Yhteinen kesämökki aikuisilla sisaruksilla.
Kesäloma lähestyy ja köyhän lomanviettomahdollisuudet ovat vähissä. Meitä on useampia keski-ikäikäistä sisaksia perheinemme ja iäkäs äitimme ja jaettavana yksi kesämökki, jossa me sisarukset olemme viettäneet kesiämme yli 40 vuotta. Veljeni uusperheen uusin avovaimo, joka on ollut kuvioissa viitisen vuotta ja veljeni kanssa kahden pikkulapsen äiti, on ihastunut mökkiimme, eikä mielestäni huomioi meitä muita sisaruksia. Viime kesänä hän oli mökillä yllättäin yhtäjaksoisesti 14 vrk eli kaikki sen kesän aurinkoiset päivät. Välillä veljeni hakee lapset mökiltä mummille hoitoon kaupunkiin, jotta uusi avovaimo saa levätä ja rentoutua. Veljeni on melko aktiivinen, ja hän ei jaksa olla vuorokautta kauempaa uusperheineen mökillä, mutta hän pitää avovaimoaan siellä ja piipahtelee muutaman kerran vrk:ssa mökin ja kaupunkikodin väliä. Veljeni avovaimo on levittäytyy tavaroineen koko mökin alueelle ja on sotkuinen. Meidän sovitun lomajakson alkaessa hän siivosi mökkiä 1.5 vrk. Meillä oli viime kesänä vain 5 päivää yhteistä lomaa perheemme kanssa ja siitä siis liki puolet vietimme siivousta katsellen. Siivous ja kaikki toiminta on onnetonta katsottavaa, hän kasasi lasten vaatteet ja tarvikkeet sikinsokin auton takakonttiin, mutta valmista ei vain tullut. Veljelläni sekä hänen avovaimollaan on yhtäjaksoista ja yhteistä lomaa 10 viikkoa. Meillä on määräaikaiset työsuhteet ja yhteistä lomaa yleensä vain muutama viikko kesässä. Ja tätä heidän on varmasti vaikea ymmärtää. Olemme yrittäneet sopia mökin jaosta siinä onnistumatta. Veljeni perhe tekee hyvin impulsiivisia ratkaisuja ja esim. juuri nyt he eivät varmasti osaa sanoa, missäpäin Suomea ovat huomenna. Meillä on vaativat ja määräaikaiset työt ja vähäinen lomakertymä ja suunnittelemme mielellämme lomaohjelmamme etukäteen. Veljeni avovaimolla on depressiodiagnoosi ja mielialalääkitys ja johtuisiko siitä, että hän vaikuttaa jotenkin olevan "teflonia" ja hieman empatiakyvytön. Hänen puheessaan on paljon "terapiakieltä" ja kaikista asioista hän puhuu suhteessa "omaan jaksamiseensa". Veljeni tehtävä olisi mielestäni sopia kanssamme asioista. Mutta hän on kovilla avovaimonsa jaksamisen kanssa ja mielellään tuntuu " jyvittävän " puolisonsa tukemista meillekin. Veljelläni oli nuoruuden rakkausliitto, oikea love story, josta on isompia lapsia ja tämä liitto päättyi vastoin veljeni tahtoa. Ja veljeni avioero oli vaikea prosessi ja tämä uusi avovaimo ilmaantui kuvioihin kovin pian ja yllättäin veljeni työpaikalta. Veljeni avovaimon omilla vanhemmillakin on käsittääkseni omat mökit, jossa hän on lapsuuttaan viettänyt, mutta avovaimon vanhemmat ovat eronneita, ja heillä uudet kumppanit, joilla taas aiemmista liitoista lapset lapsenlapsineen. Kuinka tällaisen porukan kanssa sovitaan asioista ? Muutamana kesänä olemmekin pysytelleen pois tältä mökiltä ja vuokranneet muun mökin.
