Hammaslääkäri uhkaili lastensuojeluviranomaisilla!!
Lapsemme on pelkopotilas ja olemme joutuneet muutamiin kertoihin peruuttamaan varatun ajan ja ottamaan uuden, koska emme ole häntä edes kilon paloina saaneet hammaslääkäriin. Pari kertaa, kun on pitänyt hammaslääkäriin mennä hän on karannut kotoa ja tullut vasta siten, kun on tiennyt, että nyt on myöhäistä sinne enää mennä. Hän o 12v. Hänellä on muutamia reikiä ja ne pitäisi saada hoidettua.
Nyt meille soitettiin, että jos seuraavallakaan kerralla lastamme hammaslääkäriin asti emme saa, he tekevät lastensuojeluilmotuksen! Ihan kuin tässä ei muutenkaan stressiä ja pelkoa olisi lapsemme hampaiden takia. Iltaisin ja aamuisin vahdin, jopa tarkastan, että hampaat on pesty eikä uusia reikiä lisääntyisi. Ja jokaisella kerralla, kun pitää hammaslääkäriin mennä pelkään jo tulevaa tilannetta. Emme ole etukäteen kertoneet koska ajat on, mutta kun sattuu olemaan sellaisena aikana ettei kouluun sinä päivänä tarvi mennä ( yritetty toimenpidettä lääkityksen avulla), hän on arvannut mistä on kyse ja lähtenyt kouluun. Tuon ikäistä ja kokoista (samankokoinen kuin minä) en todellakaan saa kannettua autoon ja sidottua kiinni. Johan siitä jo lastensuojeluun naapurit ottaisivat yhteyttä.
Siis aivan uskomatonta uhkailua! Mites sitten en perheet, jossa lapsia pahoinpidellään ja tapetaan...eipä sinne kukaan sossu mene oikeasti apuun!
Kommentit (277)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 15:59"]
Mielestäni reiät ei kuulu lapsen suuhun. Niitä ei tule jos äiti ei ole vienyt kariesta lapsen suuhun.
[/quote]
Tämä on niin höpö, höpöä.
Hampaat mineralisoituu, hampaiden kuntoon vaikuttaa k- ja d-vitamiinit ja mineraalit. Katsokaa esim. weston a pricen tutkimukset.
Itselläni ei ole ikinä ollut reikiä ja minulla on luonnostaan täysin suorat hampaat, äitini on maatalosta kotoisin (eli saanut erittäin vitamiini- ja mineraalipitoista ruokaa), itse syön paljon k-vitamiinipitoista ruokaa ja huolehdin mineraaleista mm. blackstrap molasses melassilla.
Mielestäni reiät ei kuulu lapsen suuhun. Niitä ei tule jos äiti ei ole vienyt kariesta lapsen suuhun.
[/quote]
Mistä tiedät vaikka isä olisi imeskellyt lapsen tuttia tai anoppi.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 16:03"]
[/quote]
Mistä tiedät vaikka isä olisi imeskellyt lapsen tuttia tai anoppi.
[/quote]
Mutta äidit on aina kaiken pahan takana, joten äidillä on ne pahimmat kariesbakteerit, joten äiti on syypää (kaikkeen).
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 15:30"]
Terveydenhuollon henkilöstöllä on velvoitus tehdä ls-ilmo kun peruuttamattomia ja peruttuja käyntejä on tarpeeksi. Eivät tee sitä ilkeyttään. Miten olette päästäneet tilanteen noin pahaksi? Kunnallisella puolella on ihan samaa palvelua ja samoja lääkäreitä kuin yksityisellä. Molemmilla rauhoittavaa, pk-seudulla ilokaasua ja isompia toimenpiteitä varten nukutushoitoa. Käykää vaikka hypnoosissa hoitamassa tuo pelko pois. Tulee maksamaan myöhemmin ihan sikana toi pakoilu. Hoidan työkseni sitä pahinta sakkia, joka ei ole vuosikymmeniin uskaltautunut hammaslääkäriin. On tehty kokoproteeseja jo 30-vuotiaille.
[/quote]
Eikä kyllä uskalla kohta kukaan olla missään tekemisissä kunnallisen hammaslääkärin kanssa, jos pelkäävistä lapsista ja muusta turhasta tehdään lastensuojeluilmoituksia.
