Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiset taaperonne saavat maitoa yöllä?

07.01.2006 |

Hei! Ihan " uteliaisuudesta" haluaisin tietää, kuinka moni antaa lapselleen (yli 1 v.) vielä maitoa yöllä? Ja kuinka vanhalle taaperolle? Meidän " vauveli" nyt 1 v. 8 kk ja annan maitoa 1-3 kertaa yössä. Tämä ei minua ainankaan vielä ole stressannut =9

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neiti on 1,5-vuotias ja edelleen saa pulloa (erityismaitoa) myös yöaikaan vaihtelevasti (yleensä vain kerran). Neiti kasvaa reilusti miinuskäyrillä on vaikeasti allerginen, joten hänellä pullo tulee tarpeeseen. Hampaat pestään aamuin illoin silti. Tiedän, että hampaille olisi parempi luopua pullosta ja jos tilanne olisi toinen, niin tekisinkin. Mutta tällä hetkellä jokainen energian hippunen tulee tarpeeseen :/ Esikoinen luopui pullosta vuoden iässä kokonaan eikä siitä luopumisesta ollut mitään ongelmia, hän vain itse päätti lopettaa " pullottelun" .

Vierailija
22/33 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös juuri silloin kannattaisi jättää se yöpullo pois? Lapsi täyttää unenpöppörössä helposti mahansa maidolla, mikä on aika laihaa ravintoa isommalle lapselle (siis puhutaan nyt lehmän maidosta). Se on helposti pois päivällä syötävistä energiarikkaammista ruuista. Näin siis meillä kaksosten kanssa, huom huom huom. siis näin meillä. Kaksoset lutkuttivat pulloa yöllä tiheään ja päivällä ei sitten ruoka maistunutkaan ja tytöt olivat hirmu hoikkia. Kun pullot jätettiin pois, ruoka alkoi maistua päivällä ja paino nousta. Muutos ei tapahtunut ihan heti, vaan muutama päivä protestoitiin pullotonta elämää, mutta siitä se pikkuhiljaa lähti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun omat jo sen verran isompia, että ei ole yöheräilyjä ruokailun merkeissä. Sitä vähän ihmettelen, että " aika vanhat" lapset saavat yöruokaa, meillä yöruokailut lopetettiin esikoisen kohdalla 6kk ja kuopuksen 10kk ikäisinä, tosin ihan lasten omasta aloitteesta. Ei kyllä olisi käynyt mielessäkään enää 2-vuotiasta öisin ruokkia! Eiköhän jo 1,5-vuotias ole kypsä ruokailemaan vain päivisin.

Vierailija
24/33 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lueskeleppa vähän netistä tarkempaa tietoa. Olin (ja moni muukin tässä ketjussa) kyllä ihan oikeassa siinä asiassa, että yösyöminen ON haitallisempaa, kuin päiväsyöminen. Sylki on nimittäin se, joka huuhtoo ja suojaa suuta, mutta yöllä vain pienet sylkirauhat toimivat ja täten suu kuivaa ja bakteerit pääsevät valloilleen. tätä pahentaa huomattavasti sitten se, että tietyn ajan välein hampaat saavat aina uuden happohyökkäyksen maitosokerista. lapsen hampaat ovat siis koetuksella 24/7, jos lasta syötetään päivin öin.

En kyllä oikein edes ymmärrä, miten taapero (12kk->) tarvitsee edes yöllä ruokaa? Eikö päivisin tankata ja syödä hyvin ja yöllä nukutaan?

En mä millään pahalla, mutta ajatelkaa nyt oikeesti lastenne hampaita! Voitte tehdä elinikäisiä vaurioita pikkustenne suuhun vain siksi, ettette raaski vieroittaa reilua vuosikasta yöpullosta?!

Vierailija
25/33 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika syö 6 ateriaa päivässä. lisärasvoja tankataan reilusti lääkärin ja ravitsemusterapeutin suosituksesta.

kovin hirveästi ei kaloreita tän miehen ruokavaliossa ole.... lisärasvojen lisäksi

hampaat meillä pestään aamulla, illalla ja ruokailuiden jälkeen purkkaa pieni pala suuhun. yöllä syö siis kerran neocatea vielä....

Vierailija
26/33 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen lopetti itse yösyötöt ollessaan 5 kk.

Jos se ei itseään häiritse, että antaa maitoa niin miksipäs ei... Mutta itse olen sitä mieltä, että yli 1-vuotias ei enää öisin maitoa tarvitse. Jos on jano niin sitten vettä, mutta ei sitäkään joka yö.

