Tampereen huonoimmat asuinalueet?
Siinäpä se, listatkaa Treen paskimmat asuinalueet mielellään perustelujen kera. Sinne pitäisi muuttaa ja haluan tietää mitä kannattaa ehdottomasti välttää.
Kommentit (82)
Se on mielenkiintoista, kuinka entisen "slummit" (=maineeltaan) fiksaillaan yksi kerrallaan ja uudet siirtyy kauemmaksi. Muutama kymmenen vuotta sitten Pispala oli pulsujen paratiisi jne. Kun sijainti on tarpeeksi hyvä, jossain vaiheessa aletaan kehittää aluetta ja normaalit ihmiset alkaa paremman puutteessa löytää nämä alueet. Aletaan uskoa, että "kyllä ne nousee, kun ovat niin lähellä...". Nekala on hyvä esimerkki. Siellä on vieläkin omat jenginsä, mutta hinnat on nousseet kovaa tahtia ja alueena on yhä halutumpi.
Hervanta on hyvä esimerkki. Vanhemman polven tamperelaiset monet ei pidä siitä, mutta muualta muuttaneita muuttaa sinne paljon ja havahtuu, että sehän on iso kaupunki itsessään, jossa on paljon hyviä asuinpaikkoja ja monet talot on "mummutaloja" eli hiljaisia, vanhoja kerrostaloja.
Veikkaan kanssa, että Tesoma on seuraava nousussa. Tesomaa rakennetaan nyt kovaa tahtia ja ylipäätään Tesoman seutua. Kalkku on rakennettu jo täyteen kalliita, uusia taloja. Ikuria rakennetaan, Haukiluomaa rakennetaan ja itse Tesoma uudistuu kovaa tahtia. Eihän tuosta mitään "punavuorta" tuon kopioidun kirjoittajan sanoin tule, mutta mennään 10-20 vuotta, niin yhä useampi pitää sitä ja sen seutua hyvänä asuinpaikkana. Ylipäätään Tampereella Länsi-Tampere on nähdäkseni nyt parempi sijoituksenakin kuin Itä-Tampere. Länsi-Tamperetta kehitetään kovaa tahtia, tulee uusia, upeita asuntoja, uudet palvelukeskukset löytyy niin Lielahdesta kuin Tesomalta ja Tipotieltä. Lielahden alue on Näsijärven rannassa ja se kiehtoo aina ihmisiä. Tavallaan ymmärränkin sen. Lielahti tai Tesoma ei ole kaukana keskustasta ja pian alkaa olla kaikki uutta kaupoista terveyskeskuksiin ja kirjastoihin. Lielahti nyt on valmiiksi Tesomaa arvokkaampaa ja ei se ratikkalinjaus sen asemaa heikennä.
Multisillasta tulee vielä hot -alue! Ja Tesomasta!
Vierailija kirjoitti:
Hehee, löysin tämän ketjun vahingossa. Mutta joo, kyllä Mutisillasta tulee vielä pulsujen hot-alue.
On se kumma miten Multisiltaa jaksetaan aina vaan moittia. Täällä on ihan hyvä asua eikä täällä ole mitenkään erityisen levotonta. Kerrostalot ovat kieltämättä aika karun näköisiä mutta aika moneen kerrostaloon pääsee vain pankin ja hyväksytyn lainahakemuksen kautta. Ja halvalla, kiitokset tämän kamalan maineen takia. Ja veikkaanpa, että suurin osa, joka mainostaa Multisiltaa huonona asuinalueena, eivät ole ikinä täällä asuneet. Ajaneet korkeintaan satasta, löysät housuissa, ohi ja pelästyneet 70-luvun ankeaa liikerakennusta ja paria rauhallisesti käyttäytyvää juoppoa.
Mä en vaa tykkää Tampereen itäpuolesta, kun minusta se on vaan jotenkin ankeen näköistä. Kyllä tuo länsipuoli näyttää paremmalta. Mutta nämä ovatkin näitä makuasioita.
Hervanta on semmonen, että osittain karsee, osittain melkein miellyttävä. On rumaa ja vähemmän rumaa sikinsokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehee, löysin tämän ketjun vahingossa. Mutta joo, kyllä Mutisillasta tulee vielä pulsujen hot-alue.
hot (ruots.) = viha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hot (ruots.) = viha
Väärin. Hot on ruotsiksi uhka ja uhkaus, hat on viha.
