HELMISIMPUKAT keskiviikkoon
Kommentit (23)
Pikaisesti vain! =)
Ollaan kohta lähdössä esikon kanssa mun äidille. Ollaan siellä ensi yö kun mies laatoittaa meidän vessan lattian ja pönttöä ei ainakaan vuorokauteen saa kiinni.
Poika sai eilen antibiotit kun kehkot niin kovasti rohisi lääkärissä. Ja sellaista mukavaa unettavaa yskänlääkettä. Annoin sitä eilen päivällä ja poika nukahti syliin tunniksi kun istuin koneella.. =) Että jos vain yöksi antaisi.
Tajusin juuri että eikö sitä 34 viikkoa pidetä rajana että vauva olisi ns täysin valmis, että sen täytyy vaan kasvaa ja vahvistua. Mulla on huomenna 34 täynnä ja tuntuu hassulle ajatella että sisällä on ihan " valmis" ihmisenalku. Vastahan mä plussasin.
Liitoskipuja on täälläkin. öisin vaivaavat kun kylkeä pitäs kääntää. Juuri tossa häpyluussa ja alaselässä. Supisteleekin muttei kivuliaasti.
Tulihan tänä tekstiä taas..
Oikein kivoja päiviä kaikille ja ennen kaikkea kivuttomia!
-sitruuna ja minttuvihtori 33+6-
Päivän aloitus huonosti nukutun yön jälkeen, eli nää unettomat yöt on jo jokapäiväistä elämää . Oikean lonkan kiinnikkeet on niin kipeät että ei pysty niin ei pysty nukkuu, kävelee yms. varmaan kohta edes syömään ;) Lämpöpussia hieroin taas koko illan pitkin selkää ( helpottaa kummasti ja vie ainakin supistelut pois )
Mä toisaalta odoyan jo että syntyisi mut toisaalta ei ihan vielä tarviis tulla sitä pitää hiukan henkisesti valmistautua kun tuo lepo alkoi vasta pari viikkoa sitten ja sitä ennen hyvä että tajusin edes odottavani ;) nyt on hyvä aika höllätä ja keskittyä vauvan tuloon !!
Adalmiina
Fc venus on pakko käydä katsoo kunhan mies töiltään joutaa , meillä turnausta ( futsal ) luvassa viikonloppuna niin eiköhän tuota futista taas ihan riittävästi meidän perheessä ole ;) Ainakin nähdään kaikki " vanhat" futiksen ystävät vaimoineen !!
Mutta nyt tytölle aamupalaa laittamaan kun kerran heräs ajoissa . ( jos nyt tästä tuolilta enää nousen kaikkine kipuineen )
minkki ja oskari 33
Kenellekkään en tälläistä oloa ja vointia voisi toivoa kuin itsellä on. Mutta helpotavaa se on, kun voi lukea, että muilla on vaivat samanlaisia kuin itsellä. Yöllä valvoin ja pyörin neljän molemmin puolin minäkin. Mieskin sanoi nukkuneensa huonosti. Eipä ihme kun tällainen norsu piehtaroi vieressä. Tosin se piehtaroiminen käy kuin hidastetussa filmissä. Liitokset on niin kipeät, häpyluu on kipeä, jalkoja särkee. Ja sitte supistelee ja alamahaa jomottaa melkoisen tasaiseen tahtiin=( Kyllä on nautinto tästä olotilasta kaukana. Päivät alkaa olla aika pitkiä.
Tänään pitäis käydä ostamassa pinnasängyn patja ja kangas sängyn katosverhoa varten. Nyt taidan yrittää houkutella pojat pihalle ja ottaa imurin kauniiseen käteen. Sitten voi taas valittaa kuinka selkään sattuu ja supistaa. Ei vaan raski miehelle jättää kaikkia kotitöitä kun hän kuitenkin päivät ensin töissä. Vaikka kiitettävä häntä kyllä on, kun niin hyvin kotitöihin osallistuu.
Nyt toivotan minäkin siedettäviä vointeja teille kanssasisaret!
iituaatu 34+5
Saako tänne kirjoittaa hieman poikkeavasta yöstä, kun muilla näyttää olleen pahoja kokemuksia. Minä nimittäin pitkästä aikaa nukuin ilman sitä hirveää hikoilua, jonka takia olen öisin juonut pari litraa vettä ja rampannut kans vessassa. Nukuin siis todella sikeästi seitsemän tuntia putkeen, kävin vessassa kun mies lähti töihin ja nukuin vielä neljä tuntia sikeästi siihen päälle.. =) Huh huh! Aina tällaisen yön jälkeen miettii, että näinkö on, jäikö viimeiseksi hyvinnukutuksi pitkään aikaan..
