Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Johanna ja Viuhti!

05.01.2006 |

Olen nyt ihan täpinöissä!!!

Eli silloin suunnittelukäynnillä naikkarilla sanottiin että saan soittaa tammikuun menkoista mutta voin jo yrittää joulukuunkin menkoista. Soitin sinne heti joulun jälkeen kun menkat alkoi joulupäivänä, ja odottelin maanantaina olisko soitto tullut. Masensi kauheesti kun ei tullut, vaikka olihan tuo tiedossa että ei tulla varmaankaan pääsemään vielä tässä kuussa hoitoihin. Nyt sitten tänään tuli soitto naikkarilta ja kysyttiin halutaanko siirtyä Väestöliittoon hoitoihin! Onneksi soitin sinne jo joulun jälkeen, muuten ylilääkäri ei meidän papereita varmasti olisi katsonutkaan ennenkuin sitten tammikuun menkkojen jälkeen jos olisin sit vasta soittanut! Aivan mahtava fiilis, eihän toki tässä kuussa päästä aloittamaan hoitoja vielä, mutta kuulemma ensi viikolla voin soittaa Väestöliittoon ja varata ajan. Nyt tämä vihdoin menee eteenpäin, ihanaa tietää että päästään pian aloittamaan!

Sekin on loistavaa että Väestöliitto tekee IVM hoitoja, jota aion kysyä hoitomuodoksi. Pelottaa hormonien käyttö, eikä siinä tarvitsisi. Ja pakastus on ihan yhtä lailla mahdollista, joten miksi ei kokeilisi tuota hieman kevyempää hoitoa!? Ja kaiken lisäksi se on niin paljon nopeampi prosessi eli luulisin että se on minulle henkisesti helpompaa. Jos vaan siihen suostuvat.

Nyt on mielettömän hyvä olo pitkästä aikaa, on nimittäin viime aikoina tullut liian usein itkettyä miehelle ja se on inhottavaa, kun vika on hänessä enkä haluaisi hänelle yhtään pahempaa oloa enää ja itkeminen ei varmasti hänen oloansa helpota yhtään.

Viuhtillahan on kohta käynti, kauheesti tsemppiä sinne! Eikä Johannankaan käyntiin ole enää pitkään. Mukavaa loppiaista molemmille (ja muillekin)!

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs Viuhti teillä on ollut paska käynti. Eipä olis uskonu. Eli todellakin näköjään merkitsee jotain jos on jotain konkreettista vialla, koska muuten ei nähtävästi mikään etene. Tavallaan olen siis tyytyväinen että vikaa löytyi, vaikka tokihan luomuraskaus olisi paras mahdollinen, mutta huonoin vaihtoehto on näköjään selittämätön lapsettomuus. Meillä kun eteni tosi nopsaan kun on konkreettista vikaa. Tosi paha mieli tuli teidän puolesta Viuhti, ihan yhtä lailla te olette lapsettomia kuin mekin, yhtä kauan yritetty molemmat, lapsettomuuden syyllä ei ole väliä vaan sillä itse lapsettomuudella. Kannattaa tosiaankin vaatia hoitoa, hoitotakuun myötä ei tuollaista tilannetta saisi olla!

Johanna, toivottavasti teillä käy paremmin. En sitten tiedä kuka ne päätökset siellä tekee, sain kyllä sellaisen käsityksen että ylilääkäri tekee jo ennen käyntiä jonkunlaisen suunnitelman.

Nyt en kerkee enempää kirjottamaan, mutta kirjottelen huomenna lisää. Jaksuja sinne!

Vierailija
42/54 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että teillä meni lääkärin kanssa sukset ristiin. Kun kerran olet menossa lapaan, niin voihan siellä hyvinkin tulla esiin jotain, mikä puoltaa IVF-hoitoa. Prolaktiiniarvosta sen verran, että käsittääkseni riittää, kun se katsotaan kerran, jotta suljetaan pois siitä johtuva lapsettomuus. On harvinaista, että lapsettomuus johtuisi kohonneesta prolaktiinista eikä sitä tarvitse seurata, jos taustalla on normaali löydös-korjatkaa, jos olen väärässä.

Omista kuulumisistani sen verran, että olen ikävä kyllä edelleen näissä kuvioissa mukana, vaikka en ole viime aikoina paljoa kirjoitellutkaan. Mulla todettiin viime kesänä endometriooma munasarjassa ja olin viimeinkin sen takia lapassa vajaa kuukausi sitten. Vasta ihan viime kuukausina ennen lapaa tajusin, että mulla on siihen liittyviä kipuja, olin pitänyt niitä stressiperäisenä vatsavaivana tms. Epämääräistä tiputteluvuotoa mulla on ollut jo pidempään. Ja kas, lapassa löytyikin vaikea endo, runsaasti pesäkkeitä suolistossa ja kiinnikkeitäkin. Ja tämä siis yllätyksenä, ennen leikkausta oli tieto vain munasarjan endometrioomasta.