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:20"]Mun miehellä on yhteismökki veljensä kanssa ja myös anoppi käyttää mökkiä. Miehen veljen vaimo teki yhtenä kesänä vuorolistan mökin käyttöön. Meille lankesi kesäkuun viikonloput juhannusta lukuunottamatta. Heille juhannus sekä heinä- ja elokuun alun viikonloput. Anoppi sai arkipäivät viikoilla. Aika reilu jako :D
Hiukan huvitti tämä jako, varsinkin ottaen huomioon, ettei me olla haluttu juurikaan käyttää koko mökkiä, kun jouduttaisiin ensin siivoamaan mökki veljen perheen jäljiltä. Mies käy lasten kanssa siellä kerran kesässä yön tai kaksi, ja usein täytyy jopa noista parista yöstä tappelemaan. Tai vähintään veli lapsensa kanssa tunkee sinne yhtä aikaa, ja mieheni hoitaa ruoanlaitot ja veljensä lapsen. Mies myös hankkii ja maksaa ruoat koko porukalla.
Mielellämme kävisimme mökillä enemmänkin, jos voisi mennä siivottuun mökkiin ja jos käyttö olisi tasapuolista. Mökki menee myyntiin heti, kun anoppi ei siellä enää halua/pysty käymään. Anopin takia siedetään tilannetta. Tänä kesänäkin he varasivat juhannuksen ja heti kun rouvalla alkaa loma (yhtä aikaa kun mulla) niin hän meinaa asua mökillä muutaman viikon.
[/quote]
Nössöt. Tyhmiä olette kun miehesi maksaa koko porukan ruuat. Aina löytyy tässä maailmassa hyväksikäyttäjiä, ja uhriutujia. Minä en maksaisi toisen perheen ruuista ilman vastavuoroisuutta!
sun veljes ei vaan ajaksa olla masentuneen eukkonsa kans niin se on tyytyväinen kun eukko on säilössä mökillä, ihan sama kenen mökkivuoro on menossa. tommonen mt ihminen on henkisesti aika raskasta seuraa ja mahtaa olla aikamoinen kiviriipaa muutenkin.
En jakssais tuommosta kuvioa, että pitäis jännittää ketä siellä mökillä aina loisii,
Luulin juuri päinvastoin. Luulin, että jos yksikin perikunnan jäsenistä vastustaa myyntiä, niin jakamattoman pesän omaisuutta ei voitaisi myydä. Mutta asia onkin siis päinvastoin ?
Mutta mökin myyntiä ei siis suunnitella, koska se on äidilleni tärkeä paikka. Toki voisin ehdottaa, että perikunnan jäsenet (tai veljeni) ostaisi minut ulos, mutta veljeni on tarkka rahoistaan. En usko, että hän maksaisi minulle yhtään mitään, kun käytänössä hän on toistaiseksi voinut käyttää mökkiä juuri siten, miten haluaa. Hän auttoi isääni mökin saunan rakantamisessa aikanaan (veli oli silloin alakouluikäinen lapsi), ja myös tämä huomioiden hänellä on mielestään suurempi oikeus mökkiin. Edelleen hän pyrkii" merkkailemaan" paikkaa. Omilla nimikirjaillaan ja päivämäärällä valoi 1 neliömetrin perustuksen grillille viime kesänä ja sensellaista.
Voi että, kun voisi sisaruksiaan ymmärtää ja rakastaa. Sisarussuhde on kuitenkin monesti se koko ihmiselämän pitkäaikaisin ihmissuhde. Yhteinen lapsuus ja koko elämä. Monilla on läheiset välit sisaruksiinsa ja onnittelut heille kaikille siitä !
Suostuitko veljesi vaimon ehdottamaan jakoon ? Mitkäs on veljesten välit ?
Sinä ja toinen sisaruksesihan voisitte myydä oman osuutenne veljellenne, kun tämä kerran mökkiä teidänkin vuoroillanne käyttää? Jos veli ei suostu tähän, niin sitten ilmoitatte haluavanne myydä koko mökin ulkopuoliselle (tähän on perikunnan suostuttava, kuten aiemmin kerrottu).
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 22:41"]
Tilastokeskus: Suomessa on keskimäärin 14 hellepäivää vuodessa. Näin on. Latautuisiko kesään senkin vuoksi niin paljon, kun lämmintä on tarjolla tosi vähän.
[/quote]
Hellepäivä on eri asia kuin aurinkoinen päivä.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:47"]
sun veljes ei vaan ajaksa olla masentuneen eukkonsa kans niin se on tyytyväinen kun eukko on säilössä mökillä, ihan sama kenen mökkivuoro on menossa. tommonen mt ihminen on henkisesti aika raskasta seuraa ja mahtaa olla aikamoinen kiviriipaa muutenkin.
