Neuvoja/mielipiteitä kaivataan vakuutuskiistaan!
Aloitetaanpa ihan alusta...
ostin auton lokakuussa -04 rahoitusyhtiön osamaksulla. Pyysin myyjää laittamaan kaskoon myös keskeytysvakuutuksen. Allekirjoitin paperin, ja vakuutuskohdassa ei ole mainintaa keskeytysvakuutuksesta, MUTTA myöskään kohdassa jossa mainitaan lisävakuutukset, ei ole rastia kummassakaan ruudussa (otetaan ja ei oteta)! Joo, myönnetään, olisi pitänyt lukea paperi tarkemmin : (
Sain vakuutuskirja marraskuussa -04, jossa tuo keskeytysvakuutus lukee. Samoin sain vakuutuskirjan syyskuussa -05, jossa myös lukee, että ko. vakuutus minulla olisi. Näin olen sen olettanut aina olevankin!
Nyt kun ajoin kolarin, jossa itse olin syyllisenä, menin vakuutusyhtiöön tekemään vahinkoilmoitusta, sanoi virkailija, että minulla ei ole tuota keskeytysvakuutusta ollenkaan! Sitä ei siis näkynyt heidän tiedoissaan. Ja samalla selvisi, että en ole sellaista ikinä maksanutkaan.
Seuraavana päivänä virkailija soitti minulle ja sanoi, että Helsingistä oli myös sanottu, että ko. vakuutusta minulla ei ole.
Virkailija ei pystynyt selvittämään asiaa silloin enempää/tarkemmin, koska hänellä alkoi loma ja loma kesti lähes 2 viikkoa. Hän sanoi ilmoittavansa sitten kun palaa lomalta.
Sanoin virkailijalle tarvitsevani autoa päivittäin, enkä voi odottaa varmuuden saamista niin kauan, koska auto oli jo korjaamolla. Myyjä sanoi minulle sana tarkasti näin: " Kyllä sinun pitää pystyä luottamaan siihen mitä vakuutuskirjassasi lukee ja voida järjestää itsellesi auto." Kokemuksista viisastuneena pyysin vielä virkailijan nimen (puhuimme siis puhelimessa) jotta saisin kirjoitettua sen ylös, mikäli tästä seuraa vielä ongelmia.
Vuokrasin sitten itselleni auton (ajatellen että pystyn sen maksamaan, koska keskeytysvakuutus on 34¿/päivä).
Nyt lähes 3 viikkoa autoni oli korjaamolla ja ajoin tuolla vuokra-autolla. Kun sain autoni korjaamolta, soitin virkailijalle, joka sanoi, että ei olekkaan muistanut soittaa minulle, että ei sitä vakuutusta todellakaan minulla ole. Ja pyysi toimittamaan nähtäväksi vakuutuskirjat, joissa minulla ne näkyy. Lisäksi hän väittää, että ei ole sanonut minulle koskaan, että uskallan auton itslleni vuokrata!
Toimitin ne tänään ja selvitys oli se, en silti tulisi saamaan MITÄÄN korvauksia päivistä, sillä:
- En ole koskaan ottanut kyseistä vakuutusta (siitä ei lue mainintaa rahoitussopimuksessani (mutta mistä voisin tietää mitä kaikkea siinä pitäisi lukea!!!))
- En myöskään ole maksanut kyseistä vakuutusta (4¿/kk). Vakuutusmaksuni maksaa rahoitusyhtiö, jolle taas minä maksan auton lyhennysten yhteydessä kerran kuussa. Alusta asti olen maksanut saman köntäsumman kerran kuussa, mikä sisältää lyhennyksen, korot, kulut ja vakuutuksen, enkä sen tarkemmin ole tutkinut paljonko mikäkin erikseeen on. (Rahoitusyhtiön maksulapuissa ei vakuutusta eritellä tarkemmin, ainoastaan siinä lukee: liikennekasko, mutta ei eritellä mitä se pitää sisällään)
Vakuutusyhtiö selitti asian näin: he ovat virheelisesti tehneet vääränlaisen vakuutuksen minulle ensin, mutta huomanneet virheen samana päivänä ja tehneet minulle uuden vakuutuksen (jossa siis tuota keskeytystä ei ole, vahingossa olivat ensin sen laittaneet). Minulle asiasta ei ole ilmoitettu. Mutta tuon virheellisesti tehdyn (joka on kuulemma lopetettukkin samana päivänä) mukaan minulle on lähetetty vakuutuskirja, myös nyt vuosi sen lopettamisen jälkeen. Tämän korjatun version vakuutuskirjaa minulle ei koskaan ole lähetetty, eikä siis tällaisesta virhetapahtumasta minulle ole koskaan ilmoitettu mitään!
