Hei te 70-luvulla syntyneet joille on annettu appelsiinimehua
vastasyntyneestä alkaen! Miten vatsanne reagoi siihen, tuliko mitään pitempiaikaisia vaurioita? Minä vuonna olet syntynyt? (Vm siksi että olisi kiva tietää miten pitkään tätä mehun antamista jatkettiin.)
Itse olen syntynyt v. -71 ja olin saanut aivan kamalat vatsanpurut mehusta ja oksentanut kaaressa mehut. Vatsani sieti appelsiinimehua seuraavan kerran vasta kouluiässä.
Neuvolakortissani luki myös että pitäisi antaa mustaherukkasosetta ollessani parikuinen. On sekin aika vahvaa vauvan vatsalle.
Kommentit (37)
En tiedä, jäikö jotain pysyviä oireita. Mutta kyllähän se kuuluisa maalaisjärkikin sanoo, että appelsiinimehu on ihan liian vahvaa lähes vastasyntyneelle!
2 viikkosesta saanut appelsiinimehua. hyvin oli kai maha kestänyt ja täysin terve olen, ei allergioita yms.
eikä ole allergioita (paitsi pari lääkeaineallergiaa). Tosin nykysin ei uppoo appelsiinimehut...en vaan pidä sen mausta.
aikaisella kiinteän ravinnon aloituksella voi olla yhteys em sairauden puhkeamiseen. Ihmettelen vain miten sitä diabetesta ei hälyttävästi ole ollut teillä 70-luvun nupsukaisilla noilla mainitsemillane ruoilla...
Todennäköisesti olen saanut myös appelsiinimehua, vaikka asuimmekin aika korvessa, missä niiden saatavuus on ollut heikompi kuin kotimaisten marjojen ja hedelmien. Äitini puristi huolellisesti mehut ja teki raasteet, joten oppikirjojen ja suositusten mukaan on menty. Sain rintamaitoa 7 viikkoa ja koko ajan lisäksi korviketta. Olen terve, sairastanut lapsena erittäin vähän, ei allergioita eikä ylipainoa. Ainoa vaivani on teini-iässä puhjennut laktoosi-intoleranssi, mikä ei kyllä mikään iso vaiva ole.
vaikka syötettiin kalaakin jo parikuisesta ja tuoremehua annettiin 1½kk ikäisestä asti. Kestän appelsiinimehuakin. Astmaakaan ei ole vaikka vanhemmat tupakoi sisällä ja automatkat.
Ilmeisesti olen perinyt hyvät geenit..
Appelsiinimehua kolmen viikon ikäisestä. Imetystä noin kuukausi, kiinteät kolmen kuukauden iästä.
Ei allergioita, enkä muutenkaan ole koskaan kipeä.
appelsiinimehuineen 2-kk:n ikäisestä, liha- ja kalamössöt parin-kolen kk:n ikäisestä ja rintamaitoa kolme-kuusi viikkoa.
Niin vähän tuo ruokavalio näyttää kenellekäänmitään haittaa aiheuttaneen. Enemmänhän nykyisin on allergioita. Ehkä ne johtuvatkin nykyisestä ruokintasuosituksista?
Niin, ja vanhempien tupakointikaan (sisätiloiissa missä vauvakin on) eihaittaa mitään. Äidin tupakoinnistakaan ei olisi haittaa, jos vauva saa korviketta.
Oksennus tulee. Muuten ei ole mitään allergioita, vatsa on kyllä herkkä, helposti tulee suolistokipuja ja ilmaa (diagnoosi oli joku toiminnallinen häiriö).
Käsittääkseni olen saanut lisäravintoa vasta jostain 3kk ikäisestä alkaen, ei mitään raasteita pariviikkoisena, kuten siskoni -73. Allergioita tms meillä ei ole kummallakaan. Aika hurjaa luettavaa sen ajan neuvolakortit on!
Vaikka monet perustelee aikaista kiinteiden antoa sillä, että meillekin annettiin, minusta se on maailman tyhmin peruste. Meitä (no itse asiassa ei minua) myös piiskattiin paljaalle pyllylle ja kuljetettiin autoissa ilman mitään vöitä, ja kas, hengissä ollaan.
pariviikkoisesta alkaen ja appelsiinimehua samoin. Atooppista ihottumaa oli lapsena hieman taipeissa ja herkkä iho on vieläkin. Lievää eläinpölyallergiaa, puhkesi teini-iässä. Vatsa on aina ollut kunnossa, siis varsinainen " teräsvatsa" . Korvatulehdusta ei ole ollut kertaakaan.
" Vierailija - 04.01. 23:26 vastaa tähän viestiin (13/41)
Serkkuni (syntynyt 1973) oli lapsena todella syömisongelmainen
Alle vuoden vanhana syöminen oli todellista urheilua, yksi viihdytti ja toinen työsi vaivihkaa ruokaa suuhun. Vielä esikouluiässä hän suostui syömään vain tuttuja ja turvallisia perusruokia (makaronilaatikkoa, lihapyöryköitä, siskonmakkarakeittoa tms.) eikä nyt aikuisenakaan ole mitenkään kaikkiruokainen."
En kuitenkaan taida olla serkkusi sillä olen syntynyt -74.
Imetystä kaksi viikkoa sen jälkeen appelisiinimehua ja baby energaa (korvike). Parikuisena jatkettiin keitetyllä perunalla ja raasteilla (???).
Söin kuulemma kuin lintu, mistään en tykännyt ennen kouluikää, en edes karkista tai kakuista tai mistään yleisesti tunnetusta " hyvästä" . Kolmivuotiaaksi melkein " pakkosyötettiin" : puristettiin posket auki ja tungettiin lusikka suuhun. Se kyllä näkyi painon kehityksessä vuoden ikäisenä painoin vain alle 8 kiloa ja kaksi ja puolivuotiaana tasan 10 kiloa.
Aikuisiällä olen tullut yliherkäksi mm. perunalle ja viljoille sekä olen saanut laktoosi-intoleranssin. Syöminen on ollut aina hankalaa siis nuoruudessa kävin melkein anorektisena, mutta kuin ihmeen kaupalla se ei puhjennut vaikka paino hälyttävästi laski 14v:nä yli kymmenen kiloa ja pysähtyi 38 kiloon (kuljin tuolloin painoseurannassa kouluterkkarilla). Syöminen on vieläkin hankalaa (en liiemmin siitä nauti).
Itse kanssa uskon, että nykyään höösataan aivan liikaa ruokien kanssa ja sen takia esiintyy kaiken maailman ongelmia.
aa kielen kipeytymisen (!), muuten ei allergioita ole eikä koskaan ole ollutkaan.
En usko että mulle on mitään aikuisikään asti kantaneita vaivoja ole tullut, mutta muistan kun vielä 12-vuotiaana äitini hieroi usein vatsaani kun se oli niin kipeä. Ala-asteella menin välillä kaksinkerroin kun yhtäkkiä tuli kamalat vatsankouristukset, kaverit vähän säikähtelivät niitä. Mitään ei ole löytynyt, laktoosit ym. on katottu.
ap
Ja ajan tavan mukaan syönyt kaikkea ihan kapalovauvasta. Ei mitään vaivoja tai allergioita ole ollut.
Varsinaisia allergioita ei ole, yliherkkyyttä ja astmaa kylläkin.