Vaikka kaikki pesäkkeet saatiin silmämääräisesti pois, mulla on edelleen jonkin verran kipuja ja pelkään, että endoa on jäljellä. Lisäksi kuukautiskivut alkoivat jo monta päivää sitten, mutta vuoto ei ole alkanut (kyllä, olen tehnyt raskaustestin ja se on kiistattoman negatiivinen). Aion ottaa asian puheeksi jälkitarkastuksessa, toivottavasti en joudu Procren-hormonihoitoon. Leikkaava lääkäri oli sitä mieltä, että vaikean endometrioosin takia olisi syytä edetä nopeasti IVF-hoitoihin ja odottelen nyt kärsimättämänä kutsua hormonipolille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole siis löytynyt mitään endoon viittaavaa. Ainoastaan oikea kohdunkannatin oli kireä (ei välttämättä endon takia), joten siksi pyysin itse päästä lapaan. Se tehdään NKL:llä sitten joskus.. Pitääkin soitella jossain vaiheessa ja kysellä jonojen tilannetta. Yksityinen gyne, joka mut tutki ja laittoi lapajonoon (sekä myös leikkaa NKL:llä) oli sitä mieltä, että ei muuta kuin ivf-hoitoihin suoraan vaan, lapaa ei tarvitse odotella. Mutta NKL:n lekuri taas oli sitä mieltä, että ensin lapa, sitten luomua jonkin aikaa (ehkä) ja sitten ne inssit - löytyi lapasta mitä tahansa. No, ihan noinhan se ei voi mennä, joten tästä tullaan vielä taistelemaan, kunhan lapa on takana.

Mulla ei ole kipuja, ei tiputteluvuotoa eikä mitään, mikä tukisi endoa. Vaikka voihan se olla oireetonkin. Itse toivon, että lapassa löytyisi jotain pientä, joka saataisiin pois ja sen jälkeen raskaus voisi alkaa vaikka luomuna. Paljonhan näitä ihania onnistumistarinoita on olemassa. Jos lapa ei auta, ja löytyy sieltä sitten jotain endoon viittaavaa tai ei, niin silti VAADIN ivf-hoidon. Ei tässä vaiheessa kannata enää mitään inssejä tehdä. Varsinkin kun ivf on selittämättömillekin se paras hoitomuoto..

No, tämäkin asia ratkeaa ajallaan. Harmitti vaan todellakin se käynti, kun huomasi, että mitään apuja ei ole tulossa.

Toivottavasti muille käy NKL:llä paremmin. Itse pyydän vaikka lääkärin vaihdon tms, koska emme tosiaan ole samalla aaltopituudella hoitojen kanssa.

Niiskuneidille kovasti tsemppiä, että endo olisi kuitenkin kadonnut eikä mitään muita hoitoja enää tarvittaisi.

Vierailija
44/54 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun multa on se otettu, arvo oli ok (tosin loppukierrosta aika korkea) eikä mitään " oireitakaan" ollut. Nyt toisesta rinnasta tulee puristettaessa pari pisaraa nestettä, joten arvo voisi olla karannut mihin sattuu. Siksi se olisi mielestäni hyvä ottaa. Toisaalta.. voi olla, etten jaksa NKL:lle soitella ja pyytää sitä. Olkoon.

Vierailija
45/54 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin, että lapassa voi löytyä syy lapsettomuudelle ja silloin NKL:n suhtautuminen saattaa muuttua. Mullahan endo löytyi kesällä sattumalöyksenä UÄ:ssä ja vasta samoihin aikoihin aloin tajuta, että mulla on vuotohäiriöitä yms. Ja vaikeusasteesta päätellen mulla on ollut endo jo vuosia, joten kaikenlaista voi löytyä " oireettomaltakin" (olen lukenut, että oireeton endo on lapsettomilla tavallinen). Tosin en voi toivoa tätä muille: aluksi olin iloinen, että jokin syy lapsettomuudelle löytyi. Sen jälkeen olen ollut asiasta aika maassa, koska ennustekin on tietysti paljon huonompi kuin selittämättömillä ja endollahan on taipumus uusiutua.