[/quote]
Eikä kyllä uskalla olla kunnallisella kukaan kohta töissäkään kun ei tiedä koska vaataanotolle tulee joku persläpi tai sellaisen lapsi joka ' ajaa asioitaan' uhkailemalla. Ovat aina niitä jotka eivät osaa itsekään sitten hoitaa asioitaan, no se kai sitten pattiin ottaakin ja p uhmata viranomaisia.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 15:10"]
Huh mitä mammoja täällä.. Tiestä siis on ok, että lapsi kärsii hampaat reikäsenä, koska ei suostu hammaslääkäriin? Ja hl ei saa tehdä ls-ilmoitusta, koska te ette lapsianne kykene viemään lääkäriin.. Kyllä minusta on täysin ymmärrettävää, että hampaat VAATII hoitoa, jos niissä reikiä on ja jos vanhemmat eivät lasta saa lääkäriin, niin käydään tarkastamassa tilanne kotona.
Jos mun nyt 5v olisi samanlainen isompana, niin kyllä, antaisin meille tulla kotiin juttelemaan pojan kanssa, jos jostain syystä en itse saisi tai minua kuuntelisi. Ei meillä ole mitää salattavaa tai piiloteltavaa.. Parempi vain, jos ulkopuolinen tuossa tilanteessa saisi järjen lpsen päähän!
[/quote]
Huh, huh, annatko itse tutkia vaikkapa peräsuolesi, oikein syväluotaus vaikka parin päivän välein, valtio vain haluaa estää peräsuolen syöpää ja eihän sinulla ole mitään salattavaa?
Jos et suostu, sinut laitetaan pakkohoitoon lukkojen taakse ja holhouksen alle, sitten et voi estää valtion hyväntahtoista persesuolen tutkintaa.
Noh, suostutko? Muuten on valtion virkamiehet oven takana kohta, tämä on omaksi hyväksesi.
[/quote]
Mun käsittääkseni aikuiset osaa mennä lääkäriin tutkittavaksi, jos oireita ilmenee, joten menisin, jos oireita olisi. Kuinka TYHMÄ kysymys, itsehän et menisi, jos aihetta olisi? Kuolisit mielummin syöpään?
Ja lapsille on siis parempi joutua juurihoitoon kun ajoissa paikattavaksi? Siitähän nyt on kyse, että ap:n lapsi TARVITSEE hampaiden paikkausta..
[/quote]
ja samat mammat itkee synnytyspelkoa ja vaatii pelkosektiota, mutta lasta uhkaillaan lastenkodilla, ellei uskalla mennä hammaslääkäriin
[/quote]
Ehei, en itkenyt synnytyspelkoa! Itkin sektiopelkoa (perätila), että nyt meni kyllä ihan pieleen.. Yritäppä ensi kerralla paremmin ja pysy edes aiheessa?
Olen synnyttänyt kaksi lasta ilman kipulääkitystä, mutta hammaslääkärille meno pelottaa. Onneksi löysin hyvän hammaslääkärin ja hampaat on nyt hoidettu. Olin noin 10 vuotta käymättä edes tarkistuksessa, mutta onneksi löytyi vain kaksi reikää. Esilääkitys, kunnon puudutukset ja asiallinen hammaslääkäri. Kas kun ei Valtio uhkaillut poliisilla.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:34"]
Menkää yksityiselle hammaslääkärille. :) Parempi palvelu.
[/quote]
Millä tavalla parempi palvelu?? Itse käytän kunnallista, ja tänä syksynä on poistettu kaikki viisurit ja tehty purentakisko, ja palvelu on ollut todella loistavaa. On vähän kokemusta, kun tuli nyt syksylläkin seitsemän käyntiä... hammaslääkäri soitti kerran itse kotiinkin edellisenä iltapäivänä ja pahoitteli, kun joutuu ottamaan kipupotilaan aamulla heti, että aikani voi viivästyä kymmenisen minuuttia. En keksi kyllä ainuttakaan huonoa puolta kunnallisessa hoidossa. Hampaiden poistonkin teki lääkäri, joka tekee pääsääntöisesti hammaskirurgisia toimenpiteitä, joten meni näppärästi. Eli eri lääkärit ovat erikoistuneet vähän eri hommiin ainakin meidän asemalla.
