Olen tehnyt päätökseni!
Moni on varmaan arvannut mikä se päätös on. = )
Olen valinnut Islamin! = )
Saatan jopa olla jo Muslimi. Olenko? Illalla menin tavallisesti suihkuun. Mulla oli mukana paperi mihin oli pistetty wudun ohjeet. Pesin hiukset normaalisti ja samalla tutkein ohjeita. Kun olin pessyt hiukset niin aloin tekemään wudua ohjeiden mukaan. Ennen kun sammutin suihkun, lausuin Shahadanin hiljasella äänellä ja sit sammutin suihkun. Eikä kukaan Muslimi tai muu ollut kuulemassa. Olenko Muslimi? Vai pitääkö mun lausua se kahden Muslimin kuullen? Sydän on kumminkin jo Islamissa. = )
Kommentit (34)
Luin sen tekstin vielä kerran ajatuksella läpi ja ymmärsin mistä siinä puhutaa vaikka en kaikkia sanoja ymmärtänytkää.
eikö kuitenkin ole hieman outoa verrata Ruotsia ja Turkkia keskenään? Siis tässä kielitaitoasiassa.
Ainakin minun kouluaikanani kouluissa opiskelitiin RUOTSINKIELTÄ, en muista siellä kenenkään opiskelleen turkkia...
Että jonkinmoinen kielitaito sinulla kai on ollut jo Ruotsiin muuttaessasi, vai?
Lisäksi tietääkseni Turkissa puhutaan turkkia ei arabiaa!!!!
Jenni_äiti:
Jos en mä tiettyjä asioita ymmärrä ruotsiksi niin ei se tarkota ettenkö mä pystyis kumminkin kommunikoimaan. En ole tarvinnut tulkkia kun olen hoitanut virallisia asioita tai käynyt lääkärillä ja silti oon saanut asiat hoidettua niin eiköhän se kerro jo jotain. Tunnen monta joka on asunut täällä paljon kauempaa ja silti on joskus vaikeuksia kommunikoida. Olen tuntenut myös Suomessa monta ulkomaalaista joka mielummin puhuu englantia kun suomea vaikka on asunut Suomessa jo viisi vuotta.Mene ite asumaan vaikka Turkkiin muutamaks vuodeks ja katotaa sitten osaatko puhua ja kirjottaa arabiaa sujuvasti ilman virheitä ja ymmärrät kaiken mitä sulle sanotaa ja kirjotetaa!!!!!!!!! = /
Men snälla lilla gumman Jenni_äiti
Men hallå, men snälla lilla gumman, du har REDAN bott här i 3 år och förstår bara några meningar... Hur i all världen klarar du dig?
Jos se Kristinusko olisikin sitten se oikea niin sit mä meen helvettii ja vaikka olisinkin pysynyt Kristittynä, olisin silti joutunut helvettiin koska en usko että Jeesus on Jumalan poika, Jumala vaan pelkkä profeetta. Eli olisin vaan paperi Kristitty joka uskoo Jumalaan mutta ei Jeesukseen Jumalana.
Kiitos birbebek! Ilmeisesti se yksikseen lausuttuna kelpaa myös! = )
Olen siis nyt Muslimi?
Pistän mailia joku päivä.
Tervetuloa islamin pariin Jenni äiti :)
Netistä löytyy muuten esim. www.islamicfinder.org sivuilta selkeät ohjeet vasta-alkajille wudun suorittamiseen ja kuinka rukoilla. Sieltä voi myös ladata rukouskutsun kuulumaan koneelta.
Muslimitar kirjoitti näin;
Kun todistajien läsnäollessa sanot shahadasi, saat toistaa sen perässä (ensin tehdään ghusl-pesu jonka jälkeen sanotaan shahada ja paikalla siis kaksi todistajaa), joten siitä saat mallin oikeaan sanomiseen. Netistä voit myös kuunnella shahadaa ja koraania. Molemmat korjoitusasut ovat oikeita, kumpikaan ei ole sinäänsä väärä, koska tämä a tai ä kirjain lausutaan jotenkin siltä väliltä, ei tarkalleen kumpikaan.
