Onko muita koulujen valtionapu-uudistuksesta huolestuneita?
Hei!
Laitoin saman jutun taapero- ja leikki-ikä palstalle, mutta siellä ei ole ollut kuin kaksi kommentoijaa ja muutaama kymmenen tekstin avannutta, joten piipahdan tänne isompien puolelle. Lapseni on nyt 5 vuotta ja minua huolestuttaa...
Uusi vuosi alkoi ja uudet kujeet. Itse seurasin huolestuneena tätä koulujen valtionapu-uudistusta eli suomeksi pienten koulujen alasajoa. Valtion erityistuki alle 80 oppilaan ala-asteille ja alle 150 oppilaan yläasteille poistuu paitsi kunnissa, joissa asukastiheys on oliko se alle 4 as/km2.
Meillä tämä tarkoittaa, että jos kuntamme saa tulevaisuudessa valtionapua x %, se voi itse halutessaan jakaa rahat haluamallaan tavalla ja lopettaa alle 80 oppilaan koulut. Meillä tämä tietäisi ekaluokkalaisesta alkaen 21 km koulumatkaa/sivu. Tämä on vielä lyhyt matka, sillä yhden kaverin ekaluokkalaisen päivittäinen matka olisi melkein 40 km/sivu. Maallemuuttoamme vauhditti aikanaan pieni kyläkoulu, jossa luokilla 1-6 on alle 40 oppilasta ja kaksi opettajaa.
Tämä ei ole yksinomaan meidän maalaisten huoli, sillä myös isojen kaupunkien pienet lähikoulut ovat samassa veneessä.
Onko hyviä ajatuksia, miten nousta barrikaadeille?