En jakssais tuommosta kuvioa, että pitäis jännittää ketä siellä mökillä aina loisii,
[/quote]
Det stämmer.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:20"]Mun miehellä on yhteismökki veljensä kanssa ja myös anoppi käyttää mökkiä. Miehen veljen vaimo teki yhtenä kesänä vuorolistan mökin käyttöön. Meille lankesi kesäkuun viikonloput juhannusta lukuunottamatta. Heille juhannus sekä heinä- ja elokuun alun viikonloput. Anoppi sai arkipäivät viikoilla. Aika reilu jako :D Hiukan huvitti tämä jako, varsinkin ottaen huomioon, ettei me olla haluttu juurikaan käyttää koko mökkiä, kun jouduttaisiin ensin siivoamaan mökki veljen perheen jäljiltä. Mies käy lasten kanssa siellä kerran kesässä yön tai kaksi, ja usein täytyy jopa noista parista yöstä tappelemaan. Tai vähintään veli lapsensa kanssa tunkee sinne yhtä aikaa, ja mieheni hoitaa ruoanlaitot ja veljensä lapsen. Mies myös hankkii ja maksaa ruoat koko porukalla. Mielellämme kävisimme mökillä enemmänkin, jos voisi mennä siivottuun mökkiin ja jos käyttö olisi tasapuolista. Mökki menee myyntiin heti, kun anoppi ei siellä enää halua/pysty käymään. Anopin takia siedetään tilannetta. Tänä kesänäkin he varasivat juhannuksen ja heti kun rouvalla alkaa loma (yhtä aikaa kun mulla) niin hän meinaa asua mökillä muutaman viikon. [/quote] Nössöt. Tyhmiä olette kun miehesi maksaa koko porukan ruuat. Aina löytyy tässä maailmassa hyväksikäyttäjiä, ja uhriutujia. Minä en maksaisi toisen perheen ruuista ilman vastavuoroisuutta!
[/quote]
Minkälaiset ovat veljesten välit ?
Pidä itsesi esillä, sekin jo auttaa.
Meillä on myös toinen perikunnan paikka käytössä äitimme kautta ja siellä on säännöt kirjallisena.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:20"]Mun miehellä on yhteismökki veljensä kanssa ja myös anoppi käyttää mökkiä. Miehen veljen vaimo teki yhtenä kesänä vuorolistan mökin käyttöön. Meille lankesi kesäkuun viikonloput juhannusta lukuunottamatta. Heille juhannus sekä heinä- ja elokuun alun viikonloput. Anoppi sai arkipäivät viikoilla. Aika reilu jako :D Hiukan huvitti tämä jako, varsinkin ottaen huomioon, ettei me olla haluttu juurikaan käyttää koko mökkiä, kun jouduttaisiin ensin siivoamaan mökki veljen perheen jäljiltä. Mies käy lasten kanssa siellä kerran kesässä yön tai kaksi, ja usein täytyy jopa noista parista yöstä tappelemaan. Tai vähintään veli lapsensa kanssa tunkee sinne yhtä aikaa, ja mieheni hoitaa ruoanlaitot ja veljensä lapsen. Mies myös hankkii ja maksaa ruoat koko porukalla. Mielellämme kävisimme mökillä enemmänkin, jos voisi mennä siivottuun mökkiin ja jos käyttö olisi tasapuolista. Mökki menee myyntiin heti, kun anoppi ei siellä enää halua/pysty käymään. Anopin takia siedetään tilannetta. Tänä kesänäkin he varasivat juhannuksen ja heti kun rouvalla alkaa loma (yhtä aikaa kun mulla) niin hän meinaa asua mökillä muutaman viikon. [/quote] Nössöt. Tyhmiä olette kun miehesi maksaa koko porukan ruuat. Aina löytyy tässä maailmassa hyväksikäyttäjiä, ja uhriutujia. Minä en maksaisi toisen perheen ruuista ilman vastavuoroisuutta!