Sen sijaan työkaverini on käynyt yksityisellä tänä syksynä nelisen kertaa. Ensin tarkastuksessa, sitten piti paikata kaksi reikää seuraavalla kerralla, mutta lääkärille tulikin vähän menoa eikä ehtinyt paikata kuin yhden. Eikun taas uutta aikaa. Kun viimein sai sen toisenkin reiän kuntoon, työkaverini huomasi samana iltana, että se paikka on jo tippunut samoin tein. Ja taas aikaa kehiin. Kätevästi sitä noin saa satoja euroja kulumaan. Ja onhan sitä palveluakin, tavallaan, kun sitä joutuu käyttämään enemmän kuin kunnallisella joutuisi.
[/quote]
Niin. Sehän ei mitenkään voi olla isä, joka on käyttänyt samaa lusikkaa. Eikä mummo tai vaari. Kyllähän sen on pakko olla äiti.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:45"]Hammaslääkäreille on annettu ohjeet, että lastensuojeluilmoitus on tehtävä, jos lasta ei tuoda hoitoon. Mehän emme tiedä aina, miksi lapsi ei tule vastaanotolle. Syy voi olla juuri tuo lapsen oma pelko (ei vain suostu lähtemään) tai sitten isä ja äiti molemmat makaavat krapulassa/humalassa/aineissa eivätkä muista koko hammaslääkäriaikaa ja lapsella suu täynnä reikiä. Ei se lastensuojeluilmoitus pitäisi olla mikään peikko. Jos kaikki on kunnossa, niin kohauttavat vain olkia, että turha käynti taas. Minusta parempi niin, että tehdään turhia ilmoituksia kuin että ne oikeat ongelmatapaukset jäävät piiloon, kun kynnys tehdä ilmoitus on liian korkea. T. Hammaslääkäri Ps. Kai voisitte soittaa hammaslääkärille tai ajanvaraukseen ja kertoa tilanteestanne. He voivat sitten arvioida, voidaanko hoito tehdä esilääkityksessä tai anestesiassa. Ja oikeasti, ettekö saisi lastanne pelon takia yleislääkäriin, vaikka hän olisi kuolemansairas? Koettakaa yhdessä keksiä keino hammaslääkärin tai hoitajan kanssa. [/quote] Hah haa, vai että hammaslääkäri. Paska puhetta koko lastensuojelu-hammaslääkäri sekoilut. Ja lastenkotiko ees vaihtoehto? Kyl ootte tyhmiä! Jos ei halua mennä hammaslääkäriin ei ole pakko. Ei kuulu lasulle. Ja oon muuten ite töissä lastarissa ja en.ole tän viidentoista työvuoden aikana nähny tai kuullu hammaslääkärihuostausta :D ja ei me täälläkään nuoria saada hammaslääkäriin jis eivät millään suostu. Ei voida pakottaa.
[/quote]
Itse olen seurannut tätä huostaanotolla pelottelua. En ole missään nähnyt sellaista artiklaa, jonka mukaan hammashoito on pakollista Suomessa? Ymmärrän kyllä hampaidenhoidon tärkeyden, mutta en uhkailua, enkä varsinkaan lastensuojelun sekoittamista siihen. Ihan käsittämätöntä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 16:13"]
Olen synnyttänyt kaksi lasta ilman kipulääkitystä, mutta hammaslääkärille meno pelottaa. Onneksi löysin hyvän hammaslääkärin ja hampaat on nyt hoidettu. Olin noin 10 vuotta käymättä edes tarkistuksessa, mutta onneksi löytyi vain kaksi reikää. Esilääkitys, kunnon puudutukset ja asiallinen hammaslääkäri. Kas kun ei Valtio uhkaillut poliisilla.
[/quote]
Olen kyllä joskus ihmetellyt, millaiset ihmiset hakeutuvat hammaslääkäreiksi. Tylyjä ja yrmyjä ja vihaisia. Puudutuksien päällä istutaan, kuin omistaisivat ne. Ja nyt päälle ovat keksineet, että saa lapsille huutamisen lisäksi uhkailla lastensuojelulla.
Ei ihme, että suomalaisilla on niin huonot hampaat, kun hammaslääkärikammoa kasvatetaan jo ala-koulusta asti. Joko poralla uhkailemalla tai lastenkodilla.
Onko hammaslääkärien vaatimuksena joku luonnevika, jotta pääsevät sitä opiskelemaan
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 16:48"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 16:13"]
[/quote]
Olen kyllä joskus ihmetellyt, millaiset ihmiset hakeutuvat hammaslääkäreiksi. Tylyjä ja yrmyjä ja vihaisia. Puudutuksien päällä istutaan, kuin omistaisivat ne. Ja nyt päälle ovat keksineet, että saa lapsille huutamisen lisäksi uhkailla lastensuojelulla.