Eli en usko että se riittää että sinä olet yksiksesi suihkussa hiljaisella äänellä mumiset jotakin ja luulet sen jälkeen olevasi jotakin....
" lausuitko suomalaisella vai rutsalaisella´ääntämisellä ;) ;) ;)"
Kanske du inte behöv göra din trosbekännelse inför vittnen , men ...jag hoppas för guds skull vet vad du håller på med...
Vissa människor är av den uppfattningen att en övergång till Islam fordrar ett offentligt tillkännagivande inför lärda män och shaikher av hög rang . Samt ett intyg utfärdat av en juridisk institution eller någon annan auktoritet. Vi önskar klargöra för läsaren, att inga sådana krav eller villkor behöver uppfyllas av konvertiten . Ty Allah den Allsmäktige , känner hjärtats alla hemligheter . Emellertid så råder vi alla, vilka antagit Islam som sin religion, att registrera sig hos en lämplig myndighet . Detta för att underlätta vid vallfärden, och också för att den rättrogne vid sin död skall få en värdig begravning
Tervetuloa Islamiin rakas sisko! Olen tosi onnellinen puolestasi.
Uskon, että shahadasi on ihan ok, ja olet nyt siis tosiaan muslimi.
Siitä en tiedä, että miten oikeaoppisesti tulisi uskontunnustus lausua (todistajat?) mutta uskon, että Jumala hyväksyy sen vaikka sen lausuisi
sydämmessään, kun siihen todella uskoo.
Nyt oletkin sitten siskoni islaamissa, joten neuvon sinua hieman...
Wc-tiloissa ei saa lausua Jumalan nimeä, sillä ne tilat ovat likaisia. Voit sanoa lausua tarvittaessa esim. tehdessäsi wudua, " bismillaah" (Jumalan nimeen) mielessäsi, mutta ei ääneen.
Joten lausu shahada ollessasi wc:n ulkopuolella.
Tiedän ja olen huomannut, että nämä ohjeet huvituttavat ei-muslimia, mutta minusta ei ole mitään huvittavaa siinä, että haluamme lausua Jumalan nimen puhtaassa paikassa ja puhtaana!
Jumala on puhdas ja rakastaa puhtautta!
Silloin kun itse tein shahadan, mieheni sekä moskeijan imaam sanoi, että shahadan sanomiseen ei tarvita todistajia, sillä Allah SWT tietää mitä on sydämessäsi. Luulen tämän todistajien läsnäolon liittyvän siihen, että teet shahadan julkisesti. Minulla ei ole ollut todistajia shahadassa muita kuin Allah SWT.. On kovin vaikea saada sanoja oikein mitä päässä ajatuksissa kulkee. Sain tuossa 2 tuntia sitten suru-uutisia, joten suonette anteeksi jos ajatus ei oikein kulje.
Jenni_äiti, InshaAllah kuulen sinusta pian
Onhan sinulla siellä siskoja jotka auttavat? Ja varmaan löytyy joku ruotsinkielinen (suomalaisia löytyy ainakin msn:ltä) foorumi mistä voit saada aina apua inshaAllaah (jos Allah suo).
Tervetuloa nyt vielä uudestaan!! Olen tosi onnellinen sun puolesta, sisko <3
Olen sitten Muslimi jos kerran ei todistajia tarvita. Tosin niin kun joku pisti, lausuin uskontunnustuksen vessassa joten ehkä varmistan asian vielä kahden Muslimin läsnäollessa. Huomenna ehkä mennää miehen kaverin luo ja siellä on tarkotus lausua shahadin (tai joku tommonen).
