Neuvoja/mielipiteitä kaivataan vakuutuskiistaan!
Aloitetaanpa ihan alusta...
ostin auton lokakuussa -04 rahoitusyhtiön osamaksulla. Pyysin myyjää laittamaan kaskoon myös keskeytysvakuutuksen. Allekirjoitin paperin, ja vakuutuskohdassa ei ole mainintaa keskeytysvakuutuksesta, MUTTA myöskään kohdassa jossa mainitaan lisävakuutukset, ei ole rastia kummassakaan ruudussa (otetaan ja ei oteta)! Joo, myönnetään, olisi pitänyt lukea paperi tarkemmin : (
Sain vakuutuskirja marraskuussa -04, jossa tuo keskeytysvakuutus lukee. Samoin sain vakuutuskirjan syyskuussa -05, jossa myös lukee, että ko. vakuutus minulla olisi. Näin olen sen olettanut aina olevankin!
Nyt kun ajoin kolarin, jossa itse olin syyllisenä, menin vakuutusyhtiöön tekemään vahinkoilmoitusta, sanoi virkailija, että minulla ei ole tuota keskeytysvakuutusta ollenkaan! Sitä ei siis näkynyt heidän tiedoissaan. Ja samalla selvisi, että en ole sellaista ikinä maksanutkaan.
Seuraavana päivänä virkailija soitti minulle ja sanoi, että Helsingistä oli myös sanottu, että ko. vakuutusta minulla ei ole.
Virkailija ei pystynyt selvittämään asiaa silloin enempää/tarkemmin, koska hänellä alkoi loma ja loma kesti lähes 2 viikkoa. Hän sanoi ilmoittavansa sitten kun palaa lomalta.
Sanoin virkailijalle tarvitsevani autoa päivittäin, enkä voi odottaa varmuuden saamista niin kauan, koska auto oli jo korjaamolla. Myyjä sanoi minulle sana tarkasti näin: " Kyllä sinun pitää pystyä luottamaan siihen mitä vakuutuskirjassasi lukee ja voida järjestää itsellesi auto." Kokemuksista viisastuneena pyysin vielä virkailijan nimen (puhuimme siis puhelimessa) jotta saisin kirjoitettua sen ylös, mikäli tästä seuraa vielä ongelmia.
Vuokrasin sitten itselleni auton (ajatellen että pystyn sen maksamaan, koska keskeytysvakuutus on 34¿/päivä).
Nyt lähes 3 viikkoa autoni oli korjaamolla ja ajoin tuolla vuokra-autolla. Kun sain autoni korjaamolta, soitin virkailijalle, joka sanoi, että ei olekkaan muistanut soittaa minulle, että ei sitä vakuutusta todellakaan minulla ole. Ja pyysi toimittamaan nähtäväksi vakuutuskirjat, joissa minulla ne näkyy. Lisäksi hän väittää, että ei ole sanonut minulle koskaan, että uskallan auton itslleni vuokrata!
Toimitin ne tänään ja selvitys oli se, en silti tulisi saamaan MITÄÄN korvauksia päivistä, sillä:
- En ole koskaan ottanut kyseistä vakuutusta (siitä ei lue mainintaa rahoitussopimuksessani (mutta mistä voisin tietää mitä kaikkea siinä pitäisi lukea!!!))
- En myöskään ole maksanut kyseistä vakuutusta (4¿/kk). Vakuutusmaksuni maksaa rahoitusyhtiö, jolle taas minä maksan auton lyhennysten yhteydessä kerran kuussa. Alusta asti olen maksanut saman köntäsumman kerran kuussa, mikä sisältää lyhennyksen, korot, kulut ja vakuutuksen, enkä sen tarkemmin ole tutkinut paljonko mikäkin erikseeen on. (Rahoitusyhtiön maksulapuissa ei vakuutusta eritellä tarkemmin, ainoastaan siinä lukee: liikennekasko, mutta ei eritellä mitä se pitää sisällään)
Vakuutusyhtiö selitti asian näin: he ovat virheelisesti tehneet vääränlaisen vakuutuksen minulle ensin, mutta huomanneet virheen samana päivänä ja tehneet minulle uuden vakuutuksen (jossa siis tuota keskeytystä ei ole, vahingossa olivat ensin sen laittaneet). Minulle asiasta ei ole ilmoitettu. Mutta tuon virheellisesti tehdyn (joka on kuulemma lopetettukkin samana päivänä) mukaan minulle on lähetetty vakuutuskirja, myös nyt vuosi sen lopettamisen jälkeen. Tämän korjatun version vakuutuskirjaa minulle ei koskaan ole lähetetty, eikä siis tällaisesta virhetapahtumasta minulle ole koskaan ilmoitettu mitään!
