on yliopistosairaala ja tarjoaa ERIKOISSAIRAANHOITOA...
Kuten sanoin, valituksia luultavammin tullaan tekemään. Kaikki eivät valitettavasti jaksa. Itse aion ottaa yhteyttä potilasasiamieheen ja selvittää tuota valitusasiaa. Tiedän, että oikea osoite valitukselle on Naistenklinikka, mutta tämä on aihe vapaa ja täällä asiasta puhuminen ei ole pois virallisesta valituksesta.
ap
naikkarilla ja kättärillä työskentelevät samat lääkärit, joten et pääse heitä pakoon kättärillekään menemällä.
Ihmettelen hieman tätä kommettia:
' Olin itsekin osastolla 42, mutta vaihdoin Kättärille. Syy: Naistenklinikalla ei riittänyt kiinnostusta selvittää vaivojeni syytä, tahtoivat vain makuuttaa mua. Kun lopulta pääsin Kättärille äitiyspolille, lääkäri oli järkyttynyt, että miksi minua ei ole lähetetty erikoislääkärille tutkimuksiin. Sanoin, että juuri siksi tänne tulinkin, kun PYYNNÖISTÄNI huolimatta en Naistenklinikalla saanut lähetettä. Enkä asianmukaista lääkitystä. Nyt asiani ovat kunnossa, kävin erikoislääkärillä ja sain asianmukaisen hoidon. '
ja vierailija:
" Ihmettelen hieman tätä: ei lähetetty erikoislääkärille? NKL:n lääkärithän ovat erikoislääkäreitä. Tai siis peruskierrot tekee varmaan erikoistumassa olevat sairaalalääkärit, mutta heillä on kyllä takanaan erikoislääkärit, joiden kanssa käydään tapauksia läpi (vaikka erikoislääkäriä ei aina kierrolla näkyisikään). NKL.han on yliopistosairaala ja tarjoaa ERIKOISSAIRAANHOITOA..."
Niin, päivystävät lääkärit eivät katsoneet tarpeelliseksi konsultoida erikoislääkäreitä ja/tai erikoislääkäritkään eivät ottaneet klassisia oireita vakavasti. Itse olin tutkimuksissa ihan toisessa sairaalassa kuin synnytyssairaalassa, joten oman talon asiantuntemus ei selvästikään riittänyt. Omassa tapauksessani ei katsottu tarpeelliseksi edes aikaa erikoislääkärin kanssa, sitä alaa kyllä olisi ollut Naistenklinikalla tarjolla. Muutenkin oma kohteluni oli hoidon suhteen tosi vähättelevää. Asenne oli se, että kun et parannut meidän antamilla lääkkeillä, et saa mitään muutakaan hoitoa, eikä missään tapauksessa muuta lääkitystä pyytää. Kun lähdin ja sanoin syyksi, että ihan sama missä kärsin. Musta se oli ihan käsittämätöntä, että ongelmieni syitä ei edes tahdottu tutkia. Kuitenkin tutkimukset osoittautuivat tarpeellisiksi myöhemmin.
ap
" valitettavasti
naikkarilla ja kättärillä työskentelevät samat lääkärit, joten et pääse heitä pakoon kättärillekään menemällä."
Kättärillä nimittäin minut otti vastaan lääkäri, jota en ollut aikaisemmin tavannut, myöskään muita minua hoitaneita lääkäreitä en ollut aiemmin tavannut. Tiedän kyllä, että samoja lääkäreitä on molemmissa paikoissa, mutta omalla kohdallani paikoilla oli ratkaiseva ero: toisesta sain tarvitsemani hoidon.
ap
Kaikissa on pyritty järkeilemään ja selittämään asiaa parhain päin. Onko kukaan lukijoista sitä mieltä, että Naistenklinikalla saattaisi olla ongelma?
Toki on hyvä, että kysytte tarkemmin ja kommentoitte, en minäkään hevillä moista olisi uskonut. Toisaalta tiedän, että vasta virallisesti tutkitut tapaukset ja niiden julkaisu on pätevä todiste. Toivon, että niin käy ja voidaan sitten vuoden päästä muistella, että tästä oli puhetta jo aemmin. Sen verran vakavia nämä tapaukset.
ap
päivää lapsivesien lorahtelun alkamisen jälkeen, hän sai pian kunnon tulehduksen ja joutui sairaalahoitoon heti kotiutumista seuraavana päivänä.