[/quote]
Aika erikoista on tuokin, että koet oikeudeksesi haukkua vieraita ihmisiä tietämättä faktoja. En tuossa kirjoittanut asioita loppuun asti, mutta kyllä mies on pyytänyt rahat ruoasta. Tosin raha ei ole tässä se pahin ongelma, vaan se, etteivät mies ja lapset saa koskaan olla mökillä ilman veljeä ja poikaansa. Mies laittaa kuitenkin ruoat itselleen ja lapsilleen, niin olisi omituista olla laittamatta samalla veljelle ja hänen lapselleen, vaikka se tietysti kypsyttääkin. Lisäksi veli ei oikein osaa vahtia lastaan, eli miehen on käytännössä pakko vahtia lasta. Tottakai asiat voisi muuttaa, jos nostaisi kunnon metelin asiasta, mutta mies on sitten mieluummin menemättä mökille. Anoppi ymmärtää kyllä hyvin, että mies haluaa olla lasten kanssa keskenään, mutta veljen vaimo sysää aina miehensä ja lapsen muiden hoitoon heti, kun siihen on vaan mahdollisuus. Saa nähdä, pääsevätkö tänä kesänä ihan oman porukan kesken mökille, kun mä olen töissä. Meillä on onneksi käytössä toinen mökki, jossa voidaan lomailla oman perheen kesken ja ilman ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:09"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:47"]
[/quote]
Aika erikoista on tuokin, että koet oikeudeksesi haukkua vieraita ihmisiä tietämättä faktoja. En tuossa kirjoittanut asioita loppuun asti, mutta kyllä mies on pyytänyt rahat ruoasta. Tosin raha ei ole tässä se pahin ongelma, vaan se, etteivät mies ja lapset saa koskaan olla mökillä ilman veljeä ja poikaansa. Mies laittaa kuitenkin ruoat itselleen ja lapsilleen, niin olisi omituista olla laittamatta samalla veljelle ja hänen lapselleen, vaikka se tietysti kypsyttääkin. Lisäksi veli ei oikein osaa vahtia lastaan, eli miehen on käytännössä pakko vahtia lasta. Tottakai asiat voisi muuttaa, jos nostaisi kunnon metelin asiasta, mutta mies on sitten mieluummin menemättä mökille. Anoppi ymmärtää kyllä hyvin, että mies haluaa olla lasten kanssa keskenään, mutta veljen vaimo sysää aina miehensä ja lapsen muiden hoitoon heti, kun siihen on vaan mahdollisuus. Saa nähdä, pääsevätkö tänä kesänä ihan oman porukan kesken mökille, kun mä olen töissä. Meillä on onneksi käytössä toinen mökki, jossa voidaan lomailla oman perheen kesken ja ilman ongelmia.
[/quote]
No kerro sitten tosiasiat, eikä vain puolitotuutta asioista... Tämän "pikku lisäinfon" jälkeen, tulee tunne että mitä muuta tosiasiaa olet jättänyt kertomatta??? Että veljesi esim kunnostaa yksin mökkiä? Maksaa tie ja jätemaksut? Tekee remppaa mökillä ja panostaa ylläpitoon? Taidat ap vain kalastella täällä avlla säälipisteitä marttyyrinkruunuusi!
Myy nyt se osuutesi siitä mökistä, kaikista helpommalla pääset siten! Vaadi sitä jakoa, kun kerran on niin vaikeata, miksi siedät tuollaista? Nöyristelet ja mielistelet. Parempi kerta rutina kuin ainainen kitinä!
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:57"]
[/quote]
Minkälaiset ovat veljesten välit ?