On varmaan hyvä idea pyytää päästä eri lääkärille seuraavalla käynnillä, niin saat uuden mielipiteen ja muutenkin yhteistyö saattaa toimia paremmin. Varmasti kannattaa kertoa vastaanotolla, että sulla tulee nestettä rinnasta. Luulisi, että sen takia otettaisiin prolaktiinikoe.

Toivottavasti pääset pian lapaan!

Vierailija
46/54 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärsin mitä tarkoitit, mutta lekuri sanoi vastaanotolla että tuli lapassa mitä vaan, siellähän se saadaan pois ja sitten tehdään inssit. Eli ihan käsittämätöntä järjenjuoksua.

Vastaanottoa mulla ei ole tiedossa, ehkä sitten joskus huhtikuussa, kunhan lapa on alta pois, joten mun pitää soittaa ja vaatia se prolaktiini. Jos jaksan. Nyt on ollut niin paljon työstressiä, että voi johtua ihan siitäkin.

Mutta tosiaan.. Jos siellä lapassa löytyy jotain, niin kyllähän se puoltaa ivf-hoitoa. Onhan se endolaisten " tärkein" hoitomuoto. Samoin kuin selittämättömienkin. Lääkärin vaihto tuskin onnistuu ihan tuosta vaan, mutta toisen mielipiteen voin aina vaatia.

Onneksi se lapsi ei ole elämän tärkein asia, joten ei tämä nyt niin suuresti paina. Tietysti harmittaa, kun mitään apuja ei saa. Ajan kanssa nämä asiat onneksi ratkeavat ja tällä hetkellä elämässä on niin paljon kaikkea muutakin kaaosta, joten ehkä ihan hyvä vähän ottaa aikalisää koko hommaan. Siihen lapaan kuitenkin haluaisin asap.

Vierailija
47/54 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIUHTI.. ja tällä kertaa oikein kirjoitettuna ;)

Olipa teillä tosiaan aika pettymys tuo kauan odotettu käynti. Luulisi, että teidän ei olisi noin kauan tarvinnut jonottaa, jos inssejä suunnitellaan. Aika törkeetä mielestäni.

Itsehän olen ollut Naikkarilla hoidossa. Minulle suunniteltiin aluksi 3* clomiavusteinen inssi ja 3* pistosavusteinen. Kun 2 clomikiertoa insseineen en johtanut toivottuun plussaan tehtiin 2 pistoksilla. Toisen pistoshoidon alussa lääkäri itse ehdotti siirtymistä koeputkijonoon. Jossa sitten kyllästyimme siis jonottamaan ja olemme nyt VL:ssa.

Uskoisin, että tekisivät sinulle kaksi pistoshoitoa max. Ymmärrän jos et niihin suostu. Onnistumistodennäköisyys niillä kuitenkin pitäisi olla suurempi. Minua ja Johannaa eivät kuitenkaan ainakaan palvelleet. En halua puuttua asioihisi mitenkään, mutta jos olisin sinä saattaisin ottaa pistosavusteiset inssin ja vaatia sitten, että niiden jälkeen pääsee suoraan koeputkihoitoihin. Koska olette tavallaan sen jonon jo jonottaneet. Pistoshoidoissa tosiaan vaaditaan aina se välikierto. Ja itse en kyllä naikkarilla saanut heti aikaa pistosopetukseen ;(

JOHANNA: En usko, että teille lääkäreillä on pokkaa inssejä tarjota. Onhan sinulla kuitenkin pistoksinkin jo 2 takana, kuten minullakin. Meillä tietty erona se, että tässä tutkimusten ja hoitojen aikana miehen simppatulokset ovat huonontuneet merkittävästi. Nyt Väestöliitossa puhuttiin, että mennään suoraan mikroinjektioon, jos näyte ei ole riittävä.

POSSUKKA: Pidän peukkuja että Väestöliiton " portit" aukeavan sinulle pian.

Itselläni alkoi menkat vihdoinkin eilen. Ensi viikolla on pistosten suunnittelua ja punktio siis viikolla 6, jos menee suunnitellusti. On ollut niin kovaa hässäkkää kaikkien asioiden kanssa (työ, opiskelu ym.) ettei sitäkään ole ehtinyt miettimään. Hyvä niin!

Mukavaa pakkasillan jatkoa kaikille!

Vierailija
48/54 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milka, me ei aiota suostua ollenkaan insseihin, ei minkäänlaisiin, sillä mä ovuloin luomuna ihan ok eikä pistoksista näin ollen olisi sen kummempaa apua. Lisäksi me ollaan tosiaan jonotettu ivf-jonossa. Muihin hoitoihin kun jonot ovat nykyään n. 2-3 kk. Eli ollaan sitten mieluummin tekemättä mitään ja siirrytään sitten joskus suoraan ivf-hoitoon kuin että tehtäisiin kaikkea omasta mielestä jo lähtökohtaisesti täysin turhia hoitoja.