Kyllä on muuten ollut semmonen tunne että ihan ku olisi vastasyntynyt vauva. = ) Huomaan että ihan alusta joudun kaikki alottamaan. Sianlihaa en sentää oo syönyt pitkäänaikaan, joten joku asia on sentää ennestää opittua. = )
Mä en oikein oo vielä tajunut että olen Muslimi. Jotenkin tuntuu että pieni osa musta on vielä Kristittyä ja se pieni osa pistää välillä mut miettimään että teinkö oikein, mutta sitten muistutan itteäni siitä että jos mä kerran en usko Jeesukseen Jumalana tai Jumalan poikana ja uskon että se Muhamed on ollut viimeinen profeetta niin en mä voi silloin olla Kristitty vaan silloin mun on oltava Muslimi.
sniffen74. Ruotsissa asun mutta olen asunut vasta vajaa 3 vuotta joten ruotsin kieli ei ole täydellinen. Ruotsinkielisestä tekstistäsi taisin ymmärtää vain kaks ekaa riviä, mut ne tais ollaki ne tärkeinmät. = )
sekä sotia ja raakaa väkivaltaa esim naisia ja lapsia kohtaan. Siksi uskon, että kristinusko on se oikea usko, ja musliminusko on " alamaailman" usko.
Profeetta Muhammedin (rauha hänelle) hadithilla:
Profeetta Muhammed (saas) sanoi:
" Maailma on vankila uskovalle ja paratiisi epäuskovalle. "
[ Muslim]
Me muslimit mieluummin kärsitään tässä elämässä, ja nautitaan
tulevassa, jos Jumala suo!
Erimieltä olen kyllä kanssasi siitä, että muslimit olisivat väkivaltaisempia naisia ja lapsia kohtaan.
Vai esitätkö joitakin tilastoja väitteesi perusteeksi?
Heti tulee mieleen lukuisat pedofilia tapaukset kristittyjen pappien keskuudessa (ja paljonko onkaan tapauksia jotka eivät ole tulleet julki?) Hyvä esikuva kristityille? Toki en tahdo yleistää, mutta en voi muuta kun ihmetellä.
Ja nälänhätä ei sillä parane, että ihmisraukkojen hätää perustelet nettipalstalla uskonnolla? Haloo!!!
todellakin on käynyt niin, että " kristitty" pappi on ahdistellut seksuaalisesti seurakuntalaistaan. on myös käynyt niin, että piispa on pettänyt vaimoaan ja tämän vuoksi eronnut virastaan. mistä muuten oet asiasta lukenut? lehdestä tai internetistä, ehkä? ikäviä asioita, varsinkin se ensimmäinen!
olisiko kuitenkin niin, että muslimin toilailusta omassa maassaan ei toitoteta joka iltasanomissa ja hesareissa? käsittääkseni sananvapaus ei ole joka puolella maailmaa sellaista kuin siihen ollaan suomessa totuttu. voiko olla mahdollista ettei hyväksikäyttötapauksista uutisoida moraalisista syistä?
tämähän tarkoittaisi sitä että ihminen, oli hän minkä uskoinen tahansa, taiteilee joka päivä hyvän ja pahan välillä ja joskus valitsee väärin. se, miten yhteiskunta siihen suhtautuu, ratkaisee asian moraalisen kannan. ymmärräthän: rikoksentekijää rangaistaan tai asia painetaan villaisella.
mitään yksittäistä tapausta, enkä missään nimessä vaan Suomessa tapahtuneita. Näitä tapauksiahan on ihan lähiaikoina ollut otsikoissa useitakin. Ja siis tarkoitan nyt niitä hyväksikäyttö tapauksia, joiden tekijä on ollut ns. julkinen kristitty, pappi, piispa, munkki tms.
Paljonko on hyväksikäyttö tapauksia ihan " normaaleissa" kristityissä perheissä?
Hiljattain luin tapauksesta Suomessa. Luostarissa Haapajärvellä asuva munkki Kristoforos oli raiskannut ja hyväksikäyttänyt lapsia. Hän sai syytteen kahdeksasta seksirikoksesta. Syyte koskee mm. lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä ja useaa raiskausta!
Ihmetyttää vaan, että miten tällaisia tapauksia on niin paljon.
olisiko kuitenkin niin, että muslimin toilailusta omassa maassaan ei toitoteta joka iltasanomissa ja hesareissa? käsittääkseni sananvapaus ei ole joka puolella maailmaa sellaista kuin siihen ollaan suomessa totuttu. voiko olla mahdollista ettei hyväksikäyttötapauksista uutisoida moraalisista syistä?