[/quote]
Eivät ole mitenkään läheisiä, mutta ihan ok välit. Veljellä on mielenterveyssairaus, jonka takia mies yrittää ymmärtää. Lisäksi veljen vaimo on todella hankala ihminen, ja veli on todella hankalassa välikädessä suvun ja vaimonsa välillä eli siksikin katsovat hiukan läpi sormien tuota touhua. Mutta rasittavaahan se on. Itse en ota kantaa enkä lomaile ko. mökillä eli en puutu asioihin. Veli on ihan mukava ja hyväsydäminen ihminen, ymmärrystä ei vain oikein riitä ja vaimo käyttää sitä häikäilemättä hyväkseen.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:09"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:47"] [quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:20"]Mun miehellä on yhteismökki veljensä kanssa ja myös anoppi käyttää mökkiä. Miehen veljen vaimo teki yhtenä kesänä vuorolistan mökin käyttöön. Meille lankesi kesäkuun viikonloput juhannusta lukuunottamatta. Heille juhannus sekä heinä- ja elokuun alun viikonloput. Anoppi sai arkipäivät viikoilla. Aika reilu jako :D Hiukan huvitti tämä jako, varsinkin ottaen huomioon, ettei me olla haluttu juurikaan käyttää koko mökkiä, kun jouduttaisiin ensin siivoamaan mökki veljen perheen jäljiltä. Mies käy lasten kanssa siellä kerran kesässä yön tai kaksi, ja usein täytyy jopa noista parista yöstä tappelemaan. Tai vähintään veli lapsensa kanssa tunkee sinne yhtä aikaa, ja mieheni hoitaa ruoanlaitot ja veljensä lapsen. Mies myös hankkii ja maksaa ruoat koko porukalla. Mielellämme kävisimme mökillä enemmänkin, jos voisi mennä siivottuun mökkiin ja jos käyttö olisi tasapuolista. Mökki menee myyntiin heti, kun anoppi ei siellä enää halua/pysty käymään. Anopin takia siedetään tilannetta. Tänä kesänäkin he varasivat juhannuksen ja heti kun rouvalla alkaa loma (yhtä aikaa kun mulla) niin hän meinaa asua mökillä muutaman viikon. [/quote] Nössöt. Tyhmiä olette kun miehesi maksaa koko porukan ruuat. Aina löytyy tässä maailmassa hyväksikäyttäjiä, ja uhriutujia. Minä en maksaisi toisen perheen ruuista ilman vastavuoroisuutta! [/quote] Aika erikoista on tuokin, että koet oikeudeksesi haukkua vieraita ihmisiä tietämättä faktoja. En tuossa kirjoittanut asioita loppuun asti, mutta kyllä mies on pyytänyt rahat ruoasta. Tosin raha ei ole tässä se pahin ongelma, vaan se, etteivät mies ja lapset saa koskaan olla mökillä ilman veljeä ja poikaansa. Mies laittaa kuitenkin ruoat itselleen ja lapsilleen, niin olisi omituista olla laittamatta samalla veljelle ja hänen lapselleen, vaikka se tietysti kypsyttääkin. Lisäksi veli ei oikein osaa vahtia lastaan, eli miehen on käytännössä pakko vahtia lasta. Tottakai asiat voisi muuttaa, jos nostaisi kunnon metelin asiasta, mutta mies on sitten mieluummin menemättä mökille. Anoppi ymmärtää kyllä hyvin, että mies haluaa olla lasten kanssa keskenään, mutta veljen vaimo sysää aina miehensä ja lapsen muiden hoitoon heti, kun siihen on vaan mahdollisuus. Saa nähdä, pääsevätkö tänä kesänä ihan oman porukan kesken mökille, kun mä olen töissä. Meillä on onneksi käytössä toinen mökki, jossa voidaan lomailla oman perheen kesken ja ilman ongelmia. [/quote] No kerro sitten tosiasiat, eikä vain puolitotuutta asioista... Tämän "pikku lisäinfon" jälkeen, tulee tunne että mitä muuta tosiasiaa olet jättänyt kertomatta??? Että veljesi esim kunnostaa yksin mökkiä? Maksaa tie ja jätemaksut? Tekee remppaa mökillä ja panostaa ylläpitoon? Taidat ap vain kalastella täällä avlla säälipisteitä marttyyrinkruunuusi!
[/quote]
Ensiksikin en ollut ap. Lisäksi tämä palstatila ei riitä siihen, että kertoisin kaikki taustat, siksi kerroin vain mielestäni olennaisen. Lisäksi kyse ei ollut minun veljestäni, vaan mieheni veljestä. Mieheni maksaa mökin kunnossapidosta joka kk, mutta se on kieltämättä totta, ettei osallistu enää nykyään niin paljon mökin kunnostustöihin, koska emme käytäkään mökkiä. Ajatuksena niin, että se joka käyttää, myös hoitaa mökin.