Tampereelle ei ole muodostunut yhtään ns. huonoa aluetta samaan tapaan kuin pääkaupunkiseudulle. Täällä asuu eri yhteiskuntaluokat melko sekaisin. Jopa Tahmelassa joka on profiloitunut pääasiassa paremman väen alueeksi, asuu ihan huumehörhöjä samoin kuin Pispalassa. Ennemminkin on huonoja kortteleita tai katuosuuksia. Ehkä jopa levottomin alue on Tampereen keskusta.
Vierailija kirjoitti:
Tampereelle ei ole muodostunut yhtään ns. huonoa aluetta samaan tapaan kuin pääkaupunkiseudulle. Täällä asuu eri yhteiskuntaluokat melko sekaisin. Jopa Tahmelassa joka on profiloitunut pääasiassa paremman väen alueeksi, asuu ihan huumehörhöjä samoin kuin Pispalassa. Ennemminkin on huonoja kortteleita tai katuosuuksia. Ehkä jopa levottomin alue on Tampereen keskusta.
Valitettavasti. Asunut Lapparissa kohta 15 vuotta ja ainakin tuollaiset viisi-kuusi vuotta on keskusta koko ajan pahentunut. Ennen täältä oli kiva kävellä Lapintien kautta keskustaan, mutta nykyään menee sinne vain jos on ihan pakko.
Seinäjoelta Treelle muuttaneena Hervanta ei ole oikein pahamaineisuudensa arvoinen. Yhtä rähjäisen näköinen kuin Seinäjoen Kasperi mutta pummeja ja hulluja on sekä vähemmän että ovat myös vähemmän aggressiivisia mitä Seinäjoen huonoimmilla alueilla, tai lauantaiyön grillijonossa.
Itselläkin lapsia ja kokemusta Tampereen alueista. Parhaita ehdottomasti Atala, Leinola, Vehmainen.
Jäi siis kesken. Mä oon asunu hervannassa ja härmälässä. Nyt asun annalassa ihan perällä kangas alan rajalla eli tätä sanotaan nimellä Kaipanen. Tässä omakoti taloja, pari taloja ja 5 kerrostaloa yhteensä. Lapsi perheitä enimmäkseen ja kerros taloissa tai ainaki meidän talo ei vois rauhallisempi olla.
Hervanta oli hirvee, tosi levoton. Härmälä myös ja nyt eka mistä tykkään on tää Annala... Siis täällä perällä, salen lähellä rauhattomampaa. Ei oo ikinä ollu (vuoden asunu) yhtää häiriöö täällä. Ja nää kaikki talot on pari vuotta tai muutaman vuoden vanhoja, mun talo rakennettu 2016. Toivottavasti saan asua kauan täällä. Suosittelen.
Hervanta, tesoma, nekala, härmälä... Siinä kaupungin osat mihin mä en haluaisi muuttaa.
Joku täällä jo sanoikin, ettei se alue vaan talo missä asuu.
Mulla semmonen kanta naapureiden suhteen, että parempi naapureina juopot kuin huumehörhöt. Mua ei haittaa hevonpaskaa, jos joku juoppo vähäsen mölyää siitä syystä kun kelan rahat tuli tilille ja pääsi ottamaan viiden alkoholijuoman päivällisen. Mutta se mua haittaa, että huumehörhöt putsaa kämppiä, murtautuu varastokomeroihin ja harrastaa älytöntä kiusantekoa.
Sanotaan, että se on nuoren oma asia, jos hän lähtee kokeilee huumetta. Mutta siinä kohtaa, kun se nuori jää huumeisiin koukkuun ja alkaa se varastelu ym. rikokset, niin se lakkaa olemasta sen nuoren oma asia.
Vierailija kirjoitti:
No ensimmäisenä tulee mieleen Multisilta ja Peltolammi. Itse asun Lempäälässä ja kun menen bussilla Treelle niin kyllä näistä kahdesta kaupunginosasta tulee nyssen kyytiin mitä ihmeellisempää kaduntallaajaa. Muutenkin ainakin se Tampereentien ympäristö näyttää tosi karulta kerrostaloineen. Mutta fiilis voi olla ihan eri jos siellä asuu.
Juu. Ei sinne Peltolammille ja Multisiltaan kukaan kyllä maisemien vuoksi muuta.
Kreeta085 kirjoitti:
Jäi siis kesken. Mä oon asunu hervannassa ja härmälässä. Nyt asun annalassa ihan perällä kangas alan rajalla eli tätä sanotaan nimellä Kaipanen. Tässä omakoti taloja, pari taloja ja 5 kerrostaloa yhteensä. Lapsi perheitä enimmäkseen ja kerros taloissa tai ainaki meidän talo ei vois rauhallisempi olla.