Islam on korkean moraalin uskonto. Aivan varmasti jos tällaisia tapauksia olisi, ja tulisi tietoon, ne uutisoitaisiin ja tekijää rankaistaisiin
ankarasti. En voi millään uskoa, että jos tällaisia tapauksia olisi muslimien keskuudessa, niistä ei saisi kukaan tietää.
Kyllähän tiedetään kivityksistäkin ym. joten mitään ei vaan paineta villaisella. Kauheaa jos niin olisi!
Enkä muuten ole kuullut vastaavista tapauksista juutalaisten, hindujen ym. uskontojenkaan keskuudessa.
mutta ymmärsitkö sinä mitä minä tarkoitin? ihmettelet kovasti, miksi näitä tapauksia on niin paljon. siihen tuskin kukaan ihminen tietää oikeaa vastausta.
miksi sitten sinä tiedät näistä hyväksikäyttötapauksista? siksi, että ne olivat päivän lehdessä.
mutta totuus on se , että muslimimaissa ollaan vielä aika alkeellisella tasolla. Ihan kuin eurooppalaiset kauan sitten. Ehkei sillä todellakaan ole mitään tekoa uskonnon kanssa, vaan älykkyyden ja sinnikkyyden, mutta olen sen silti Jumalaan ja Jeesukseen uskovana ajatellut.
Minä pelkään muslimeja maassani, koska pelkään, että he toteuttavat koraanin käskyä eliminoida vääräuskoiset. Ja älkää nyt yrittäkä väittää vastaan, sillä olen asian kyllä tarkistanut ja etsinyt sen kohdankin, missä asia mainitaan, ja tehän varmasti asiaan tutustuneina löydätte sen itsekin.
Tuo on todella pelottavaa, minä ihan oikeasti pelkään. No, tietenkin te uskotte omaanne kuin minä omaani.
En sitten tiedä, onko suomalaista alkuperää olevat muslimit sitten fiksumpia ja sivistyneempiä, uskoisin niin. VOihans e tosiaan olla että suurin osa raakalaismaisissta teoista kuuluu kulttuuriin, eikä sukontoon (lue: naisten ja lasten raiskaus ja kivittäminen, naisen pitäminen yleisenä omaisuutena, itsemurhaiskut, kiihottaminen jotakin kansanryhmää vastaan, ryöstely (sekä suomessa eettä kotimaissaan) jne jne)
On toki krisityissäkin kaikkea pahaa, mutta kuitenkin vähemmän suhteessa ihmisten määrään.) Eli kait se sitten jotenkin liittyy kulttuuriin tai rotuun? Ja siellä vain sattuu olemaan paljon muslimeja niissä maissa, missä näitä hommia tapahtuu.
Jos en mä tiettyjä asioita ymmärrä ruotsiksi niin ei se tarkota ettenkö mä pystyis kumminkin kommunikoimaan. En ole tarvinnut tulkkia kun olen hoitanut virallisia asioita tai käynyt lääkärillä ja silti oon saanut asiat hoidettua niin eiköhän se kerro jo jotain. Tunnen monta joka on asunut täällä paljon kauempaa ja silti on joskus vaikeuksia kommunikoida. Olen tuntenut myös Suomessa monta ulkomaalaista joka mielummin puhuu englantia kun suomea vaikka on asunut Suomessa jo viisi vuotta.
Mene ite asumaan vaikka Turkkiin muutamaks vuodeks ja katotaa sitten osaatko puhua ja kirjottaa arabiaa sujuvasti ilman virheitä ja ymmärrät kaiken mitä sulle sanotaa ja kirjotetaa!!!!!!!!! = /
Men snälla lilla gumman Jenni_äiti
Men hallå, men snälla lilla gumman, du har REDAN bott här i 3 år och förstår bara några meningar... Hur i all världen klarar du dig?