Ei ihme, että suomalaisilla on niin huonot hampaat, kun hammaslääkärikammoa kasvatetaan jo ala-koulusta asti. Joko poralla uhkailemalla tai lastenkodilla.
Onko hammaslääkärien vaatimuksena joku luonnevika, jotta pääsevät sitä opiskelemaan
[/quote]
Joskus on tehty tutkimus, missä todettu, että hammaslääkäreillä on tiedostomattomasti sadistisia mielihaluja. En kyllä allekirjoita tätä, koska tapaamani hammaslääkärit ovat olleet mukavia, paitsi yksi venäläistaustainen, joka vittuili pelostani eikä meinannut antaa puudutusta.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 17:03"]
Joskus on tehty tutkimus, missä todettu, että hammaslääkäreillä on tiedostomattomasti sadistisia mielihaluja. En kyllä allekirjoita tätä, koska tapaamani hammaslääkärit ovat olleet mukavia, paitsi yksi venäläistaustainen, joka vittuili pelostani eikä meinannut antaa puudutusta.
[/quote]
Serkkuni selitti tuosta joskus, se oli tehty kai sen yliopistolla, en nyt muista tarkkaan.
Se selitti mm. siitä miten hammaslääkärit kuulemma usein esim. nauttivat siitä, jos osuvat vaikka ikeneen ja veri roiskuu.
Itse olen kyllä saanut vain asiallista hoitoa, mutta ehkä noita sadistejakin on.
Ruotsissahan yksi 9-vuotias tyttö kuoli vuosi pari sitten hampaasta levinneeseen pahaan yleistulehdukseen, koska ei ollut suostunut hammaslääkäriin, ja vanhemmilla ei ollut sen vertaa vanhemmuutta olemassa, että olisivat saaneet lapsen hammaslääkäriin.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kyllä on surkeassa jamassa vanhemmuus, jos 12-vuotias voi perseillä tuolla tavalla, ja vanhemmat eivät saa tilannetta hoidettua. Meillä ei tapahtuisi ikinä tuollaista. Koska mä olen lapsilleni äiti, johon he voivat luottaa kuin kallioon, ja tietävät, että jos mä sanon että jotain on tehtävä, se myös on tehtävä, ja siihen on hyvä syynsä.
Veikkaan että tällaisissa perheissä se vanhemmuus on muutenkin aika hukassa. Ei 12-vuotias ole millään lailla kypsä tekemään päätöstä, että hän ei mene hammaslääkäriin.
Ei se lastensuojeluilmoitus tarkoita automaattista huostaanottoa. Kyseessä on kaksi eri asiaa. Tiedoksi muutamille asiasta huolestuneille kansalaisille tässä ketjussa.
Osa hammaslääkäreistä on yrmeitä mutta niin on ihmisistä muutenkin! Jengi ei tajua et ikävällä asenteella jo sisään tullessaan (tyyliin hammaslääkärit on pilannu mun hampaat!) on varmasti vaikutusta siihen, miten HL myös käyttäytyy tai mitä ylipäänsä edes suostuu tekemään. Itse ainakin yritän hyvin nopeasti kirjoittaa ikäville valittajille palveluseteliä ettei tarvitse tuhlata resursseja tuollaisiin tyyppeihin. Tämä on karu totuus ja aivan varmasti pätee laajemminkin elämässä. Kun kohtelee muita hyvin niin sinullekin ollaan kivoja!
Toisekseen, todella usein pelkäävien lasten taustalla ovat hyvin rauhattomat vanhemmat jotka ovat jo ennen huoneeseen tuloa kaataneet omat kauhukertomuksensa lapsen niskaan. Joskus ihmettelen, mihin reippaat lapset hoidossa venyvät ja poikkeuksetta taustalla ovat aina jalat maassa olevat tasapainoiset vanhemmat.
Näin ei voi tietenkään aina yleistää, mutta häseltävien ja hysteeristen lasten taustalla on varsin usein hysteerinen aikuinen joka vain haittaa koko hoitotilannetta. Usein lapsi käyttäytyy toisen vanhemman kanssa rauhallisemmin.
