Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko isyys pakko tunnustaa?

Vierailija
20.10.2014 |

En asu virallisesti yhdessä tulevan lapsen isän kanssa. Onko isyys pakko tunnustaa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä on vielä lakiin kirjattu oikeus vastustaa isyyden selvitystä. Selvitys käynnistyy aina kun syntyy avioliiton ulkopuolinen lapsi, ja se keskeytetään jos äiti käy näin sopimassa lastenvalvojalla. Mikäli isä haluaa tunnustaa/varmistaa isyytensä, sitä ei voi estää. Mies voidaan pakottaa testiin mutta samoin voidaan myös äiti+lapsi.

Vierailija
22/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tilanteessa jossa vauvani isä ei ole mennyt hoitamaan asiaa valvojalle. Hän tietää olevansa isä ja on kerran tavannut vauvan, on sanojensa mukaan kiinnostunut mutta ei silti tee mitään hoitaakseen osuutensa esim taloudellisesti. Tosin on perse auki että Kela sen maksaa vaikka tunnustaisikin, sikäli sama mulle ja lapselle. Tuloton ja saamaton, yksi siittiö hänellä toimi mutta mikään muu ei. Tämä on mulle ok, aion kertoa lapselle isästään kyllä kun hän kasvaa ja kysyy, mutta en kiirehdi juridisia sopimuksia laatimaan hänen kanssaan. Ne ehtii hoitaa koska vaan jos niin haluaa. Mikäli hän saa joskus aikaiseksi hoitaa sen verran omia asioitaan että soittaa valvojalle ja sopii tunnustusajan, sitten asia toki etenee. Kumpikaan osapuoli ei voi estää isyyden selvitystä jos toinen sen vaatii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:50"]En ymmärrä miksi äiti ei haluaisi isyyden tunnustamista. Tunnustaminen mm. turvaa lapselle tulevaisuudessa mahdollisen perinnön. [/quote] Sillonhan se äijänretale saa myös juridiset oikeudet siihen lapseen..

[/quote]

Eikös pitäisi ajatella mikä on lapselle parasta eikä äidin päähänpistoja. Mahdollinen narkkari-isä ei varmasti saa tapaamisoikeutta. Jos isä on ok kansalainen niin miksi ei voisi olla ainakin juridisesti lapsen isä?

Olen aina luullut että näissä jutuissa katsotaan lapsen parasta.

Vierailija
24/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:44"]

Voihan sitä kiistää asian vaikka maailman tappiin.

[/quote]Huono on kiistää dna-näytettä vastaan.
[/quote]

jep, mutta jos äiti kieltää niin sitä ei oteta.
[/quote] onko tosiaan näin? Mies viedään vaikka pakolla testiin jos nainen niin tahtoo mutta mies ei saa virallistettua isyyttä ilman naisen lupaa? Ehdottomasti pitäisi muuttaa jos noin on.
[/quote]

näin se vaan menee, vaikka hullulle kuulostaa.

Vierailija
25/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:50"]En ymmärrä miksi äiti ei haluaisi isyyden tunnustamista. Tunnustaminen mm. turvaa lapselle tulevaisuudessa mahdollisen perinnön. [/quote] Sillonhan se äijänretale saa myös juridiset oikeudet siihen lapseen..

[/quote]

Eikös pitäisi ajatella mikä on lapselle parasta eikä äidin päähänpistoja. Mahdollinen narkkari-isä ei varmasti saa tapaamisoikeutta. Jos isä on ok kansalainen niin miksi ei voisi olla ainakin juridisesti lapsen isä?

Olen aina luullut että näissä jutuissa katsotaan lapsen parasta.
[/quote]

kyllä ne narkkari isät saa tapaamiset, ikävä kyllä.

Vierailija
26/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa et toi pakottaminen ei tarkoita sitä et poliisit tulee ja laittaa miehen käsiraudoissa poliisiauton takapenkille ja saattaa laboratorioon.

Suomessa pakottaminen tarkoittaa sitä et mies saa postissa kutsuja, sen jälkeen haasteita. Jos mies ignoraa ne hän saa oikeudelta sakot. Oikeudelta hän saa sakot vain jos lapsen äiti tekee kanteen ja kaikki oikeudenkäyntikulut on hänen maksettava ellei ole varaton. Mies voi käytännössä "pakoilla" pakkotestausta maksamalla sakot joka siirtää prosessia taas useilla kuukausilla eteenpäin. Asian voi myös kiertää menemällä kirjoille johonkin toiseen maahan. Sit menee vuosia ennenkuin miehen saa haastettua jos hän onnistuu haastemiestä välttelelemään.

Mainittakoon vielä et sakkojen määrä tällä hetkellä voi kerralla olla noin 600€ maksimissaan. Miehen tuloilla eikä varallisuudella ei ole mitään merkitystä joten jos mies haluaa estää isyyden tunnustamisen riittää et hän pysyy tiukkana ja maksaa kahdesti vuodessa sakot eli sen 600€. =)

Vierailija
27/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äiti voi estää testin ottamista lapsestaan jos isäehdokas sitä vaatii :) Lisäksi isällä on lasta kohtaan ( tai siis lapsella isään..) Aina tapaamisoikeus mikäli hänellä ei ole voimassaolevaa lähestymiskieltoa lasta kohtaan. Näin se menee.

Vierailija
28/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
29/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä et suomessa itsemääräämisoikeus on tosi luja eli testi joka otetaan salaa on mitätön vaikka se näyttäisi toteen isyyden. 