Synnytysjutut ei jaksais enää kiinnostaa, tulis jo, ei jaksais odottaa. Siihen kun on ladattu niin hirveästi kaikkea ja olenhan vain välikappale tämän maailmanmatkaajan elämässä, kun se tänne ulkopuolelle saapuu. Haluisin olla jännittämättä sitä tilaisuutta, mutta pakosti huomaan hieman alkavani tutista kun mietin asiaa.
Vauva on pyörinyt viimisen parin viikon aikana joka viikolla vähintään yhden kerran ympäri, enkä enää tiedä miten päin se luuhaa. Hyvin sillä taitaa asiat kuitenkin olla. Neuvolassa viime viikolla tuli taas " siisti" rivi neuvolakorttiin, painoa on minulle kertynyt jo 14 kiloa lähtöpainosta. Eikä polveni meinaa uutta painoani jaksaa kantaa.. =)
Niin muuten, ootteko muut järkyttyneet siitä paljonko äitiysrahasta lohkaistaan veroja!!!?? Soittelin uutta verokorttia ja ne arvioivat ensin, että prosentiksi tulisi 24!! No siinä oli sitten pieni laskuvirhe ja lopullinen on 20,5 %, mutta silti se on viidesosa tuesta.. Ja mitä enemmän ehtisi tehdä äippäloman jälkeen töitä niin sitä enempi se prosentti laskisi.. Mutta eihän siihen jää kuin kaksi kuukautta..
Enivei, hyvää keskiviikkoa helmikset!!
nemma&muksis 34+
Vois tehdä nämä pinot tulevaisuudessa niin, että aina kukin aloittaa pinon vuorollaan ja listaa pitkät valitukset siihen ja me muut vastataan vain että samaa kuin edellinen :) Oli kyllä kuin omasta " kynästä" kirjoitettuja nuo aiemmat tekstit....
Yöllä tosiaan kamalaa pyörimistä ja todellakin hidastettuna, eihän tällaisen mahan kanssa kovin nopeita liikkeitä tehdä...liitoskivut vihloo, lantio puuduksissa, alaselkä kipeä...ihankuin olisi 80 -vuotias reumaa sairastava mummeli...sitten pitää juosta vessassa monta kertaan yössä eikä pelkästään pissalla...mulla tuo suoli on toiminut ihan ylikierroksilla koko raskausajan eli eipä kivaa sekään... Aamulla tuntuu olevan niin kankeaa tekoa että menee tunti ennenkuin palautuu suht normaalien kirjoihin. Lisäksi on tullut kamala kutina, mun iho on todella kuiva! Muutenkin kärsin talvisin kuivasta ihosta, mutta yleensä se oireilee vasta kovilla pakkasilla. Neuvolassa sanoivat että ihan normaalia että iho kuivaa (eli ei ole raskausmyrkytykseen viittaavaa kun muita oireita ei ole). Inhottavaa sinänsä. Sitten kun on niin TAIPUISA että ylettyy vielä raapimaankin jokaista kutiavaa paikkaa...
Edelleenkin, yritetään kestää hammasta purren, sitä ihanampi on tuleva palkkio tästä kärsimyksestä!!! Eteenpäin, sanoi mummo lumihangessa....
Sasuliini ja hajuherne 35+5
Tulin juuri neuvolasta. Kaikki oli ihan ok siihen nähden, että osastollakin on tullut oltua. Painoa on nyt tullut 10kg lähtöpainoon, viimeksi tuli 12kg eli samoihin taitaa mennä nytkin.
Viime yö meni valvoessa (suurimmaksi osaksi) kun supisteli taas. Hiukan oli niitä kipeitäkin, mutta lakkas onneksi ennen kuin tuli se raja, että täytys sairaalaan lähteä. Minut kun otettaisiin osastolle ja siellä sais olla vain levossa :( Eipä juuri nappaa. Esikkokaan ei oikein tykkää kun äiti on joka vaiheessa sairaalassa. Ainoa hyvä puoli, hänen mielestä, siellä olosta on se, että pääsee leikkimään sairaalan sängyllä! Sitä kun voi, nappia painamalla, hiissata ylös ja alas :)
Liitoskivuista joku valitti, ei taas muisti pelaa... Ne ovat vaivana täälläkin. Liikkuminen on todella hankalaa ja varsinkin lonkat on kuin tulessa. Tähänkään vaivaan ei ole muuta apua kuin synnytys. Lämpö auttaa hetkellisesti ja lämmitettävä kaurapussi onkin mulla kovassa käytössä.
