Hei te 70-luvulla syntyneet joille on annettu appelsiinimehua
vastasyntyneestä alkaen! Miten vatsanne reagoi siihen, tuliko mitään pitempiaikaisia vaurioita? Minä vuonna olet syntynyt? (Vm siksi että olisi kiva tietää miten pitkään tätä mehun antamista jatkettiin.)
Itse olen syntynyt v. -71 ja olin saanut aivan kamalat vatsanpurut mehusta ja oksentanut kaaressa mehut. Vatsani sieti appelsiinimehua seuraavan kerran vasta kouluiässä.
Neuvolakortissani luki myös että pitäisi antaa mustaherukkasosetta ollessani parikuinen. On sekin aika vahvaa vauvan vatsalle.
Kommentit (37)
-74
-ei ole ollut mitään allergioita tai muita sairauksia koskaan
Ei mullakaan ole allergioita. Muistan kun mulla oli lapsena tosi kovia vatsakipuja, syytä ei koskaan selvinnyt. Mutta tosiaan appelsiinimehua en sietänyt kuin vasta vuosia vauvaiän jälkeen.
ap
mitään vaivoja minulle ei siitä kuulemma tullut ja olen voinut juoda appelsiinimehua pikkulapsenakin. äitini imetti minua vain pari kuukautta ja sen jälkeen sain itse kotona tavallisesta maidosta keitettyä korviketta, korvikkeen ohje on kirjoitettuna neuvolakorttiini.
allergioita, mutta vatsa on kipeä aina ja ruuansulatusongelmia myös. Mulla vuorottelee ripuli ja ummetus. Jee.
Mä kans sain kaksiviikkoisena jo tuoremehua, kaksikuisena vadelmaa ja perunaa.
vuotta nuorempi täysin terve, 5kk täysimetetty ja 1,5vuotta osittaisimetetty.
vm -71, nyt aikuisena vähemmän allerginen
Alle vuoden vanhana syöminen oli todellista urheilua, yksi viihdytti ja toinen työsi vaivihkaa ruokaa suuhun. Vielä esikouluiässä hän suostui syömään vain tuttuja ja turvallisia perusruokia (makaronilaatikkoa, lihapyöryköitä, siskonmakkarakeittoa tms.) eikä nyt aikuisenakaan ole mitenkään kaikkiruokainen.
Ei ole tarkoituskaan vetää johtopäätöksiä, kaksitoista! Kokemuksiahan tässä kysyttiin.
- Se ruikulivatsa
Mulla jäi epäselväksi sen tarkoitus..
Ajattelinpahan vain kysyä nyt kun tämä asia tuli noissa muissa ketjuissa esille. Vanhempani ovat monesti miettineet aiheuttivatkohan he herkkävatsaisuuteni antamalla sitä mehua minulle vauvana. (Senkin ajan vanhemmat osaavat itsensä syyllistämisen kuten nykyvanhemmatkin...)
T. ap
appelsiinimehua 11-viikkoisesta, osittaisimetys 2kk
ja minulla on ollut ongelmia vatsan kanssa, Ihan pienenä oli kuulemma pahasti ummetusta ja ilmavaivoja, mitä en ihmettele yhtään. Onneksi järkeä on tullut noihin neuvolan ruokintaohjeisiin.
Joku sanoi, että oli ohjeistettu antamaan nakkia perunen seassa imeväisikäiselle. Mulle oli neuvottu laittamaan kasvissoseeseen maksamakkaraa!
Käsittämätöntä, että ei tajuttu, että imeväisen ravintoa on maito, eikä mikään muusi ja makkara!
vain raakaa jauhelihaa ja appelsiinimehua:) Ja ikää oli silloin 3vee.
Appelsiinimehuun mulla oli kuulemma kaameat himot jo vauvasta lähtien.
Mulla oli joka yö kaksi mehupulloa jo muutaman kk iästä lähtien.
Imetettiin vain pari viikkoa, maito ehtyi äitini rinnoista vian takia. Korviketta joka tehtiin keitettyyn veteen oli peruna ja kasvisoseiden kyytipoikana noin 2kk iästä lähtien. Sokerivettä annettiin janojuonaksi ja
ekan kerran hampaani paikattiin vasta aikuisiässä.
Ja mitään sairauksia ei ollut tai vielä ole ilmaantunut.
Näin silloin:)
Jos äiti teki lihapullia niin " taikinaa" piti vahtia, Kävin kourakaupalla napsimassa sitä.
Appelsiimehua olen saaanut vauvasta alkaen ja appelsiinit ovat aina olleet herkkua, edelleen.
Syntynyt olen 1969.
Mitään allergioita tai vatsavaivoja minulla ei ole. Ei myöskään sisaruksillani jotka syntyneet -66, -70, -71.
Mun neuvolakortissa ei lue kuin " Vitolia ja keittoja" ja se on kirjoitettu kun olin 4kk. Muistaakseni äitini on kertonut antaneensa myös appelsiinimehua minulle vauvana. Vannomaan en mene.. Rintaa en ole koskaan saanut, korvikevauva siis (Siitä ei voi äitiäni syyttää, paitsi biologista äitiäni joka minut antoi pois..).
Todettuja (siis tutkittuja) allergioita ei ole, mutta tod.näk. viljat ja maito.. Vatsa usein sekaisin, kipeä ja turvoksissa. Lapseni on allerginen.
Muistatteko muuten, että ennen se korvike tehtiin lantraamalla täysmaitoon vettä..?
Aika moista yleistystä yli 300 miljoonan asukkaan maasta.
Voi hyvin, ei allergioita ja vatsa kestää hyvin , mitä vain. Rakastan tulisia ja mausteisia ruokia.
Vatsanpurut vaan oli melkoiset. Olen kyllä aina jälkeenpäinkin pitänyt hurjasti appelsiinimehusta. Suurina määrinä sitrushedelmät vaan aiheuttavat minulle ihottumaa, mutta kohtuullisesti voin käyttää ilman ongelmia.
Lapsena pidin kovasti appelsiinimehusta ja kaakaosta ja näiden yhdistelmä ilmeisesti aiheutti minulla pahan ihottuman päänahkaan.
lukee siis ihan neuvolakortissa. Ihan on terve nainen :-)