Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaana BMI 27 ja lääkäri sanoi, ettei paino saa enää nousta yhtään, miten sen estän?

Vierailija
18.06.2008 |

Nyt viikkoja 29 ja painoa tullut alusta yhteensä 5kg.

Miten estän ettei painoni nouse? Toisin sanoen minun tulisi laihduttaa, eikö?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen lääkäri sinulla! 5kg on todella maltillisesti. Ei kaikelle turvotukselle ja nesteelle edes mitään mahda. Sinulla ei ole mitään hätää bmi 27 on kuitenkin niin lähellä normaalia (monella urheilullisemmalla ja lihaksikkaalla se ON normaali). Nyt nautit raskaudesta ja jatkat tavallisen elämän elämistä. Onnellista odotusta!

Vierailija
2/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta elämän tavat saa toki muuttaa terveellisiksi.

Eli mitään laihdutuskuuria ei suositella, mutta jätä herkut pois ja liiku enemmän.

Ja kun vauva siellä masussa kuitenkin kasvaessaan kuluttaa jonkin verran niin se ei ole kovinkaan vaikeaa pitää painoa kurissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri tarkoitti, että älä ainakaan ala mässätä tai jos olet nyt mässännyt lopeta se. Ei raskaanaollessa laihduteta. Jätät kaikki herkut pois ja syöt terveellisesti.

Vierailija
4/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla BMI 41 ja lääkäri sanoi mulle, että pidä paino kurissa. Väkisin on noussut 4kg, olen nyt rv24.

Kahdessa aikaisemmassa raskaudessa mulla on tässä vaiheessa ollut jo +8 ja +14 kg, eli olen ihan tyytyväinen tähänkin.

Älä ap stressaa, olet ihan hyvässä kuosissa, maltillinen nousu tuo on! Älä laihduta!

Vierailija
5/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole tuota painoa kovinkaan paljon ylimmääräistä.

Jos yhtään lohduttaa niin juuri ne vähän ylipainoiset saavat ne kommentit painosta. Me enemmän ylipainoiset ei. Kai lääkäri ajattelee että jos painoa on paljon niin jo itsekkin tajuaa vaarat.

Jos painoa on paljon liikaa niin ns. laihdutus on vähemmän vaarallista kuin että kerää vielä lisää painoa raskaana ollessa.

Vierailija
6/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

stressasin, että miten estän painon nousun :)

Vierailija
7/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muunmuassa, ettei ylipainoisen tuli tehdä lapsia. Painooni on todella rankalla kädellä puututtu ja muistettu joka käynnillä mainita.

ap

Vierailija
8/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella moni vähän ylipainoinen ystävä on tullut itkien neuvolasta kun painon takia on moitittu ja arvosteltu.

Kun taas ne joilla on ylipainoa enemmän ovat ainakin minun tuttavapiirissäni kokeneet että painoon on suhtauduttu ihan hyvin. Kannustettu, ei moitittu.

Minulle vain mainittiin että olisi hyvä jos painoa ei tulisi paljoa raskauden aikana lisää. Ja sen jälkeen siitä ei mainittu. Kehuttiin vain aina punnituksessa kun ei ollut tullut paljoa lisää.

Esikoisen aikana painoa tuli koko raskauden aikana 800g ja kuopuksen 5kg.

Vierailija
9/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut todella kurja olo jokaisen neuvola käynnin jälkeen ja nyt tänään kun lääkäri sanoi, ettei paino saa nousta ja että on jo noussut paljon (ihmettelin sitä, kun mielestäni ei),

neuvolaterv. hoitaja. on sanonut, että älä vedä nitä munkkeja ja pizzaa kaksin käsin ja todella mollannut pahastikin.

En edes muista minä vuonna olisin syönyt munkkia tai pizzaa!

ap

Vierailija
10/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoon kuten alipainoonkaan ei aina pysty vaikuttamaan. Minulla sellainen tilanne, en todella jaksaisi herkässä tilanteessa kuunnella mitään ilkeää! Tuohan on selvä epäluottamuslause heiltä sinulle. Pidä itsesi ja lapsesi puolta.

Vierailija
11/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen stressannut ihan kamalasti ja miettinyt sitten miten stressini vaikuttaa sikiöön.

Olen stressannut myös sitä, että vauvasta tulee iso, kuten minulle sanottiin, että jos painoni nousee niin vauva on syntyessään iso, sen vuoksi olen alkanut pelätä synnytystä hysteerisyyteen asti.