Taidan ottaa taas suunnan soffalle ja kirjan käteen kun meinaa alkaa tämä istuminen rasittaan. Onneksi sain joululahjaksi muutaman hyvän kirjan :)
Birdy ja Inkku 33+4
Onpa lohduttavaa, että muillakin nuo yöt ovat repaleisia. Viime yönä Onnilla tuli pisut sänkyyn ja sitten olinkin jo aivan hereillä... Mulla ei kivut ole kovin pahoja, mutta liekö hormonaalista ettei uni tule herättyä enää silmään. Normaalisti unenlahjani ovat mahtavat!
Sasuliini:
Kutina ei suinkaan ole raskausmyrkytyksen vaan hepatoosin, eli maksan vajaatoiminnan oire. Sun kannattais vielä soittaa neuvolaan, että laittaisivat lähetteen maksa- ja sappikokeisiin. Kutinan ei tarvitse olla mitenkään hysteeristä. Yksi yö pitää paastota ennen verikokeita, mutta kyllä sen juuri ja juuri kestää. Mulla oli vaiva kaksosraskaudessa ja nyt käyn säännöllisesti verikokeissa. Se tulee helposti juuri loppuraskaudessa. Toivotaan, ettei sulla ole sitä, mutta tarkistaisin asian.
Eilen kävin ostelemassa loput tarvikkeet kaupungilta. Ostin Body Shopista pikkupullot shampoota ja hoitoainetta ja muita ylellisyystuotteita sairaalaa varten. Viimeksi ne tuntuivat ihanan piristäviltä synnytyksen jälkeen. Ostin myös imetyskoltun jonka voi sujauttaa päälle jo sairaalassa. Minusta oli mukava olla omissa vaatteissa viimeksikin. Silloin meillä kyllä oli perhehuone, jota Taysissa ei enää ole. Sitä on siis turha toivoa. Hertalle ostin kotiintulovaatteet, muuten raukka saakin kulkea Helmin vaatteissa.
Alkaa olla kaikki valmiina. Hermot kun vielä kestäisi nämä viimeiset viikot. Viimeksikin hiki pukkasi kämmenistä harva se ilta. Tietoisesti en pelkää itse synnytystä, mutta vauvan menetystä synnytyksessä pelkään. Lapsettomuudesta on jäänyt kovat pelot siitä, että vielä jokin menee mönkään. Pitää vain toivoa, että Hertta saa syntyä turvallisesti kulkemaan kanssamme!
Voimia viimeisiin päiviin ja öihin teille kaikille!
Noora rv 35
Heippa Helmet!
Kolmas päivä äitiyslomalla ja mä olen jo tylsistynyt. Siis mitä ihmettä tekisin kaikki päivät seuraavan kuukauden ajan? Tylsyys loppuu takuulla siihen paikkaan kun nyytti saapuu, mutta tämä tyhjäkäynti ennen synnytystä on aika pitkästyttävää. Taidan tänään ryhdistäytyä ja lähteä koiran kanssa kunnon lenkille.
Eilen oli neuvola. Hmm, uskaltaako tunnustaa että joulun aikana (3viikon aikana) oli tullut 4kiloa painoa!!! Siis miten helkutissa?!? Tai no, jos on maannut käytännössä 2 viikkoa selällään ja ruokkinut itseään joulutortuilla ja suklaalla ja välillä myös pizzalla niin onko se yllätys? Yritän kaikin tavoin lohduttautua ajatuksella, että koko raskauden aikana painoa on tullut alle sen 500g viikossa eikä neuvolassa oltu moksiskaan tästä meikäläisen " pikku" loikasta vaa' alla, mutta on silti masentavaa lukea, että joillekin tulee koko raskauden aikana vain 4-5kg.
Eipä paljoa nukuta täälläkään. Tai nukutaan, mutta hyvän asennon löytäminen on todella vaikeaa. Tällä hetkellä paras on oikealla kyljellä, tyyny vatsan edessä/puoliksi vatsan alla. Mutta herään ainakin 2-3 kertaa yössä vessaan ja kylkeä kääntämään kun lonkkia särkee. Äippäloman hyvä puoli on tietenkin se, että voi nukkua vaikka koko päivän -siis ensisynnyttäjän onni- eli ainakaan unen puutteesta ei täällä kärsitä.
Eipä muuta raportoitavaa. Tai no yksi kysymys mietityttää -paljonko vauva tarvitsee vaatteita? En ole ostanut juuri mitään kun ei tiedetä, onko poika vai tyttö. Meillä ei äitiyspakkauksen lisäksi ole kuin pari bodya ja parit potkarit. Monetko bodyt / potkuhousut olisi pienelle vauvalle tarpeen eli paljonko niitä kuluu??? Toki voi pestä jne. mutta vaihtuuko kuteet kaksi kertaa päivässä vai kuinka?
rv 35+1
ps. Kyllä se synnytys pyörii täälläkin mielessä. Tosin en kaipaa enää mitään koulutusta tai valmennusta. Nyt alkaa olla se vaihe, että " ihan sama, kai se sieltä jotenkin ulos tulee" -en halua enää lisää tietoa. Toivon, että en kuole kipuun... siinä kaiketi ainoa huoleni asian suhteen.
