Atooppisella tyttärellämme olikin pähkinäallergia
Allergioista ja atopiasta on paljon kirjoiteltu, joten minäkin...
Meidän tyttärellämme alkoi iho oireilla vähän yli vuoden ikäisenä. Atopia paheni ja puolitoistavuotiaana tehtiin prickit => ei allergioita, minkä puolesta puhui myös se, että ihottuma oli ajoittaista. Ihmettelin mielessäni, kun jouluna iho oli aivan kauhea ja lapsi punainen kauttaaltaan...kunnes sitten keväällä toukokuussa sai anafylaktisen reaktion cashew-pähkinästä. Kieli turposi ja ambulanssilla sairaalaan. Pähkinät eliminoitiin ja viikossa iho oli terve. Atopian aiheutti siis sittenkin pähkinäallergia. Lehahdukset selittyi sillä, että pähkinää syötiin vain silloin tällöin, esim. juuri jouluna. Nyt meillä on epipen aina mukana ja ihottumaa ei ole sen jälkeen ollut - näin siis meillä. Jos joku epäilee atopian taustalle allergiaa, voi kokeilla mm.juuri pähkinän poisjättämistä.
Kommentit (4)
siis meillä testattiin ekakerralla mielestäni vain maapähkinä, kohtauksen jälkeen testattiinkin siiten kaikki mahdolliset ja siemenetkin. Toka kerralla kaikki pähkinät koholla.
hydrokortisonia on mennyt 100g/kk+ perusvoiteet päälle, lääkärin mielestä tää oli ihan normaalia?! Atoopikko, mikä atoopikko, eikä mitään allergiatestejä tehty, ennen kuin muutimme Ruotsista Suomeen. Täällä tehtiin nyt syksyllä veritestit, joissa näkyi vehnä- ja muna-allergia, prickit ei näyttäneet mitään allergioita. Kaikki kotim. viljat+ maito ja muna on pois ruokavaliosta tällä hetkellä, ja iho kohtuullisen siisti. Onhan hän atoopikko, juu, mutta tuon atopian kanssa pärjää ihan perusvoiteella ja Elidelillä. Iso parannus siis entiseen. Pähkinöitä poika ei syö.
Sikäli tuntuu jännältä, että poika ei ole ikinä oikein suostunut puuroja syömään, kanamunaa vielä vähemmän...
Tällä hetkellä lähinnä kiukuttaa, että noita allergiatestejä ei tehty aikaisemmin, oltaisiin päästy paljon vähemmällä tuon ihon kanssa!
siis apua etsiskelen ihan mistä vaan..
meidän 3kk ikäisellä pojalla nyt viikon ollut ihottuma ympäri kehoa. neuvolan täti epäilee atooppiseksi tai koira-allergiaksi. Torstaina onneksi lääkäriin, mutta kamala pelko persiisä että tää on koira-allergia..meillähän on koira:(
Oon yrittäny miettiä kaikki erikoisemmat mitä olen itse syönyt, poikahan on vielä täysin rintavauva, mutta ainakaan viikossa ei eliminointi ole auttanut..pesuainekaan ei ole poissuljettu, kun ääliö ostin unettomien öiden jälkeen ajatuksissani bioluvilia, joka on tosi ärtsyä, nyt on kyllä melkein viikko oltu jo toisella aineella pestyissä,eikä edistystä..
Jos jollakin jotain ideoita niin kaikki tervetulleita:)
(Pähkinää en tosiaan ole ajatellut ja sitä oon syönyt taas eilenki..jätetäänpä sekin!!!)
Neuvoton helli79 ja poju3kk
Testattiinko prickeissä silloin pähkinöitä, ja jos testattiin, niin mitä pähkinöitä?
Meidän moniallergikolle ei näkynyt allergiaa pähkinöille missään testeissä (tosipahat maito ja muna näkyivät prickeissä) mutta kaikkea pähkinää ollaa vältetty täysin, ihan varmuuden vuoksi.