Hervanta oli hirvee, tosi levoton. Härmälä myös ja nyt eka mistä tykkään on tää Annala... Siis täällä perällä, salen lähellä rauhattomampaa. Ei oo ikinä ollu (vuoden asunu) yhtää häiriöö täällä. Ja nää kaikki talot on pari vuotta tai muutaman vuoden vanhoja, mun talo rakennettu 2016. Toivottavasti saan asua kauan täällä. Suosittelen.
Hervanta, tesoma, nekala, härmälä... Siinä kaupungin osat mihin mä en haluaisi muuttaa.
Vähemmänhän niitä häiriöitä on paremman väen asuinalueilla.
Ihan sama minne muutat sillä hulluja on ihan joka paikassa kohta kun lama iskee. Kaikilta viedään rahat ja hoidot.
Vierailija kirjoitti:
Kreeta085 kirjoitti:
Hervanta, tesoma, nekala, härmälä... Siinä kaupungin osat mihin mä en haluaisi muuttaa.Vähemmänhän niitä häiriöitä on paremman väen asuinalueilla.
Missä sitä parempaa väkeä on. Neljän seinän sisälle ei kukaan näe mitä siellä piiloossa tapahtuu. On piilojuoppoja ja piiloväkivaltaa ja vaikka mitä paskaa. Ulospäin voi esittää olevansa muka parempia. Ongelmat eivät katso yhteiskunnallista asemaa ja/tai varakkuutta. On sitä ns. paremmissakin piireissä.
"Lisäksi, Tesomaa tullaan täydennysrakentamaan tulevina vuosina merkittävästi, joka tarkoittaa yleisilmeen paranemista ja palveluiden säilymistä/parantumista. Esimerkkinä täydennysrakentamisesta on kauppakeskuksen välittömässä läheisyydessä eteläpuolella sijaitseva ns rautatiekortteli, johon POK sovittelee S-markettia sekä kolmea kerrostaloa (kaavoitus kesken), sisältäen myös varauksen lähijunaliikenteelle.
Tesoman täydennysrakentamisen yleissuunnitelma:
http://www.tampere.fi/tiedostot/t/ciC8NNLg5/Tesoma_Suunnitelmaraportti_f...
Rautatiekorttelin kaavavaihtoehdot:
http://www.tampere.fi/ytoteto/aka/nahtavillaolevat/8527/luonnos/viitesuu...
Tesoma on kaupungin strategiassa yksi aluekeskuksista, joihin panostetaan jatkossakin sekä palveluita että esim julkista liikennettä, joka nytkin toimii varsin hyvin. Tesoman seutu on myös viimeistään nyt uuden palloiluhallin myötä varsinainen liikuntakeskus; uimahalli, jäähallit, palloiluhalli, Raholan liikuntakeskus ja sulkapallohalli, Ikurin liikuntahalli, liikuntapainoitteiset ylä- ja alakoulut.
Kaupunki on kääntänyt katseensa vanhimpaan lähiöönsä myös OmaTesoma-hankkeen muodossa, jonka alle sijoittuvista hankkeista voit lukea täältä:
http://omatesoma.fi
Alueella on toteutettu viime aikoina myös leikkipustojen kunnostuksia (viime vuonna Ristimäki, tänä vuonna leikkipuisto Tesomajärvenkadun Siwan takana, sekä aiemmin Tesomankadun varren ns Pellepuisto). Tesomajärven uimarannat on kunnostettu viime vuonna hienosti, ja ne ovat nyt erittäin viihtyisät kuntoilulaitteineen, pukukoppeineen ja puuterihiekkoineen. Samalla uusittiin Tesomajärven ympäri kulkevien virkistysreittien valaistus. Tämä tehtiin osallistavassa budjetointihankkeessa yhdessä alueen asukkaiden kanssa.
Tesomalla on myös jo toteutettu yleisilmettä parantavia julkisivuremontteja, kuten koko Ristimäen kerrostalot, sekä Tesomajärvenkadun kerrostalojen tyylikäs remontti.
Tesoman asuntojen hinnat ovat jo nousussa, 7% kahdessa vuodessa, samaan aikaan ratikkareitin varrella sijaitseva suosittu Kaleva +6% (toki hintatasossa iso ero):
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001924874.html
Suosittelen siis tutustumaan materiaaliin ja käymään paikan päällä katsomassa, jos edullinen asuminen kehittyvässä kaupunginosassa kiinnostaa. Tesoma ei ole enää entisensä, New Tesoma has born. Ei tästä mitään Punavuorta tule, mutta Tesoman tulevaisuus näyttää hyvältä, sanotaan nyt nöyristelemättä että kohti Tampereen Tapiolaa. :)
"