Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ortodoksi, mä luterilainen ja molemmat haluais vauvalle oman uskonnon!

Vierailija
05.01.2006 |

Miehellä ei edes ole muuta sukua kuin vanhemmat (on ainut lapsi).

Mulla taas iso suku. Tuntuis niin orvolta sit jos olis eri uskonto vauvan kanssa.

Mites sit jos menee naimisiin niin voiko pitää oman uskonnon? Entäs jos nyt vauva kastettais luterilaiseks ja mennään myöhemmin naimisiin niin onko helppo vaihtaa lapsenkin uskonto vai jääkö hän luterilaiseksi jos mä vaihdan ortodoksiksi?

Kylläpä on vaikeeta. En tähän tietoon kuitenkaan haluais vaihtaa uskontoani kun kaikki juhlatkin on niin erilaisia ortodokseilla.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin vauva 24v sitten niin isän sisko ei voinut tulla virallisesti mun kummiksi sillä hän oli ortodoksi.

Voiko nykyään virallisesti olla kummi vaikka onkin eri uskonto? Siis luterilaislapsen kummiksi ortodoksi?

Vierailija
2/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Voiko nykyään virallisesti olla kummi vaikka onkin eri uskonto? Siis luterilaislapsen kummiksi ortodoksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä uskonnossa naiset ei saa olla pappeja, naiset eivät saa liikkua kaikissa kirkkorakennuksen osissa (!), naiset kelpaavat leipomaan pullaa papeille - siinä sitä hommaa!

Vierailija
4/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Siinä uskonnossa naiset ei saa olla pappeja, naiset eivät saa liikkua kaikissa kirkkorakennuksen osissa (!), naiset kelpaavat leipomaan pullaa papeille - siinä sitä hommaa!

No oho, paljonko sinun arkielämääsi hetkauttaa jos et pääse kirkon kaikissa rakennuksissa liikkumaan (kuinka usein käyt muuten luterilaisen kirkon sakastissa?) tai paljostako jäät paitsi jos nainen ei ole pappina jumalanpalveluksessasi? Jokunen vuosi sitten ei kukaan edes " kaivannut" että nainen olisi pappina. Ja kun raamatussa se on selvästi sanottu et naisilla on muita tehtäviä niin mitä sitä jänkää vastaan...

T. luterilainen

Vierailija
5/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sekaannu asioihin, mistä et selvästikkään tiedä hevonp****a!

Ap:lle! Perinteisesti suomessa lapsi kastetaan äidin uskontokuntaan, mikäli kyse on valtionkirkosta (eli ev.lut tai ortodoksi), mutta päätös on aina vanhempien.

Meillä asia on niin, että minä olen ortodoksi ja mies ev.lut, lapsi kastettiin ortodoksiksi koska minun sukuni on 95%:sti ortodokseja ja halusimme jatkaa perinnettä. Asian miinuspuoli on se, että lapsi käy eri uskontotunneilla kuin muut, mutta eipä se ole meillä mikään ongelma ollut. Ortodoksisen seurakunnan toiminta on kovin aktiivista ja leppoisaa, on paljon leiritoimintaa niin lapsille kuin koko perheillekin.

Tutustu seurakuntaan ennen kuin teet ratkaisuja!

Vierailija
6/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Älä sekaannu asioihin, mistä et selvästikkään tiedä hevonp****a!

a ympäristössä.

Vierailija
7/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitätkö ettei luterilaiset papit ole koskaan tyehneet mitään väärää????

Olen ortodoksi ja lapsemme on myös. Se ettei meistä voi koskaan tulla pappia tai emme saa liikkua sakastissa ei elämän laatua paljon huononna,ihan tasa-asrvoisia naisia lapsistamme silti kasvatamme.

Vierailija
8/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menimme Suomessa naimisiin luterilaisin menoin, kumpikin piti oman uskontonsa. Lapsemme kastoimme ortodoksiksi, lähinnä siitä syystä, että asumme Kreikassa ja elämä on täällä ortodoksina helpompaa, koska " kaikki" ovat ortodokseja. Jos asuisimme Suomessa, olisimme ehkä kastaneet hänet luterilaiseksi, tai sitten ei.

Vierailija
9/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen ortodoksi ja lapsemme on myös. Se ettei meistä voi koskaan tulla pappia tai emme saa liikkua sakastissa ei elämän laatua paljon huononna,ihan tasa-asrvoisia naisia lapsistamme silti kasvatamme.

Ainoa kirkon osa, mihin ei muilla kuin papiston jäsenillä ja jumalanpalveluksissa avustavilla (esim. ponomarit) ole asiaa on ALTTARI. Eli sinne ei saa mennä kukaan asiattomasti ja koska naiset eivät voi toimittaa jumalanpalveluksia, ei ole mitään asiaa alttariinkaan, kuten ei kellään " ylimääräisellä" .

Ja jos tosiaan kuvittelee, että ort. seurakunnissa syrjitään naisia ja kelvataan vain papeille pullaa leipomaan, ei todellakaan ole tutustunut aktiiviseen seurakuntaelämään missään ort.srk:ssa :).

Vierailija
10/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä tiedoksi sinulle joka kysyit onko mies ryssä-sukua.

Vierailija
11/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Juuri oli uutisissa, kuinka ortodoksimunkki on syytettynä alaikäisen ja kolmen aikuisen raiskaamisesta!

Ja ihmisiä ne papit ja munkitkin on. En tietenkään puolustele kyseisen ihmisen tekoja, mutta turha olettaa, että kaikki munkitkaan olisivat " täydellisiä" .

Ja kuten joku jo aiemmin mainitsi, niin tuskin luterilaiset papitkaan ihan synnittömiä ovat ;).

Vierailija
12/21 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Perinteisesti lapsi seuraa aina äitinsä uskoa.

Vierailija
13/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minusta se kummalla on isompi suku, ei ole MIKÄÄN kriteeri sille, kumpaan kirkkoon lapsi tulisi kastaa.

Mitä usko ja kirkko sinulle merkitsee? Oletko ns. tapaluterilainen? Entä miehellesi? Onko hänelle ortodoksisuus tärkeä asia?

Sama uskohan on kyseessä, koska molemmat ovat kristillisiä kirkkoja ja Suomessa molemmat myös valtion kirkkoja. eli ihan yhtä virallisia ja " arvokkaita" .

Ortodoksiset perinteet ja toimitukset ovat kovin erilaisia kuin luterilaiset, mutta minusta hyvin paljon kauniimpia ja sielukkaampia, mutta taidankin olla jäävi sanomaan ;).

T: ortodoksi jonka mies luterilainen :)

Vierailija
14/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voit. Ortodoksinen kirkko vihkii jos toinen on ortodoksi ja toinen kuuluu ev.lut. tai room.katoliseen kirkkoon (eli kristilliseen kirkkoon).

Muussakin tapauksessa (esim. kirkkoon kuulumaton puoliso) ort. kirkko voi siunata avioliiton, jos ensin on mennyt maistraatissa naimisiin.

Jos sinut on kastettu, niin ei kasteta uudelleen ort. kirkkoon, vaan voidellaan kirkon jäseneksi.

Vierailija
15/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat ortodokseja.

Ja pyhät vietetään niinkuin on tapana Suomessa?

Nyt kysynkin tyhmänä että miten ortodoksien pyhät eroavat merkittävästi luterilaisten?

Emme ole kovin uskovaisia.

Vierailija
16/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiin mentiin maistraatissa joten häitä en osaa verrata, mutta hautajaisetkin ovat kaunniimmat...

Luterilaisten toimitukset ovat jotenkin niin vakavia...

Vierailija
17/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja pyhät vietetään niinkuin on tapana Suomessa?

Nyt kysynkin tyhmänä että miten ortodoksien pyhät eroavat merkittävästi luterilaisten?

Emme ole kovin uskovaisia.

Vierailija
18/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuitenkin täysin samaa mieltä nro 2 ja muidenkin kanssa, joiden mielestä juhlat ja tavat ovat paljon kauniimpia.

Meillä me molemmat olemme ortodokseja.

Vierailija
19/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiedetä omasta uskonnosta mitään ja kuulutaan siihen juhlien tähden. Huh huh... Kyllä mä ainakin selvitin miehestä koko henkisen puolen ennen seurustelun aloittamista edes.

Vierailija
20/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kristittyjä. Uskovat samaan Jumalaan jne.

Ap:nkin kirjoituksista saa vähän sen kuvan kuin olisi muslimin kanssa menossa naimisiin ;)..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän