Ennenvanhaan ei hienosteltu sanoissa. Hiirenpillu oli isomummuni nimitys hymykuopille
Onko teidän isovanhemmillanne, isoisovanhemmilla tai omilla vanhemmilla samantapaisia ilmauksia?
Isoisomummuni oli torpan tyttö Kurikassa.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Hiirenv*ttu tarkoittaa leukavakoa eikä hymykuoppia.
Meidän murrealueella hiirenpillu tarkoittaa hymykuoppia. Ja pisamat on hiirenpaskaa. Aika ilkeää 🤔
Aspergereitakin sai vapaasti kutsua persepurilaisiksi eikä ketään haitannut.
Ja ennen kehitysvammaiset oli ihan virallisessa kielenkäytössä vajaamielisiä. Epileptikot kaatumatautisia.
Muistaako kukaan sitä aikaa kun poliisit oli "paskalakkeja". Nykyään tulisi syyte viranomaisen halventamisesta...
Mullakin mummo puhui tosi rivoja. Oon eräänkin kerran teininä istunut jossain junassa tai bussissa naama punaisena ja ilmaanhaihtumista toivoen. Kovaääninenkin oli mummo ja pukeutui kuin jätkät, sarkahousuihin ja miesten karvalakkiin tai lippikseen.
Toinen mummo oli lestadiolainen niin oon saanu aika monipuolisen kasvatuksen
Rauha mummojen muistoille, hienoja olivat kumpainenkin
Pientähän tuo on esimerkiksi spitaalisten kohteluun nähden. Ei sitä 80-luvulla kovin moni ollut enää sitä mieltä, että pistetään sairaille lehmänkello kaulaan että tietää varoa. No, ehkä mielisairaista oltiinkin sitä mieltä...
Joku kirjoitti: „Ihan tyhmää vetää tuo sivistysasia tähän. Ennen moni asia sanottiin ronskimmin, ei se kertonut sivistyksestä tai välttämättä luonteestakaan. Oli vaan tapana, ja toisaalta osa kuulostaa nyt härskiltä, vaikka silloin oli ihan ok.“
Kyllä se juuri sivistymättömyydestä kertoo. Ainakin äitini ja mummoni suu olisi saippualla pesty, jo pikkulapsena, jos tuollaista olisivat puhuneet.
Ei mun suvussa ole tullut julki ketään noin sivistymätöntä.