Katsellaan kuinka käy. Voi olla, ettei saada mitään apuja lapankaan jälkeen. Ollaan sitten näin, onneksi se lapsi ei maata kaada. Jos ei tule, niin olkoon p*rkele tulematta.

Vierailija
49/54 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan on mahdollista käydä hoidoissa yksityisellä. Tiedän kyllä, että tässä vaiheessa se ei paljon innosta, kun kerran olette jonottaneet jo julkiselle puolelle. Olen vaan itse miettinyt, että ehkä olisi pitänyt lähteä jo alunperin privaattiin. Loppujen lopuksi, sillä rahalla, jonka olemme käyttäneet esim. matkusteluun, olisi voitu tehdä jo monta hoitoa.

Vierailija
50/54 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta.. koska se lapsenkaipuu ei ole niin kova, eikä ylimääräistä rahaakaan kyllä hirveästi ole, en halua siihen lähteä. Olen maksanut veroja, ja tulen maksamaan, joten mielestäni minullakin on oikeus saada julkisella puolella asiantuntevaa ja pätevää hoitoa. Jota en ole nyt siis saamassa. Olen kyllä iloinen, jos siihen lapaan edes pääsisin.

Inssit tehtiin yksityisellä, mutta ivf:t ovat sen verran kalliimpia, etten halua mitään taloudellista stressiä koko asiasta. Vaikka tiedän kyllä, että omat ja miehen vanhemmat maksaisivat varmasti mieluusti hoidoista.

Kyllähän sitä voisi lähteä yksityiselle puolelle, jos se kaipuu ja polte olisi niin kova. Mutta kun ei ole. Tuntuu, että jos ei tule, niin ei tule. Ja koska ollaan selittämättömiä, ainakin toistaiseksi, niin voihan se olla, että joku päivä, kun sitä vähiten odottaa, elämä yllättää.

Siihen asti odotellaan nyt vain lapaa ja elämää sen jälkeen. Ja sitä uutta suunnittelukäyntiä lapan jälkeen, jossa asioista voidaan sitten keskustella uudestaan.

Vierailija
51/54 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkeennun pinoonne sillä mull aon ihan samanlaisia kokemuksia ko. paikasta. Toimithan kaikki hoitopaperinne NKL:lle?

Mä olen käynyt hoitohistoriamme aikana siellä yht. 3 kertaa ja joka kerta on ollut eri lääkäri. Meidät potilaat on laitettu eri huneisiin ja lääkäri aina vaihtuu niissä huoneissa eli potilaan paperit pysyy samassa hoitohuoneessa kokoajan ja lääkärit vain vaihtuu. Eli on erittäin todennäköistä että sulle ei tule samaa lääkäriä ensi kerralla muta voithan jo varatessa kysyä että onko tiedossa kuka lekuri on sun huoneessa silloin. Meillä eka lääkäri oli ihan järkky " akka" En viitsi nimeä täällä mainita mutta niin ärsyttävä ja kauhea kun vaan voi olla. Tokalla käynnillä lähdin itkien pois kun eräs toinen lääkäri ei suostunut tekemään iui:ta kun olin syönyt yksityisen hoitopaikkamme ohjeiden mukaan kp 3-7 clomeja alle (yksityisellä stýötii aina clomit ja jatkettiin pistoksilla päälle) Kolamnnella kerralla (ivf info) pakotin mieheni mukaan ja kolma slääkäri oli kaikista hirvein mitä koko NKLllä on ikinä tullut vastaan. Ei kuunnellut kysymyksiä ollenkaan, paasasi ivf:n epämuodostumista ja kaikesta mahdollisista riskeistä ja muista asioista mikä voi mennä pieleen (yksityisen ivf info oli ihan eri luokkaa). Lisäksi ärsyyntyi huomattavasti ja alkoi tiuskimaan kun osoitin tietäväni ivf:n kulusta lähes kaiken ja tein tarkentavia kysymyksiä NKL:n hoitokäytännöistä. Mieheni lähti vastaanotolta tosi kiukkuisena. Sanoi että oli tosi lähellä ettei tirvassut sitä lääkäriä naamatauluun -ei ihmetellyt sen jälkeen miksi en sinne koskaan mennyt mitenkjään ilolla ja miksi tulin vollottaen kotiin.

