Kumpi on oikein: MYI vai MÖI?
Kommentit (20)
Myydä - myyn - myin
Myödä - myön - möin
Möi! Jos ette tiedä, että tämä on oikea vaihtoehto ehkä teidän pitäisi harkita puu ja palikka linjaa!
Kielitoimiston sanakirja: "myydä63 (imperfekti: myi, myimme jne., vars. vanh., murt. myös möi, möimme jne.)"
Myydä-verbin imperfekti kuului myi. Mikä muoto sitten on möi? Se on kokonaan toisen verbin, nimittäin myödä-verbin, yksikön kolmannen persoonan imperfekti. Myödä taipuu samoin kuin syödä: myödä, myön, (hän) myö, möin, (hän) möi.
Jussi Berg kirjoitti:
Myydä-verbin imperfekti kuului myi. Mikä muoto sitten on möi? Se on kokonaan toisen verbin, nimittäin myödä-verbin, yksikön kolmannen persoonan imperfekti. Myödä taipuu samoin kuin syödä: myödä, myön, (hän) myö, möin, (hän) möi.
Minä olen sienestäessä aina laittanut sienet kahteen koriin, toiseen syötävät ja toiseen myötävät.
Kalevassa kerran toimittaja käytti myydä verbin imperfektinä sanaa möi :D Repesin täysin. Miten toimittaja voi käyttää möitä . Ei edes savolainen ole.
Jussi Berg kirjoitti:
Eikä ole kuin möidä-verbin.
mehtäläinen kirjoitti:
Jussi Berg kirjoitti:
Minä olen sienestäessä aina laittanut sienet kahteen koriin, toiseen syötävät ja toiseen myötävät.
Kiva repeillä ihan totaallisesti täällä ja kohta tulee asiakas.
Nämähän ovat vain ihmisen luomia sääntöjä. Jotkut tosin luulevat että ne on luotu Taivaassa ja annettu meille aikojen alussa.
Miten perfekti?
Joko on auto myyty?
Joko on auto myöty?
Älkää puuttuuko kielenhuoltoon jos teiltä puuttuu perusasiat kielestä ja sosiolingvistiikasta.
Olen täyshämäläinen. Kysyin juuri kaverilat "Möitsäsen vanhan kännyn?"
Myö miulle tuo Volvo, mie maksan hyvän hinnan! Suoraan käteen, myö mitään kuitteja tarvita. Mie myön sen sit yhelle kaverille ja sit se on myöty iha tosissaan! Sie myit, mie myin ja myö myötiin, vai mitä?
Anteeksi tyhmyyteni mutta mitä tarkoittaa möidä?
Joko vastaus on löytynyt. Vai pitäiskö sanoa möitynyt?
t. savolainen englannin opettaja