Olen siis aina olettanut minulla sen olevan, koska se vakuutuskirjassani lukee! Eikö vakuutuskirja ole virallinen asiapaperi? Sehän on ainoa paperi (ja nyt kuun niitä on vielä 2kpl, täysin samanlaisia) minkä olen vakuutuksestani vakuutusyhtiöltä saanut!
Päätin, että periksi en asiassa anna, mutta mielipiteitä kaipailen!
Kommentit (24)
Kannattaa soittaa vakuutusyhtiöön ja pyytää että voisi keskustella jonkin päällikön tai johtajan kanssa, ja jopa sopia tapaamisesta jos ei muuten yhteisymmärrystä löydy. Printtaa mukaasi kirjoituksesi missä mielestäni on hyvin kerrottuna näkemyksesi asiasta tai meilaa se jollekin vahigonkorvauksista vastaavalle henkilölle.
vielä muihin yhteydessä, kuin 2 eri vakuutusvirkailijaan. Ajattelin siis maanantai aamuna mennä ensin kuluttaja-asiamiehelle, ja sieltä sitten vakuutusyhtiöön. Vakuutusyhtiössä pyydän johtajan paikalle. Niin vihainen olen tästä asiasta, että olen tosiaan päättänyt viedä asian niin pitkälle kun sen vai voi viedä. Kyse on kuitenki aika isosta summastakin (yli 500¿) ja myöskin periaatteessa, mihin nykyään vakuutusyhtiössä voi edes luottaa, jos ei virallisiin asiakirjoihin eikä virkailijoiden lupauksiin!
Selvää on että et ole siis maksanut tuota keskeytysvakuutusta joten on ymmärrettävää tuo vakuutusyhtiön kanta asiaan. Mutta, heidän ehdottomasti pitää ottaa vastuu vääränlaisen vakuutuskirjan lähettämisestä. Ja he lähettivät sen sulle jopa useampaan kertaan!! Eli käytännöllisesti katsoen vakuutusyhtiö on uskotellut sinulle että sulla on se mainittu vakuutus. Haiskahtaa melkeinpä petokselta. Mielestäni sun kannattaa ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja kysyä mahiksiasi saada vakuutusyhtiö korvaamaan sulle töppäyksensä.
eli jos en olisi tiennyt koko ajan minulla " olevan" tuota vakuutusta, ja olisin sen halunnut, niin ensimmäisenähän vakuutuskirjasta katsotaan, mitä vakuutuksessa on. En siis olisi voinut edes mennä pyytämää itselleni sellista vakuutusta, kun kerran luulin sen jo minulla olevan!
Selvää tosiaan on, että sitä en ole maksanut, eikä sitä ole merkattu rahoitusyhtiön sopimukseen, minkä olen allekirjoittanut, kun rahoitussopimuksen olen tehnyt.
Mutta selvää on myös se, että olen vakuutusyhtiön virheen johdosta (jota he eivät ole minulle koskaan ilmoittaneet) luullut sellaisen vakuutuksen minulla olevan!
ja lisäksi vakuutusvirkailija kiistää antaneensa minulle lupaa auton vuokraukseen, vaikka hän sen 100% varmasti minulle lupasi! Siitä minulla on mieheni todistajana, joka oli vieressäni kun puhelimessa asiasta puhuin.
Mitä mieltä olet ap? Taidat nyt haukkua väärää puuta...
väärän vakuutuskirjan? Kun en tiedä kuka sen on kirjoittanut. Ja hänhän on lopettanut sen väärän vakuutuksen saman tien ja sitten tehnyt uuden oikean. Pointtihan onkin siinä, että ainoastaan tuon väärän vakuutuksen vakuutuskirjat ovat minulle tulleet ja tuosta virheestä ei kukaan minulle ole ilmoittanut.
