Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita graduntekijöitä, jotka odottavat (toista)vauvaa?

Vierailija
05.01.2006 |

Mitkä on fiilikset? Miten gradu etenee? Onko stressiä?

Itse olen 6.vuoden opiskelija. Opintoviikkoja tällä hetkellä kasassa jo yli 165. Teen ylimääräisiä opintoja, joten en valmistu vielä kuitenkaan vähään aikaan. Aloitin gradun teon syksyllä, mutta en ehtinyt muiden kurssien ja tenttien takia sitä silloin paljoa tehdä. Nyt olisi tarkoitus keväällä keskittyä pääasiassa graduun. Meillä on jo yksi 2-vuotias lapsi ja toisen lapsen laskettu aika on toukokuussa. Esikoinen on ollut syksystä asti perhepäivähoidossa joten päivisin saan ihan hyvin kirjoitettua. Tosin aika hitaasti etenee tuo gradu muuten. Vähän kyllä stressaa se, että kuinka paljon saan sitä tehtyä ennen vauvan syntymää. Kaikki mitä jää nyt tekemättä, on sitten edessä vauvan kanssa. Nyt on kuitenkin paljon helpompaa kirjoittaa kun sitten kahden lapsen kanssa.

Olen ajatellut pitää noin 2-3 kuukautta lomaa ja sitten esikoinen jatkaa elokuussa kahtena päivänä viikossa puolipäivähoidossa, jolloin yritän kirjoittaa vauvan päiväuniaikaan. Saa nähdä miten onnistuu. Toisaalta olisi ihanaa jos voisi vain olla täysillä äitiyslomalla, mutta haluaisin saada sen kyllä pian valmiiksi ja siksi yritän jatkaa mahdollisimman pian. Senkin takia on parempi jatkaa mahdollisimman pian, koska pienenä vauvat (yleensä) nukkuvat paljon.

Muuten olen ajatellut olla 3 vuotta kotona ja opiskella siinä samalla loput opinnot valmiiksi. Sitten voin siirtyä vastavalmistuneena maisterina työelämään ja lapsetkin ovayt jo vähän isompia.

Nyt haluaisin kuulla teidän muiden graduatekevien ajatuksia. Vertaistukea yms. kaivataan. Tämä graduasia on mielessä lähes 24 h vuorokaudessa ja välillä kova ahdistus, masennus ja itsetunnon puute, välillä taas jopa suurta innostusta, kun pääsee eteenpäin ja saa kirjoitusvaihteen päälle. Miten teillä muilla?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat vain kirjoittamaan.. Tutkimustulokset vei eniten aikaa, mutta itse tutkimuksesta kirjoittaminen oli näppärää. Itse istuin kirjoittamassa koneella noin kaksi kuukautta, maha oli iso, mutta sinnillä kirjoitin. 3 viikkoa ennen synnytystä kävin kirjoittamassa kypsyysnäytteen. Sain keskittyä rauhassa vauvan kanssa olemiseen.

Vierailija
2/11 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi niin, että oli kuukautta ennen laskettua aikaa oli torstaipäivänä graduseminaarissa loppuesitelmän aika ja sen jälkeen mun piti viimeistellä gradu ennen lapsen syntymää. Mutta poika syntyikin esitystä edeltävänä tiistaina ja lopulta kävi niin, ettei gradu edistynyt vanhempainloman aikana juuri yhtään. Mullakin tämä oli siis toinen lapsi (ikäeroa alle 2 v) eli gradua ei paljon ehtinyt tietsikalla hakkaamaan. Sitten olikin tosi kiva, kun piti olla töissä, viimeistellä gradua ja olla vielä suunnilleen täysjärkinen perheenäiti... No, valmistuihan se gradu sieltä, mutta huomattavasti helpompi olisi ollut, jos olisin saanut sen kokonaan valmiiksi ennen toisen lapsen syntymää. Niin, ja nyt olen lisensiaatti ja väittelen pian eli ei se opiskeluinto graduun sitten jäänyt... :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun löytyisi vielä teoksia, joihin pitäisi syventyä... Itse kirjoittaminen on aika nopeaa, kun siihen pääsee paneutumaan. Ota itsellesi vaikka tietty sivumäärä viikossa, jonka täytyy syntyä, ja kirjoita vaikka kakkaa, jos ei asiaa tule. Myöhemmin voit sitten seuloa sieltä ne helmet, joita siellä väkisinkin on. :) Yllättävän paljon siitä, minkä kirjoitushetkellä luulet potaskaksi, voitkin oikeasti käyttää myöhemmin!

Mä yritän myös valmistua kevään aikana, tarkoitus on pistää kakkonen alulle loppukeväästä. Tällä hetkellä on parikymmentä sivua likivalmista tekstiä koossa, mutta itse tutkimusta on vielä tehtävä PALJON ja lisäksi yksi iso kurssi sivuaineeseen. Vauvakuume on aika hyvä motivaattori, mutta lähenevä synnytys vielä parempi! ;)

Vierailija
4/11 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vastaukset jo antoivat taas paljon uutta intoa. Paljon tässä graduntekemisessä on kiinni itseluottamuksesta ja uskosta omiin kykyihinsä.Kun luen muiden graduja, iskee alemmuuskompleksi ja ajattelen, ettei musta ole tuohon ja ajattelen myös, etten millään ehdi saada gradua valmiiksi ennen vauvan syntymää vaikka sitä yritän päivittäin viedä eteenpäin.