Olen siis aina olettanut minulla sen olevan, koska se vakuutuskirjassani lukee! Eikö vakuutuskirja ole virallinen asiapaperi? Sehän on ainoa paperi (ja nyt kuun niitä on vielä 2kpl, täysin samanlaisia) minkä olen vakuutuksestani vakuutusyhtiöltä saanut!
Päätin, että periksi en asiassa anna, mutta mielipiteitä kaipailen!
Kommentit (24)
otin vakuutuskirjat mukaan, ja kävinkin vakuutusyhtiössä, muutta he sanoivat, että kirjat ovat mitättömiä, koska sellaista vakuutusta minulla ei ole! ja vakuutusnumero mikä vakuutuskirjassa on, on poistettu jo yli vuosi sitten vaikka siis toinen näistä vakuutuskirjoista on tullut minulle vasta 4kk sitten!
Ja tun tiesinkin, että keskeytyksestä maksetaan rahakorvaus, mutta lupaa pyysin siksi, että voisin sitten sillä rahakorvauksella maksaa vuokraamani auton. Silloin kun jo aavistelinkin, että tästä riitaa tulee...
Jos siinä ei näy jotain, niin silloin eletään sen mukaan. Toisaalta jos siinä näkyy jotain, mikä puuttuu vakuutuskirjasta, niin silloin sen mukaan eletään myös vahingon sattuessa.
Mutta jos sinulla on voimassa oleva vakuutuskirja, voit silti riitauttaa asian ja valittaa päätöksestä. Se kannattaa. Luultavasti vakuutusyhtiöt tekevät päätöksiä vakuutushakemuksen perusteella osittain siksi, että se tulee heille edullisemmaksi. Jos kuitenkin pystyt perustelemaan sen, että olet lukenut vakuutuskirjasi JA maksanut maksut sen mukaisesti, niin silloin ehkä saat valituksesi läpi.
Mutta entäs jos vakuutusmaksut ovat menneet ilman keskeytysvakuutusta? Sitten valituksen perustelut ovat hieman hankalampia. Toisaalta sinulle on voimassaoleva vakuutuskirja. Jos pystyt maksamaan vakuutusmaksut takautuvasti siten, että vakuutus sisältää keskeytysvakuutuksen, luultavasti voit neuvotella asiasta. Mutta kannattaako tämä?
Ehdotan, että teet valituksen päätöksestä ja perustelet asian nykyisellä vakuutuskirjallasi. Lykkyä valituksen tekemiseen!
Esim. mieheltäni varastettiin laukusta puhelin ja hän teki siitä ilmoituksen. Vakuutusyhtiössä kysyttiin aikajanaa, Mieheni ilmoitti soittaneensa puhelimella viimeksi klo 12.15 ja huomanneensa puhelimen kadonneeksi klo. 14.45 kun alkoi seuraavan kerran soittaa sillä ja huomasi ettei puhelinta enää ollut missään.
Vakuutusyhtiö ilmoitti että oli mennyt liian kauan puhelimen häviämisen ja huomaamisen välillä, eli puhelin on luultavasti hukkunut eikä varastettu!!?? Miten ihmeessä sun pitäis pystyä kertomaan MILLOIN puhelimesi VARASTETAAN ja jos sellaisen huomaa niin kaipa sitä sitten ottaa varkaan myös itse kiinni?!
Näitä esimerkkejä meillä olis antaa Fenniasta pilvin pimein, osa ollaan voitettu viemällä vakuutustuomioistuimeen, mutta osan kanssa ei olla jaksettu lähteä taistelemaan, kun on ollut pikkusummista kyse.
Pidä pintasi. Sinulla on oikeus luulla omaavasi kyseisen vakuutuksen jos sellaista vakuutuskirjassasi lukee. Viis siitä oletko maksanut siitä vakuutuksesta, koska olethan luullut maksavasi jos sellaista vakuutuskijassa sanotaan!
Vakkutuskirja ON asiakirja ja sinun asiakkaana tulee voida luottaa siihen että siinä lukevat vakuutukset on voimassa.
Aamulla sitten kuluttaja-asiamihen juttusille!
ap