Minäpä olenkin sitten yltiöpositiivinen teidän kaikkien kurjien joukossa =) Olo on mitä mainioin, viime yön nukuin kuin tukki ja heräsin vasta kellonsoittoon, taapero jaksoi vielä siitäkin tunnin nukkua joten sain kerrankin hoidella aamutoimia rauhassa. Olokin on ihan ok, alkaa tämä flunssakin kai pikkuhiljaa helpottaa kun nykyisellään riittää n. 5 nenänniistokertaa päivässä. Ainoa " raskausvaiva" mulla on kummallinen, eli tuntuu ettei vauvalla ole tarpeeksi tilaa massussa, toinen puoli mahasta on kosketusarka kun vauva ikäänkuin venyttää sitä toista puolta jotenkin...vaikea selittää mutta aika ikävä tunne, etenkin vauvan liikkuessa tuntuu että maha repeää ihan justiinsa. Niitä raskausarpiakin on enemmän sillä puolella, joten olisikohan oikeasti vaikka takapuoli siinä kohdassa jota sitten tunkeaa ulospäin???
Mä olen ostellut ihan älyttämät määrät pikkuisia vaatteita, neutraaleja enimmäkseen mutta myös muutamia tytön vaatteita, saapi nähdä onko mulla keväällä entistä enemmän käyttämättömiä vaaleanpunaisia pikkunuttuja...=)
Mä tänään netistä katsoin että olivat tehneet uuden äippärahapäätöksen, oli kyllä huomattavasti isompi kuin ensimmäinen päätös mutta silti pienempi kuin odotin...täytyy odotella sitä postissa tulevaa päätöstä niin näkee perustelut, jotain ovat tietty taas vähennelleet. Ja tosiaan kun siitä vielä vähentää verot niin melkoisen vähällä sitä on taas pärjättävä. Vaikka kotihoidontukeen verrattunahan tuokin summa on ruhtinaallinen.
Meillä ei olla vielä nimistä eikä edes kummeista juuri keskusteltu, mies ei jostain syystä ole ollut kamalan kiinnostunut. Vai lieneekö jättänyt minun asiakseni, kun edellisen lapsen kummit ovat miehen suvusta ja nimenkin sai päättää melkein yksinään =) Tosin pojan nimi päätettiin lopullisesti kun pappi oli jo täyttämässä papereita, joten viime tippaan jää varmaan tämänkin kanssa.
No joo, työntouhuun taas, kivutonta keskiviikkoa kanssasisaret!
Manna ja eekuli 32+5
En ole varmaan aikaisemmin osallistunutkaan viestiketjuihin. Mutta ajattelin kirjoittaa kun helmikuussa pitäisi syntyä meillekin vauvaliini. Itse olen 33 v ja esikoispoika aiemmasta suhteesta on 8,5 v. Eli hieman pitkä väli näiden lasten kanssa. Siksi tuntuu välillä että olisin kuin ensi synnyttäjä. Raskausviikko 35 + 3 menossa. En todellakaan muista että ensimmäisen kanssa olisin ollut kömpelö ja voimaton. Silloin olikin kyllä 25 v. kun hänet sain. Joten huomaa kyllä iän tuomat rajoitukset ja rasitteet raskauden kanssa.
Olen nukkunut kohta viikon erittäin huonosti. Kun luin teidän viestiänne niin kukaanko ei todellakaan kärsi närästyksestä? Itse joudun ottamaan Rennietä heti kun käyn nukkumaan. Sitten herään n. 2 tunnin päästä kun suu on kuin tulessa. Luulen kohta että ruokatorven limakalvotkin ovat jo rikkoontuneet. Koska esim. appelsiinin syöntiä en voi kohta tehdä kun se koskee ruokatorveen ja nieluun. Pahimmassa tapauksessa kun närästys alkaa ja sulatettua ruokatulee samassa yhteydessä suuhun, joudun menemään oksentamaan koko vatsalaukun sisällön pois. Onkohan teillä tietoa, voisiko lääkäri määrätä turvallisesti jotain vahvempaa lääkettä tähän vaivaan? Nyt olen nukunut 3 yötä sohvalla. Jotta saan itseni melkein istuvaan asentoon. Ja siellähän on kuitenkin epämukavan kovaa nukkua. Hikoilu on myös minun vaivani. Peittoa ei pysty pitämään päällä ja tietenkin se aiheuttaa sitten suonenvetoja kun jalat on paljaana. Valitusta, valitusta vaan lisää. Vauvani on oikealla puolella. Eli peppu on oikealla kylkikaaren alla. Tuntuu jo että sen paino painaa kovasti ihoa vasten. Onko kellään tietoa ja arviota miten painavia vauvanne ovat? Meillä vauvan koko arviotiin 2400 gr raskausviikolla 33 + 3.