Taisit nyt nohevana sotkea ap:n ja mun tarinat. Taidat itse olla tuota hyötyjätyyppiä ja siksi olet heti haukkumassa muita?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:09"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:47"] [quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:20"]Mun miehellä on yhteismökki veljensä kanssa ja myös anoppi käyttää mökkiä. Miehen veljen vaimo teki yhtenä kesänä vuorolistan mökin käyttöön. Meille lankesi kesäkuun viikonloput juhannusta lukuunottamatta. Heille juhannus sekä heinä- ja elokuun alun viikonloput. Anoppi sai arkipäivät viikoilla. Aika reilu jako :D Hiukan huvitti tämä jako, varsinkin ottaen huomioon, ettei me olla haluttu juurikaan käyttää koko mökkiä, kun jouduttaisiin ensin siivoamaan mökki veljen perheen jäljiltä. Mies käy lasten kanssa siellä kerran kesässä yön tai kaksi, ja usein täytyy jopa noista parista yöstä tappelemaan. Tai vähintään veli lapsensa kanssa tunkee sinne yhtä aikaa, ja mieheni hoitaa ruoanlaitot ja veljensä lapsen. Mies myös hankkii ja maksaa ruoat koko porukalla. Mielellämme kävisimme mökillä enemmänkin, jos voisi mennä siivottuun mökkiin ja jos käyttö olisi tasapuolista. Mökki menee myyntiin heti, kun anoppi ei siellä enää halua/pysty käymään. Anopin takia siedetään tilannetta. Tänä kesänäkin he varasivat juhannuksen ja heti kun rouvalla alkaa loma (yhtä aikaa kun mulla) niin hän meinaa asua mökillä muutaman viikon. [/quote] Nössöt. Tyhmiä olette kun miehesi maksaa koko porukan ruuat. Aina löytyy tässä maailmassa hyväksikäyttäjiä, ja uhriutujia. Minä en maksaisi toisen perheen ruuista ilman vastavuoroisuutta! [/quote] Aika erikoista on tuokin, että koet oikeudeksesi haukkua vieraita ihmisiä tietämättä faktoja. En tuossa kirjoittanut asioita loppuun asti, mutta kyllä mies on pyytänyt rahat ruoasta. Tosin raha ei ole tässä se pahin ongelma, vaan se, etteivät mies ja lapset saa koskaan olla mökillä ilman veljeä ja poikaansa. Mies laittaa kuitenkin ruoat itselleen ja lapsilleen, niin olisi omituista olla laittamatta samalla veljelle ja hänen lapselleen, vaikka se tietysti kypsyttääkin. Lisäksi veli ei oikein osaa vahtia lastaan, eli miehen on käytännössä pakko vahtia lasta. Tottakai asiat voisi muuttaa, jos nostaisi kunnon metelin asiasta, mutta mies on sitten mieluummin menemättä mökille. Anoppi ymmärtää kyllä hyvin, että mies haluaa olla lasten kanssa keskenään, mutta veljen vaimo sysää aina miehensä ja lapsen muiden hoitoon heti, kun siihen on vaan mahdollisuus. Saa nähdä, pääsevätkö tänä kesänä ihan oman porukan kesken mökille, kun mä olen töissä. Meillä on onneksi käytössä toinen mökki, jossa voidaan lomailla oman perheen kesken ja ilman ongelmia. [/quote] No kerro sitten tosiasiat, eikä vain puolitotuutta asioista... Tämän "pikku lisäinfon" jälkeen, tulee tunne että mitä muuta tosiasiaa olet jättänyt kertomatta??? Että veljesi esim kunnostaa yksin mökkiä? Maksaa tie ja jätemaksut? Tekee remppaa mökillä ja panostaa ylläpitoon? Taidat ap vain kalastella täällä avlla säälipisteitä marttyyrinkruunuusi!
[/quote]
Kiitos tästä veljesten yhteisestä mökistä kirjoittaneelle. Tämähän on eri henkilö ja eri tarina kuin tuo viestiketjun aloittanut ap. Mutta ilmeisesti tuon kommentoijan mielestä marttyyrejä siis molemmat. Enpä usko, että kukaan täältä säälipisteitä on hakemassa - mitä ne sitten lienevätkään.
Kiva olisi kuulla lisää kokemuksia sisarusten yhteismökeistä ja millä tapaa on onnistuttu yhteistä jakamatonta omaisuutta käyttämään onnistuneesti niin, että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä ?
Kertokaa, please.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:39"]
Kiva olisi kuulla lisää kokemuksia sisarusten yhteismökeistä ja millä tapaa on onnistuttu yhteistä jakamatonta omaisuutta käyttämään onnistuneesti niin, että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä ?