Tänään tuli tunne, että miksi en saa nauttia raskaudestani vaan jatkuvasti tuodaan kaikkea pahaa esille.

ap

Vierailija
12/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kaikissa kolmessa raskaudessa tullut noin 20kg vaikka olen liikkunut ja syönyt lähes samoin kuin ennen. Alkuraskauksista on aina tullut todella pian 10kg ja loput pikkuhiljaa. Ja AINA olen päässyt takaisin normaalipainoon laihduttamatta noin vuoden sisällä synnytyksestä. Elimistöni jostain syystä kerää vararavintoa talteen raskaana ollessani ehkä normaalia enemmän. Ei siltikään kukaan ole neuvolassa koskaan noin törkeesti kommentoinut painonnousuani. Sanot seuraavan kerran sille terkkarille ja lääkärille että tästä aiheesta on mielestäsi keskusteltu ihan tarpeeksi etkä todellakaan ala laihduttamaan vauvan kustannuksella heitä miellyttääkseen!

Vierailija
13/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kolme lastani ovat syntyessään painaneet 3400-3800g huolimatta reilusta painonnoususta. Kaikista olen toki joutunut sokerirasitukseen vain ja ainoastaan painoni takia. Arvot o aina olleet hyvät.

Vierailija
14/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino on noussut aina melkein 20 kiloa.

Raskaudet ja synnytykset ovat sujuneet hyvin, sokerirasituksissa olen saanut normaalit arvot eikä ole ollut mitään komplikaatioita.

Turha huoli pois siis. Luulen, että lisääntyneen raskausdiabeteksen vuoksi nyt ollaan niin tiukkoja, mutta jos sokerit ovat hyvät niin ei tuolla ylipainolla ole mitään huolta!

Vierailija
15/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ainakaan yleensä, raskausdiabeteksessa kyllä vaikuttaa. Mulla ainakin tulee aina 20 kg ylimäärästä, olen normaalipainoinen, ja vauvat normaalikokoisia, toinen jopa paljon normaalia pienempi.

Sulla raskausviikkoihin nähden tosi pieni BMI. en käsitä lääkäriäsi/neuvolan th:ta.

Vierailija
16/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten ystäväni sanoi, ei raskaanaolevaa naista saisi kiusata ;)

Mulla myös lääkäri on puuttunut painonnousuun. Kokonaispaino ei edelleenkään ole paljoa, mutta lääkärin mukaan ongelmana on painon turhan ripeä nousu viikkoa kohden. Suositeltava maksimi olisi 500g, kun mulla on sitä kertynyt 700g/viikko.

Stressasin asiaa jonkin aikaa, mutta sitten päätin relata. Syön terveellisesti ja monipuolisesti, liikun mahdollisuuksien mukaan (tosin anemia ja pyörtyilyriski ovat vetäneet liikunnan minimiin) ja herkkuja vetelen harvemmin. Tämän enempää en tässä tilanteessa voisi tehdä, painoa kertyköön sen verran kuin kertyy.

Tsemppiä ja iloa odotusaikaan! :D

Vierailija
17/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan vauvan painoon liity, paljonko lihot, ellei sokereissa ole jotain häikkää. Mun BMI:t on olleet ennen raskautta 21-23, painoa tullut 10-14 kiloa/kerta ja joka ikinen kerta vauvat ovat olleet 4-4,3 kiloisia. Sokereissa ei häikkää.

Vierailija
18/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin minulle neuvola sanoi vastaavassa tilanteessa-

en ole vieläkään ymmärtänyt tosin neuvolan neuvoa

- lapset ovat jo 6 v ja 8 v...

Vierailija
19/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli tosi paha olo ja mainitsin, että noi oikeastaan ainoita mitä saan alas. Terkkari kauhisteli, että niissä on niin paljon sokeria, että kannattaa kyllä miettiä, syökö niitä usein. (Juu, tiedän, ettei normaalitilanteessa noilla kannata elää, mutta jos suurimman osan kuitenkin oksentaa, tuskin ne nyt ketään vaarallisesti voivat lihottaa.)

Ja painoindeksi oli 25, se oli hänestä tosi paha juttu...

Vierailija
20/21 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä tulee helposti liikaa kaloreita ihan huomaamatta.

Minullakin on raskauden aikana paino noussut aina reippaasti (n.25kg), mutta vauvat ovat olleet aina ihan normaalipainoisia alle 4kg. Minullakin on kaikki paino lähtenyt raskauden jälkeen, eli kun vauva on täyttänyt 1v, niin olen ollut takaisin normaalipainossa (bmi 22). Minulla oli raskaana koko ajan ihan hirveä nälkä. Ekassa raskaudessa stressasin asiasta, mutta seuraavissa en enää välittänyt painonnoususta. Minulla loppui nälkä synnytykseen, ja paino alkoi tippua. Tiedän, etta monelle ylimääräiset kilot jäv, ja sen takia tuosta painonnoususta varoitetaan (lisäksi vauvalle voi tulla sokeriongelmia, jos äidille tulee raskausajan diabetes).