Tälläistä tänä aamuna. Vauvan vaatteita olen pessyt ja laittanut ne koko ja värijärjestykseen äitiyspakkaukseen odottamaan pientä käyttäjää.
Ps. Miten useasti vauvanne hikottelee? Meillä on kun alkaa sellainen aktiivinen liikkuminen, niin pian sen jälkeen tulee hikka.
Olit oikeassa, mä tässä sekoilin :) Kiitos oikaisusta!
Sasuliini 35+5
no minä liityn joukkoon tummaan...
kolottaa ja laiskottaa!!!!!!!!!!!!!!!
ei kiinnosta edes pukea päälle, mut ei mun oo mikään pakko sitä tehdäkkään.mut mä kyllä nukuin ihan ok.
mun supistukset taas alkoi viime yönä ja otin puhelimen sängyn viereen, jos vaikka pitäs soittaa lapsenvahtia ja ukkoa hätiin, no eipä tarvinnut.mut nyt oli alaselkäkin tulessa, koko aamun on ollut selkä non-stop kipee ja supistelee pikkukivuliaasti.
mulla on huomenna lekuri,varmaan kaivelee alapäätä,jos siitä vaikka provosoitus.
onko muut sitä mieltä et tää loppuaika on vaan yhtä kolotusta ja valitusta???!" !!!
ei mullakaan sillon 1995 kolottanut tälleen kun eka raskaus oli lopuillaan, nyt olen puolet pienempi kuin silloin..sillon painosaldo oli 23 kg ja nyt vaan 9 kg..mut olo on kuin norsulla, puunorsulla kun ei taivu.
Mun pomo oli kysellyt mun kuulumisia ja olikin todennut et kohta joko pää halkee tai jonkun muun pää halkee jos ei lasta tuu.
sit oli mulla asiaakin, onko jossakin kaavoja äitiyspakkauksen reunakankaisiin???tai saako niitä jostakin ostettua??? taidan olla nyt ihan rehellisesti uusavuton ja marssin kauppaan ja ostan semmoset jos niitä kerran myydään.ukko kasas sängyn eilen ja se näyttää hillittömän isolle kun kuvitellaan et semmonen 50 cm pötkö siellä kohta makaa!!
kuumetta ja vauva ja kaikki kolotukset 35+5
Taidan vain allekirjoittaa teitin kaikkien kirjoitukset kolotuksineen kaikkineen... Olo tosi kurja supistuksineen. Lapset alkavat jo oleen terveitä, onneks. Koputan puuta, ettei taas tuu tautia. Ruokahalut on jo molemmille palannut suht normaaliks.
Mut nyt neuvolakuulumisiin, tulin jokin aika sit sieltä. Hemoglobiini oli laskenu 86:teen rautakuurista huolimatta!!! Huomenna täytyy käydä kunno verikokeis ja se perusteella terveydenhoitaja tekee sitte lähettee tayssii! Ei ihme, että olo on kura! Paino oli kolmen viikon aikana laskenu -200g, verenpaine oli iha ok, vähän oli alapaine koholla. Sf-mitta oli nyt 30 ja viikkoja nyt koossa 33+2. Kiva päästä tayssii, nii näkee missä mennää tuo kohdu suul. Viimeks ku o kattottu marraskuussa ja supistuksia tulee joka päivä! Terveydenhoitaja varas 2viiko päähä lääkäriajankin, pitänee perua, jos tayssis pääsee käymää.
Mutta koittakaamme selviytyä kunnialla loppuun... Voi, kun voikin aika mennä hitaasti!!
T: sinilila 33+2 + vaivat
Myötätunto kaikkien puolella :).
Itse olen nyt nukkunut muutaman yön levottomasti heräillen aamuyöstä ja pissillä hypäten. Kuulunee asiaan. Muuten olen saanut olla kivuitta ja kankeuksitta, onneksi, vielä. Toista nivusta jomottaa aika ajoin kävellessä, mutta sekään ei vaivaa muulloin. Vauva potkii valtavasti ja sitä kipua jo kestääkin. IHmettelen vaan, miten se jaksaa aloittaa iltayhdeltätoista ja jatkaa sitä yömyöhälle. Toivottavasti ei pidä paikkansa se oletus, että rytmi pitää paikkansa sitten mahankin ulkopuolella. On päivät suht rauhassa ja yöt mellastaa. Nej tack. Mitenköhän sitä näin kolmekymppisenä jaksaakin taas valvoa yöt :)? Äippäloma alkaa ensi viikolla, sitä ennen nautin joululoman, joten lomalla jo olemme mekin :).