Joillain on ollut oikein positiivisia kokemuksia kyseisestä paikasta. Ihmettelen vaan mistä moisia harvinaisuuksia löytyy ja ketkä ihmeen lääkärit heille oikein on sitten sattuneet. Meillä kaikki iui:t ja ivf tehtiin loppupelissä yksityisellä ja onneksi älysimme sinne hakeutua jo ensimmäiseen iui:hin. Niin empaattista ja mukavaa hoitoa en ole saanut mistään ikinä. Kyllä oli oikeasti jok-ikisen eron ja sentin väärtti :) !

no tulihan vuodatus...elkää oloko vihaisia ;)

Vierailija
52/54 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiseltä eli Diacorilta meni kaikki meidän paperit sinne ja niitä käytiin vastaanotolla yhdessä läpi. Lähete oli suoraan ivf-hoitoon ja tosiaan, kaikki hoitokertomukset ja tulokset oli mukana. Ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä siitä.

Ihan varmasti yksityisellä hoidon taso ja tehokkuus ovat toista luokkaa. Mä en kuitenkaan nyt ole säntäämässä mihinkään yksityiselle ivf-hoitoon. Katsotaan se lapa ensin, jos sinne nyt NKL:lle joskus pääsen, ja sitten voidaan vaikka luomuilla jos NKL:llä ei tuon parempaa hoitoa saa. Insseihin en kuitenkaan enää lähde, en yksityiselle enkä julkiselle. Yksityisellähän niitä on tehty siis jo 3 kpl ja koska meidän diagnoosi on selittämätön lapsettomuus en usko inssien tuovan enää meille mitään apuja. Kyllä se vika on nyt jossain solutasolla tms ja niihin ei muu kuin ivf/icsi auta.

Vierailija
53/54 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua kauheesti oli tullut viestejä viime käyntini jälkeen, en edes muista mitä niissä luki. Mutta ihan karsea tuo Viuhtin kokemus naikkarista, täytyy sanoa että oma oli ihan erilainen. Meillä se lääkäri kyllä päpätti kauheeseen tahtiin ivf:n kulun ja kertoi myös ne epämuodostumariskit yms. mutta ihan OK se oli, vaikka tiesinkin jo kaiken. Annoin kertoa jos vaikka mies ei olisi tiennyt, tai kuunnellut mua kotona kun olen kertonut...=) Ehkä meillä sen takia meni siellä hyvin, kun on vika löytynyt ja ylilääkäri naikkarillakin oli samaa mieltä että inssiä turha yrittää ja suoraan icsiin. Huomaa että on näköjään eri ääni kellossa kun ei olla selittämättömiä. Vaikka ei saisi mielestäni olla, kaikkien pitäisi olla samalla viivalla kun kauan on yritetty.

Nyt tuskailen sen VL:n kanssa kun sieltä ei kuulu mitään. Pistin jo sähköpostiakin eilen että voisiko pikkuisen pistää vauhtia (kiltisti sanoin tuon kylläkin) kun menkat alkaa juuri (alkoi tänään itse asiassa) ja menee kierto ihan hukkaan jos ei päästä aloittamaan mitään, koska naikkarille oltais päästy tästä kierrosta aloittamaan ivf. Ärsyttävän hidasta toimintaa, luulisi että kun on varma maksaja maksusitoumuksella niin hommat hoituisi nopsaan. Ekan kerran kun soitinkin vl:lle niin siellä oli tosi tyly sairaanhoitaja puhelimessa, meni vähän maku. Toisella kerralla kun soitin (joo, oon piinannu niitä ahkerasti, heh) niin oli kyllä tosi ystävällinen. Naikkarilla kun sanottiin että seuraavalla viikolla kannattaa ottaa yhteyttä väestöliittoon kun lähete laitettiin, mutta eipä näköjään menekään niin nopeesti. Prrkele.

Mutta, lupasivat että ensi viikolla varmasti kuuluu jo jotain.

Milka, hyvä että menkat alkoi!!! Hassua että siitäkin voi onnitella=) Ehkä törmäämme vl:llä kevään aikana, toivottavasti hoitorumba jää lyhyeksi!

Vierailija
54/54 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa!

Voi että, kyllä kuullostaa ankealta nuo teidän kokemukset naikkarista. Olisipa jollain jotain hyvää sanottavaa.. No toisaalta hyvä tietää, mihin varautua. Mutta masentavaa, itsekin oon niin sitä käyntiä odottanut. Täytyy toivoa, ettei mulle osu se " kamala akka" . Luulen, että teillä oli sama hlö.

Milka: toivottavasti olet oikeassa, insseihin ei mekään lähdetä enää.

Possukka: toivottavasti hoidot alkaa nopeasti, etkä enää joutuisi odottamaan.

Oon ihan poikki, joten juttua ei tule tänään enempää.