Esikoinen on hoidossa klo 9-16. Minulla on sinä aikana aikaa tehdä gradua 5-6 tuntia. Olen ajatellut, että teen vain arkisin ja lapsen hoitoaikana, mutta nyt tuli innostus ja ajattelin, että voisin yrittää kirjoittaa myös pojan nukahdettua iltaisin ja myös viikonloppuisin päiväuniaikaan ja silloin kun mieheni on pojan kanssa vaikka ulkoilemassa. Pitäisi varmaan myös antaa poika muutamia kertoja kevään aikana isovanhemmille yökylään ja silloin työskennellä oikein intensiivisesti. Olis se niin ihanaa, kun sais sen alta pois. Jos vaikka C:n sais, ei tarvii tosiaan olla L:n gradu, mutta ei kyllä rimaa hipoenkaan.

Vielä saa heittää lisää kommentteja, neuvoja, vinkkejä, omia kokemuksia. Kiitos ja hyvää yötä! Vähän vielä menen työstämään tuota aineistoani, kun muut jo nukkuvat.

Vierailija
5/11 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskettua aikaa? Se on vaan gradu, ei sen kummempaa. Älä lykkää sitä yhtään pidempään tai jää tekemättä.

Vierailija
6/11 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta samantyyliset asiat mietityttävät kuin sinuakin. Opiskelen kasvatustieteiden maisteriksi toista vuotta ja minullakin on kaksi vuotias lapsi. Toinenkin lapsi siintää jo suunnitelmissa, vaan pelottaa opiskelut kahden kanssa... Haluan kuitenkin edetä opinnoissani suhteellisen ripeästi ja yhden kanssa se vielä tuntuu sujuvan. minä todella vasta haaveilen gradusta... Mutta sä olet jo noin pitkällä, enää loppurutistus puuttuu!! Ja kivahan ne on saada tosiaan tuo gradu ainakin alta pois niin saat keskittyä lapsiin ja kotona oleiluun ihan täysillä. Ja nuo loput opinnot on ihan kiva jo vain aivojumpankin vuoksi suoritella kaikessa rauhassa kotona olon ohessa. Näin minäkin olen kaavaillut, että muksut opintojen ohessa ja sitten suoraan maisterina työn sarkaan kiinni! Onnea vauvan odotukseen ja voimia gradua varten:)

Vierailija
7/11 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeskelen sitä, että milloin uskaltaisi jättää ehkäisyn pois, kaiken järjen mukaan gradu on vuoden päästä aikalailla valmis...

Vierailija
8/11 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että kannattaa puskea se gradu loppuun nyt ennen toisen syntymää. Itse suoritin siinä vaiheessa aikuislukiota ja yo-kirjoituksia, ja voin sanoa, että mieluummin olisin keskittynyt kokonaan vauvaan ja esikoiseen... Tilanne oli esim. sellainen, että otin vauvan mukaan yo-kirjoituksiin ja imettelin välillä, sillä mulle järjestettiin oma valvoja ja mies hoiti vauvaa muun osan päivästä. Tyttö olikin nuorin yo-kirjoituksiin osallistunut mun koulussa (2,5 kk kirjoitusten aikaan!)Mutta lakki tuli ja onneksi vielä aika hyvin meni.

Vierailija
9/11 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota tavoitteeksi kirjoittaa gradu kevään aikana pois, niin ei jää roikkumaan. Itse kirjoitin parissa kuukaudessa, vanhempi lapsi hoitoon -4-5 tuntia koneella.

Vierailija
10/11 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin kaikki viimeiset opintoviikot viimeisen vuoden aikana (reilu 30 ov), jonka jälkeen keskityin palkästään gradun kirjoittamiseen. Kolmessa kuukaudessa sain kuin sainkin sen sitten valmiiksi, vajaa viikko ennen tytön syntymää. Eikä arvosanakaan hullumpi ollut.

Jos vaan istumalihakset kestää rääkin, niin suosittelen että panostat siihen nyt, etkä jätä työtä roikkumaan. Tsemppiä!

Vierailija
11/11 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos mahdollista niin valmiiksikin. Tässä on nyt aikaa 4-5 kuukautta. Olen vain ajatellut, että se ei ehkä riitä. En kuitenkaan halua sitä tehdä vain rimaa hipoen läpi vaan haluaisin saada siitä vähintään C:n koska haluaisin mahdollisesti jatkaa vielä joskus myöhemmin jatko-opintoja. Siis luuletteko oikeasti, että voisin saada sen vielä valmiiksiennen vauvan syntymää?. En ole kirjoittanut vasta kuin 5 sivua. Kaikkea muuta olen kyllä tehnyt jo sen eteen, mutta varsinaista konkreettista tekstiä ei ole kuin tuo 5 sivua. Aineistonkeruussa, -käsittelyssä ja teoriakirjallisuuden lukemisessa menee niin paljon aikaa.

Mutta tarkoituksenani siis ei ole nyt lusmuilla tai pitää taukoa, vaan teen kyllä sitä ihan täysillä ja aion kirjoittaa ihan siihen asti, kun lähden synnyttämään. Olishan se ihanaa jos sen saisi valmiiksi ennen. Taitaa puuttua vaan itseluottamusta.