Akateemikko 33+5 sekä neiti 2,5v
Siis joka paikka on todellakin yhtä jumissa kuin monella muullakin. Yö meni hikoillessa ja koko tämän päivänkin on tullut sellaisia aaltomaisia hiotuskohtauksia. Tältä sit tuntuu varmaan vaihdevuodet ;)! Sain onneksi aamulla jäädä nukkumaan, mies nousi kahdeksalta lasten kanssa. Varttitunnin mittainen jäkätys tehosi kerranki ja sai miehen hereille ;). Kun ei tosiaan tiedä miten päin yönsä nukkuisi. Kyljen kääntö muistuttaa todellakin norsun liikettä ja saa hereille kaikki muutkin sangyn käyttäjät (lue mies ja 4v. esikoinen) Tyttö 1,5v onneksi ymmärtää pysyä omassa huoneessaan nukkumassa. Sitten taas jos nukut koko yön samalla kyljellä mulla on niin jumissa joka paikka ettei ylös pääse. Liikkeelle lähtiessä oikein kuuluu paukahdus tuolta jostain keskeltä ristiselkää. Mitkä lie luut etsiytyvät takaisin paikoilleen. Tosin ei ihmekään kun tälläinen massa tuntitolkulla painona. Kaipa siinä jo luutkin siirtyy paikoiltaan :)!
Närästys on ollu mullakin vaivana joka raskaudessa viimeistään viikolta 20 lähtien. Lasillinen vettäkin närästää. Mies nauraakin kun ei paketti Rennietä meinaa päivässä piisata! Tosissaan pahimpina vuorokausina menee kymmenenkin. Voikohan sitä liikakäyttää? Joku muuten kysyi voisiko lääkäriltä saada jotain muuta närästykseen. Muistan että kun kuopusta synnytin toivat mulle nestemäistä helpotusta, olisko ollu Magnesium-maitoa nimeltään. Muutenkin maito tuntuu mulla hieman auttavan. Käyn yleensä yöllä koittamassa ensin josko lasi maitoa helpottaisi, otan vasta sitten Rennien jos tarvii. Kun useimmiten ehdin nukahtaa ennenkö se on kokonaan sulanut ja sitten saa aamulla huuhtoa loput jauhot poskestaan... :((( Ällöttävää!
Mites muuten muilta sujuu tuo autoilu tätä nykyä? Minä en enää suostu/mahdu ratin ja penkin väliin. Kun on lyhyet jalat pitää penkki vetää mahd. eteen ja sit ei maha enää mahdu kun on niin mahtavat mitat. Sain muuten mitaksi 107cm, itse olen lähtömitoiltani 156cm ja 55kg... Ja sf mitta oli puolitoista viikkoa sitten jo 37cm. Että mun puolestani voisi syntyä jo! Köllöttelee vielä tuossa minun mahan oikealla puolella, tuntuu ihan että pitää itsekin olla kallellaan siihen suuntaan!
Mut nyt pitää lähteä laittamaan lapsille ruokaa! Vointeja! Hyviä tai huonoja, siihen kun ei itse tällä hetkellä pysty vaikuttamaan...
Annunen 35+2
Mua ei vaivaa juurikaan mitkään raskauteen liittyvät vaivat, vaan esikoisen sairastelu. Viime yönä heräsi taas 15-30 min välein melkein läpi yön ja alkuyöstä kävin hakemassa meidän sänkyyn, vaikkei olisi halunnutkaan. En todellakaan jaksa nousta ylös jotain 20 kertaa yössä ja mennä pojan huoneeseen. En kyllä saanut pojan vieressäkään nukuttua, mutta sainpahan sentään maata. Tänään käytiin lääkärissä ja poika sai ab-kuurin korvatulehdukseen ja ylipäätään koko flunssaan. Päiväunienkin aikana herää koko ajan ja tänään suostui nukkumaan vain 35 min (normaalisti nukkuu ainakin 2 h). Ottaa aivoon ja tietenkin säälittää pieni potilas. Isi ei kelpaa nyt mihinkään, vaan poika on tyytyväinen ainoastaan mun sylissä. Jos olen vaikka vessassa, niin huuto on hirmuinen. Ja silloin kun en pidä sylissä, niin kitisee ja marisee koko ajan. Ja se tietenkin tympii meitä molempia, ettei päästä ulos.
Tänään kun mies tulee kohta kotiin, niin meikä lähtee samantien kaupungille koko illaksi. Pakko saada päätä tuuletettua, vaikka olen sitten illalla aivan poikki, kun tulen kotiin. Ois kivempi käydä jossain ostoskeskuksessa, jossa vois olla koko ajan vähissä vaatteissa, mutta nyt kun menee tonne keskustaan (HKI), niin pitää vähän väliä riisua ja pukea, jos/kun liikkuu ulkokautta kaupasta toiseen. Ja kaikki kaupat on niin kaukana toisistaan.