Vierailija
27/33 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetettiin meillä yösyöminen ts. tissimaidon juominen. Pullosta en kyllä olisi tarjonnut mitään, mutta kun heräsi yöllä niin mukavuudenhaluisena ja lapsen halukkuudesta johtuen olin laiska ja annoin tissiä.

13 kk ikä oli mielestäni kyllä ihan maksimi. Päivällä syödään ja yöllä jätetään happohyökkäykset pois. Päivällä ehtii syödä tarpeeksi ja jos yöllä tulee jano, juodaan vettä, kuten muutenkin janojuomana.

Nyt odotellaan kakkosta ja toivon todellakin itseltäni huomattavasti parempaa itsekuria yösyömisen lopettamiseksi ihan viimeistään yksivuotispäivänä.

Tarpeetonta kai sanoa, mutta tämä on siis oma mielipiteeni asiasta....

Vierailija
28/33 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis tyttö kohta 1v. ja imetän 1-3 krt yössä. Haluan uskoa tutkimuksia, joiden mukaan äidinmaidon sokeri ei kelpaa ravinnoksi kariesbakteerille. Hampaat(= 1 hammas) pestään illalla puuron jälkeen.

Vierailija
29/33 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olivat erilaisia ruoan tarpeen suhteen. Toinen alkoi nukkuun 6kk:n iästä lähtien ilman yösyöttöjä ja toiselle annoin apteekin erityismaitoa (Neocate vielä 1v2kk:n ikäiseen saakka, juuri sen takia että hän oli pienikokoinen ja eikä päivän aikan juonut korviketta tarvittavaa määrää. Yömaito ei vähentänyt mitenkään päiväruoan osuutta, vaan tyttö söi hyvin päivälläkin.

Vierailija
30/33 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamumaitoa sänkyyn - eli aikaisemmin sai aamumaidon klo 6-7, joskus nukahti vielä joskus ei. Sit yritti saada maitoa jo 4-5 aikaan (oli ollut kipeänä), pidettiin vähän ' unikoulutusta' ja pari aamuyötä valvottiin ja kitistiin, ei huudettu. Ja viikossa unohtui koko maito, nyt ei herättyäänkään sitä enää vaadi. Ja ikää siis tasan 1v3kk tänään. Esikoinen lopetti itse yösyömiset kokonaan puolen vuoden iässä, tämä kuopus söi tuon aamuyön maidon (klo 5-6) vuoden vanhaksi asti ja sit se alkoi luonnostaan myöhästeleen/en antanut ennen klo kuutta vaikka heräsi. Eli vähän koulutusta niin siitä päästiin, oltaisiin ehkä päästy jo aiemminkin, mutta en raaskinut herätellä koko taloa siihen huutoon... tai jaksanut valvoa itse paria tuntia, jotka tyttö kyllä jaksoi valvoa ilman maitoa klo 4 alkaen..

Vierailija
31/33 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi sitten sairastellessa aina tulee takaisin. päivisin ja iltaisin annan unimaidot yhä tuttipullosta, ikää nyt 2v2kk, ja tiedän että se on huono tapa, mutta kun on uusi koliikkivauva talossa, ei olla ehditty kaikkea. Ehkä pitäisi jaksaa yrittää, mutta tutistakin päästiin vasta eroon vihdoin.

Nyt tutin poiston myötä tuosta unimaidosta on tullut entistä tärkeämpi osa nukahtamista joka muutenkin on vaikeaa (2h-4h kerralla saattaa mennä jos ei nukahda alle minuutin, ei välistä mitään vaihtoehtoja).

Vierailija
32/33 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinäki, että meidän tytöllä on 1.3kk lähtien ollut peräti kuusi vatsatautia ja flunssat päälle... aina kun on tuttipullosta päästy niin siten on tullut vatsatauti ja on pakko ollut saada keinolla millä hyvänsä nestettä, myös yöllä. :(

Vierailija
33/33 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin osan viesteistä, eikä mulle kunnolla selvinnyt miksi syötätte taaperoitanne öisin?

Me lopeteltiin yöimetys muistaakseni 10-11kk iässä ja nyt annamme yöllä vettä joskus harvoin, jos hän on kipeenä tai selvästi pyytää juotavaa. (1,8kk)

Se yömaidon lopetus kesti yht. noin viikon ja 2-3 ekaa yötä oli hankalampia.