Vai ketä tarkoitit?
nyt vasta luinkin, että tarkoitit rahoitusyhtiön heppua. Siis kun vakuutuksen otin, se kirjoitettiin autokauppiaan kanssa siihen rahoituspaperiin. Myyjä on sen sitten toimittanut rahoitusyhtiöön ja rahoitusyhtiö vakuutusyhtiöön.
Mielestäni tässä ainoa todellinen syyllinen on vakuutusyhtiö,
Heidän olisi pitänyt virheen korjattuaan lähettää sinulle uusi vakuutuskirja. Nyt olet saanut virheellisen vielä uudelleen jos oikein käsitin.
ja tosiaan olen saanut vielä vuosi tuon heidän virheensä jälkeenkin vakuutuskirjan, joka ei sitten kuitenkaan olekkaan ollut vuoteen voimassa.
Tappelu kesti 5,5v mutta kyllä kannatti!
Kävin kuluttaja-asiamiehellä, joka oli kanssani samaa mieltä, että kyllä vakuutusyhtiön kuuluu maksaa. Hän neuvoi minua laittamaan asian tutkittavaksi vakuutuslautakuntaan.
Samana iltana löysin nettiä selatessani vaakutussopimus lakipykälän, jossa sanotaan jotenkin näin; Jos vakuutuksen antaja antaa vakuutuksesta virheellistä taikka harhaanjohtavaa tietoa vakuutuksen ottajalle, on vakuutus voimassa sen sisältöisenä, kun vakuutuksen ottaja on sen voinut ymmärtää saamansa tiedon perusteella!
Niinpä sitten soitin vakuutusyhtiöön ja kerroin kuluttaja-asiamiehen mielipiteen ja luin heille myös tuon lakipykälän! Ja heti muuttui ääni kellossa, ja olivat sitä mieltä, että kyllä korvaus pitää suorittaa! ja niin nyt on sitten tehtykkin : )
Eli mitä tästä opimme: Jos yhtään tunnet olevasi oikeassa, älä anna periksi, vaan vaadi oikeuksiasi!!!
Kiitos vielä kaikille asiaa kommentoineille!
T: AP
vielä nosto jos jotain jäi " lopputulos" vaivaamaan.
Sinä olet halunnut keskeytysturvan ja luullut sellaisen saaneesi vakuutuskirjan mukaan. Pidä pintasi loppuun saakka ja vie asia niin pitkälle kuin vain tarve vaatii.
Mutta vakuutusyhtiö sanoi vakuutuskirjojeni olevan mitättömiä, koska minulla ei sellaista vakuutusta (vakuutusnumerokin on kuulemma muutettu) ole, millaiset vakuutuskirjat olen saanut! He ovat siis lopettaneet sen vakuutuksen saman päivänä kun ovat tehneetkin, mutta molemmat vakuutuskirjat ovat kuitenkin tulleet sen jälkeen minulle ja ovat päivättykkin sen jälkeen! Toinen niistä tuli siis melkein vuosi sen jälkeen, kun vakuutusyhtiö kertoo lopettaneensa ko. vakuutuksen.
Nyt lähti kyllä kaikki muutkin vakuutukseni kyseiseltä yhtiöltä! Ja tosiaan, maanantaina aion mennä heti kuluttaja-asiamiehen juttusille.
kädessä vakuutusyhtiöön ja näytät että tällaisen vakuutuksen sinä olet ostanut. Ei sinun pidä tietää muuta. Ihan selkeästi kertomasi perusteella tässä on vakuutusyhtiön virhe.
Toiseksi, keskeytykorvaus on aina rahakorvaus jonka vakuutusyhtiö maksaa aina suoraan asiakkaalle. Silloin ei tarvitse kysyä vakuutusyhtiöltä lupaa vuokra-autoon. Kaskoissa ei ole sellaista ominaisuutta että se maksaisi vuokra-auton.
jos jotain kiinnostaa kuinka asia päättyi.
Kannattaa olla yhtiön sisällä yhteydessä osastopäällikköön, korvauspäällikköön jne. Yleensä tällaiset asiat ratkeavat yhtiön sisäisesti, kunhan tarpeeksi " selvitellään" .