Mun on hirveän vaikea käsittää, että miten ette saa lapsianne aisoihin. Ei olisi lapsena tullut mieleenkään vastustaa vanhempia. Hyssyttelettekö ja paapotteko lapsianne, jos heillä on valta päättää suvaitsevatko lähteä hammaslääkäriin?
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 17:14"]
Ei se lastensuojeluilmoitus tarkoita automaattista huostaanottoa. Kyseessä on kaksi eri asiaa. Tiedoksi muutamille asiasta huolestuneille kansalaisille tässä ketjussa.
[/quote]
No kerrotko, mikä on lastensuojelun keinovalikoima pelkopotilaan tilanteessa, ai niin, yksi mainitsikin, että lepositeissä ambulanssissa hammaslääkäriin. Entäs sen jälkeen? Pidetään kiinni jaloista ja käsistä ja väännetään suu auki, hammaslääkäri toki varoo, ettei pure sormia jne...
Kyllä hammaslääkärit ja kaikki hoitotyössä olevat joutuvat sietämään niin paljon paskaa et ei ole ihme jos siinä kyynistyy ja homma alkaa hoitua rutiinilla. Mitä siitä tulis jos aina tulis kyynel silmään kun rajuja juttuja joutuu tekemään joka tapauksessa?
Tosi kurjaa, ap.
Useimmilla ei taida olla kokemuksia, millaista on kun lapsi pelkää hammaslääkäriä kuollakseen. Oma lapseni on muuten todella fiksu ja reipas, mutta yhden (todella) huonosti menneen käynnin jälkeen alkoi pelätä käyntejä. Ollaan myös koetettu kaikenlaisia pelkokäyntejä yms. Viimeksi hammaslääkärissä lapsi sai niin kovan paniikkikohtauksen, etten saanut häneen "yhteyttä" tuntikausiin, niin päätettiin hammaslääkärin kanssa ottaa aikalisä hoidossa. Tilanne oli niin paha, että pelkäsin lapsen sekoavan siihen paikkaan.
Erikoissairaanhoitoonhan tuosta pitäisi saada lähete, jos kerran suussa paha tilanne. Ei missään tapauksessa saa syyllistää vanhempia tuollaisesta. Toisaalta vaikea varmaan uskoa, että tilanne OIKEASTI oi olla noin paha. Fobiat on fobioita aikuisillakin.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 15:10"]
Huh mitä mammoja täällä.. Tiestä siis on ok, että lapsi kärsii hampaat reikäsenä, koska ei suostu hammaslääkäriin? Ja hl ei saa tehdä ls-ilmoitusta, koska te ette lapsianne kykene viemään lääkäriin.. Kyllä minusta on täysin ymmärrettävää, että hampaat VAATII hoitoa, jos niissä reikiä on ja jos vanhemmat eivät lasta saa lääkäriin, niin käydään tarkastamassa tilanne kotona.
Jos mun nyt 5v olisi samanlainen isompana, niin kyllä, antaisin meille tulla kotiin juttelemaan pojan kanssa, jos jostain syystä en itse saisi tai minua kuuntelisi. Ei meillä ole mitää salattavaa tai piiloteltavaa.. Parempi vain, jos ulkopuolinen tuossa tilanteessa saisi järjen lpsen päähän!
[/quote]
Huh, huh, annatko itse tutkia vaikkapa peräsuolesi, oikein syväluotaus vaikka parin päivän välein, valtio vain haluaa estää peräsuolen syöpää ja eihän sinulla ole mitään salattavaa?
Jos et suostu, sinut laitetaan pakkohoitoon lukkojen taakse ja holhouksen alle, sitten et voi estää valtion hyväntahtoista persesuolen tutkintaa.
Noh, suostutko? Muuten on valtion virkamiehet oven takana kohta, tämä on omaksi hyväksesi.
[/quote]
Mun käsittääkseni aikuiset osaa mennä lääkäriin tutkittavaksi, jos oireita ilmenee, joten menisin, jos oireita olisi. Kuinka TYHMÄ kysymys, itsehän et menisi, jos aihetta olisi? Kuolisit mielummin syöpään?
Ja lapsille on siis parempi joutua juurihoitoon kun ajoissa paikattavaksi? Siitähän nyt on kyse, että ap:n lapsi TARVITSEE hampaiden paikkausta..
[/quote]
ja samat mammat itkee synnytyspelkoa ja vaatii pelkosektiota, mutta lasta uhkaillaan lastenkodilla, ellei uskalla mennä hammaslääkäriin