ILTATÄHTI on verraten iäkkäiden vanhempien esikoislapsi, ei kuopus, jolla on useiden vuosien ikäero sisaruksiinsa.
Oppikaas tämä nyt, kun en ehdi aina tulla opettamaan! :)
Kommentit (12)
Toki on totta, että merkitys on nyttemmin laajentunut, mutta alkuperäinen merkitys on siis aloituksen mukainen.
Mitäs jos opettelisit itse ennenkuin elvistelet tiedoillasia täällä...;)
on avioparin viimeksi hankittu lapsi (onpa juntti määritelmä). Toisaalta jos katson suomi-ruotsi -sanakirjasta niin iltatähden toiseksi selitykseksi suomeksi on annettu " myöhäisellä iällä hankittu lapsi" .
ja muutenkin, mitä urputat, jos itsekin myönnät merkityksen jo laajentuneen?
merkitystään, kuten ketjusta huomaa. Ap on muuten kielitieteilijä, eikä käy kinaamaan enempää, sillä kielihän muuttuu ja saakin muuttua.
Reuters ruta****
... ordet skrapabulla om ett barn som är betydligt yngre än sina syskon, alltså det som i Sverige vanligen kallas sladdbarn och på finska mer poetiskt iltatähti (aftonstjärna). Varför man i Finland har börjat använda skrapabulla (en dialektal form av skrapbulle) om sladdbarn kan väl ingen säga, men det ...
Eiköhän lähdetä mattoja tamppaamaan... Ap
Minun mielikuvissani kolmekymppinen ei voi saada iltatähteä, vaikka esikoinen olisi hankittu teini-ikäisenä. Nykyään suurin osa saa ensimmäisen lapsensa vasta kolmekymmentä täytettyään. Terv. ap, joka on havainnut, että vain provosoiva aloitus synnyttää keskustelua...
Puhe oli Iäkkäämmän parin lapsesta. Nähdäkseni voi olla esikoinen, mutta myös sisaruksiaan huomattavasti nuorempi kuopus (16v->).
Vierailija:
Minun mielikuvissani kolmekymppinen ei voi saada iltatähteä, vaikka esikoinen olisi hankittu teini-ikäisenä. Nykyään suurin osa saa ensimmäisen lapsensa vasta kolmekymmentä täytettyään. Terv. ap, joka on havainnut, että vain provosoiva aloitus synnyttää keskustelua...
nimenomaan korostetaan iltatähden merkitystä sisaruksiin eli iltatähti on lapsi jolla on huomattavasti vanhempia sisaruksia! Vanhempien iästä ei edes puhuta mitään.
Kolmas kielitieteilijä
Iltatähti on just jatkoa sisarussarjaan pidemmällä ikäerolla.