Muuten on olo siis yllättävänkin hyvä. Harmittaa, kun jumppaliput loppui, koska voinnin puolesta olisin voinut siellä vielä käydä. Nyt täytyy yrittää käydä vaan kävelyllä, etten ihan kokonaan laiskistu. Levottomat jalat ei ole vaivannut enää moneen viikkoon *kopkop*, eikä lonkkiakaan särje öisin niin kuin ekassa raskaudessa. Yöllä käyn yleensä pari kertaa vessassa, mutta viime yönä en käynyt kertaakaan. Ainoa vaiva on toi ala- ja yläselkäsärky. Valitin neuvolassa, että kyljellään nukkuessa särkee selkää, että on pakko nukkua selälleen aika paljon, niin neuvolatäti sanoi, ettei saisi nukkua. Ei se musta tunnukaan hyvältä, mutta kyljellään on vielä kivuliaampaa. Ainoa hyvä vaihtoehto ois siis mahallaan, mutta se ei sattuneesta syystä oikein onnistu. Onneksi toi selkäsärky ei vaivaa öisin sitten kun olen nukahtanut.
ÄITIYSRAHAN VEROPROSENTTI: Mulla oli eka äp-rahan vero% jotain 22 ja nyt olen ihan onnessani, kun se on vaan 13,5 ja ne tulorajatkin on oikeat (siis toi 13,5 % riittää koko vuodeksi).
HIKOILU: Mä olen oikeasti tosi palelevainen ja edelleenkin palelen aina ulkona, mutta sisällä on koko ajan kuuma. Ja yöllä hikoilen, enkä voi pitää kuin ihan pientä ja ohutta yökkäriä ja nukun ilman peittoa, vaikka normaalisti tässä vaiheessa talvea mulla olisi paksu pyjama ja untuvatäkki.
VAATTEIDEN MÄÄRÄ: Meidän esikoinen oli tosi kova pulauttelemaan, joten varsinkin paitoja/bodeja meni useita päivässä. Mutta koska käytössä oli kestovaipat, jotka pestiin joka toinen päivä, niin vauvan vaatteet meni siellä samassa. Eli riippuu niin paljon siitä, pulautteleeko vauva paljon ja kuinka usein pesee pyykkiä (niitä vauvan vaatteita).
Nyt meitsi lähtee sinne kaupungille... Heippa!
T:Fassiloora rv 33+3
Peesaan muita.. Yöt yhtä valvomista.
Tänään käytiin shoppaamassa oikein urakalla loput, puuttuvat tavarat. mm.sänkyyn patja, petari, täkki. Sitten pyyhettä, imetystoppia, tuttia, vaippaa, vaatetta ja esikolla kanssa puuttuvat vaatteet seuraavasta koosta. Kyllä nyt on taas putsattu mutta tyytyväinen olo.
Esikoiselta on vuoden takaa pientä relettä vaikka kuinka mutta piti sitä uudelle muutama ihan ikioma, uusi juttu ostaa.
Tuosta nukkumisesta on ollut puhetta. Meinattiin että siirretään nyt esikoinen patjoineen päivineen matkasänkyyn[monet kokeneet sen pinnistä paremmaksi!!] ja kun rupeaa yli yrittämään niin sitten lastensänkyyn.
Eilen oli neuvola, kaikki ok, verenpaineet vain alhaiset tuumasi ettei ihmekään jos pyörryttää...
Tänään käytiin " tutustumassa" kierroksella synnärille. Ihan siis " haistelemassa" fiiliksiä mitä synnytyshuoneen, ym. näkeminen tuottaa. Mulla siis patoutumat ja synnytyskammo viime synnytyksen takia.
No ahdistavaltahan se tuntui :(
Nyt on sitten tuolta kolmesta asti supistellut suht. säännölliseen 5-10minuutin välein. Osa kipeempiä, muut vain napakoita. Eipä nämä tästä tunnu muuttuvan suuntaan eikä toiseen, kiusaavat siis vaan.
Naurettiin miehen kanssa että nyt kun käyty synnäri checkaamassa ja loput kamat hommattu niin nyt kaveri päättää sitten tulla... No joo.. :)
Mutta nyt sohvalle pitkäkseen...
Marju ja Minni 34+6
Oikeastaan ensimmäistä kertaa oli hankala yö. Asentoa piti vaihtaa tosi tiheään ja ainahan siihen herää, kun kääntyminen ottaa aikaa ja tilaa saman verran kuin valtamerialuksella... Samoin liitoskipuja sun muita lonkka- ja nivuskipuja piisaa ihan riittämiin. Ne ei ainakaan helpota kyljen vaihtoa öisin. Alamahaa on ruennut repimään liikkuessa.