Iselläni on potilasvahinkoilmoitus vetämässä naikkarin " hoidosta" . Vaikea kuvitella, et olisi joku parhaan osaamisen yksikkömme.Harjoitteleuvaiheessa olevat kandit ja perus sairaalalääkärit tutkivat riskiraskauksia, ja diagnoosit vaihtelee päivittäin. Itse olin 42 2 kk viime syksynä, ja tosiaankin hoidon laatu oli heikkoa!!
...usein tottuu potilaiden vaikeuksiin eikä osaa enää reagoida niihin tarvittavalla nopeudella. Monessa mielessä vähemmän erikoistapauksia hoitavan sairaalan henkilökunta perehtyy tälläisen kohdalla tilanteeseen tarkemmin. heille se ei ole joka päiväistä eikä katsonta pinta-ala ole vielä kapeutunut. Tutkimusvälineistössä on sitten eroa!
kaikenlaista, mutta harva pystyy sanomaan missä oikein mätti.
erikoistuneena sairaalana Naistenklinikka on niin kuormitettu, etteivät resurssit riitä kaikkien asiakkaiden tyydyttävään hoitoon?
Tehdäänkö sairaalassa muuten asiakastyytyväisyystutkimuksia? Kaikkialla muualla niitä ainakin on, jopa verovirastossa.
Tämä on tarina kaverin kaverista. Vauva joka tapauksessa vammautui niin pahasti, että voi olla, ettei hän tule koskaan elämässään edes tunnistamaan omia vanhempiaan.
Äiti oli kiljunut kuin hyeena synnytyksessä, mutta kätilö oli " simputtanut" häntä, koska synnyttäjä oli sh.
Mikä lie on tosi tarina, mutta surullista se on kuitenkin.
Olen ollut 42:lla ja olin hoitoon tyytyväinen. Tosin mulla ei vakavaa ongelmaa.
Hänellä oli paha reuma, joka oireili koko raskauden ajan. Vauva hätäsektioitiin sunnuntaiaamuna klo 6. Äiti pistettiin vauvan kanssa kotiin tiistaipäivänä.
Äidille ei ollut noussut maito, eikä hänelle oltu näytetty kylvettämistä. Hänet pistettiin kotiin, koska paikka piti saada vapaaksi.
Onneksi mulle tehtiin hätäsektio sellaisessa sairaalassa, että sain aikaa myös toipua inhottavasta kokemuksesta + vauvan hoito ehdittiin näyttää niin, että kun kotiin mentiin tunsin selviäväni todella kuin vanha tekijä!
Olin todellakin 11 kertaa osastolla, tapaamatta kertaakaan erikoislääkäriä, kunnes synnytys käynnisty ja tuli " hätä käteen " .
Silloin vasta erikoislääkäri ilmoitti, että kuuli " tapauksestani " vasta nyt.
Sairaalalääkärit eivät tienneet ilmeisesti ammattitaitonsa riittämättömyydestään kohdallani.
Ihmettelen hieman tätä: ei lähetetty erikoislääkärille? NKL:n lääkärithän ovat erikoislääkäreitä. Tai siis peruskierrot tekee varmaan erikoistumassa olevat sairaalalääkärit, mutta heillä on kyllä takanaan erikoislääkärit, joiden kanssa käydään tapauksia läpi (vaikka erikoislääkäriä ei aina kierrolla näkyisikään). NKL.han on yliopistosairaala ja tarjoaa ERIKOISSAIRAANHOITOA...
[/quote]
Itse menin reilu vuosi sitten puhelimessa saamani ohjauksen mukaisesti Kättärin synnytyspäivystykseen. Ei otettu sisään ollenkaan, ei tutkittu, ei mitään. Syynä olivat kipeät supistukset rv 23 tienoissa. Raskaus oli minulle kolmas, joten supistukset kyllä asiana tuttu. Hoitaja vain vähätteli sanallisesti kertomaani - myös soittaessaan lääkärille minusta. Kuulin hänen sanovan puhelimessa esim. että " sellaisia pikku nippailuja on..." , itse en ollut lainkaan kuvaillut asiaa noin!
Kohtelu oli mielestäni todella törkeää. Seuraavana päivänä ä-polilla minua hoitanut kätilö kyllä oli päivystyksen toiminnasta todella ihmeissään. Äiti tulisi kuulemma aina tutkia, jos tulee sinne jotakin asiaa " valittamaan" . Olisi itse soittanut päivystykseen palautetta antaakseen, mutta sanoin että anti olla.
Eli ei Kättärilläkään aina hommat ruleta...vaikka taitaa paljon juuri olla kiinni hoitajasta/lääkäristä...kaikilla ei vain aina äly riitä työnsä hoitamiseen!
Syynä verenmyrkytys.