Kertokaa, please.
[/quote]
Meillä taitaa olla pari ratkaisevaa tekijää. Ensinnäkin se, että päätösvalta mökin asioista on vain ja ainoastaan meillä sisaruksilla, ei puolisoillamme. Sovimme asioista keskenämme ilman miehiä tai vaimoja.
Toinen merkittävä asia on se, että mökillä jokaisella on oma nimetty asuintila, joten pystymme mökkeilemään myös samanaikaisesti ilman että kenenkään tarvitsisi luopua yksityisyydestään. Nyt ollaan tehty jokunen vuosi niin, että jokaisella on kesällä viikko ns. omaa aikaa jolloin muilla ei ole asiaa mökille, muuten kaikki ovat tervetulleita.
Myykaa pois ja jakakaa rahat tasapuolisesti
---Meillä taitaa olla pari ratkaisevaa tekijää. Ensinnäkin se, että päätösvalta mökin asioista on vain ja ainoastaan meillä sisaruksilla, ei puolisoillamme. Sovimme asioista keskenämme ilman miehiä tai vaimoja.
Toinen merkittävä asia on se, että mökillä jokaisella on oma nimetty asuintila, joten pystymme mökkeilemään myös samanaikaisesti ilman että kenenkään tarvitsisi luopua yksityisyydestään. Nyt ollaan tehty jokunen vuosi niin, että jokaisella on kesällä viikko ns. omaa aikaa jolloin muilla ei ole asiaa mökille, muuten kaikki ovat tervetulleita.----
Juuri näin pitää toimia. Päätösvalta on sisaruksilla eikä puolisoilla. Puolisot sitten toimii sen mukaan miten sisarukset ovat omasta yhteismökistään sopineet. Piste ja asia loppuun käsitelty.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Hyvä kuulla, jos yhteisomistus ei ole kaikille muillakaan mieluista tai sopusointuista. Olin jo ehtinyt miettiä, olenko minä tässä porukassa se hankala tyyppi, kun haluan olla omalla perheellä mökillä.
Myynti ei onnistu. Mutta itse pitää olla nyt napakampi ja ottaa omaa tilaa. Sen kun oppisi. Helppoa on väistää ja surkutella itseään. Varmaan persoonallisuuskysymys.
Perhedynamiikat ovat erilaisia. Veljeni on se perheen kultapoika. Minä ole musta lammas, joka on saanut jo pikkutytöstä pärjätä omillaan ja tosiaan olen pärjännytkin kaikilla muilla elämänalueilla, paitsi suhteessa primaariperheeseeni. Minulla on korkein koulutus ja suurimmat tulot, mutta ei toisaalta vapaa-aikaa (60 h työviikko) eikä vakituista työtä toisin kuin veljelläni.
Kyllä onnistuu sun saada siitä oma osuutesi. Hankit LKV:n tekemään mökistä arvion, sen perusteella sitten ihan ystävällisesti kerrot muille osakkaille, että haluat oman osuutesi mökistä nyt, ja jos se ei onnistu, sitten mennään käräjille ja se maksaa jokaiselle jo lakipalkkioina sen mökin hinnan. Luulisi tuon verran olevan jokaisella järkeä päässä. Ja sitten sillä rahalla vuokraatte varmaan useamman kymmenen vuotta mökkiä aina tarpeen mukaan jostain niiksi muutamaksi viikoksi kesässä, mitä teillä sitä lomaa on.
Minusta ap kuulosta marttyyrilta, et osaa pitää napakasti puoliasi. Tee se selväksi, että jos homma ei ala pelittää, vaan veljesi ei edelleenkään kunnioita toiveitasi, mökki menee myyntiin. Ihan turha lässyttää ettei onnist; kun yksikin perikunnan käsen vaatii myyntiä niin mökki on myytävä! Eri asia on, haluatko edes että niin pitkälle mennään? Ota perintösi ennakkoon ja osta oma mökki, luulen että kun viet asian käräjille, alkaa veljeltä kummasti löytyä mielenkiintoa sovintoesitykseen mökkeilystä, ja sun ei muuten tarvitse ottaa vastuuta veljenvaimosi mielenterveydestä. Mikdi miehesi ei ole puhunut veljellesi, että haluatte viettää esim viikon/kaksi mökillä ihsn keskenänne?