Ja sit on omituisia mahakipuja. Mahaa polttelee. Olenkin ruennut miettimään, että voiskohan ne olla supistuksia. Nuo polttelut tulevat ajoittaisina ja niitä on nyt ollut noin yksi jakso päivässä, lähinnä päivällä muutama kipukohtaus. Lepo on helpottanut. Omasta mielestä maha ei silloin kipukohtauksen aikana kovetu, kuten kivuttomissa harjoitussupistuksissa. No, hankala tietää, että mitä ovat, kun ensikertalainen on. :/
Meilläkin oli tänään tutustuminen synnäriin. Ihan jees nähdä ne paikat, mihin sit mennään. En vaan jotenkaan saa kamalasti irti näistä valmennuksista... Ehkä suhtautumiseni on liian skeptinen. Imetys-" pakkosyöttöä" on kuitenkin ainakin TYKS:ssä sitten tiedossa, kun sinne mennään... Jep jep. Minulla ainakin toistaiseksi rinnat on ihan autuaan tietämättömiä siitä, että missä mennään eli omasta mielestä niissä ei ole tapahtunut juuri mitään. No, ehkä ne rupeaa toimimaan sit kun sitä tarvitaan.
Ai niin, sain synnytystapa-arviolle ajan ja silloin olis menossa viikot 37+2. Vähän huolettaa, että päästäänkö edes sinne asti, kun on suvussa tuota taipumusta ennenaikaisuuteen... No, toivon kovasti, että ehdin sinne.
Joo, sellaista tänne tänä iltana. Jaksamista kaikille helmiksille!
Mulle sanoivat neuvolassa kun viimeksi itse kyselin synnytystapa-arviosta ettei sitä kannata tehdä ainakaan ennen viikkoa 37, mieluiten viikolla 38. Vasta silloin voi kuulemma sanoa melko varmasti todellisen koon. Että ei auta itsekään kuin odotella....
Annunen 35+2
Kerrankin meikäläinen ajoissa liikkeellä...
Olen viime aikoina käynyt aina iltamyöhällä lukaisemassa pinot, mutta en ole viitsinyt enää sitten kirjoitella... Tänä aamuna heräsin 4.30 ja sen jälkeen ei uni enää tullut. Nousin sitten miehen kanssa puoli seitsemän aikoihin, kun tiedossa neuvola (vasta viides käynti!)kympiltä. Mulla ainakin nää yöt alkaa kyllä oleen jo aika tuskaisia. Melkein joka yö herään vessaan, käyn vähän syömässä ja valvon pari tuntia. Aamulla sitten koisaan kymppiin, sen voimalla jaksan. Meidän Alisa ja Aino (4v. ja kohta 3v.) heräilevät itsekseen noin 8.30-9.00 ja alkavat leikkiä alakerrassa kahdestaan, saan olla kyllä tosi kiitollinen neideille tilanteesta. Huono omatunto vaan soimaa äitiä, kun en hirveästi muutenkaan jaksa enää ulkoilla tai touhuta. Mites muiden yöt sujuu?
Lisää valitusta... Selkäkivut alkaa olla ihan sietämättömiä, miten muilla? Oletteko keksineet helpotuskeinoja? Tällaistahan tää alkaa tässä lopussa olla, ei taida parantua vaivat enää kuin synnyttämällä. Silti mua ainakin hirvittää ajatus siitäkin, enkä todellakaan toivo, että se ihan lähipäivinä tapahtuisi. Alkaako muita hirvittämään h-hetken lähestyessä vai odotatteko innolla? Mites Birdy ja oliko se Viipukka (joka jo osastolla oleili?) jakselevat?
Meillä muuten alkaa nimiongelma olla ratkeamaan päin:) Kirjoittelin joskus tässä syksyllä, että mun miehen ehdotukset on ihan kamalia, eikä todellakaan löydetä yhteistä linjaa. Lupasin, että pääsee lähtemään kesäkuussa neljäksi päiväksi Saksaan jalkapallon MM-kisoihin kahden kaverinsa kanssa, kun tiedän, että on asiasta haaveillut jo useamman vuoden. Ja minä siis saan päättää nimet vauvalle, toki nyt vähän kysäisen mielipidettä. Saattaa kuulostaa vitsiltä, mutta meidän perheessä täyttä totta! Käytiin muuten viime viikolla kahdestaan katsomassa se Fc Venus-leffa (5v.-hääpäivä), suosittelen muillekin futisvaimoille, oli hauska.
Nyt kramppaa selkä... Siedettäviä vointeja, en viitsi edes hyviä enää toivottaa, kaikille!
adalmiina 33+0