Vierailija
30/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 21:06"]

Kannattaa myös muistaa et toi pakottaminen ei tarkoita sitä et poliisit tulee ja laittaa miehen käsiraudoissa poliisiauton takapenkille ja saattaa laboratorioon.

Suomessa pakottaminen tarkoittaa sitä et mies saa postissa kutsuja, sen jälkeen haasteita. Jos mies ignoraa ne hän saa oikeudelta sakot. Oikeudelta hän saa sakot vain jos lapsen äiti tekee kanteen ja kaikki oikeudenkäyntikulut on hänen maksettava ellei ole varaton. Mies voi käytännössä "pakoilla" pakkotestausta maksamalla sakot joka siirtää prosessia taas useilla kuukausilla eteenpäin. Asian voi myös kiertää menemällä kirjoille johonkin toiseen maahan. Sit menee vuosia ennenkuin miehen saa haastettua jos hän onnistuu haastemiestä välttelelemään.

Mainittakoon vielä et sakkojen määrä tällä hetkellä voi kerralla olla noin 600€ maksimissaan. Miehen tuloilla eikä varallisuudella ei ole mitään merkitystä joten jos mies haluaa estää isyyden tunnustamisen riittää et hän pysyy tiukkana ja maksaa kahdesti vuodessa sakot eli sen 600€. =)

[/quote]

Niin ja pakoilijapelle maksattaa oman ruokkonsa elatuksen muiden veronmaksajien kukkarosta.  

Vierailija
31/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
32/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:51"]

[/quote]

Ei saisi ellei olisi huoltaja.

Vierailija
33/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isyyttä ei ole pakko tunnustaa, mutta lain mukaan lapsella on viimeistään 18-vuotiaana oikeus saada tietää, kuka hänen isänsä on. Aikamoinen ristiriitatilanne, jos äiti kieltäytyy.

Olen itse kasvanut ilman isää enkä tiennyt kuka hän on, sillä äitini ei sallinut tunnustusta eikä itse paljastanut isäni nimeä. Olen itse selvittänyt, kuka isäni oli haastattelemalla mm. sukulaisia (molemmat vanhempani jo kuolleet) ja nimen saatuani hankkinut hänen asuinpaikoiltaan virkatodistukset. Se joka ei ole kasvanut erilaisessa perheessä, ei yleensä voi ymmärtää, mitä merkitystä sillä voi olla, että saa aikuisena tietää kuka isä on, mutta sillä on suuri merkitys. On tärkeää tietää, mistä on ns. kotoisin. Olen saanut uutta tasapainoisuutta elämääni ja se kuulemma näkyy ulospäinkin.

Vierailija
34/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en asu yhdessä lapsen isän kanssa. häneltä ei lapselle perintöä tulisi. eikä myöskään elatusmaksuja. en jaksaisi tapella, siksi pidän helpompana, että isyyttä ei tunnustettaisi. ap

Vierailija
35/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, että poikkean hieman aiheesta, mutta miten isyyden tunnustaminen hoidetaan, jos isä asuu ulkomailla?

Vierailija
36/41 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isyys tunnustetaan vasta 15 vuotiaana, tuleeko isän maksaa elarit takautuvasti?

Vierailija
37/41 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten hakee poliisit. Koettu on

Vierailija
38/41 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten hakee poliisit. Koettu on

Järkevämpää hommata valtion elarit. Ei tule ongelmia vastentahtoisesta isästä.

Vierailija
39/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuni on vuosia väittänyt että olen erään lapsen isä. En ole. Nyt tämä lapsi on jo 15-v ja uskoo itse että olen hänen isänsä. Saan kuulla vihjailuja asiasta sukulaisilta, samoin törmätessäni kotiseudun ihmisiin.

Juuri eräs serkku soitti ja kutsui minut jonkinlaiseen sukutapaamiseen maaseudulle. Samalla hän pyysi voisinko kutsua väitetyn lapseni äiteineen sinne myöskin. Olin vaan että miksi et kutsu itse jos sä niitä juhlia järjestät. Kysyin myös miksi juuri minun pitäisi kutsua ao.henkilöt pippaloihin? En saanut vastausta.

Eräs kaukaisempi sukulainen soitti viime keväänä ja kysyi saisinko väitetyn lapsen äidin puhelinnumeron. Oli etsimässä mökkitonttia kotiseudulta. Oli hämmästynyt kun sanoin etten tiedä kyseisen henkilön puhelinnumeroa enkä muitakaan tietoja.

Olen saanut tarpeekseni. Aion käydä vastahyökkäykseen.

Vierailija
40/41 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukuni on vuosia väittänyt että olen erään lapsen isä. En ole. Nyt tämä lapsi on jo 15-v ja uskoo itse että olen hänen isänsä. Saan kuulla vihjailuja asiasta sukulaisilta, samoin törmätessäni kotiseudun ihmisiin.

Juuri eräs serkku soitti ja kutsui minut jonkinlaiseen sukutapaamiseen maaseudulle. Samalla hän pyysi voisinko kutsua väitetyn lapseni äiteineen sinne myöskin. Olin vaan että miksi et kutsu itse jos sä niitä juhlia järjestät. Kysyin myös miksi juuri minun pitäisi kutsua ao.henkilöt pippaloihin? En saanut vastausta.

Eräs kaukaisempi sukulainen soitti viime keväänä ja kysyi saisinko väitetyn lapsen äidin puhelinnumeron. Oli etsimässä mökkitonttia kotiseudulta. Oli hämmästynyt kun sanoin etten tiedä kyseisen henkilön puhelinnumeroa enkä muitakaan tietoja.

Olen saanut tarpeekseni. Aion käydä vastahyökkäykseen.

Käykää testeissä niin asia selviää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi